Nya piPs + Emotiva XPA-2 =D

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-09 18:18

Vad jag har hört kunde konen vika sig vid högre volymer (längs upphängningen). Detta går inte med nya konen. Samt att den skulle vara lite mera lättdriven :) (Rätta mig om jag har fel!)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 09:06

ja är det kevlar så borde konen vara mycket styvare. men det är nog ett rätt ovanligt kevlar-element, då de flesta bryter upp så elakt. Med den flacka och höga delning som används så skulle det inte fungera.
Men är det kevlar eller glasfiber? Elementen ser ju väldigt lika ut de som används i Bremenäggen (båda kommer väl från Vifa/Tymphany?)

edit: kanske lite OT, ber om ursäkt.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 09:34

Kraniet skrev:ja är det kevlar så borde konen vara mycket styvare. men det är nog ett rätt ovanligt kevlar-element, då de flesta bryter upp så elakt. Med den flacka och höga delning som används så skulle det inte fungera.
Men är det kevlar eller glasfiber? Elementen ser ju väldigt lika ut de som används i Bremenäggen (båda kommer väl från Vifa/Tymphany?)

edit: kanske lite OT, ber om ursäkt.. :)

Precis som Timpolanen redag sagt så kan den inte vika sig i ytterkant av spelande, vilket det gamla elementen kunde göra under olyckliga omständigheter...

Sedan så har basen högre känslighet, vilket återspeglas i att motstondet i serie till diskanten nu mera är av lägre värde än tidigare.
Så hela högtalaren har alltså högre känslighet nu.

Sedan så (om jag mins rätt) så skulle väll det vara något mer som va skillnad rent kraktiskt, men mins ej vad...

Dock så är dom ju snyggare och att dom är svårare att spela sönder är ju mycket bra egenskaper, dessutom så lite lite mer lättdrivna är ju inte heller fel :D (även om jag knappast hade behövt bry mig om den saken egentligen....)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 09:39

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:Skrev ju alldrig att jag hade exakta värden :wink: utan sa att jag utgår från en teoretisk skala på dom VU dioder som finns på steget. Så välldigt oexakt men i runda slängar va också meningen

Jag tror nog att du överskattar vilken effekt du skickar in i dina högtalare. Jag har mätt och det har hos mig aldrig gått mera än 11 V rms ut från slutstegen till piP. Det motsvarar väl 24 W sinus i 5 Ohm? Över detta låter det helt enkelt inte speciellt roligt och ingen i familjen vill vara kvar i rummet. Jag har beskrivit min mätmetod tidigare och den kräver engentligen bara en vanlig multimeter och en CD med signaler på. Vi har också sett att ingen verkar ha problem med att införa en MiniDSP mellan för- och slutsteg. Det innebär att många är en bra bit ifrån de där extrema effektuttagen. Numera använder jag en liten Denon ADV-M71 till såväl piP som pK och det räcker rätt långt, längre än många tror.

Jo, jag tvekar inte på att jag kan ha helt fel !

Men om jag utgår från en "klassisk" skala på VU mätaren så borde det stämma med "runt 100w" :)
Setta va dock med ett stycke "musik" som i det närmast totalt saknar någon som helst information under ca 150Hz, mesta energin ligger nog runt 400-3000Hz skulle jag tro... lite guitarr som min kusin spelat in, runt 20dB i crest :D Synd bara att dom högsta tonerna sprakar lite ibland när amplituden vid inspelningstillfället blir för hög, ny mick skulle behövas...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 09:43

Timpolanen skrev:Kan man säga nej till ett sådan erbjudande...?
Bild

Nu återstår massa intrimmning...! Sanslösa högtalare...!

Jag kommer spela sönder.........

Mitt hus, öron, basar, familjen, grannen men likt fan står i16s och kör morgon gympa och flexar lite så där 1mm
Har inte trimmat in ett piss och det låter riktigt bra, sjukt midbas punch..! Attaken gör att det känns att man trycks bakåt i soffan
:lol:

ja detta ser ju verkligen inte allt dumt ut ! :)

Bra att dom får göra lite nytta, tyckte det kändes trist att dom skulle få stå och samla damm bara hemma hos mig, bättre att dom får spela och vara glada och dessutom göra någon annan glad :D

Ser fram mot att titta över och "se" hur du fått till det :P men det får inte blir för bra så att dom fastnar, för jag kommer för att hämta dom inom ett år eller så... 8)
Mvh//David

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-12-10 11:13

Kraniet skrev:
Lite surt för dom som köpte piPs nyss (med det förra elementet).

Jag tycker inte synd om dem som köpt/äger "gamla" iPs/piPs. Dessa är ju fortfarande ruskigt bra återgivare oavsett att de fått en efterföljare med i vissa avseenden bättre egenskaper. Jag har haft "gamla" piPs och har nu "gamla" iPs och en iPs-center med "nya" bas-/mellanregisterelementet. Tror att det kommer låta fin fint :) . Bara skoj att iP/iPs/piP/piPs fortfarande utvecklas och om möjligt förbättras.

/s

edit: stvafle
Senast redigerad av stefanolo 2010-12-10 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 11:20

ja nu va det ju nästan ett år sedan jag hade piP(ip hemma senast så... kan ju inte jämföra :)

Och tror inte att jag ljudmässigt skulle kunna höra någon störer skillnad ändå egentligen :roll: inte så pass at tdet "har någon betydelse" om man inte skulle köra A/B test så kanske man kan höra något typ av "olikheter".
Mvh//David

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 12:48

DVD-ai skrev:

Bra att dom får göra lite nytta, tyckte det kändes trist att dom skulle få stå och samla damm bara hemma hos mig, bättre att dom får spela och vara glada och dessutom göra någon annan glad :D

Ser fram mot att titta över och "se" hur du fått till det :P men det får inte blir för bra så att dom fastnar, för jag kommer för att hämta dom inom ett år eller så... 8)

frågan är ju om du får tillbaka dom sen.. :o
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-10 13:10

DVD-ai skrev:Men om jag utgår från en "klassisk" skala på VU mätaren så borde det stämma med "runt 100w"

Vet du vad mätaren har för karaktäristik? Visar den toppvärde? Har den peakhold? Det är skillnad på att läsa av en studsande mätare och göra en relativ mätning med stationära signaler. Jag har allstå mätt vad full utstyrning på CD ger genom systemet med den av mig valda absolut maximala önskade ljudnivån. Inga stig- eller falltider som med utstyrningsinstrument. Det flesta fonogrammen spelar jag inte av på den höga nivån utan säkert 6-10 dB lägre.

DVD-ai skrev:
Setta va dock med ett stycke "musik" som i det närmast totalt saknar någon som helst information under ca 150Hz, mesta energin ligger nog runt 400-3000Hz skulle jag tro... lite guitarr som min kusin spelat in, runt 20dB i crest :D Synd bara att dom högsta tonerna sprakar lite ibland när amplituden vid inspelningstillfället blir för hög, ny mick skulle behövas...

Om det är akustiskt gitarr är det är det kanske inte micken som spökar utan någon annanstans i kedjan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-10 13:30

En viss likhet mellan de nya piPs-basarna och pK-basarna.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-10 13:36

Finns en visuell likhet även om man jämför baksidorna? På framsidan ser det
mest ut som färg och konmaterial är lika.
2021 maj på Spotify

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-12-10 13:51

Va!?? Det måste ligga industrispionage på hög nivå bakom det här. :wink:
Senast redigerad av stefanolo 2010-12-10 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-10 13:52

Kraniet skrev:
DVD-ai skrev:

frågan är ju om du får tillbaka dom sen.. :o

Kort svar, Nej...

:roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 13:54

ser ut att vara samma korg också

Bild

pK-basen har ju dubbla magneter men annars ser det väldigt likt ut.

edit: men man kan nog anta att elementen skiljer sig på lika många parametrar som de är lika. lite kul bara att spekulera över ursprunget.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-10 14:23

stefanolo skrev:Va!?? Det måste ligga industrispionage på hög nivå bakom det här.

Inte om de kommer från samma fabrik....

Kraniet skrev:ser ut att vara samma korg också

Nja, framsidan av korgarna skiljer en hel del skulle jag vilja påstå.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-10 14:36

Kan Björknäs och Lahäll ha samarbetat vad gäller just denna beställning? :o :wink:
Den som vet mest, tror minst.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-12-10 14:50

RogerGustavsson skrev:
stefanolo skrev:Va!?? Det måste ligga industrispionage på hög nivå bakom det här.

Inte om de kommer från samma fabrik....

Du glömde ta med min smiley i citatet :wink: . Uppfattade att de enligt uppgift skulle komma från samma fabrik :) . Skojade ju bara lite... :D

/s

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 15:14

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:Men om jag utgår från en "klassisk" skala på VU mätaren så borde det stämma med "runt 100w"

Vet du vad mätaren har för karaktäristik? Visar den toppvärde? Har den peakhold? Det är skillnad på att läsa av en studsande mätare och göra en relativ mätning med stationära signaler. Jag har allstå mätt vad full utstyrning på CD ger genom systemet med den av mig valda absolut maximala önskade ljudnivån. Inga stig- eller falltider som med utstyrningsinstrument. Det flesta fonogrammen spelar jag inte av på den höga nivån utan säkert 6-10 dB lägre.

DVD-ai skrev:

Om det är akustiskt gitarr är det är det kanske inte micken som spökar utan någon annanstans i kedjan.

Nej det är micken, har vi redan testat fram :)

jo, som sagt, är jag inte säker på några exakta värden... ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 15:18

Kraniet skrev:ser ut att vara samma korg också

Bild

pK-basen har ju dubbla magneter men annars ser det väldigt likt ut.

edit: men man kan nog anta att elementen skiljer sig på lika många parametrar som de är lika. lite kul bara att spekulera över ursprunget.. :)

Det ser inte ut att vara samma korg, och "ramen" är ju inte heller lika så...

dammkopan är annorlunda, magneten, upphängningen och antagligen mycket mer :)

Så jag tycker inet att dom är mer lika än att båda använder vävd kevlar till konmaterial :D mycket snyggt !
Mvh//David

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-10 15:19

DVD-ai skrev:
RogerGustavsson skrev:

DVD-ai skrev:

Nej det är micken, har vi redan testat fram :)

jo, som sagt, är jag inte säker på några exakta värden... ;)

Men du skrev ju "säkert" ? Hur är det med svenskan ? :) Puss

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 15:20

ja och förklarade också för dig i ett inlägg hur jag lade värderingen på ordet "säkert".
Men det kanske du hoppade över att läsa... ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-12-10 15:42

Har piPs specarna ändrats nåt med nya basen? Priset ändrats? har IÖ sagt nåt om den?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 16:19

nej inte vad jag vet.... men känsligheten har väll ökat lite så den spec'en borde ju ändras om inet annat :)

betalade vanliga priset för mina dessutom så...
Mvh//David

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 16:30

ser man till "ekrarna" på korgen och hur korgen ser ut mot polplattan så tycker jag nog de ser identiska ut. enda som ser ut att skilja korgarna är att pip har stympade sidor.
skulle haft lite bättre bilder bara.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2010-12-10 21:00

DVD-ai skrev:Jahh, nu kan vi ju ha piP träffar 8)

Får jag ta med hans "kompis" ? :twisted:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 22:50

Klart ! :D

"hans kompis" är min kompis... :wink:
Mvh//David

Olert

Inläggav Olert » 2010-12-12 19:52

Bild[/quote]

Ett lite tips i all välmening: Diskanten är upp och ner på bilden.

/ Olert

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 00:09

Haha, jo jag har redan påtalat detta för Timpolanen när jag var över för 2 veckor sedan, vet inte om detta är åtgärdat än dock.. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-13 23:44

Jajajajajajaja! Låter bra ändå :P SKa fixas när jag fått de nya låderona :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 23:46

Men nu blir hela ljudbilden upp och ner juuuuu!!!!

^^

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino