Ombyte förnöjer eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-08 17:56

subjektivisten skrev:Sant, dom får byta och trixa så mycket dom vill. Men bevisligen så får inte JAG slippa det.

Fundera då över detta: Vilket är tokigast; att det finns folk med konstiga uppfattningar - eller att du bryr dig? :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-08 18:01

Du kanske borde fråga dom det. För min del så får dom pyssla med vad dom vill men problemet blir ju när jag säger att jag inte vill göra det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-08 18:32

Erik_AA skrev:Själv är jag något av en rum-fetischist. Tänka, fixa och trixa med rum är roligt, billigt och ger mkt mer skillnad på ljudet än att byta förstärkare.

Hmm tycker du det? eller är det ett påstående? Jag vet inte om akustikfix ger mer eller mindre än apparatbyte jag tycker oftast att det ger större skillnad att byta apparat än att tweaka in rummet.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-12-08 18:52

meanmachine skrev:
Erik_AA skrev:Själv är jag något av en rum-fetischist. Tänka, fixa och trixa med rum är roligt, billigt och ger mkt mer skillnad på ljudet än att byta förstärkare.

Hmm tycker du det? eller är det ett påstående? Jag vet inte om akustikfix ger mer eller mindre än apparatbyte jag tycker oftast att det ger större skillnad att byta apparat än att tweaka in rummet.

Rent tyckeri :)

Passar också mitt intellekt mer att hålla på akustik som jag ändå greppar ganska bra än elektronik som jag inte vet hur den fungerar i detalj.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-08 19:05

Det kan faktiskt vara både en åsikt (tyckande) och ett statistiskt
faktum. Om man sätter upp en massa exempel och ber folk säga
vad de tycker om förändringarnas storlekar, så får man svar på
det senare, ett svar som är sant inom ramen för de testade vari-
ationerna.

Gör man sådana experiment så finner man ofta att rummet är av
större betydelse (igen statistiskt) än elektroniken. Högtalarna kan
dock oftast konkurrera med rummet i diciplinen "viktighet".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-08 19:54

meanmachine skrev:

Detta är ju något som man måste svara "det beror på" åt. Har man en dassig förstärkare kan det givetvis ge mer skillnad än att sätta upp ett par absorbenter på väggen.
Men har man en hyfsad försärkare tror jag att man kan göra stora förbättringar om man har ett dassigt rum (om man har lite koll på vad man gör).
Jag ser ju bara vilka krokar jag får av golvreflexen, det ska till stor skillnad på förstärkare för att väga upp mot det...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-08 22:34

IngOehman skrev:Gör man sådana experiment så finner man ofta att rummet är av
större betydelse (igen statistiskt) än elektroniken. Högtalarna kan
dock oftast konkurrera med rummet i diciplinen "viktighet".
Vh, iö

I agree! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-09 13:31

subjektivisten skrev:
KarlXII skrev:Kanske avslöjar jag det vid ett senare tillfälle, men tillsvidare ber jag er tänka lite hårdare och ber att få hänvisa till denna sida.

Ah, bra moderering.

Med reservation för att du kanske är färgblind, så vill jag informera om att inget i texten är skrivet med röd text - vilket betyder att jag inte skrivit i min roll som moderator.

Är det något mer jag kan hjälpa dig med?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-09 15:07

subjektivisten skrev:Du kanske borde fråga dom det. För min del så får dom pyssla med vad dom vill men problemet blir ju när jag säger att jag inte vill göra det.

Men Subjektivisten; Om det är ett problem för vissa vad du gör, eller inte - VARFÖR GÖR DU DET TILL DITT PROBLEM!?

Varför bryr du dig? Varför skiter du inte bara i det? Varför kan du inte bara rycka på axlarna åt det och låta det passera? Varför är inte jag din terapeut? :D

Nu ska du träna på följande: Jag kommer att komma med ett antal påståenden. Du ska för vart och ett göra följande:

1. Le litet överseende
2. Rycka på axlarna
3. Säga "OCH?!?"

Upprepa proceduren till dess att du inte känner dig provocerad alls av påståendena. OK, här kommer de:

1. Du påstår att du gillar hifi för musikens skull. Skitsnack!!! Du är bara apparatfixerad. Din jämra förstärkaronanist!
2. NAD 208 är en jävla skitapparat. Den går sönder hela tiden och den låter apa. Bara ett pucko kan gilla den!
3. Bryston är överprissatt junk. Mitt kinaslutsteg för 6.500 kr gör ett bättre jobb.
4. Transparens finns inte. Alla som tycker det är dumma i huvudet!
5. LTS är en jävla skitförening för inbördes beundran.
6. F/E-lyssning är bara trams. Vetenskapligheten är ett dåligt skämt och resultatet duger knappt ens att gödsla med.
7. INO-högtalare (förlåt Ingvar :oops: ) är ju ganska OK högtalare. Men de hänger inte alls med i jämförelse med riktigt kompetenta högtalare. Så från c:a 20.000 kr och uppåt är de alltså helt ointressanta!
8. EKK som högtalarkabel!? Den är ju tillverkad för att transportera ström och inte högtalarsignaler ditt miffo!
9. Om du inte förstår att en CD-spelare för 80.000 kr är bättre än en för 1.000 kr, måste du vara begåvningshandikappad!
10. Det ÄR en jättestor skillnad i ljudet mellan olika förstärkare. Det verkar som om ditt öronvax fullständigt klibbat igen ditt omdöme också!

Så - nu tränar du på detta till dess att du kan ta samtliga påståenden utan att gå igång. När du är klar med detta, kan jag garantera dig en mycket mer avspänd och trivsam tid här på Faktiskt. Lycka till! :)

Kram, Michael

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-09 15:15

MichaelG skrev:
1. Du påstår att du gillar hifi för musikens skull. Skitsnack!!! Du är bara apparatfixerad. Din jämra förstärkaronanist!
2. NAD 208 är en jävla skitapparat. Den går sönder hela tiden och den låter apa. Bara ett pucko kan gilla den!
3. Bryston är överprissatt junk. Mitt kinaslutsteg för 6.500 kr gör ett bättre jobb.
6. F/E-lyssning är bara trams. Vetenskapligheten är ett dåligt skämt och resultatet duger knappt ens att gödsla med.
7. INO-högtalare (förlåt Ingvar :oops: ) är ju ganska OK högtalare. Men de hänger inte alls med i jämförelse med riktigt kompetenta högtalare. Så från c:a 20.000 kr och uppåt är de alltså helt ointressanta!
8. EKK som högtalarkabel!? Den är ju tillverkad för att transportera ström och inte högtalarsignaler ditt miffo!
9. Om du inte förstår att en CD-spelare för 80.000 kr är bättre än en för 1.000 kr, måste du vara begåvningshandikappad!
10. Det ÄR en jättestor skillnad i ljudet mellan olika förstärkare. Det verkar som om ditt öronvax fullständigt klibbat igen ditt omdöme också!

Kändes det skönt?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-09 15:23

MichaelG skrev:
subjektivisten skrev:Du kanske borde fråga dom det. För min del så får dom pyssla med vad dom vill men problemet blir ju när jag säger att jag inte vill göra det.

Men Subjektivisten; Om det är ett problem för vissa vad du gör, eller inte - VARFÖR GÖR DU DET TILL DITT PROBLEM!?

Subjektivisten kan ju ha rätt. Det kankse faktiskt.se ÄR ett problem.

Jag sticker ut en dubbelhaka och menar att det faktiskt är så, men kanske inte som ni tror: Folk har i allmänhet för lite intresse i apparater. För litet intresse av deras uppgift och funktion. Det skapar utrymme för oseriösa aktörer.
Att man köper en CD-spelare för 65000 som i själva verket är en för 1300 i en snygg låda, för att man gillar lådan, är ju helt OK. Att man gör det för att man saknar intresse för att sätta sig in apprarater och dessa innandömmen är, eller kan i alla fall vara, ett problem.
det kan ju faktiskt vara så att en del av kunderna inte har oändligt med pengar. För någon med 118 miljoner på banken så spelar priset inte någon roll. Men för en med 118 000 så är det faktiskt en påtaglig skillnad att betala 63700 för en snyggare låda, om man nu tror att ljudet är bätttre och att man motiverar prioset med en ljudskillnad som är helt fiktiv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-09 15:24

Objektivisten skrev:
MichaelG skrev:

Kändes det skönt?

Hur var det för dig?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-09 15:27

MichaelG : Tack för garvet!
:P :P :P
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 15:32

Jag har skickat upp MichaelG's signalement till min ytliga bekant Igor nu. :x
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-09 15:38

Objektivisten skrev:Kändes det skönt?

Hade jag varit rökare, hade jag nog tagit en cigg efteråt. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-09 15:43

Max_Headroom skrev:
Objektivisten skrev:Kändes det skönt?

Hur var det för dig?

Ombyte förnöjer...
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-09 15:45

:lol: Heja MichaelG :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-09 15:56

MichaelG skrev:

Varför bryr du dig? Varför skiter du inte bara i det? Varför kan du inte bara rycka på axlarna åt det och låta det passera? Varför är inte jag din terapeut? :D

Nu ska du träna på följande: Jag kommer att komma med ett antal påståenden. Du ska för vart och ett göra följande:

1. Le litet överseende
2. Rycka på axlarna
3. Säga "OCH?!?"

Upprepa proceduren till dess att du inte känner dig provocerad alls av påståendena. OK, här kommer de:

Så - nu tränar du på detta till dess att du kan ta samtliga påståenden utan att gå igång. När du är klar med detta, kan jag garantera dig en mycket mer avspänd och trivsam tid här på Faktiskt. Lycka till! :)

Kram, Michael

Michael!! Hahaha du är ju skitrolig!! :)
Mer humor på faktiskt.se!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-12-09 16:15

Max_Headroom skrev:Subjektivisten kan ju ha rätt. Det kanske faktiskt.se ÄR ett problem.

Jag sticker ut en dubbelhaka och menar att det faktiskt är så, men kanske inte som ni tror: Folk har i allmänhet för lite intresse i apparater. För litet intresse av deras uppgift och funktion. Det skapar utrymme för oseriösa aktörer.
Att man köper en CD-spelare för 65000 som i själva verket är en för 1300 i en snygg låda, för att man gillar lådan, är ju helt OK. Att man gör det för att man saknar intresse för att sätta sig in apparater och dessa innandömen är, eller kan i alla fall vara, ett problem.

Det kan ju faktiskt vara så att en del av kunderna inte har oändligt med pengar. För någon med 118 miljoner på banken så spelar priset inte någon roll. Men för en med 118 000 så är det faktiskt en påtaglig skillnad att betala 63700 för en snyggare låda, om man nu tror att ljudet är bättre och att man motiverar priset med en ljudskillnad som är helt fiktiv.

Och VEMS problem tycker du att det är?

Ditt? Subbens? Faktiskts?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-09 20:11

MichaelG skrev:Men Subjektivisten; Om det är ett problem för vissa vad du gör, eller inte - VARFÖR GÖR DU DET TILL DITT PROBLEM!?

När folk påstår fel/lögner och lägger hånande kommentarer så tänker inte JAG blunda och le över det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-09 20:13

steveo1234 skrev:MichaelG : Tack för garvet!

Varför det?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-09 21:20

MichaelG skrev:

:lol: :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-09 22:14

Lust skrev:
Max_Headroom skrev:Subjektivisten kan ju ha rätt. Det kanske faktiskt.se ÄR ett problem.

Att man köper en CD-spelare för 65000 som i själva verket är en för 1300 i en snygg låda, för att man gillar lådan, är ju helt OK. Att man gör det för att man saknar intresse för att sätta sig in apparater och dessa innandömen är, eller kan i alla fall vara, ett problem.

Det kan ju faktiskt vara så att en del av kunderna inte har oändligt med pengar. För någon med 118 miljoner på banken så spelar priset inte någon roll. Men för en med 118 000 så är det faktiskt en påtaglig skillnad att betala 63700 för en snyggare låda, om man nu tror att ljudet är bättre och att man motiverar priset med en ljudskillnad som är helt fiktiv.

Mycket bra fråga! Tyvärr vet inte jag svaret. Någon annan som har ett förslag?

Edit: Jag vet alltså inte ens vad jag tycker i frågan. Vems är problemet? Att det är ett problem menar jag är helt glasklart. Det tror jag alla kan hålla med om.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-09 22:25

MichaelG skrev:

1. Le litet överseende
2. Rycka på axlarna
3. Säga "OCH?!?"

Kram, Michael

Tänk att du kom ut ur garderoben :D Härligt :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-12-10 01:43

För att återgå till ursprungsfrågeställningen. Nej jag tycker inte det är speciellt kul att byta en massa grejer fram och tillbaka i min stereo.

Har bland annat ett par helt nyrenoverade snell E-III i köket dom har jag bara spelat på en 30 minuter och kommit fram till att jag klart föredrog mina JBL. Möjligtvis kanske jag provar dom lite till innan jag säljer dom. I mina stereo vill jag ha det bästa jag kan ha, varför lyssna på något sämre.

Däremot tycker jag om apparater och lyssnar gärna på andra anläggningar bra som halvdåliga. 8)

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-10 09:10

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:MichaelG : Tack för garvet!

Varför det?

"Uppmuntranstråden" påminde mig om att jag är dålig på att visa uppskattning ibland. MichaelG´s inlägg var fantastiskt roligt i kombination med en bra träffsäkerthet. Jag garvade och tja, det kändes artigt att MichaelG fick veta att han förgyllt min dag ett litet strå.

Men det var inte det du undrade egentligen va?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-10 09:55

Ja, BEVISLIGEN så är det okej att göra sig lustiga över andra här.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-10 10:08

Max_Headroom skrev:
Lust skrev:

....

Mycket bra fråga! Tyvärr vet inte jag svaret. Någon annan som har ett förslag?

Edit: Jag vet alltså inte ens vad jag tycker i frågan. Vems är problemet? Att det är ett problem menar jag är helt glasklart. Det tror jag alla kan hålla med om.

Max_Haedroom o subben, några tankar i all vänlighet.
Det är inte lätt att vara "världens samvete" och fixa allt som man tycker är fel.

Och om man nu ändå VILL agera vilket jag tycker man ska göra...är det en dålig taktik att lägga tid på att kritisera det som är fel. Nej, mer framgångsrik taktik är att peka på DET BRA alternativet DOCK med lite lagom laidback approach (samma sak gäller ledarskap o barnuppfostran btw)

Dvs problemet att vissa tillverkare säljer skräp till dyra priser (kablar etc )är inte faktiskt.se, inte heller några forumsmedlemmars och faktiskt inte heller deras kunder om de är nöjda - men det BLIR ert problem om ni går igång på det!

På samma sätt är det då ANDRA forumsdeltagare lackar ur på er, för att ni går igång på dyrkablar. Det blir då deras problem. :wink:

Jag har själv jobbat mycket med just detta under årens lopp 8) , jag försöker tänka så här:
Istället för att gå igång på andra människor o företeelser, funderar jag på VARFÖR det är så provocerande för just MIG?
Då är det lättare att rycka på axlarna o gå vidare... :D

De som inte blinkar i trafiken har jag dock fortfarande svårt att rycka på axlarna åt, det medges - men jag jobbar på det!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-10 10:13

Ah, så om jag ifrågasätter en pryl så är det okej att ifrågasätta, håna, göra sig rolig, ljuga, etc över MIG som person. Ja, lika glasklart som mobbarnas ursäkter i skolan.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-10 10:20

subjektivisten skrev:Ja, BEVISLIGEN så är det okej att göra sig lustiga över andra här.

Det är aldrig ok att göra sig lustig över någon annans person. Däremot så är det i min värld alltid ok att göra sig lustig över någons åsikter.
Men, jag är inte moderator så jag behöver inte engagera mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi