OA-51LE²

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-07 20:15

Hur jag upplever ljudet från OA51LE2 efter ett par timmars lyssning.

Först och främst vill jag nämna att man får dra på lite grand så ljudet öppnar upp, men gör man det möts man av ett registerbalanserat öppet ljud. Ljudseparationen är riktigt bra, alltså det är lätt att peka ut de olika individuella ljuden. Detaljeringsgraden är riktigt bra vilket gör att man kan urskilja detaljer bra, med den eftersträvansvärda tystnaden, eller svärtan mellan ljuden. En bra renhet i ljudet således. Diskanten är ett riktigt lyft och låter inte på t.ex. hihatar krasch, utan det låter mer detaljerat och trovärdigt, vilket avspeglar sig på ljudets helhet. Fräsande S-ljud på sångerskor är ett minne blott. Sedan finns ju möjligheten att reglera nivån en aning på diskanten i.o.m. redovisat alternativ på motståndet för denna. Hur blir det förresten med detta vid köp av filter, följer min och max motstånd med som löskomponenter, vilket vore bra. Låter det som om jag är nöjd? Jodå, det duger väl. En får buga och tacka, för allas medverkandes insats.
Det blir till att beställa filter och lite tillbehör av Larsen till mina körsbärsfanerade lådor. Mitt filter ser ut som ett skatbo och skulle nog bli svårt att härbärgera i lådorna. På mina original har jag filtren monterade i dämppanelerna, så där kan man ju bre ut sig, med bandspolar o.dyl.

Vill bara nämna också följande, ta nu inte mina omdömen för någon slags sanning om hur det förhåller sig med detta utförande, utan se det som jag nämnde inledningsvis; hur jag upplever dem.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-07 20:22

bassman skrev:
radelius skrev:Ska bli spännande att höra skillnaden på ditt rum, blir det någon av mellan dagarna kanske?

Jag är ledig, jag vet inte hur långt bort johaneriksson är med sina LE2. Har du tomma lådor Johan?

Jag tror inte att jag hinner, har bara utfrästa bitar till lådorna än så länge.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-07 23:35

johaneriksson skrev:
bassman skrev:
radelius skrev:Ska bli spännande att höra skillnaden på ditt rum, blir det någon av mellan dagarna kanske?

Jag är ledig, jag vet inte hur långt bort johaneriksson är med sina LE2. Har du tomma lådor Johan?

Jag tror inte att jag hinner, har bara utfrästa bitar till lådorna än så länge.

Lung å fin nu Johan ingen stress! Dom blir klara när dom är klara, satsa på kvalité det lönar sig. Du får höra av dig när du känner dig redo :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-08 15:23

Jag har hört mig för angående att ta fram lösa bitar att sätta ihop själv.

Vänligen lägg inga anmälningar på lådor nu.
Vi måste först se att de byggs.
Jag frågar om bekantingen kan leverera endast tillsågade, vilket väl skulle bli lättare att skicka, och enklare att ta fram.

Han var av den åsikten att det inte var en bra idé. P.g.a. att man kan behöva justera vinklar när man monterar. Med det avsåg han att hamnar en sida en aning fel i vinkel, så blir sedan hela lådan fel, vilket då kan justeras med annan vinkel.

Han limmar ihop ett par lådor i varje fall framöver, ej tidsbestämt. Först skulle han snickra ihop ett par stativ till mina OA51LE2. :)
Lite udda design, vilket skall bli spännande att se hur det tar sig ut.

Naqref/AVR7000 när kan Larsen börja leverera kit/delar?
Skickas min/max alternativmotstånd med filtren?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-08 15:28

StefanH skrev:Jag har hört mig för angående att ta fram lösa bitar att sätta ihop själv.

Vänligen lägg inga anmälningar på lådor nu.
Vi måste först se att de byggs.
Jag frågar om bekantingen kan leverera endast tillsågade, vilket väl skulle bli lättare att skicka, och enklare att ta fram.

Han var av den åsikten att det inte var en bra idé. P.g.a. att man kan behöva justera vinklar när man monterar. Med det avsåg han att hamnar en sida en aning fel i vinkel, så blir sedan hela lådan fel, vilket då kan justeras med annan vinkel.

Han limmar ihop ett par lådor i varje fall framöver, ej tidsbestämt. Först skulle han snickra ihop ett par stativ till mina OA51LE2. :)
Lite udda design, vilket skall bli spännande att se hur det tar sig ut.

Naqref/AVR7000 när kan Larsen börja leverera kit/delar?
Skickas min/max alternativmotstånd med filtren?

Han började förra veckan 8)
Och nej, inga extra motstånd kom med.
Är väldigt nöjd med denna uppgradering!

Användarvisningsbild
wicke

LE2

Inläggav wicke » 2010-12-09 11:51

StefanH vad är din referens när du jämför? är det .3 eller LE?

StefanH skrev:Hur jag upplever ljudet från OA51LE2 efter ett par timmars lyssning.

Först och främst vill jag nämna att man får dra på lite grand så ljudet öppnar upp, men gör man det möts man av ett registerbalanserat öppet ljud. Ljudseparationen är riktigt bra, alltså det är lätt att peka ut de olika individuella ljuden. Detaljeringsgraden är riktigt bra vilket gör att man kan urskilja detaljer bra, med den eftersträvansvärda tystnaden, eller svärtan mellan ljuden. En bra renhet i ljudet således. Diskanten är ett riktigt lyft och låter inte på t.ex. hihatar krasch, utan det låter mer detaljerat och trovärdigt, vilket avspeglar sig på ljudets helhet. Fräsande S-ljud på sångerskor är ett minne blott. Sedan finns ju möjligheten att reglera nivån en aning på diskanten i.o.m. redovisat alternativ på motståndet för denna. Hur blir det förresten med detta vid köp av filter, följer min och max motstånd med som löskomponenter, vilket vore bra. Låter det som om jag är nöjd? Jodå, det duger väl. En får buga och tacka, för allas medverkandes insats.
Det blir till att beställa filter och lite tillbehör av Larsen till mina körsbärsfanerade lådor. Mitt filter ser ut som ett skatbo och skulle nog bli svårt att härbärgera i lådorna. På mina original har jag filtren monterade i dämppanelerna, så där kan man ju bre ut sig, med bandspolar o.dyl.

Vill bara nämna också följande, ta nu inte mina omdömen för någon slags sanning om hur det förhåller sig med detta utförande, utan se det som jag nämnde inledningsvis; hur jag upplever dem.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-09 12:39

vilken bas är det som används? Står HDS men inte vilken modell. Varför väljs denna före SS 8545?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-09 12:59

Kraniet skrev:vilken bas är det som används? Står HDS men inte vilken modell. Varför väljs denna före SS 8545?

Det är SS8545 som används

MVh
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wicke

Trådtjocklek i basspolen 51LE2

Inläggav wicke » 2010-12-09 14:01

Trådgrovleken i 1,2mH spolen är angiven till 1,2mm. På HiFikit finns inte så litet värde med den grovleken. Däremot finns 1,4 mm grovlek i 1,2mH. Har det någon betydelse om man använder en spole med den grövre tråden?

I det gamla LE filtret var det 1,4 mm:s grovlek på basspolen

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-09 18:05

Wicke du undrade

Om du hade läst ordentligt så står det följande inledningsvis.

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2010-12-09 20:56

StefanH skrev:Wicke du undrade

Om du hade läst ordentligt så står det följande inledningsvis.

OK, låter som det är värt att uppgradera även från LE.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Trådtjocklek i basspolen 51LE2

Inläggav Naqref » 2010-12-10 12:39

wicke skrev:Trådgrovleken i 1,2mH spolen är angiven till 1,2mm. På HiFikit finns inte så litet värde med den grovleken. Däremot finns 1,4 mm grovlek i 1,2mH. Har det någon betydelse om man använder en spole med den grövre tråden?

I det gamla LE filtret var det 1,4 mm:s grovlek på basspolen

1.4mm går bra. Jag specade med 1.2mm eftersom det är vad Holms radiofabrik brukar vilja ha som största diameter. Det är de som har levererat alla filter (utom de som är specialbyggda) till Carlsson och Larsen sedan urminnes tider.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-10 12:41

avr7000 skrev:
Kraniet skrev:vilken bas är det som används? Står HDS men inte vilken modell. Varför väljs denna före SS 8545?

Det är SS8545 som används

MVh

Precis. Det kan man utläsa från komponentlistan i första inlägget dessutom:
2st Scan Speak D2608-913000
2st specialfronter till dessa
2st Scan Speak 18W/8545-00

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 12:46

ah.. missade det :oops: jag fastnade för simuleringen där elementet betecknas HDS.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-10 13:10

Kraniet skrev:ah.. missade det :oops: jag fastnade för simuleringen där elementet betecknas HDS.

Helt ok men då borde du kunna sluta dig till att det inte var fråga om en bas med tanke på hur filtret ser ut. ;)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 13:43

Naqref skrev:
Kraniet skrev:ah.. missade det :oops: jag fastnade för simuleringen där elementet betecknas HDS.

Helt ok men då borde du kunna sluta dig till att det inte var fråga om en bas med tanke på hur filtret ser ut. ;)

hehe det är ju helt sant.. skumt.. antar jag bara är insnöad på HDS-bas/mid element.. aja alltid roar man nån :lol:
Mvh
Magnus

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-10 19:06

Då har man gjort en beställning av årets bästa ljudklapp. :lol:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-10 19:52

StefanH skrev:Då har man gjort en beställning av årets bästa ljudklapp. :lol:

MiniDSPn är också nominerad i den kategorin så ta inte ut segern i förskott! :wink:

Väntar f.ö. själv med spänning på kit- och lådpriser...

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-11 23:59

Stämmer det att dessa skall placeras minst 1 meter från sidovägg för att fungera som tänkt i praktiken? Eller fungerar det med typ 50 cm :?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-12 00:34

Sondek skrev:Stämmer det att dessa skall placeras minst 1 meter från sidovägg för att fungera som tänkt i praktiken? Eller fungerar det med typ 50 cm :?

Det måste ju funka men det är kanske inte optimalt...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-12 12:19

Mina sitter ca 30 cm från sidovägg och OA51 låter som helhet bättre här hemma än på de flesta ställen jag lyssnat på dem...

Tänk på att lådans utformning gör att elementen hamnar ytterligare 30 cm längre in från sidovägg.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-12 13:01

Ett tips till er som tänker bygga DIY-lådor. Larsen har kvar originaldämppaneler till försäljning. För inte vill man ha sina OA51 utan denna särpräglade detalj monterad. Det kanske det inte är alla som känner till, att han har kvar dessa. Har själv beställt ett par till mina DIY-lådor. Tyvärr vet jag inte priset, då jag betalade in en klumpsumma. Men han brukar skicka med en beställningslista så på den framgår det säkert, som jag kan redogöra för senare.
Beställde också plastdetaljerna, (ringen till basen, och vinkeln mellan diskant och bas, och skruvar, basreflexrör) så lådorna skall väl bli snofsiga värre. :)
Kan lägga upp en bild på dem när de är färdigställda.

Angående basreflexröret så kommer jag sannolikt att använda plaströr med radie på utgången, vilket nog blir snyggt. Kanske inte alla tänker på, eller känner till att på originallådorna är hålet för basreflexröret mindre (innerdiametern), ett par, tre mm ytterst i djupled, för att täcka basreflexrörets kanter.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-12 13:25

StefanH skrev:Angående basreflexröret så kommer jag sannolikt att använda plaströr med radie på utgången, vilket nog blir snyggt. Kanske inte alla tänker på, eller känner till att på originallådorna är hålet för basreflexröret mindre (innerdiametern), ett par, tre mm ytterst i djupled, för att täcka basreflexrörets kanter.

Med tratt så ändras rörets längd, tar du hänsyn till det? Det finns de som menar att tratt bara i ena änden förvärrar mer än vad det gör nytta. Tratt i båda ändar däremot ska alltid vara till fördel (enligt bl.a. Isodor).

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-12 16:23

Mina sitter ca 30 cm från sidovägg och OA51 låter som helhet bättre här hemma än på de flesta ställen jag lyssnat på dem...

Vilken lättnad :) Trodde att loppet var kört efter att ha läst igenom dokumentet "Carlssons.. ...Design & Performance Principles".

Kan lägga upp en bild på dem när de är färdigställda.

Bilder, beskrivning och heta tips för att optimera bygget uppskattas väldigt mycket. Det är ju den stora tillgången med internet och detta forum. :D

Trattar i ändarna har väl främst till uppgift att förhindra blåsljud men bidrar väl kanske även med andra finesser :)

Finns det några bra grundregler på vilken höjd dessa skall sitta? Gissar att det blir enklare med stativ än att ge sig in på något väggmontage :?

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-12 18:43

Angående höjden står det en del under OA51 FAQ-tråden.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=20120

Själv utgår jag ifrån Naqrefs OB51 (basmodulerna) som är 60cm höga, för mina nya stativ.
Sedan beror det väl till en del på sitthöjden, vilken man väl egentligen skall utgå ifrån? Men 50 - 60cm brukar väl oftast förespråkas i varje fall.

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-13 10:58

Var ligger delningsfrekvensen för denna väl ljudande diskant?

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-18 12:59

Vilken känslighet ligger den på?
Mätkurvor?? Trodde att det var kuty´m på detta forum :wink:

Användarvisningsbild
kjartanb

Lidt paa sidelinien

Inläggav kjartanb » 2010-12-19 13:58

Har nogen experimenteret med Scan Speak D2608 i L6?
Det er sikker nemmere for mig i Norge at faa fat i brukte L6 end der er at finde brukte OA51 til salg.
Mvh
Kjartan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-20 13:06

Sondek skrev:Var ligger delningsfrekvensen för denna väl ljudande diskant?

Elektiskt eller akustiskt? Vid -3dB eller vid - 6dB? Vid 45 grader eller vid 90 graders fasvridning? Om akustiskt delning vid vilken utstrålningsvinkel?

Många frågor man måste ställa sig ibland.

:D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-20 13:15

Sondek skrev:Vilken känslighet ligger den på?
Mätkurvor?? Trodde att det var kuty´m på detta forum :wink:

Känsligheten är oförändrad jmfrt med orginal OA-51.2/.3/LE.

Mätkurvor finns men de släpper jag inte för de beskriver för väl mitt MO. 8) Men jag välkomnar mätkurvor från andra.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati