Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
IngOehman skrev:Jo, det skall sägas att det kanske, kanske blir en liten överraskning också...
Vh, iö
IngOehman skrev:Migrationsgruppen som jag drog igång för något halvår sedan var väl en
nyhet?
Bertil Alving är den ende i migrationsgruppen som är med i SSC. Och det
är alltså utanför SSC som allt arbete sker, som organisationen för migra-
tionsgruppen (MG) ser ut. Den tredje medlemmen är Pelle Rosén på SR.
SSC äger alla tejper och är självklart en högt värderad samtalspartner,
men alla finansiärer till MGs arbete är externa, och de har snarare LTS-
anknytning än SSC-dito. Fast egentligen inte det heller - utan de är bara
mer eller mindre fristående välljudsivrare, som gör MGs arbete möjligt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Migrationsgruppen som jag drog igång för något halvår sedan var väl en
nyhet?
Vh, iö
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Migrationsgruppen som jag drog igång för något halvår sedan var väl en
nyhet?
Vh, iö
När är det första resultatet från gruppens arbete tänkta att offentliggöras, så vi kan få lyssna?
Jan Bark & Folke Rabe skrev:Jan Bark/Folke Rabe: Bolos för fyra tromboner /1962/
1962 - medan vi ännu studerade på Kungl Musikhögskolan i Stockholm - blev Jan Bark och jag ombedda att göra ett program för Sveriges Radio om okonventionella speltekniker på mässingsblåsinstrument. Eftersom vi båda två var trombonister med jazzbakgrund var det naturligt för oss att hämta många av våra musikexempel från jazzinspelningar.
Som avslutning på programmet beslöt vi oss för att försöka visa hur dessa speltekniker kunde tillämpas i ett nutida kompositionssammanhang, men vi ville absolut inte åstadkomma något slags "third stream"-blandning av de två musikkulturerna. Vi plockade ut spelsätten från deras jazzmiljö och arbetade in dem i ett fyrstämmigt grafiskt partitur av det slag vi använde oss av på 1960-talet. Genom pålägg av två stämmor kunde Jan och jag själva spela alla fyra stämmorna.
Radioprogrammet väckte en hel del uppmärksamhet och vi blev ombedda att framföra denna nya komposition för fyra tromboner live. Vi döpte stycket till "Bolos" och komponerade till ett nytt slut. I radio hade det slutat med en enkel uttoning, men i sin sceniska version stegrades stycket mot slutet till en nivå där vi tyckte att det inte längre gick att fortsätta med enbart ljud. Därför lät vi det explodera och gå över till andra, mer sceniska uttryckssätt.
Vi bildade en trombonekvartett enkom för framförande av Bolos. Vi kallade den Kulturkvartetten för att skilja den från andra kvartetter. Vartefter komponerade vi nya stycken för trombonekvartett och framförde dem internationellt på festivaler för nutida musik på 1960- och 70-talen: ISCM, Donaueschinger Musiktage, Warszawahösten, Zagrebbiennalen m fl. Vi gjorde också flera TV-produktioner både i Sverige och utomlands. Bolos är dock den enda av dessa kvartetter som gavs ut i partiturform. Den har framförts också av andra trombonekvartetter, särskilt i U.S.A.
Februari 1997, revid. 2005-12-28
(Jan Bark &) Folke Rabe
Carlsson Planet skrev:...Några av Stigs inspelningar återutgavs av Caprice som LP, färre finns på kompaktskiva. En stråkkvartett av Sven-Erik Bäck (ursprungligen på vinylskivan Svenskt 60-tal) finns återutgiven på CD, Stig använde en mono-Nagra och A/D-omvandlare från Apogee för digitaliseringen.
Bertil Alving, som ansvarade för överföringen till CD för en Nilsson-box av Karl-Erik Welins realisering av Bo Nilssons Stenogramm, berättade under LTS-mötet lite om sitt arbete med optimering av studiobandspelare från Telefunken för optimal avspelning. Bertil spelade Stenogramm...
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Migrationsgruppen som jag drog igång för något halvår sedan var väl en
nyhet?
Vh, iö
När är det första resultatet från gruppens arbete tänkta att offentliggöras, så vi kan få lyssna?
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Migrationsgruppen som jag drog igång för något halvår sedan var väl en
nyhet?
Vh, iö
Ja, det är nog som du skriver, att det är bra att det migreras och att styrelsen i SSC hålls borta från verkställande arbete eftersom den ju verkar vara handlingsförlamad. Precis såsom du med emfas påpekar, så sker allt arbete utanför SSC, d v s den nybildade organisationen för migrationsgruppen (MG) jobbar externt och fritt från SSC.
Ja, jättebra, precis som du skriver, alla finansiärer till MGs arbete är externa och har snarare LTS-anknytning än SSC-dito.
Ja, väl talat, det är precis som du påpekar att de inte ens har LTS-anknytning – utan de är ju bara mer eller mindre fristående välljudsivrare som gör detta möjligt som ju verkar ha varit omöjligt inom SSC.
Jättefint skrivet, SSC är högt värderad som en partner att föra samtal med d v s en samtalspartner. Väl talat. Snacka kan de ju. De aktuella tejperna tillhör, precis som du skriver, SSC och nu skall innehållet migreras genom försorg av den nybildade organisationen för migrationsgruppen (MG) som ju jobbar utanför och externt från SSC. Väl organiserat, jättefyndigt tänkt.
MvH
Peter
perstromgren skrev:Tack Ingvar och Peter för svar!
Peter, jag har en viss fäbless för modern musik, men ibland blir det svårsmält... Tack för tublänkarna!
petersteindl skrev:perstromgren skrev:Tack Ingvar och Peter för svar!
Peter, jag har en viss fäbless för modern musik, men ibland blir det svårsmält... Tack för tublänkarna!
Svenskt 60-tal är svårsmält, men då man kommer in i musiken, så blir det desto bättre. Första gången jag hörde det tyckte jag det var väldigt konstig musik. Det lät atonalt, men efter några gångers lyssning så framstod det definitivt inte som atonalt, utan det var tonal musik men kontemporär. Speciellt, Bäcks stråkkvartett nr 3 upplever jag som väldigt fin musik, men det tog lite tid. Orgelstyckena är också kontemporära, men de är så välspelade att det blir en njutning att höra alla orgelns klanger. Man måste ge den moderna svenska musiken mer än en lyssning. Svenskt 60-tal klassades på den tiden som den snillrikaste, friaste och mest lyckade experimentella musiken internationellt sett tillsammans med franskt 60-tal.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Jag undrar jag om Peter verkligen är bekant med begreppet atonal?
Av din text får jag intrycket att du tror att det är en synonym till
disharmonisk eller falsk, eller utan toner, eller någonting sådant.
Det är INTE något sådant det betyder.
Det betyder snarare musik fri från den klassiska tonaliteten - alltså
det som gör att man kan tonartsbestämma musiken. Men nästan
all atonal musik använder precis samma 12 toner per oktav som all
annan musik, liksom samma intervall (duh...) och samma melodiska
strukturer. Det som skiljer från klassisk tonal musik är bara att det
inte går att använda sig av de klassiska förutsägelsemetoderna,
för musiken bryr sig inte om att följa sådana mönster.
På många andra sätt är mången atonal musik väldigt ofri och liksom
styrd/tvingad, vilket även är en av skälen till att många av dess tidiga
tillskyndare faktiskt lämnade det atonala (utan att lämna det moder-
nistiska) för att få större kreativ frihet. Men det hindrar ju inte att den
atonala musiken har verkat som ett jätteexperiment, som har skapat
komponenter som ingen hade kommit på utan att ha varit tvingad.![]()
Nu är det länge sedan jag var musiker "på riktigt", om jag någonsin
varit det, och den som vill berätta mera är välkommen. Detta är rätt
långt ifrån mitt expertområde.
Men för att sammanfatta - jag TROR faktiskt att Sven-Erik Bäcks alla
stråkkvartetter ÄR atonala. Men mitt minne av den av dem jag hört är
inte alls färskt.
Vh, iö
E skrev:Vad är ovanstående för ett märkligt inlägg, Peter?
Mvh E*
E skrev:Har du mig "på ignore", Peter?
Mvh E*
petersteindl skrev:Nejdå, men jag ser inte det märkliga i inlägget.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Nejdå, men jag ser inte det märkliga i inlägget.
Antingen läser man dig rakt - som att SSC inte får något gjort.
eller så läser man dig ironiskt - som att SSC faktiskt kan få saker gjorda.
I vilket fall som är väl slutresultatet det viktigast.... som om SSC skulle vilja göra detta också - varför inte dela upp arbetet - så blir det gjort på halva tiden?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster