Testade en värsting transparent kabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-17 15:33

I sann 'handlar-anda' så måste jag ju fråga Meridian. ;)

Meridian:
Vilka kablar är det som fallit i smaken?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-17 15:34

Det väsentliga i sammanhanget borde vara vem man riktar sig till (talar med).

Är det en okunnig/nybörjare med begränsat med pengar så ger man råd som baseras på objektiva och allmänt accepterade och verifierade fakta.

Dvs t ex att en enkel, men välbyggd signalkabel (enligt elementär standard) under 500:- räcker mycket långt (dvs man satsar pengarna på andra saker).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-17 15:36

ps. försök att även hålla de små 'oskyldiga' gliringarna borta. Vi vet vart det leder. Folk känner sig kränkta och sen är baletten i full gång. Kalla det för gärna för preventiv moderering.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-17 15:44

Ranefjord skrev:ps. försök att även hålla de små 'oskyldiga' gliringarna borta. Vi vet vart det leder. Folk känner sig kränkta och sen är baletten i full gång. Kalla det för gärna för preventiv moderering.

Ska man kanske se kabeldebatter som bensinstationer? Rökning förbjuden, typ. 8O :roll: :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-17 16:03

__10 skrev:
Birger skrev:Vad roligt att Sanoj som med ett glatt inlägg håller med oss dyrkabelskeptiker. Det var ju en trevlig överaskning 8)

Undrens tid kanske inte är förbi trots allt!

Vad var det för fabrikat på sladden, IÖ?

Jag brukar inte recensera saker, i synnerhet inte sådana som är i produktion. Eftersom jag redan sagt hur idiotiskt konstruerad den var, och hur illa den betedde sig som konsekvens därav, kan jag inte berätta vad den hette. 8)

Vh, iö

PS. En bidragande orsak är att jag inte har en aning om vad den hette :oops: . Jag lägger sällan usla sakers namn på minnet, men jag kan förstås ta reda på vad den hette genom att ringa ägaren, som jag förmodar vet vad för kabel det var.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-17 19:43

Meridian skrev:
Hotspur skrev:Det där måste du säga, eftersom du ju jobbar med att sälja skräpet... :twisted:

Japp. Fick 3800:- plus semesterersättning för det inlägget.

Grattis! Vad menar du förresten när du beskriver styrkan i ditt system med ordet SPEED?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-17 19:50

Man spelar en 33 RPM-LP på 45 RPM - snacka om SPEED. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Meridian

Inläggav Meridian » 2005-04-17 21:17

Morello/Fridfors: Japp, precis så, samt att skivan faktiskt är scoret till Speed 2. :twisted: , Nej, men det är ett rent subjektiv utryck.. Jag har hört ganska många anläggningar som får musiken att låta seg och långsam. Det e inte det jag eftersträvar, det ska vara bra fart samt timming! :wink:

Ranefjord: Audioquest Amazon e jag larvigt förtjust i.. Samt Harmonix Högtalarkablar som jag plannerar att införskaffa snart till anläggningen.

Friderfors igen: Du har ju kört en hel del "dyrkablar" själv.. Vad har fått dej att ändra uppfattning så drastiskt? :?: :)
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-17 21:29

Meridian: Från det ena till det andra. Har du provat några andra riaa-steg till Exakten än Regas eget Fono? Några tips? :)

Meridian

Inläggav Meridian » 2005-04-17 21:33

Ranefjord skrev:Meridian: Från det ena till det andra. Har du provat några andra riaa-steg till Exakten än Regas eget Fono? Några tips? :)

Kört rätt mycket, Bonnec Timpanons inbyggda riaa, Min egen MF X-LPS osv.. Tycker att det ger bra resultat överlag. Har knappt kört den med Fono alls faktiskt! :wink:

Däremot så ska den helst sitta på en Rega spelare, prövade den på en tidigare Pro-Ject (Rpm-9) och det var ingen höjdare faktiskt.
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-17 21:52

n-puh skrev:(Fast nu tilåter ju lagen inte heller att man kliniskt prövar om en aktiv substans verkligen har effekt genom att jämföra mot sockerpiller på en grup människor som lider av någon allvarlig åkomma. Någon jämförande studie kan då inte utföras. Det vore inte heller så värst etiskt försvarbart att låta en grupp människor få lida om det finns alternativa substanser att jämföra med.)

??? Är det inte det ett läkemedel MÅSTE genomgå innan det släpps på marknaden? Innan man har gjort ett sånt test VET man ju inte om det är verksamt och alltså får det inte marknadsföras. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-17 22:06

Meridian: Fono fick jättefin kritik i Stereo World's senaste riaa-test! 8)

Man ska ju följa tillverkarens rekomendationer i första hand, det vet du väl! ;)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-17 22:12

Svante skrev:
n-puh skrev:(Fast nu tilåter ju lagen inte heller att man kliniskt prövar om en aktiv substans verkligen har effekt genom att jämföra mot sockerpiller på en grup människor som lider av någon allvarlig åkomma. Någon jämförande studie kan då inte utföras. Det vore inte heller så värst etiskt försvarbart att låta en grupp människor få lida om det finns alternativa substanser att jämföra med.)

??? Är det inte det ett läkemedel MÅSTE genomgå innan det släpps på marknaden? Innan man har gjort ett sånt test VET man ju inte om det är verksamt och alltså får det inte marknadsföras. Eller?

Riktigt. Det är väl en av de avslutande testerna när man testat på alla andra sätt.
Noteras bör dock att det är kutym att om det visar sig att det är stor skillnad i överlevnad eller lidande mellan kontrollgruppen (som antingen får sockerpiller eller inget alls) och testgruppen så avbryts testet, dvs alla får läkemedlet (om det är det som är det bättre alternativet förstås :!: ).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-17 22:29

Ranefjord skrev:Meridian: Fono fick jättefin kritik i Stereo World's senaste riaa-test! 8)

Man ska ju följa tillverkarens rekomendationer i första hand, det vet du väl! ;)

Ubik: safe when used as directed

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-17 23:44

Svante, N-puh,
Om det finns en eller fler substanser som har bevisat effekt på en sjukdom så testar man en ny substans dubbelblint mot en av dessa och inte mot placebo. Givetvis.
D

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-04-17 23:49

precis

att utsätta nån för placebo när det finns aktiva substanser är oetiskt och skäl till att mista läkarlegitimationen

för att inte tala om att det för de flesta är djupt omoraliskt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-18 00:21

Svante skrev:

Kliniska tester måste naturligtvis genomföras innan ett nytt läkemedel kan godkännas. Men man får faktiskt inte utföra kliniska tester på ett sätt att det riskerar att inverka på någons hälsa i negativ mening. Om man vill veta om ett läkemedel har effekt så måste ju en studie utföras på människor som lider av en åkomma som läkemedlet är tänkt att vara effektivt mot.

Om man tänker efter så vore det ju inte så bra att riskera liv och hälsa för en kontrollgrupp patienter genom att faktiskt förneka dem en behandling för att finna ut om ett läkemedel har de önskvärda effekter man vill påvisa. Något som användande av placebo skulle innebära.

Bäst är om patienter som ingår i studien inte har någon kännedom om det kliniska testet och behandlande läkare inte känner till testplanen men väl syftet och vilka substanser det är frågan om naturligtvis. Men om det inte finns ett annat verksamt preparat att jämföra med så får man testa öppet om det då inte kan undvikas att kännedom om testet kan finnas hos patienter. Eudralex, bla direktiv 2001/20/EC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 07:45

Meridian skrev:Du har ju kört en hel del "dyrkablar" själv..
Vad har fått dej att ändra uppfattning så drastiskt? :?: :)

Tja, det kanske var då jag märkte att det inte alls blev sämre ljud av att "nedgradera" från mina Purist Audio Venustas (vilka jag importerade för ett bra pris) till Silk. Senare nedgraderade (prismässigt) jag vidare till Nagrefs signalkablar (för att jag behövde pseudoballade kablar), utan att märka någon negativ förändring där heller... Tycker även att Biltema-kablar funkar bra. Mina snygga Xindak-högtalarkabklar kostade mig förresten ca 1400:- och låter hur bra som helst, har dock inte orkat jämföra (varken öppet eller blint;) med något mycket dyrare där...

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-04-18 08:34

Det som är så fantastiskt med Faktiskt.se är att man, tack vare lite moderering och mycket OT, lär sig något nytt nästan varje dag :D

fbk: Nä, ödmjukhet är inte min starka sida. Men jag har inte sagt ett knyst om hur det låter hemma hos dig. Det låter säkert utmärkt.

Hetsporre: Grattis till besparingen :D Vad blir det nu för spännande du kommer köpa för pengarna? Eller blir det plattor och finfina recensioner :?: :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-18 08:49

n-puh skrev:Men man får faktiskt inte utföra kliniska tester på ett sätt att det riskerar att inverka på någons hälsa i negativ mening. Om man vill veta om ett läkemedel har effekt så måste ju en studie utföras på människor som lider av en åkomma som läkemedlet är tänkt att vara effektivt mot.

Sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Alla läkemedel har biverkningar (förutom vatten :wink: ) i någon mån. Givetvis är dessa försumbara i de flesta fall och i "folkmun" så säger man att de ej har några biverkningar.
Det som görs i varje enskilt fall är att man väger fördelar mot nackdelar. Ta t.ex en del cancermediciner som verkar bra på cancern men samtidigt också mycket belastande för andra friska organ i kroppen med kraftiga biverkningar.
När man tar fram en ny medicin så får testpersonerna skriva på papper att biverkningar kan uppstå, vilket är ganska självklart eftersom ingen vet ännu hur det verkar.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-04-18 09:11

Sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Alla läkemedel har biverkningar (förutom vatten ) i någon mån. Givetvis är dessa försumbara i de flesta fall och i "folkmun" så säger man att de ej har några biverkningar.
Det som görs i varje enskilt fall är att man väger fördelar mot nackdelar. Ta t.ex en del cancermediciner som verkar bra på cancern men samtidigt också mycket belastande för andra friska organ i kroppen med kraftiga biverkningar.
När man tar fram en ny medicin så får testpersonerna skriva på papper att biverkningar kan uppstå, vilket är ganska självklart eftersom ingen vet ännu hur det verkar.

Gäller det även för kablar? :roll:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Maaril

Inläggav Maaril » 2005-04-18 09:39

Stor mening att lägga tid på att skriva ett inlägg...pinsamt!

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-04-18 12:51

Callisto skrev:Sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Alla läkemedel har biverkningar (förutom vatten :wink: ) i någon mån. Givetvis är dessa försumbara i de flesta fall och i "folkmun" så säger man att de ej har några biverkningar.

Men det handlade om de stora kliniska tester med ett nytt läkemedel som genomförs innan det kan godkännas på marknaden. Då kan man då rakt inte ta en medveten risk att försämra patienters allmänna hälsotillstånd. Vilket resultat vill du fö visa upp för myndigheter? Men betänk också att en person som lider av en allvarlig sjukdom i allmänhet löper större risk att få sitt hälsotillstånd försämrat av biverkningar hos läkemedel än vad en frisk person skulle göra. Men för att inte förstöra tråden helt och hållet:

Jag satte mitt första förbehåll om kliniska tester inom parantes fö.

Dimitri ansåg nämligen att det borde vara brottsligt att upplysa en patient om att den "tack vare" placebo har blivit frisk (tack vare inbillning mao). Och att det i det fallet skulle finnas en nytta med placebo (vara ok att lura folk om det innebär det skulle få dessa att känna sig bättre).

Min reaktion var att det var tur att det finns lagstiftning som kräver vederhäftighet på det området. Tankegången var förstås att när det gäller dyrkabel så finns inte några speciella krav från myndigheters sida att dessa uppfyller alla fantastiska löften om "utmejsling av de där finstilta detaljerna i ljudet" osv som man kan få läsa i hifi-tidningars "tester" eller få höra av hifi-handlare.

Om någon inbillar sig att dyrkablarna verkligen ger sån fantastisk inverkan på ljudet och känner sig lyckligare av det. Skulle det då vara brottsligt att komma in som en annan IÖ och upplysa om att det rör sig om placebo-effekter?

Där ser man risken med att dra upp parallellfall :) Ber om ursäkt till LarsR, Maaril o. andra för OT.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi