Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-10 23:06

För länge sedan, säg en sisådär fem år sedan, bestämde jag mig för att en dag inhandla ett par 802:or. Jag hade en längre tid gillat utseendet och efter en provlyssning som var en hallelujaupplevelse så var saken klar. Det handlade om timing och en tidsfråga och självklart även om en del ekonomi innan det skulle bli av.

Mina sanningar tidigare:
- Dyrt/snyggt = bra
- Förstärkare = helst ”50 kg”

Men.. Det senaste året har jag lagt ett rejält, riktigt rejält, antal timmar på att läsa på mig inom hifi och många personers åsikter på forum och diverse tester. Jag inte lyssnat som borde ge än mer. Som familjefar finns inte alltid tid att ”fara runt och prova”.

Bland det roligaste att läsa är debatten mellan lägret som hyllar Ino Audio och likande märken vs. de som mer tror på ”klassisk” High-End. Lika roligt att läsa om diverse olika blindtester oavsett dess vetenskapliga relevans då de trots allt indikerar att området är minst sagt komplicerat och inte alldeles lätt att ha koll på.

Mina sanningar idag:
- Källa och kablar är av underordnad betydelse
- Förstärkare skall ha ordentlig effekt
- Högtalaren är viktigaste enheten
- Jag är ointresserad av kurvor och mätning. Lyssna är för mig praktik och inte teori..

Behov:
- Kunna använda anläggningen i ett normalt, om än ganska stort, vardagsrum utan att behöva fundera på heltäckningsmattor etc.
- Jag tror inte jag platsar i ”guldörondivisionen”, troligen inte heller i ”silverdivisionen”.. Men det är fler än jag som ska lyssna och de som har guldöron skall kunna njuta fullt ut.
- Jag vill köpa en anläggning, inte hålla på och greja framöver. Jag vill köpa något jag inte växer ur.
- Passa min musiksmak nedan
- Kunna spela ofärgat men utan att bli tråkig
- Imponatorfaktor – nej inte nuförtiden, funktion viktigare än design
- Tänker 2-kanal, men möjlighet att ev. skapa flerkanaligt utifrån samma grund. (ej högprio)

Musiksmak:
- En sådandära allätare..
- Viktigt med manliga röster såsom Cash, Cohen, Mercury, Körberg
- Viktigt med kvinnliga röster såsom Bush, Tapper, Paige
- Om jag gillar bas? – mycket viktigt att fysiskt kunna känna bas. Oavsett musikstil vill jag kunna ha bra ljudtryck. Med syftning mer på fysisk känsla än nödvändigtvis decibel.
- Mushroom spelas gärna.
- Nedprioriterat att klara ”svår” grötig musik såsom Nirvana och en del Metallica låtar(te.x. Frantic). Däremot spelas gärna Metallica rent allmänt.

Prisklass:
- Jo det får kosta. Men varför lägga mer än vad som är rimligt.

Jag har de senaste två dagarna lyssnat på LTS 3v-f2 och XTZ Divine för att försöka bilda mig en uppfattning om två högtalare som fått bra kritik på nätet, självklart finns alltid även kritiker.

Mina intryck LTS 3v-f2:
- Den spelade riktigt ”fint” och röster lät alldeles förträffligt bra.
- Cash och company var riktigt trevligt att lyssna på.
- Saknade ”foten börjar stampa i golvet”-känslan. Den lät inte ”roligt”.
- Basen kom inte fram alls.

Mina intryck XTZ Divine:
- Jag började småskratta när jag slängde på ett av mina favoritspår (Leonard Cohen - Halleluja). Det lät så förbannat bra rent ut sagt!
- Spontant kändes det direkt som ”no more 802 för mig”.
- Klart rolig att lyssna på utan att vara av loudnesskaraktär

Och då drevs högtalarna av ett steg för 6 000 kr. Jag som tidigare tänkt att en nolla till skulle behövas. Lokalen var garanterat alldeles bedrövlig för lyssning men det räckte för att förmedla en känsla som högst troligen förbättras i ett bättre rum för samtliga högtalare.

Jag har beställt en demo på måndag av 802D för att få ett up to date intryck att jämföra med.

Men jag har ju inte lyssnat på pi60 som jag har läst så mycket gott om den senaste tiden. Enligt vad jag läser borde den kunna vara en högtalare som faller mig i smaken samtidigt som den verkar prisvärd, eller som det nämnts i debatter tidigare ”Bang For The Buck”. Å andra sidan vill jag även ha bra Bang även om det blir mer Buck..

Vad vill jag få hjälp med av er som kan det här lite mer och bättre än mig:

1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!

2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).

3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor. Jag vill så att säga få ut fullt av högtalarna. Jag vill vara trygg i att kraften jag använder räcker till att göra ”allt” med högtalaren(läs även skrämma grannskapet). Jag tror mig ha förstått att de flesta vettiga drivkällor klarar ”alla” högtalare på lägre volym. Det känns lite lustigt att ett par av högtalarna marknadsförs med elektronik som gör stora hål i plånboken medans andra klarar sig ”på vad som helst”. Vad är er åsikt? Och vänligen men bestämt bara ni som har lyssningserfarenhet av de specifika högtalarna jag frågar om.

4. En övrig fråga. Vad påverkas mest av ett par år på nacken; elektronik eller högtalare? Berätta gärna varför.

Med uttrycket ”mina sanningar” menar jag naturligtvis inte objektiva sanningar utan det jag kanske tror lite mer på vid tillfället av olika anledningar.

Är det någon som dessutom lyckas svara på någon fråga jag ”borde” ha ställt så tas de tacksamt emot också. Om det är av personer som hört ovanstående högtalare för att inte hamna OT.

Det här ska bli riktigt roligt att följa och jag hoppas verkligen att jag får lite ny kunskap eller vetskap från kunniga öron. Jag tar tacksamt emot många kommentarer och jag kommer säkerligen att komma med ett gäng motfrågor för att fördjupa framöver.

Tacksam för att vara ny medlem här på forumet.

Som tur är är goda råd gratis. ☺

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-10 23:14

Välkommen gamlaskolan, trevligt första inlägg!

I vilken region av Sverige befinner du dig i?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-10 23:23

Hej och välkommen gamlaskolan. :)

Mitt råd till dig angående högtalare är om möjlighet finns, lyssna hemma där dom ska stå innan du bestämmer dig.

Detta med acustik i olika rum är inte att leka med.Mvh...

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-10 23:23

Uppdaterad profil. Sorry.
Bor i Stockholm.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-10 23:28

Med placering i Stockholm ska det inte vara några som helst problem att få
till en lyssning i hemmiljö. I frågan om hur du ska tänka/välja så ska du helt
klart lyssna. Du verkar ha träffat väldigt rätt med XTZ-högtalaren. Med
ytterligare lite lyssning på dina kandidater kommer du snart veta hur rätt.

Det här vet du ju redan själv, men förstår att det kan vara kul att bolla om
det också. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-10 23:37

( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-10 23:47

zapanasta skrev:Hej och välkommen gamlaskolan. :)

Mitt råd till dig angående högtalare är om möjlighet finns, lyssna hemma där dom ska stå innan du bestämmer dig.

Detta med acustik i olika rum är inte att leka med.Mvh...

Precis! Det är ju i ditt hem /rum du ska lyssna, så låna hem bara.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-11 00:22

Jag förstår att det är klokt(ast) att lyssna i hemmamiljö.

Men jag tänkte försöka få era intryck utifrån mina frågeställningar innan jag ger mig på hemmalyssning. Så den typen av kommentar hjälper mig inte riktigt i nuläget.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-11 00:25

Jag har inte lyssnat på någon av dem, men det jag kan säga är att det är riktigt riktigt fina element i XTZ Divine och jag kan inte fatta hur de kan vara så billiga trots att de kostar mycket...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-11 00:31

gamlaskolan skrev:Jag förstår att det är klokt(ast) att lyssna i hemmamiljö.

Men jag tänkte försöka få era intryck utifrån mina frågeställningar innan jag ger mig på hemmalyssning. Så den typen av kommentar hjälper mig inte riktigt i nuläget.

Ok! Jag har lyssnat på pi60 i olika miljöer. B&W enbart på hifiklubben.
Bra högtalare båda två, men B&W är ju estetiskt fräckare, om du inte bygger en egen pi60 och pimpar den i snyggt fanér och lack.
Jag hade gått på pi60, billigare och spelar väldigt, väldigt bra.
Men du ska lyssna hemma på båda och välja den du tycker ger dig mest, det är enbart du som kan avgöra det.
Pi60 kombineras fint med kompetenta rörsteg, jag vet inte hur det är med B&W?
Alltså ärligt, enligt min åsikt, så är pi60 en bättre högtalare. Så fick du veta det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-11 00:50

sprudel skrev:
gamlaskolan skrev:Jag förstår att det är klokt(ast) att lyssna i hemmamiljö.

Ok! Jag har lyssnat på pi60 i olika miljöer. B&W enbart på hifiklubben.
Bra högtalare båda två, men B&W är ju estetiskt fräckare, om du inte bygger en egen pi60 och pimpar den i snyggt fanér och lack.
Jag hade gått på pi60, billigare och spelar väldigt, väldigt bra.
Men du ska lyssna hemma på båda och välja den du tycker ger dig mest, det är enbart du som kan avgöra det.
Pi60 kombineras fint med kompetenta rörsteg, jag vet inte hur det är med B&W?
Alltså ärligt, enligt min åsikt, så är pi60 en bättre högtalare. Så fick du veta det.

Sprudel,undrar va du hade du tyckt om pi60 stått på hifiklubben och du kunnat lyssna på b&w högtalarna i olika miljöer i stället?

Obs,inget nedlåtande eller kritik från min sida men det är ju oftast så här det är.. eller?

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-11 01:20

Sprudel:
Vilka steg har du lyssnat på med pi60?
Vilket/vilka steg tyckte du lät bäst och varför?
För och nackdelar mellan pi60 och 802?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-11 09:46

@zapanasta:

Det jag hört av de båda högtalarna i resp miljö så tycker jag (min värdering) att pi60 är bättre. Det är mina erfarenheter av dem jag redovisar. Du kanske har andra erfarenheter och kommer fram till något annat. That´s the way it is.

@gamla skolan:

i ett nästan optimalt bra rum med Rotel RB 991, otroligt bra resultat, men rummet ger förutsättningarna.

i ett mer normalt rum, med bra åtgärder tillsammans med Bryston 4ST, också väldigt bra, djupare ljudbild, bättre diskant.

Det finns några trådar på forumet om Ino och rörsteg, kolla dem. Finns en del att ta vara på i dem innan de saboterades av "F/E-diskussioner".

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-12-11 10:48

Har du pengarna så 802 alla dagar i veckan, en klart mycket bättre högtalare än pi60. Även om jag inte gillar 802 design så går det inte att komma ifrån att pi60 (oavsett färg/faner etc) alltid ser ut som hemmabyggen. Sett till ljudkvalite så håller jag även där 802 väldigt mycket högre än pi60.

Förstår inte riktigt hur man hamnar i en situation där man väljer mellan dessa högtalare. Har man ekonomi för 802, tycker om designen och "kräver" ljudkvaliten de erbjuder så förstår jag inte hur man ens kan börja titta på pi60. Då tycker jag även att du ska titta på XTZ 99.36, kostar ännu mindre och minst lika många som anser att den är bland det bästa som finns.

XTZ devine har jag inte hört, men deras tidigare modeller (tex. 99.36) har aldrig fallit mig i smaken.

Låna hem och testa. Hellre en "skit" högtalare i ett bra rum än en high end i ett kasst rum. Därför är det egentligen helt meningslöst att lyssna på högtalare i 90% av alla butiker och mässor.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-11 11:05

att köpa högtalare är som att köpa grisen i säcken, man får lov att gå på magkänslan. sedan är det alltid bra att köpa en populär modell, för då blir andrahandsvärdet högt och ett eventuellt felköp behöver inte stå en så dyrt

lycka till
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 11:19

NB skrev:Förstår inte riktigt hur man hamnar i en situation där man väljer mellan dessa högtalare. Har man ekonomi för 802, tycker om designen och "kräver" ljudkvaliten de erbjuder så förstår jag inte hur man ens kan börja titta på pi60.

För att pi60s är en mycket mer kompetent högtalare än 802 och man slipper får något som ser ut som man blandat tre olika högtalarprototyper för att få fram något...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-11 11:46

Hejsan Gamlaskolan. Själv en gammalman mensom kan uppskatta mushroom men också både kvinnliga och manliga röster. Jag blander mig inte in i dialogen om högtalarna utan ger någon synpunkt på förstärkeriet.

En väg att gå är då rör med din musiksmak.. Men då rekommenderar jag att det skall vara KT88 (push-pullkopplade) som slutsteg. Kan ge en upplevelse av en fysisk bas och detta även i basens djupare delar. Samtidigt blir röster bra gestaltade. Tror inte att det finns någon entydig tumregel vad gäller hur stark en förstärkare bör vara. Det ären fråga om anpassning mellan de olika delarna.

Mina 60 watt monoblock slår definitivt enlig min mening Martins Logans egna lösning på 200 watt.

Hoppas att du finner det du söker

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-11 11:55

Kul att åsikterna går så brett isär. Allt från att den ena pi60 är mycket bättre än 802 till tvärtom.

Det understryker om inget annat vikten av att lyssna själv i sitt eget rum, vilket antagligen kan bli svårt med dessa två alternativen...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2010-12-11 12:23

Varför inte ta med ett delat system från Ino? Det ryms ju lätt i budgeten mot 802. B&W är trevliga och ser förjäkla fina ut, men personligen väljer jag Ino. Och med ett delat system får man tveklöst många fördelar som inte någon B&W modell har.

Användarvisningsbild
prolinn

Re: Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Inläggav prolinn » 2010-12-11 12:27

Har inte tänkt skriva mer,men kunde inte hålla mig. Man blir bara så ledsen när man läser ditt inlägg. Varför så låg ambitionsnivå när du nu kan tänka dig att lägga en ganska ansenlig summa pengar och varför inte i varje fall kolla upp om du håller med om den allmänna dogmen att källa när betydelselös och högtalarna gör hela skillnaden. Om du nu bor i Sthlm omr. ta en sväng förbi High Fidelity (även om det kan förändra din världsbild-vilket för många kan tyckas läskigt). Det kan löna sig och jag är övertygad om att det skulle ge dig ett mycket mer berikande musikintagande för resten av livet.

F.ö. inget ont om Ino, men ignorera inte värdet av en vettig insignal! Jag skulle nog föredra Pi60 före 802/D även om aug inte jämfört med samma elektronik före. Om du har svårt med akustikens etc. så är nog kanske inte Ino rätt val dock. I så fall finns bra talare från Linn, Sonus Faber, ATC, ...

Lycka till!

gamlaskolan skrev:För länge sedan, säg en sisådär fem år sedan, bestämde jag mig för att en dag inhandla ett par 802:or. Jag hade en längre tid gillat utseendet och efter en provlyssning som var en hallelujaupplevelse så var saken klar. Det handlade om timing och en tidsfråga och självklart även om en del ekonomi innan det skulle bli av.

Mina sanningar tidigare:
- Dyrt/snyggt = bra
- Förstärkare = helst ”50 kg”

Men.. Det senaste året har jag lagt ett rejält, riktigt rejält, antal timmar på att läsa på mig inom hifi och många personers åsikter på forum och diverse tester. Jag inte lyssnat som borde ge än mer. Som familjefar finns inte alltid tid att ”fara runt och prova”.

Bland det roligaste att läsa är debatten mellan lägret som hyllar Ino Audio och likande märken vs. de som mer tror på ”klassisk” High-End. Lika roligt att läsa om diverse olika blindtester oavsett dess vetenskapliga relevans då de trots allt indikerar att området är minst sagt komplicerat och inte alldeles lätt att ha koll på.

Mina sanningar idag:
- Källa och kablar är av underordnad betydelse
- Förstärkare skall ha ordentlig effekt
- Högtalaren är viktigaste enheten
- Jag är ointresserad av kurvor och mätning. Lyssna är för mig praktik och inte teori..

Behov:
- Kunna använda anläggningen i ett normalt, om än ganska stort, vardagsrum utan att behöva fundera på heltäckningsmattor etc.
- Jag tror inte jag platsar i ”guldörondivisionen”, troligen inte heller i ”silverdivisionen”.. Men det är fler än jag som ska lyssna och de som har guldöron skall kunna njuta fullt ut.
- Jag vill köpa en anläggning, inte hålla på och greja framöver. Jag vill köpa något jag inte växer ur.
- Passa min musiksmak nedan
- Kunna spela ofärgat men utan att bli tråkig
- Imponatorfaktor – nej inte nuförtiden, funktion viktigare än design
- Tänker 2-kanal, men möjlighet att ev. skapa flerkanaligt utifrån samma grund. (ej högprio)

Musiksmak:
- En sådandära allätare..
- Viktigt med manliga röster såsom Cash, Cohen, Mercury, Körberg
- Viktigt med kvinnliga röster såsom Bush, Tapper, Paige
- Om jag gillar bas? – mycket viktigt att fysiskt kunna känna bas. Oavsett musikstil vill jag kunna ha bra ljudtryck. Med syftning mer på fysisk känsla än nödvändigtvis decibel.
- Mushroom spelas gärna.
- Nedprioriterat att klara ”svår” grötig musik såsom Nirvana och en del Metallica låtar(te.x. Frantic). Däremot spelas gärna Metallica rent allmänt.

Prisklass:
- Jo det får kosta. Men varför lägga mer än vad som är rimligt.

Jag har de senaste två dagarna lyssnat på LTS 3v-f2 och XTZ Divine för att försöka bilda mig en uppfattning om två högtalare som fått bra kritik på nätet, självklart finns alltid även kritiker.

Mina intryck LTS 3v-f2:
- Den spelade riktigt ”fint” och röster lät alldeles förträffligt bra.
- Cash och company var riktigt trevligt att lyssna på.
- Saknade ”foten börjar stampa i golvet”-känslan. Den lät inte ”roligt”.
- Basen kom inte fram alls.

Mina intryck XTZ Divine:
- Jag började småskratta när jag slängde på ett av mina favoritspår (Leonard Cohen - Halleluja). Det lät så förbannat bra rent ut sagt!
- Spontant kändes det direkt som ”no more 802 för mig”.
- Klart rolig att lyssna på utan att vara av loudnesskaraktär

Och då drevs högtalarna av ett steg för 6 000 kr. Jag som tidigare tänkt att en nolla till skulle behövas. Lokalen var garanterat alldeles bedrövlig för lyssning men det räckte för att förmedla en känsla som högst troligen förbättras i ett bättre rum för samtliga högtalare.

Jag har beställt en demo på måndag av 802D för att få ett up to date intryck att jämföra med.

Men jag har ju inte lyssnat på pi60 som jag har läst så mycket gott om den senaste tiden. Enligt vad jag läser borde den kunna vara en högtalare som faller mig i smaken samtidigt som den verkar prisvärd, eller som det nämnts i debatter tidigare ”Bang For The Buck”. Å andra sidan vill jag även ha bra Bang även om det blir mer Buck..

Vad vill jag få hjälp med av er som kan det här lite mer och bättre än mig:

1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!

2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).

3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor. Jag vill så att säga få ut fullt av högtalarna. Jag vill vara trygg i att kraften jag använder räcker till att göra ”allt” med högtalaren(läs även skrämma grannskapet). Jag tror mig ha förstått att de flesta vettiga drivkällor klarar ”alla” högtalare på lägre volym. Det känns lite lustigt att ett par av högtalarna marknadsförs med elektronik som gör stora hål i plånboken medans andra klarar sig ”på vad som helst”. Vad är er åsikt? Och vänligen men bestämt bara ni som har lyssningserfarenhet av de specifika högtalarna jag frågar om.

4. En övrig fråga. Vad påverkas mest av ett par år på nacken; elektronik eller högtalare? Berätta gärna varför.

Med uttrycket ”mina sanningar” menar jag naturligtvis inte objektiva sanningar utan det jag kanske tror lite mer på vid tillfället av olika anledningar.

Är det någon som dessutom lyckas svara på någon fråga jag ”borde” ha ställt så tas de tacksamt emot också. Om det är av personer som hört ovanstående högtalare för att inte hamna OT.

Det här ska bli riktigt roligt att följa och jag hoppas verkligen att jag får lite ny kunskap eller vetskap från kunniga öron. Jag tar tacksamt emot många kommentarer och jag kommer säkerligen att komma med ett gäng motfrågor för att fördjupa framöver.

Tacksam för att vara ny medlem här på forumet.

Som tur är är goda råd gratis. ☺

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-11 12:45

Vilken finnish kan man få XTZ i? I svart blir dom gärna väldigt dominerande i möbleringen eftersom dom är ganska stora. Om inte det är ett problem så tror jag att dom kan ha bäst chanser i det rum som beskrivs.

LTS skulle jag ha som alternativ 2.

Dom andra två har mer spridning, och rummet får mer inverkan. Kan gå lysande ändå, förståss.

Med tanke på rummet och övriga beskrivningar så skulle jag ha val något annat med mer riktverkan, men det är ju jag det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 13:07

För att pi60s är en mycket mer kompetent högtalare än 802

Har du pengarna så 802 alla dagar i veckan, en klart mycket bättre högtalare än pi60.

Som vanligt när sånt här diskuteras blandar man subjektivt och objektivt , man får nog definiera sig om det skall bli något matnyttigt som ger trådskaparen något, så vad menar ni egentligen båda två?

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-11 13:19

Goldfinger skrev:
För att pi60s är en mycket mer kompetent högtalare än 802

Har du pengarna så 802 alla dagar i veckan, en klart mycket bättre högtalare än pi60.

Som vanligt när sånt här diskuteras blandar man subjektivt och objektivt , man får nog definiera sig om det skall bli något matnyttigt som ger trådskaparen något, så vad menar ni egentligen båda två?

inte riktigt, båda omdömen du citerar är subjektiva och utger sig inte för att vara något annat.

Däremot är mina högtalare bäst. Och det är ÄR objektivt :wink:

Edit: ändrar mig lite: De är faktiskt formulerade som om de var eller kunde vara objektiva. Du har rätt alltså.
Senast redigerad av dimitri 2010-12-11 13:21, redigerad totalt 1 gång.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-11 13:21

Jag har inte kunnat lyssna på dessa högtalarna i samma rum. Dock har de rum jag lyssnat varit riktigt bra så jag tror jag har en känsla för vad de klarar.
Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.
Massor med små detaljer som tas fram på ett väldigt trevligt sätt.

pi60s över 802 alla dagar i veckan för mig.
Kompletterar du dessutom med basstöd eller basmoduler så är det inte ens någon jämförelse längre.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-11 13:31

Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )

Var samma resonemang (minns inte från vem men det vara flera) avseende mina test av piP.
Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???

Varför är det så svårt erkänna bristerna, bara för att IÖ har konstruerat dom?
Är helt övertygad om att han är ju helt införstådd med att de inte kan ge samma upplevelse som ett stort INOsystem som tex subben har.

Till trådskaparen, välkommen hit!
Efter 25år som musikälskare har en hel del grejjer passerat och man har hört en del grejjer hos andra...
En högtalare som ska ge vad du vill behöver vara rätt stor! (eller något mindre + en/flera subbar)
Plus slutstegen behöver kunna trycka på bra med.

B&W802 är fina men kräver reält med effekt. Blir slappt i basen utan reäla slutsteg, inte kul kan jag lova.
pi60 är inte lika krävande men finns ju ingen anledning att INTE ha ett bra steg framför så pass bra talare ändå...

Men med tanke på dina krav, frågan är om du inte ska överväga ett större INOsystem (=delat system med subbar), om du nu överväger pi60. Åk runt o lyssna!

De andra talarna du nämnt har jag för lite erfarenhet av att kommentera.
LTS burkarna har jag bara hört en gång så jag avstår vidare utläggningar. Men som tidigare sagt, basmonster är de ju inte.

En sak till, INOs modeller kräver akusitikfix för att prestera bra då de är konstruerade för det.
Kan du inte fixa akustiken lite? mattor på golv + dämpskivor bakom på väggen?
Är det dock tvärnej från frugan, vete tusan om det funkar bra...
Senast redigerad av sportbilsentusiasten 2010-12-11 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 13:32

adzer skrev:Det jag upplever är att pi60s har en så mycket bättre diskant. Faktum är att jag aldrig hört något högtalare som är bättre på den punkten.
Massor med små detaljer som tas fram på ett väldigt trevligt sätt.

Det där skulle lika gärna kunna vara synonymt med en diskant som inte integrerar fullt ut.
Dock inte riktigt så jag minns dom, kan det vara något annat som ger upplevelsen?
Senast redigerad av Goldfinger 2010-12-11 13:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 13:38

sportbilsentusiasten skrev:Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
´

Jodå, men samtidigt får du också erkänna att dessa små element kan (upp till effektbegränsningen) leverera mer bastryck/djup än många kommersiella golvare upp till säg 4 ggr priset.

Och vad menar du som små element? LTS-3vägaren har två kompetenta basar bakpå, som är mer kapabla än de fyra(!!) som satt i modellen innan.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-11 13:40

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:( Lite förvånad över klagomålet på basen i LTS högtalaren, anser det borde funkat bättre.... Antingen kunde nog placeringen förbättras eller så behövs det mer förstärkare för dem... eller bådadera... )

Var samma resonemang (minns inte från vem men det vara flera) avseende mina test av piP.
Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???

Varför är det så svårt erkänna bristerna, bara för att IÖ har konstruerat dom?
Är helt övertygad om att han är ju helt införstådd med att de inte kan ge samma upplevelse som ett stort INOsystem som tex subben har.

...

Nä men... IÖ har ju skrivit otaliga gånger att det finns fysiska bergränsningar menandes att piPsarna inte kan leverera höga ljudtryck. Och då främst avseende basen. Varför är det så svårt att erkänna att IÖ är väl medveten om tillkortakommanden?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-11 13:42

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Varför inte bara inse att dessa små element inte KAN leverera bastryck som stora kan???
´

Jodå, men samtidigt får du också erkänna att dessa små element kan (upp till effektbegränsningen) leverera mer bastryck/djup än många kommersiella golvare upp till säg 4 ggr priset.

Möjligt, men jag tycker kvalitén blir lidande istället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 13:49

Goldfinger skrev:Möjligt, men jag tycker kvalitén blir lidande istället.

Haha... jo, du får inte vanlig basdist, så det förstår jag att du kanske saknar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi