Det nya baselement till piP:s - vad skiljer från det gamla ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Det nya baselement till piP:s - vad skiljer från det gamla ?

Inläggav Richard » 2010-12-10 16:22

Välkomna med information om de förbättringar som det nya baselementet innebär och hur stor prisskillnaden blir mot det gamla.

Kan man spela högre? Hur mycket lägre är distorsionen mot det gamla elementet ? Är det skillnad i delningsfiltret ?

Varför togs det fram en ny version ?

Är själv spekulant på piP:s om det nu är en större skillnad till det bättre på piP:s och mina piP.

Hur nära är nya piPs ljudet från pi 60 ?

Vad säger Timpolanen ( som äger ett par nya piP:s ), mfl. ?

Och vad säger konstruktören- IÖ ?

Såhär ser elementet ut:

Bild
Bild[/quote]
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 16:29

Nya elementet har en vävd kon i kolfiber och en kortare spole, detta medför bla: högre effektivitet/ känsligeht än gamla piPs basen och att konen inte kan vika sig i kanterna längs med upphängningen som den gamla kunde om den pressades för hårt...

Annat som skiljer är korgen som är lite förändrad och mycket snyggare tycker jag :)

Jag betalade samma pris för mina som för "gamla" piPs så det verkar inte vra någon prisskillnad ;)

Filtret skiljer sig så till vida (om man använder sig av diskant säkring som jag gör !) att det i stället för 2,2ohm motstond i serie med diskanten och i basens konjugatlänk, i stället sitter 1ohm motstond i båda fallen. annars identiska filter och lådor m.m.

Dock nya helgjutna portar har kommit men det viste ni redan ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-10 16:30

Jag har inget att jämföra med, men bra låter de iaf :D
Priset var samma som i prislistan också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-10 16:39

DVD-ai skrev:Nya elementet har en vävd kon i kolfiber och en kortare spole, detta medför bla: högre effektivitet/ känsligeht än gamla piPs basen och att konen inte kan vika sig i kanterna längs med upphängningen som den gamla kunde om den pressades för hårt...

Annat som skiljer är korgen som är lite förändrad och mycket snyggare tycker jag :)

Jag betalade samma pris för mina som för "gamla" piPs så det verkar inte vra någon prisskillnad ;)

Filtret skiljer sig så till vida (om man använder sig av diskant säkring som jag gör !) att det i stället för 2,2ohm motstond i serie med diskanten och i basens konjugatlänk, i stället sitter 1ohm motstond i båda fallen. annars identiska filter och lådor m.m.

Kul att det verkar vara samma pris, vilket ju skulle innebära ett merpris på ca 2000:- upp från piP.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-10 16:42

DVD-ai skrev:Nya elementet har en vävd kon i kolfiber och en kortare spole, detta medför bla: högre effektivitet/ känsligeht än gamla piPs basen och att konen inte kan vika sig i kanterna längs med upphängningen som den gamla kunde om den pressades för hårt...

1 ohm i konjugatlänken är annorlunda ( tror jag ) mot i den gamla modellen, ivartfall annorlunda mot standard piP, där det är 2,2 ohm.

Eller sitter det 1 ohm i konjugatlänken även i gamla piP:s ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-10 16:43

adzer skrev:Jag har inget att jämföra med, men bra låter de iaf :D

Kul att det låter bra. Har du jämfört med de äldre versionerna ?

Det skulle vara kul att veta om det endast är membranet som skiljer från gamla piP:s.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-10 16:46

Richard skrev:
adzer skrev:Jag har inget att jämföra med, men bra låter de iaf :D

Kul att det låter bra. Har du jämfört med de äldre versionerna ?

Det skulle vara kul att veta om det endast är membranet som skiljer från gamla piP:s.

Har inte kunnat jämföra sida vid sida så kan tyvärr inte avgöra hur skillnaden låter.

Det är samma delningsfilter som till det gamla elementet för piPs iaf.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-10 17:32

piP, piPs, piP:s diskant, piPs:s baselement.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-10 22:57

Richard skrev:

1 ohm i konjugatlänken är annorlunda ( tror jag ) mot i den gamla modellen, ivartfall annorlunda mot standard piP, där det är 2,2 ohm.

Eller sitter det 1 ohm i konjugatlänken även i gamla piP:s ?

det sitter 2,2 i gamla piPs :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-11 11:57

1 ohm i konjugatlänken till nya basen.
Har lekt med dom ett tag nu, dom är fina. :)
Just nu sitter basarna i mina Guru QM10, låter kanon. 8)
Nya korgen är snygg men den ser man ju inte nu .... :? :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 12:10

shifts skrev:piP, piPs, piP:s diskant, piPs:s baselement.

För att inte tala om piPs-s:s delningsfilter...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-11 12:50

phon skrev:1 ohm i konjugatlänken till nya basen.

Jo, trevliga basar :)

jag spelat en del idag och testat diverse musik, jag inbillar mig att dom kanske eventuellt spelar lite renare på högre volymer än vad jag minns att "gamla" piPs gjorde.

Men diskanten sätter som vanligt stopp när man kör komplexare musik med mycket energi i övre registren. Alltså den tappar i renhet föra basen som vanligt, men när jag testar med "inte så diskant intensiv" så...
efter som det är nya basar så måste man åter igen testa och lära sig vart gränsen går för hur man kan spela med dom, gamla piPs och piP elementen har jag ganska bra koll på, men nu e det ju nya element, dom ska ju dock "tåla med", så det borde ju inte vara några problem.

Jag skulle vilja att Ingvar kunde bekräfta om det verkligen är så att dom är svårare att bottna rent allmänt och därmed på så sätt svårare att spela sönder rent mekaniskt. ?!
Vet bara att konen inte kan vika sig, men det betyder ju inte att spolen inte fortfarande kan få en smäll av polstycket och blir ledsen... :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 13:34

På väg ut så är det ju en fördel om konen håller sig styv när kantupphängningen tar slut... då kommer man ju inte längre än så. Inåt vet jag inte hur mycket det skulle kunna skilja däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-11 13:52

kortare spole skulle det vist vara om jag fattade det rätt... då borde det vara svårare för även den att slå i något :)

Jag testat lite till nu med intensiv metal (händer mycket oavbrutet i hela registret) och spelade så att termisk kompression blev hörbart. vet inte om det är någon större skillnad mot gamla basen, just detta kan jag bara jämföra med mina iPs, men dom delade jag ju... då gick det att spela högre utan att det komprimerade like mycket som det gör nu.

Edit: Lyckades för övrigt tända 6st dioder på XPA-2 an alldeles nyss med lite Rage agains the machine : Fistful of steel 8O :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 14:08

Vet du hur mycket effekt varje led symboliserar?

Kan tillägga att mina piPs som jag köpte härom veckan kom med samma delningsfilter som tidigare.
Alltså ingen ändring där.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-11 16:31

DVD-ai skrev:
phon skrev:1 ohm i konjugatlänken till nya basen.

Jo, trevliga basar :)

jag spelat en del idag och testat diverse musik, jag inbillar mig att dom kanske eventuellt spelar lite renare på högre volymer än vad jag minns att "gamla" piPs gjorde.

Men diskanten sätter som vanligt stopp när man kör komplexare musik med mycket energi i övre registren. Alltså den tappar i renhet föra basen som vanligt, men när jag testar med "inte så diskant intensiv" så...
efter som det är nya basar så måste man åter igen testa och lära sig vart gränsen går för hur man kan spela med dom, gamla piPs och piP elementen har jag ganska bra koll på, men nu e det ju nya element, dom ska ju dock "tåla med", så det borde ju inte vara några problem.

Jag skulle vilja att Ingvar kunde bekräfta om det verkligen är så att dom är svårare att bottna rent allmänt och därmed på så sätt svårare att spela sönder rent mekaniskt. ?!
Vet bara att konen inte kan vika sig, men det betyder ju inte att spolen inte fortfarande kan få en smäll av polstycket och blir ledsen... :(

Sitter "de nya" basarna i Guru qm10 som original ?

Phon: Du skriver att du "lekt" med dem. På vilket sätt är de nya bättre än de gamla elementen ? Har du mätt upp och lyssnat ?

Det skulle vara trevligt om Ingvar kan kommentera något om de nya baselementen,- håller med dig, DVD-ai.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-11 16:38

adzer skrev:Vet du hur mycket effekt varje led symboliserar?

Kan tillägga att mina piPs som jag köpte härom veckan kom med samma delningsfilter som tidigare.
Alltså ingen ändring där.

säker ?!

1ohm i parallell med basen skulle det tydligen vara sa Ingvar, vi pratade om detta med filtret nämligen och han sa att 1ohm skulle det vara och det kan ju inte bara gälla i mitt fall...?! men jag har ju med diskant säkring, detta ska dock inte påverka mer än motståndet i serie med diskanten....

Vet inte vad diskanten ska ha för motstånd om man inte har säkring, men som jag fattat det så ska värdet vara lägre än 2,2ohm som det är på"gamla" kombinationen. Detta eftersom nya basen tydligen är effektivare som sagt...

Men, känns som att någon blir tvungen att ringa och prata med Ingvar om detta så att vi kan reda ut det hela :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 16:43

Ja de monteringsbeskrivningarna jag fick är från 5/5-06 och de komponenterna jag fick stämmer med den beskrivningen.
Alltså har ingen uppdatering av filtret skett.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-11 16:56

Jag har inte så mycket att säga förutom att dem är snyggare :) Låter förbaskat gör ju alla piP :)

Jag földe också den gamla beskrivningen och tror också att filtret är de samma :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-12-11 18:15

adzer skrev:Ja de monteringsbeskrivningarna jag fick är från 5/5-06 och de komponenterna jag fick stämmer med den beskrivningen.
Alltså har ingen uppdatering av filtret skett.

Det figurerar två olika ritningar med datum 5/5-06. De är inte identiska vad jag kan se men jag kan ju ha missuppfattat det hele. Första paret piPs jag fick hade ritning (mont_piPs_-2.gif) märkt 5/5-06 med 2.2 Ohm och andra paret hade också datum 5/5-06 men 1 Ohm. Det gäller dock inte båda de ritningar man normalt får med sig där den ena (mont_piPs_-1.gif) är uppdaterad med datum 14/6-10 vilken innehåller samma ändring som version 2 av bild 2 märkt 5/5-06.

Således är filtret ändrat och det är nu 1 Ohm istället för 2.2 Ohm. Jag tror IÖ hade haft för avsikt att uppdatera datumet på båda bilderna men missade det.
Senast redigerad av UrSv 2010-12-11 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 18:24

Ahh du har helt rätt. På den andra bilden är datumet ändrat och det är samma schema där. Det är alltså den som han benämner som R som numera är 1ohm som är ändrad alltså?

Han är lurig den där IÖ :D

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-12-11 19:19

Japp.

Föregående: r=R=2.2. Ohm
Senaste: r<>R=1 Ohm

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 19:23

Då var det utrett då.
Någon som kan räkna på hur mycket högre känsligheten på högtalaren blir?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-12-11 19:26

Tror inte det skiljer nåt alls i känslighet egentligen. Däremot var avrullningen lite annorlunda vill jag minnas och det är därför konjugatlänken förändrades lite.

Fast det där finns det säkert nån kunnig som förstår bättre.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-11 20:58

Jag har inte så mycket att säga förutom att dem är snyggare :) Låter förbaskat gör ju alla piP :)

Jag földe också den gamla beskrivningen och tror också att filtret är de samma :)

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-12-11 21:01

Dubbel post, som vanligt

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-12 01:00

Richard skrev: Sitter "de nya" basarna i Guru qm10 som original ?

[s]Det tror jag väl inte, men jag har inte någon direkt koll. [/s]
Det är bara jag som leker runt med mina som vanligt.
Nåt skall man ju göra för att få dagarna att gå. :)

edit: å det stämde ju inte, det sitter nya basar i QM10 också ... 8O :D
Senast redigerad av phon 2010-12-18 20:06, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-12 01:11

Fel.

Spolen är lika lång och känsligheten är samma. Har ingen anting om
varifrån du fått de där uppgifterna - men lyssna inte mer på personen
som påstått dessa dumheter.

Det enda som är sant av det ovanstående är att det tål överbelastning
lite bättre. Men det har inget med talspolen att göra - bara med konen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-12 08:57

IngOehman skrev:

Fel.

Spolen är lika lång och känsligheten är samma. Har ingen anting om
varifrån du fått de där uppgifterna - men lyssna inte mer på personen
som påstått dessa dumheter.

Det enda som är sant av det ovanstående är att det tål överbelastning
lite bättre. Men det har inget med talspolen att göra - bara med konen.

Vh, iö

Tack för denna info, Ingvar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Det nya baselement till piP:s - vad skiljer från det gam

Inläggav Naqref » 2010-12-12 12:27

Richard skrev:
Såhär ser elementet ut:

Bild

Ser misstänkt likt elementet som ska sitta i äggen (om man bortser från avfasningen på elementkorgen).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino