Moderator: Redaktörer
celef skrev:petersteindl skrev:För dålig efterfrågan
peter, skulle en (två!) kondiskant funka i dina högtalare?
celef skrev:okej, det får mig att undra varför alla kondiskanter har så hög resonansfrekvens, går det inte att kombinera mjukare upphängning med diskantåtergivning?
paa skrev:Jordan JXR6HD har 95 Hz resonansfrekvens, det är inte så högt för en diskant.
petersteindl skrev:celef skrev:okej, det får mig att undra varför alla kondiskanter har så hög resonansfrekvens, går det inte att kombinera mjukare upphängning med diskantåtergivning?
Eftersom membranarean normalt sett är mycket större hos en kondiskant än hos en 1" dome så krävs det en större kavitet bakom konen.
MvH
Peter
celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:okej, det får mig att undra varför alla kondiskanter har så hög resonansfrekvens, går det inte att kombinera mjukare upphängning med diskantåtergivning?
Eftersom membranarean normalt sett är mycket större hos en kondiskant än hos en 1" dome så krävs det en större kavitet bakom konen.
MvH
Peter
åh, är det just volymen som är begränsaren?
Kraniet skrev:det finns ju iofs en sorts kondiskanter i form av de från accuton eller focal. men det är ju egentligen en ut-och-in-vänd dome.
för dålig efterfrågan ja. men vad beror det på. det känns mera som att det handlar om mode mer än något annat..
Andren skrev:Kan ju helt enkelt vara så att du inte köper dig något mervärde alls, jmf med gammal teknik. Mode kan ju vara en sak också, men sannolikt även ett sätt att få ner ringningarna i dessa styva material.
Andren skrev:Kan ju helt enkelt vara så att du inte köper dig något mervärde alls, jmf med gammal teknik. Mode kan ju vara en sak också, men sannolikt även ett sätt att få ner ringningarna i dessa styva material.
petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:För dålig efterfrågan
peter, skulle en (två!) kondiskant funka i dina högtalare?
Kanske. Jag vill dock ha en resonansfrekvens på ungefär 500 Hz med Qt runt 0,5-0,7.
MvH
Peter
subjektivisten skrev:Andren skrev:Kan ju helt enkelt vara så att du inte köper dig något mervärde alls, jmf med gammal teknik. Mode kan ju vara en sak också, men sannolikt även ett sätt att få ner ringningarna i dessa styva material.
Jobbar inte du för Transmission Audio?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster