Alltså det här med att en högtalare kan vara bäst.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-08 09:44

peetwa skrev:Jag la sista handen på mina högtalare idag. Idag var det den lägre basen som skulle balanseras mot resten av högtalaren. Jag lyssnar på spartansk musik så det har varit mycket jazz trio musik på rotation i dag. En sak som slog mig var hur sjukt olika starkt trummor och bas är inspelade och mixade. För att vara en så homogen musikstil så finns det verkligen stora skillnader. Det gör ju verkligen balanseringen av djupbasen helt subjektiv och att påstå att den gör på något annat än magkänsla för mig käns löjligt.

Hur förhåller ni er till detta dillemma.

paa skrev:Om det bara är tonbalansen som är problemet så är det ju en smal sak att kompensera med tonkontroller, men om det är olika spridningegenskaper för olika återgivningar, kanske för akustisk musik alternativt högtalarmusik typ rock och processad pop, så kanske det kan vara en vits med några olika högtalare.

Tonkontroller låter som ett vettigt kompliment. Det är förstås inte meningen att man ska ratta till samma tonala karaktär på alla inspelningar. Man får inte glömma bort att inspelningar gjorda i olika lokaler och av olika musikgrupper helt enkelt låter olika. En ståbas spelad av en musiker låter inte likadan som en ståbas spelad av en annan musiker. Spelar de dessutom i olika rum och olika musikstycken är skillnaden inte försumbar. Bäst är kanske att göra en egen inspelning att ha som referens? Fast det är ju inte helt enkelt.... Klart att det ställs olika krav på högtalarna beroende på inspelning/musiktypen. En tonalt välbalanserad högtalare betyder inte med automatik att allt spelas upp korrekt. Jag tycker att minimalistiskt gjorda inspelningar i regel är överlägsna de som är sönderrattade med hjälp av bristfälliga monitorer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-08 09:46

meanmachine skrev:Det var ju inte vad han sa!! Klart alla högtalare kan återge signalen men inte idelat. STOR skillnad. Jag håller på empirisk grund med honom

Förmodar du tänkte skriva idealt. Och då menar du idealt emot det som spelades in, inte idealt mot vad som ligger på fonogrammet?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-08 09:57

Menar du att det finns någon högtalare som är absolut bäst på allt material i alla situationer och i alla rum?
Vilken i så fall?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-08 10:03

Harryup skrev:Menar du att det finns någon högtalare som är absolut bäst på allt material i alla situationer och i alla rum?

Nej, jag menar att det inte är högtalarens jobb att fixa till misslyckade fonogram.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-08 10:09

Harryup skrev:Menar du att det finns någon högtalare som är absolut bäst på allt material i alla situationer och i alla rum?
Vilken i så fall?

mvh/Harryup

Ja det är ju klart...! Ens egna ! :D

Annars tycker jag at tdet finsn en del högtalare som är otroligt bra på allt, alltså oavsett material så låter dom bra, dock så är en del av dom mer eller mindre känsliga för rummet dom spelar i också.

Men (för att inte dra in Ino) QRS500 är en billig högtalare som jag tycker låter jätte bra och som kan spela det mesta på ett mycket övertygande sätt :)

Den billigaste högtalare jag vet som presterar så pass att jag skulle kunna sitta välldigt nöjd med ett par... och dom har spelats i många typer av rum och låter alltid förbannat bra ! men klart att med 1x2m dämpskivor bakom så lyften ljudet lite ytterligare och om efterklangen va någorlunda sansad så blir det ju klart bättre. Men dom högtalarna tycker jag presterar jätte bra i alal rum jag spelat dom i och dessutom oavsett programmaterial :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-08 10:53

Jag ser nog inte riktigt dillemmat peetwa, eller så förstår jag det inte.
Både paa och RogerGustavsson nämner tonkontroller.
Dom använder jag när något sticker ut rejält. Inte så att jag ändrar dom för varje låt heller.
Ibland behövs det men oftast inte. Tyvärr är just tonkontroller något som saknas lättåtkomligt på många burkar idag. Obegripligt.

Att ställa in nivåer endast med hjälp av musik låter väldigt tidskrävande. Att istället börja med så jämna nivåer som möjligt över hela spektrat och sedan ändra efter tycke och smak med musik spar tid.
Men var och en blir salig på sitt sätt. Jag hävdar inte att mitt sätt är det rätta, bara att det är rätt för mig :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-08 11:27

När jag förut körde med Fosgate m4 som försteg så hade den några fasta steg för bashöjning, och då var det enkelt att trycka upp ett snäpp om det var en gammal inspelning med tunnt ljud. Nu har jag inte den igång utan kör med en AV-receiver för det mesta, så nu blir det knappast något justerat längre, bara för att det är liite för krångligt.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-08 11:52

DVD-ai skrev..
Men (för att inte dra in Ino) QRS500 är en billig högtalare som jag tycker låter jätte bra och som kan spela det mesta på ett mycket övertygande sätt

Ja nu har jag ett par själv,men samma sak säger brorsan och hans kompis ochså.

Dom har båda haft en massa olika högtalare genom åren i olika prisklasser (Även dyra sådana)

Nu har dom ett par qrs500 båda 2,och har ingen tanke på att byta ut dom mot nåt annat (samma sak säger jag) :)

Har kompisar med högtalare som är långt dyrare i nypris än dessa var,faktiskt inte ett dugg avundsjuk......

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-08 11:55

peetwa skrev: Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.

Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt, men gör jag det är vi inte alls överens. Jag är helt med på att det finns olika inspelningar som på grund av att de låter tunna, vassa, bumbliga, etc, gör sig bättre med en färgad avspelning. Exempelvis - olika inspelningar kan komma bäst till sin rätt med olika högtalare.

Men jag håller inte med om att det är genreberoende. Hemma hos mig kan det låta makalöst bra om såväl klassiska inspelnignar, bio-ljud, rock/pop, jazz, trance, hiphop, osv. Men det kan också låta mindre bra i samtliga genrer.

Däremot kan jag gå med på att om man är van att exempelvis viss dansmusik ska låta på ett visst sätt (för så låter det på discoteken (eller vad dansinrättningarna kallas nu för tiden)) så funkar det inte med neutrala högtalare. Det låter möjligen bra. Men inte rätt.

Hälsn. Michael

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-08 11:58

paa skrev:Jag lyssnar mest på sinussvep, då vet man vad man får, och blir inte lurad! :)

Har du nåt bra sinussvep du kan rekommendera till mina högtalare?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-08 12:03

Vilken i så fall?

mvh/Harryup

Ja. Men bara om du går med på att byta "bäst" mot "bra".

Det är min subjektiva uppfattning motsvarande att "bäst" och "bra" är subjektiva omdömen.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-08 12:07

Vilken i så fall?

mvh/Harryup

Menar du att du vill göra om dina skivor, att du inte alls gillar hur dom låter i det skick dom är producerade?

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 13:27

MichaelG skrev:
peetwa skrev: Nämligen att det inte finns en ideal högtalare till hemma bio, 60-tals jazz, progressiv 00-tals jazz. Man får försöka hitta en kompromiss helt enkelt.

Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt, men gör jag det är vi inte alls överens. Jag är helt med på att det finns olika inspelningar som på grund av att de låter tunna, vassa, bumbliga, etc, gör sig bättre med en färgad avspelning. Exempelvis - olika inspelningar kan komma bäst till sin rätt med olika högtalare.

Men jag håller inte med om att det är genreberoende. Hemma hos mig kan det låta makalöst bra om såväl klassiska inspelnignar, bio-ljud, rock/pop, jazz, trance, hiphop, osv. Men det kan också låta mindre bra i samtliga genrer.

Däremot kan jag gå med på att om man är van att exempelvis viss dansmusik ska låta på ett visst sätt (för så låter det på discoteken (eller vad dansinrättningarna kallas nu för tiden)) så funkar det inte med neutrala högtalare. Det låter möjligen bra. Men inte rätt.

Hälsn. Michael

Det spretar rätt ordentligt i diskussionen här och om tråden urartar eller är på väg så har valfri moderator mitt medgivande att låsa den även i förbyggande syfte.

Tråden handlar alltså om dilemmat vilket de som bygger högtalare har känt igen och bekräftat.

För er som inte förstår dilemmat så gör jag här en grundlig förklaring.

Jag väljer ett exempel med en jämförelse mellan 60-tals och 00-tals jazz för att göra det enkelt. Precis som det nämnts av diesel så har jag 40 låtar som jag ofta lyssnar på på olika anläggar som jag vet ur dom låter och förhåller sig till annat material. Efter jag har lyssnat på dessa 100-tals gånger så lyssnar jag på ny musik. 100-tals låtar för att hitta problematiska partier. Men över till exemplet.

Jag skall göra ett försök att förklara. Jag har med min nuvarande hörnnära placering ett kraftigt basstöd. Det liknar det man har i teorin med en kraftig ökning mot sjunkande frekvens. Jag har alltså valt en placering med ett så jämnt basstöd för att behöva använda parametriskt eq så lite som möjligt då detta även kan påverka i området 100-1000 Hz vilket jag har lagt ner mycket tid och tanke på att få bra.
Dock har jag en nod vid 50 Hz på 6 dB. Denna är faktiskt av godo på till exempel 60-tals jazz med en avrullad bas. Musiken får mer kropp och låter behagligare. Vill man ha ett exempel kan man tänka på Bill Evans Trio.
Lyssnar man på 00-tals jazz så saknar denna den tidiga avrullningen och har energi ner under 40 Hz. Vill ni ha ett exempel så kan ni tänka på EST. Här hamnar noden vid 50 Hz helt plötsligt i ett område där det finns energi både i form av bastrumma och kontrabas och kanske till viss del piano. Noden blir helt enkelt hörbar.

a. Om jag spelar som det är så blir 60-tals jazzen lite livfullare än den är men en del partier på vissa låtar får ett genomslag i basen. Problemet är marginellt även när det infinner sig men jag är verkligen allergisk mot odefinierad bas.

b. Om jag eq:ar det rakt (-6dB@50Hz) låter 60-tals jazzen så bas fattig som den brukar och 00-tals jazzen torr och klippet i bastrumman försvinner.

Någonstans mellan fall a och b så blir basen i 00-tals jazzen definierad men ändå med klipp i bastrumman. Någonstans mellan fall a och b får 60-tals basen lite extra botten vilket ger den liv. Det uppstår alltså en jämkning mellan de två programmaterialen.
Konstigare än så är det inte.

Hela justeringen består alltså i en dip på 2-3dB vid 50 Hz med ett Q=8 det rör sig alltså om en minimal korrigering i dett aktuella fallat. Det var principen jag tyckte var intressant. Alltså att källmateriallet skiljer sig åt så mycket. Precis som många har konstaterat så är det väll helt enkelt något man får leva med i lyssningen och ta lite hänsyn till vid konstruktionen.
Senast redigerad av peetwa 2010-12-08 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-08 13:42

jag använder en teoretisk modell, jag simulerar hörnförstärkningen och kompencerar för detta i högtalaren, resten av rummet får leva sitt eget liv
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 13:51

celef skrev:jag använder en teoretisk modell, jag simulerar hörnförstärkningen och kompencerar för detta i högtalaren, resten av rummet får leva sitt eget liv

Jag använder en snarlik medtod men har inte verifierat bastas! roomgain mot min egen. Jag vet bara att jag ligger under den generellt i denna hörn nära placering ligger jag dock rätt nära. Högtalaren är redan underavstämd och det är väll de som leder till att peaken är så beskedlig som 6 dB. Den ger ig till känna på kanske var två av mina 40-test låtar så det är ingen ko på isen. Snarare en get i vassen.

Om högtalaren ändå slår an rumsnoder på ett störande sätt så plockar jag ner dom med peq om detta låter sig göras på ett sätt som inte påverkar värmeområdet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-08 14:32

phon skrev:
Vilken i så fall?

mvh/Harryup

Menar du att du vill göra om dina skivor, att du inte alls gillar hur dom låter i det skick dom är producerade?

.

Nä, men jag menar att t.ex. klubbmusik inte gör sig på en vanlig stereo som skall vara neutral och kunna återge akustisk musik. Sen har jag nog aldrig stött på någon högtalare som klarar att återge t.ex. vaktparaden som Bosse Hanssons horn, sen har ju dom en annan färgning på något annat material förmodligen. Men bäst förutsätter ju lyssning. Man kan säkert hitta någon högtalare som mäter mer rätt i ett enskilt rum men den behöver ju inte funka perfekt på annan musik i ett annat rum.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-08 14:37

Harryup skrev:Man kan säkert hitta någon högtalare som mäter mer rätt i ett enskilt rum men den behöver ju inte funka perfekt på annan musik i ett annat rum.

Det stödjer ju bara resonemanget att högtalare och rum skall vara anpassade till varandra. Är det någon som motsätter sig det?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-08 14:57

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Man kan säkert hitta någon högtalare som mäter mer rätt i ett enskilt rum men den behöver ju inte funka perfekt på annan musik i ett annat rum.

Det stödjer ju bara resonemanget att högtalare och rum skall vara anpassade till varandra. Är det någon som motsätter sig det?

Inte motsätter, men ifrågasätter.
Har högtalare som låtit bra i all rum jag har haft dom i, samt de av den sort som ställer näst intill orimliga krav gällande placering och rum.
Det måste ju bero på något att det är så.

Så visst är det helt klart något för konstruktörer att tänka på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-08 15:05

2-ch skrev:Inte motsätter, men ifrågasätter.
Har högtalare som låtit bra i all rum jag har haft dom i, samt de av den sort som ställer näst intill orimliga krav gällande placering och rum.

Ja? Det betyder ju bara att vissa konstruktioner är mindre rumskritiska än andra. Sen kan man ju fråga sig... om något brukar funka överallt - blir de någonsin så bra som en högtalare som bara funkar på vissa ställen blir när den hamnar helt rätt?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2010-12-08 15:08

Lyssna på Bob Hunds "Hörlurar"
trevliga bassvep efter 3:24 min!

Hörde dessa först nu, de satt som en smäck
trodde det var från längre väck...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-08 15:16

för så låter det på discoteken (eller vad dansinrättningarna kallas nu för tiden)

club eller klubb heter det nog
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 16:07

Nattlorden skrev:
2-ch skrev:Inte motsätter, men ifrågasätter.

Ja? Det betyder ju bara att vissa konstruktioner är mindre rumskritiska än andra. Sen kan man ju fråga sig... om något brukar funka överallt - blir de någonsin så bra som en högtalare som bara funkar på vissa ställen blir när den hamnar helt rätt?

Nä, att tänka sig en högtalare som spelar med en förutbestämd frekvensgång ner till 20 Hz utan basproblematik på grund av rumspåverkan känns bara märkligt och väldigt ofaktiskt.
Givetvis måste högtalaren rumsanpassas med någon metod (t.ex. sluten låda med lågt q eller underavstämd). Har man dessutom ett känt rum att anpassa till och möjlighet att plocka ner oönskade toppar på grund av noder så har man verktyg som tillverkaren av kommersiella högtalartillverkare har hur kompetenta dom än må vara.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-08 18:14

jag tycker inte det är helt orimlig frågeställning. men samtidigt håller jag inte helt med.. Jag är inte av åsikten att anläggningen ska vara "bra" på visst material. Det går inte att optimera anläggningen för alla tänkbara inspelningar helt enkelt. Istället bör anläggningen vara så objektivt och subjektivt (psykoakustiskt) korrekt som det går. Då kommer man få mesta möjliga återgivning från det material som är bra inspelat. Visst en del skivor kanske blir väldigt tråkiga att lyssna på men i det stora hela upplever jag inte att de är så väldigt många skivor som har så stora brister att man inte skulle kunna njuta av musiken och sas lyssna "igenom" de störande fenomenen.

Sen blir det lite ett nollsummesituation tycker jag det här med att spela "dåliga" inspelningar på en bra anläggning. Eftersom det som ändå är bra på skivan kommer att bli bättre på en "korrekt" anläggning. Blir lite att man får ta det goda med det onda.

Men det är ju rätt så personligt allt detta. Men min åsikt och ställning är att man inte bör försöka anpassa anläggningen till materialet. Istället får man nog se till att hitta material som är tillräckligt bra eller bättre, för att njuta fullt ut.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-08 18:26

kraniet skrev:Det går inte att optimera anläggningen för alla tänkbara inspelningar helt enkelt. Istället bör anläggningen vara så objektivt och subjektivt (psykoakustiskt) korrekt som det går. Då kommer man få mesta möjliga återgivning från det material som är bra inspelat.

och hur når du dit, hur vet du att det blir rätt? vilka kriterier måste uppfyllas? vilka egenskaper tittar du på för att bygga denna anläggning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-08 19:16

Det där med olika tidsåldrar tror jag kan spela in lite. För ett år sedan hade vi hämtningar av pK-högtalarna i Skillingaryd. Jag hade gjort några demo-CD, bl.a. ett spår med Nina Hagen från 1978. Det lät klart tunnt. Bertil Alving hade någon fundering om att det var före B&W 801 blev populär och att de monitorer som användes kanske bidrog till att man mixade slankare på den tiden. Tycker det är lite så på många utgivningar från 60- och 70-tal. Nyutgåvorna av Beatles' produktion tycker jag är jobbiga att lyssna på. För "fett" och påträngande på något vis. Förmodligen en del loudnessracade... Har inte haft några tonkontroller på över 20 år och kan inte påstå att det är så ofta behovet tränger sig på. Om det gör kan man alltid göra ett kopia som man eq:ar!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 19:35

celef skrev:
kraniet skrev:Det går inte att optimera anläggningen för alla tänkbara inspelningar helt enkelt. Istället bör anläggningen vara så objektivt och subjektivt (psykoakustiskt) korrekt som det går. Då kommer man få mesta möjliga återgivning från det material som är bra inspelat.

och hur når du dit, hur vet du att det blir rätt? vilka kriterier måste uppfyllas? vilka egenskaper tittar du på för att bygga denna anläggning?

Man får väll göra en subjektiv bedömning helt enkelt. Dom flesta brukar ju skuffa runt sina högtalare lite i rummet innan det låter subjektivt rätt. Jag högaktar INO för de konkreta placeringsförslagen med dämpning men för övriga högtalartillverkare så brukar det ju röra sig om en halvmeters spann i placering från vägg och ibland till och med följa med pluggar till basreflexporten.

Jämför förändringarna som detta medför med min justering på rn dip på 2-3dB vid 50 Hz med ett Q=8 skulle jag misstänka att det skiljer minst en faktor hundra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-08 19:47

celef skrev:

ja det är ju det som är det kluriga. men att i förhand ge upp och säga "äh allt är ju ändå subjektivt" som många hifi-tillverkare och tyckare gör är inte rätt väg att gå.
Istället tror jag på de metoder som tex Öhman, Harman Gruppen (kanske främst Revel), B&W bla använder sig av. DVS att undersöka hur vi kognitivt fungerar i relation till högtalare, rum osv och sedan systematiskt försöker ta fram produkter som ger det resultat som krävs för att vi ska få den bästa (mest korrekta?) upplevelsen av den inspelade händelsen.

Resultaten kan se lite olika ut och i vissa fall är kanske inte alla överens om vad som är viktigt (eller bör prioriteras). Men på det stora hela hamnar man ändå rätt nära varandra i många fall känns det som.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-12-08 19:55

celef skrev:

Tja, akustikreglera din lyssningsloge med hjälp av någon som förstår sig på problematiken och vet vilka åtgärder som behöver vidtas(eller gör det själv om du kan givetvis), ett högtalaresystem som är kompetent nog för uppgiften och elektronik som inte lägger till något i onödan på inspelningarna, så har du kommit riktigt långt.

Plättlätt :) , det finns ju t.o.m hjälp att finna här på forumet :wink: .

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-08 20:03

Jag fattar ändå itne ..

Frågeställningen är ju totalt FEL..

Hur kan nånting blir bättre än en pioneer dv668, Sentec Sc9, Nad 208, Pi60s samt Ekk..

Alla dessa är ju transparents och såleder är man ju hemma. Ingenting kan per definition bli bättre sett ur vissa ögon. Ja möjligen ett par moduler i basen för att ge det sista lilla.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-08 20:13

Tengil skrev:
celef skrev:

Tja, akustikreglera din lyssningsloge med hjälp av någon som förstår sig på problematiken och vet vilka åtgärder som behöver vidtas(eller gör det själv om du kan givetvis), ett högtalaresystem som är kompetent nog för uppgiften och elektronik som inte lägger till något i onödan på inspelningarna, så har du kommit riktigt långt.

Plättlätt :) , det finns ju t.o.m hjälp att finna här på forumet :wink: .

Vh Christer

Så vida det rör sig om ett befintligt rum och ett par befintliga högtalare finns det nog inte så mycket att göra förutom att reducera noder under 400 Hz vilket är området tråden handlar om.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi