Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-11 23:34

celef skrev:nu har jag egentligen ingen koll på detta men ska inte inohögtalaren stå väldigt mycket närmare väggen vilket kräver att väggen oxå har dämppaneler för att det inte ska låta sur strumpa, detta gäller väl inte dom andra högtalarna så då är ju dämppaneler inte nödvändiga, vad säger du nu?

Finns ingen Ino som låter sur strumpa, inte ens måttligt felplacerad piP, som är den som är mest byggd med "inbyggt placeringskoncept".

Körde mina piP mycket välljudande med ett par trädgårdssolsmadrasser som "eventuellt verksam dämppanel". De lät inte ens dåligt när de stod en bit ut i rummet på köksstolar med lätt lutning.

Och då hade jag ett par Canton Digital 1.1 med aktiv rumskorrigering som högtalare när jag skaffade piP (c:a 12 ggr dyrare).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-11 23:35

Tycker du ja.
Det finns folk som tycker olika om lukten på parmesan också.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-11 23:36

KarlXII skrev:Tycker du ja.

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-11 23:53

gamlaskolan skrev:Det var klokt att bli forummedlem här. :)

..................

Pettersson: Keramer. Kan du utveckla liiite till? :)

.............

Cafe del Mar
[/quote]

Jo, kanske något fattig beskrivning om varför jag gillar XTZ.jag har ett par special högtalare baserade på Marten Duke med keramdiskant och samma element (tror jag) som sitter och spelar bas i mina högtalare sitter som mellanregister i XTZ. (jag har jobbat med att bygga högtalare åt Marten;hjälper till lite ibland fortfarande).
Jag har inte hört någon högtalare med andra element som har samma upplösning och lätthet/luftighet som de som har keramelement (helt eller delvis) oavsett märke.

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-12 00:01

gamlaskolan skrev:Flera har nämnt spridning. Jag kopplar inte exakt hur ni menar.. Visst vill jag kunna sitta i favoritfotöljen med en whiskey, blunda och njuta på en sweetspot men jag vill definitivt inte vara låst till "ett par kvadratcentimeter" för att få känna att jag verkligen får ut mycket av högtalarna.

Lite förenklat, en monitor som du ska sitta nära måste sprida ljudet "brett" för det ska låta balanserat där du sitter. Men problemet är ju att då påverkar rummet ljudet desto mer. T ex dom större Ino frontarna kräver att du sitter lite längre ifrån eftersom dom sprider inte lika "brett", vilket gör att rummet påverkar mindre. Sålänge du sitter på rek avståndet så är inte sweetspoten sämre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 00:05

Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-12 00:12

Audiovector och jag kommer inte överens. Håller med dig nattis.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-12 00:25

Landa: Min tanke var att det än så länge är just "generell hifi-fråga" men att den så småningom övergår till "köpråd". Efter många kloka åsikter och förhoppningsvis någon till lyssning så tänkte jag ställa konkretare frågor i köprådsavdelningen.

Ino provlyssning. Mars..

gamlaskolan skrev:
Flera har nämnt spridning. Jag kopplar inte exakt hur ni menar.. Visst vill jag kunna sitta i favoritfotöljen med en whiskey, blunda och njuta på en sweetspot men jag vill definitivt inte vara låst till "ett par kvadratcentimeter" för att få känna att jag verkligen får ut mycket av högtalarna.

Lite förenklat, en monitor som du ska sitta nära måste sprida ljudet "brett" för det ska låta balanserat där du sitter. Men problemet är ju att då påverkar rummet ljudet desto mer. T ex dom större Ino frontarna kräver att du sitter lite längre ifrån eftersom dom sprider inte lika "brett", vilket gör att rummet påverkar mindre. Sålänge du sitter på rek avståndet så är inte sweetspoten sä

Tack. Det klargjorde lite mer. Men vad för avståndsskillnader pratar vi om? "Lite längre"?

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-12-12 00:27

Celef: nej, de (Ino) är inte gjorda för att stå nära en dämpad bakvägg. pIp ger optimal återgivning nära en bakvägg, men pi60 och de större de har inga sådana "krav"

Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses :D

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Inläggav 2-ch » 2010-12-12 00:27

gamlaskolan skrev:- Högtalaren är viktigaste enheten

Du delar min uppfattning. Alla fabrikat du nämt är helt ok men många fantsifullt prissatta.
Ta dig tid att lyssna och själv skaffa dig en uppfattnig. Kom förbi så kan du lyssna igenom ett par tre olika alternativ.
Det kostar inget :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-12 00:31

gamlaskolan skrev:Tack. Det klargjorde lite mer. Men vad för avståndsskillnader pratar vi om? "Lite längre"?

De största ino systemen har en minimum 4-5m gräns.
Går självklart att sitta närmare med bra resultat, dock så får du inte lika bra ljudbild då.

Går men inte optimalt sas.
Fast sitter man inte så långt bort köper man ju bara en mindre högtalare.

Ino piX / piM / iX / iM = 0,3 meter (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)
Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
Ino i28 / i32s / i34es = 2,5 meter (idealavstånd = 3,5 - 7 meter)
Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*).

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-12 00:35

Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60.

Jag tror inte att du hör mycket av tredimensionalitet överhuvudtaget med en sådan diskant delad på ett typiskt sätt, prova att koppla bort bas/mellan får du se.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 00:40

Goldfinger skrev:
Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60.

Jag tror inte att du hör mycket av tredimensionalitet överhuvudtaget med en sådan diskant delad på ett typiskt sätt, prova att koppla bort bas/mellan får du se.

Onödigt påpekande, jag har meckat delningsfilter jag med.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2010-12-12 01:57

XXXXXXXXXXXX

Sorry ryst, det här inlägget var ett klart övertramp mot forumpolicyn. Ändrar det innan det spinner utom kontroll och trådlåsning.

/K12

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-12 08:47

patjoh skrev:Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses :D

Jag har lyssnat på några olika Ino-högtalare vid några olika tillfällen och min erfarenhet stämmer inte med din.

I ett av rummen (som var (för?) kraftigt akustikbehandlat) fanns det litet råa/vassa tendenser i ljudet hos såväl piP som hos ett par större Ino-hägtalare. Dessa tendenser har jag inte hört vid något av de andra tillfällena. (Och då är jag väldigt känslig för hårt/vasst ljud.)

Två av rummen jag lyssnat på Ino-högtalare i har inte varit akustikbehandlade. Ett av rummet var direkt uselt ur efterklangssynpunkt. Och ljudet var därefter. Men inte på något sätt sämre än med vilken högtalare som helst under samma betingelser. De ställer alltså inte större krav än andra högtalare på akustikbehandlade rum.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 10:43

Nu har du tur "gamlaskolan" :)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25667

Kapacitet så det räcker. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-12 10:49

patjoh skrev:Celef: nej, de (Ino) är inte gjorda för att stå nära en dämpad bakvägg. pIp ger optimal återgivning nära en bakvägg, men pi60 och de större de har inga sådana "krav"

Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses :D

det borde dom vara då dom är rejält underavstämda, för vid avsaknad av vägg så lider basnivån, för man kan inte utan fix bygga en baslåda som funkar både och
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-12 11:03

patjoh skrev:Jag försvarar inte Ino i otid direkt, men 2 saker: de måste vara i akustikfixade rum och diskanten är vass, där måste jag gå all motherfucker in on ya sorry asses :D

Vad har du fått det ifrån?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-12-12 11:14

KarlXII skrev:Tycker du ja.
Vad fan säger du, finns det folk som tycker parmesan luktar illa? Nä nu djävlar får det väl vara slut på alla dessa galenskaper! *grmbl*

Något mer nära on topic: Jag har bara lyssnat på en av kombattanterna och kommer således inte ge något omdöme till TS men jag vill däremot kommentera FKBs nedanstående citat:
FBK skrev:Mitt råd är att du tar med riktigt blandad musik som du gillar vid en Ino lyssning då detta märke har en förmåga att få en del inspelningarna att bli vassa/hårda i diskanten, något som tex N802 inte lider av.

Jag har lyssnat på Nautilus 802 på Gignosmässan i Stockholm förra året och tyckte de lät bra förutom en obehaglig hårdhet rätt högt upp i diskanten, något som för övrigt var rätt vanligt även hos andra dyra högtalare där. Om Inohögtalare kan jag inte uttala mig.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-12 13:39

Adzer: Tack!

sprudel: Annonsen försvann innan jag hann titta på den. Vad var det för något som du rekommenderade?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 13:47

gamlaskolan skrev:Adzer: Tack!

sprudel: Annonsen försvann innan jag hann titta på den. Vad var det för något som du rekommenderade?

Va? Gick det så fort?

Det var i28 i r28 kostym, med px-4, nad 208, 218, cr 80s och lite till för 60.000kr.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 13:49

Nej. Den finns kvar. Jag kollade nu:http://bildarkiv.hififorum.nu/david_a/i284.JPG

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 13:53

Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)

Har knappast hört någon högtalare med så pissig ljudspridning som Pi60.. Lilla stereoimage och sweetspotberoende som en magneplanar. Så en helt del har den att önska. Förutsatt att man dessutom bor i en studio. 8O
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-12 14:19

meanmachine skrev:Har knappast hört någon högtalare med så pissig ljudspridning som Pi60..

Var det inte du som beklagade dig i en tråd om att du inte togs på allvar (typ)? Du ska inte ta och fundera på vad det kan bero på? :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 14:24

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:Jag har inte hört någon diskant med mer tredimensionellt exakt presentation än pi60, däremot har jag hört många diskanthöjda högtalare som överdrivit detaljpresentationen. (Wilson och Audiovector t.ex.)

Har knappast hört någon högtalare med så pissig ljudspridning som Pi60.. Lilla stereoimage och sweetspotberoende som en magneplanar. Så en helt del har den att önska. Förutsatt att man dessutom bor i en studio. 8O

Hehe!

Har du tråkigt? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-12 15:24

Nja, nog tycker jag pi60 har en bra diskant , men dock lite dov för min smak (Ialla fall där jag lyssnat på dom)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 15:32

meanmachine skrev:

Drack du kräkmedel till frukost? Till skillnad från dig skriver jag seriösa poster - förutom när man blir tvingad att svara på sådan här skit.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-12 15:35

Nattlorden skrev:Drack du kräkmedel till frukost? Till skillnad från dig skriver jag seriösa poster - förutom när man blir tvingad att svara på sådan här skit.

Psssstt!

Man kan passa också. :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 15:37

sprudel skrev:Man kan passa också. :wink:

Nej, felaktigheter skall aldrig stå oemotsagda, då kan de tolkas som fakta.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 15:38

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:

Drack du kräkmedel till frukost? Till skillnad från dig skriver jag seriösa poster - förutom när man blir tvingad att svara på sådan här skit.

Tog kanske i men den har sannerligen liten soundstage och relativ tunn i toppen samt är sweetspotberoende.. Halkar plånka fel i byxan havererar stereobilden. Så om man inte har en studio, villa ha en prisvärd högtalare som ger en stor ljudbild... Lämna Pi60 åt sidan. Men du kanske tycker det är oseriöst att jag meddelar detta? Har du hört Pi60?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi