Den evige "impulsive"... nu har jag fått spöken

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Den evige "impulsive"... nu har jag fått spöken

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 10:49

i hjärnan igen !!!

Jahh, vart fan ska jag sluta någonstans... på dårhus.. ?! :lol:

Till saken hör att jag är, och har alltid varit, omåttligt förtjust i just iP/iPs modellerna... dom är bara så löjligt roliga och så sjukt snygga !
Helt klart min favorit högtalare !EVER!

Jag har ju (som bekant för en del) ett par i16s som ju inte alls fungerade i mitt rum, dessa utlånade till en god vän "tills vidare" för att göra lite nytta och jag har i stället införskaffat ett par piPs.
Jag hade innan i16s just iPs och ProfundusP-4 och var otroligt nöjd med det systemet, så underbart roligt "litet" system med så mycket att ge :)

Så jag vet exakt vad grejerna går för och vad jag kan förvänta mig av dom...

Saken är den att jag har (redan... :oops: ) börjar blir "svajjig" i min övertygelse om att jag gör bäst i att spara i16s tills att jag har ett mer förmånligt rum att spela med dom i. Men detta kan ju dröja upp till ett år, och att ha så mycket pengar låsta i ett par högtalare som jag inte ens kan ha någon nytta av, så länge känns mycket olustigt...

jag har dessutom en stark förkärlek till "mineatyr system" och en surround anläggning med iPs + Ambiens1 är något som jag alltid har drömt om. För dom pengar som i16s betingar (+ att jag byter min XPA-2 mot en XPA-5 till att driva moduler + frontar och eventuell center och omvandlar mina piPs till iPs) så skulle jag lätt ha råd med en helt komplett, mycket smutt hembio setupp!
Iden jag hade va även att lämna in mitt cr80s till Ingvar för att moda upp delningen till runt 110Hz för att avlasta dom små iPs lite extra...

Allt som allt skulle det vara helt möjligt att få följande system om jag bara "gör om lite" och säljer av i16s. Har redan sålt mitt Behringer Ep4000 och så blev det ju pengar kvar en pX-2 modulerna också, så...

3x iPs som front setupp (center är ju MYCKET löst hängande dock !)
6st Ambiens1
4 eller 6st ProfundusP moduler
1st XPA-5 till att driva moduler + iPs (och eventuell center...!)
1st Reciver ( kommer även att driva a1'orna )
cr80s med 100-120hz delning

Detta skulle vara ett otroligt fint litet system, i stället för att som det är nu, ett välldigt dåligt balancerat system med XPA-2 till piPs och i16s hemma hos en kompis och Filtret lika så. Inget steg till moduler och inga moduler har jag ju heller. allt känns välldigt splittrat... :?
men det gör det ju i och för sig alltid, är ju impulsiv av mig och far gasnka lätt iväg åt olika håll och ibland åt helt fel håll, som jag senare ångrar... :(

jag vet bara att i16s är underbara om man har plats/ möjlighet till dom, jag vet att jag gillar deras utssende mycket och att dom inte är några högtalare jag på något sätt har några problem med i rätt rum.
Men iPs är ändå så varmt om hjärtat att jag liksom blir lite förblindad (eller..?!)

just möjligheten till att få ett komplett, jätte snyggt, smidigt, bra hög presterande litet hembiosystem är så välldigt, välldigt lockande att det liksom blir totalt kaos inombords...

HJÄLP MIG ATT RESONERA KRING DETTA !!! innan jag gör en typisk "David grej", "inte riktigt tänka efter utan går för mycket på kännslorna just nu impuls grej som vanligt"... :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2010-12-13 11:03

Vad sägs om att ta det lite lungt med bytandet tills du fått eget boende? :)

(Fel forum för sunt förnuft kanske, men någon måste väl kasta första stenen...?! 8O )
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-13 11:05

Ett komplett system är ju ett komplett system. Att ha något ståendes hos någon annan är som att ha en Ferrari utan hjul. Hellre då en bil man kan köra med...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-13 11:07

Stackars dig! När skall du hinna njuta när du befinner dig i en mental uppgraderingskarusell som gnager..

Har själv varit där och det är ingen rofylld plats att stanna på :roll:

Hur jag kom vidare, jag ringder IÖ och gjorde om rummet :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Den evige "impulsive"... nu har jag fått spöke

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 11:17

DVD-ai skrev:HJÄLP MIG ATT RESONERA KRING DETTA !!! innan jag gör en typisk "David grej", "inte riktigt tänka efter utan går för mycket på kännslorna just nu impuls grej som vanligt"... :mrgreen:

Har du flyttat till rätt "plejs", eller är det fortfarande i vågskålen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 11:51

Vågskålen... :(

komemr att ta ett tag innan det blir något nyt boende, och samtidigt så har jag börjar att resonera kring detta med ljudtryckresurser...
vist det är jätte trevligt att ha den kapacitet som i16s medger, men samtidigt så "är det värt det", värderat i väntan och iritation över att ha ett icke komplett system hela tiden...

sedan så är det ju mycket möjligt att även nästa boende inte blir stprt nog att "på riktigt" kunna använda i16s på det sätt som man skulle vilja...

Det känns välldigt olustigt att inte kunna använda i16 nu när jag har ett par, jätte trist faktiskt och även om jag "borde" spara dom tilsl att jag kan använda dom så komemr jag inte ifrån att det känns jätte trist...

Samtidigt så vet jag ju att om jag säljer i16s och köper detta kompletta system i stället så komemr jag antagligen inte ha råd att byta upp mig till i16 på Lääänge efter det, om jag inte säljer rubbet och skaffar i16s igen + någon modul :?

men, det är just känslan av att ha något man så gärna ville ha, och när man väl fick det så visade det sig vara totalt bedrövligt dåligt (hos mig!) så att jag inte kan använda det... så här står jag och har fått kakburken med mandelkubb som jag drömde om men kan inte äta dom för jag har blivit allergisk mot mandel... :? ska jag vänta på botemedlet så att jag kan äta mina mandelkubb eller ska jag sälja iväg kakburken och köpa något som jag kan använda ?!

Knepigt, jag dras liksom åt 2 olika håll hela tiden... :(

Jag trodde att jag skulle nöja mig med piPs och jag hade på sätt och vis rätt, jag har inga som helst problem med dom egentligen... Det är bara känslan som har med i16s att göra, fyndet som visade sig vara obrukbara och sedan känslan av att allt är så otroligt o-komplett och välldigt märkligt fördelat. känns inte kul alls att ha halv anläggnignen på utlåning, enda som käns kul med det är att det glädjer Timpolanen som lånar högtalarna. Men hur mycket ajg än tycker att han ska få låna mina i16s så hjälper det ju inte mot att jag känenr som jag gör.

fan att jag alldrig ska få bli nöjd med situationen... jag har något hjärnsköpa som förföljer mig och får mig att tycka allt ihopp är jobbigt...

Men nu har jag i alla fall bra ljud hemma igen, det är jag jätte glad över och jag ser inte piPs som något felköp på något sätt, tvärt om precis vad som behövdes !
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-13 11:51

Om vi verkligen snackar 1 år så skulle iaf jag vänta. Där kanske i16s passar som handen i handsken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 11:55

RogerGustavsson skrev:Ett komplett system är ju ett komplett system. Att ha något ståendes hos någon annan är som att ha en Ferrari utan hjul. Hellre då en bil man kan köra med...

ja, exakt så känner jag....

och att då låna ut sin ferrari till polaren som har hjul till den så att han kan köra runt i den... :lol: :roll:

Som jag redan skrivit så är det enda som glädjer mig med i16s just nu, just att han som lånar dom uppskattar dom väldigt mycket och det gör mig glad :)
Fast det är ju inte mindre trist för det, att ha ju har en annan drömm om en liten smidig bil med bra prestanda, mycket stor smidighet och med mycket hög WAF och möjlighet till att oanade användningsområden. då är det inte så mycket värt med en hjullös ferrari på uppfarten :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 11:58

-Palle- skrev:Vad sägs om att ta det lite lungt med bytandet tills du fått eget boende? :)

(Fel forum för sunt förnuft kanske, men någon måste väl kasta första stenen...?! 8O )

Jaaa, joooo meeen....

Neee, det tär fatiskt på mig att ha i16 ståendes, e ju inte rik så dessa pengar känns otroligt bortkastade just nu och skulle heldre se att dom fick uppfylla den ide jag har. Men därför jag startade tråden för att få lite inputt och för att kunna fundera lite, utan att sitta själv och grubbla bara för då kan vad fan som helst hända... 8O

Då kanske det blir ett kompaktsystem på OnOff i stället... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-13 12:31

Du pratar om nytt boende om cirka ett år och du har kapital insatt i en högtalare som inte passar ditt nuvarnade rum.

Sälja bort i16 köpa nåt annat för pengarna. Visst inga problem.

Ett år går nytt boende och du skall införskaffa nytt system eftersom ditt kommande (som du funderar på nu) inte funkar något vidare.

Så där kan man hålla på i all oändlighet :wink:

Jag tycker inte att ett år är mycket och sitter du inte helt i skiten ekonomiskt så skulle jag vara fet och nöjd och glädjas att dina i16 spelas och sprider ljus och lycka hos fodervärden :)

Men jag förstår precis känslan du har, inte helt enkelt att ge råd :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 12:44

Jag skulle vänta.
Att sälja i16s nu och köpa ett mindre system och senare vara tvungen att uppgradera igen är bara ett slöseri med pengar.

Mitt "motto" har alltid varit hellre bra 2kanals än sämre flerkanals ljud.
piPs/iPs är riktigt bra högtalare, men jämfört med i16s så faller de väldigt fort.
i16s däremot står sig riktigt bra mot det mesta. Så satsa hellre på ett bra 2kanals system som du kan ha längre istället för ett sämre flerkanals som du kommer vilja uppgradera på stamtliga punkter så fort du flyttat.

Att byta fram och tillbaka blir bara dyrare i längden. Sätt ett realistiskt mål på vad du vill ha och börja bygg på det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 12:55

Jo, exakt så jag tänker också... att jag vill ha i16s senare när jag får mer plats, men när får jag det.. ?!

Och hur mycket är det värt med i16s i jämförelse mot iPs om man väger det hela mig hur smidigt systemet blir och dessutom en helt komplett hembiosetupp.
Jag har kanske bara hamnat i något konstigt mentalt tillstånd men jag känner mig urless på att jaga något hela tiden, jag skulle vilja kunne sätta mig ner och känne att jag har ett system som jag vill ha och inte en massa olika varianter av tillfälliga lösningar hit och dit, så har det ju varit nu i över ett år... mycket frustrerande och det tär på mig...
Och jag känenr att för så pass mycket pengar som det ändå rör sig om, totalt ner lagt på prylarna, så ska det väll fasiken gå att få till något som jag upplever som ett komplett system... :evil:

Men inget förhastat ska göras gällande detta, jag ska verkligen överväga och fundera noga och det får ta den tid det tar att komma fram till beslut, tills dess är det totalt "handlingsförbud" (alltså, totalt förbud på att "handla" i frågan om i16s vs minisystem!) innan jag vet vad jag vill.

Tack för er inputt ! det hjälper mig att resonera fram till någonting, vad vet jag inte än, men det får vi se ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 13:01

Köp ett par helt vanliga piP och prioritera bostadssökandet.

a2 funkar väl i alla rum om du skall ha hemmabio, kanske overkill i litet, men det bör fungera och kommer definitivt att klara uppskalning senare.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 13:01

Den stora frågan du kanske borde väga in är, kan du bli nöjd med ett mindre system?
Mao säljer du i16 ovch kör på iPs kommer du verkligen nå denna "själsfriden" som du söker när du sitter där i din nya lägenhet?
Jag tror det räcker med ett besök till din vän som har dina nuvarande i16 och så känns dina iPs som mjäk i jämförelse.

Och är det verkligen SÅ viktigt med ett surround system?
Tänk på att skall du byta upp dig sen måste du byte frontar, center, basar och surroundar. Alltså ett system med 0uppgraderings potential.

Kör du på i16 och tex profX-4 så kan du köpa till fler lådor och surroundar senare och byta till vilka frontar du vill.
profP och a1 har inte den möjligheten att växa känns det som.

Det är mina åsikter iaf. Så har jag själv resonerat i mina planer.
Sen varför kan du inte flytta tidigare?

edit: håller med nattlorden. Kör ett par vanliga piP så länge. Tillräckligt bra högtalare för att klara sig ett tag med.
Lätta att sälja me.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 13:06

Eller som Ingvar säger: Alla behöver ett extra par piP (minst).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-13 13:42

Har du tänkt på att du kanske inte kan få tag i ett par i16s igen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-13 14:03

DVD-ai: Det känns som du kommit fram till den bästa lösning redan. Sälja
i16s, slippa de uppbundna pengarna och skaffa ett system som passar. Det
låter som det blivit för mycket lidande av det som ska vara roligt och så ska
det verkligen inte behöva vara.

Du vet väl också att en ersättare till i5 är på väg? Om nu ljuddtrycksresurserna
i piPs inte riktigt räcker till för dig.

Förstår frustrationen helt och fullt och tycker du funnit en bra fungerande
lösning – om du nu känner att du inte har råd att ha i16s ståendes. Har du
råd med det, så är det en annan liten fråga. Men det låter inte riktigt så.
Senast redigerad av shifts 2010-12-13 14:08, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:04

Nattlorden skrev:Eller som Ingvar säger: Alla behöver ett extra par piP (minst).

Njo, men jag kommer (nog) att sälja dom senare när det blir tid för moduler igen... det är ju nästan ett par ProfundusY moduler om man bygger lådor själv m.m. :wink:

jag satsar på en bra stereo, behöver inte ha flera uppsättningar som bara kostar en massa pengar att köpa in... så tänker i alla fall jag :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:06

adzer skrev:Den stora frågan du kanske borde väga in är, kan du bli nöjd med ett mindre system?
Mao säljer du i16 ovch kör på iPs kommer du verkligen nå denna "själsfriden" som du söker när du sitter där i din nya lägenhet?
Jag tror det räcker med ett besök till din vän som har dina nuvarande i16 och så känns dina iPs som mjäk i jämförelse.

Och är det verkligen SÅ viktigt med ett surround system?
Tänk på att skall du byta upp dig sen måste du byte frontar, center, basar och surroundar. Alltså ett system med 0uppgraderings potential.

Kör du på i16 och tex profX-4 så kan du köpa till fler lådor och surroundar senare och byta till vilka frontar du vill.
profP och a1 har inte den möjligheten att växa känns det som.

Det är mina åsikter iaf. Så har jag själv resonerat i mina planer.
Sen varför kan du inte flytta tidigare?

edit: håller med nattlorden. Kör ett par vanliga piP så länge. Tillräckligt bra högtalare för att klara sig ett tag med.
Lätta att sälja me.

Jo, jag kör ju på ett par piPs just nu, jätte trevliga e dom :)

men ska jag orka stå ut med 1 år till av o-komplett tillvaro....

Edit: till saken hör att jag är en mycket inbiten (på gott och ont) perfektionist när det gäller i stort sätt allt och jag mår faktiskt dåligt av att känna att något inte är precis som jag vill ha det :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-13 14:08

DVD-ai skrev:jag satsar på en bra stereo, behöver inte ha flera uppsättningar som bara kostar en massa pengar att köpa in... så tänker i alla fall jag :)

Fast varje gång du byter så förlorar du pengar... nästan bättre att ha lite saker över... som om/när du flyttar eller tänker om så blir det bara ommöblering. 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 14:09

Jag är också en perfektionist och ett problem då är att veta att man kunde haft ett bättre system om man orkat vänta lite.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:13

shifts skrev:DVD-ai: Det känns som du kommit fram till den bästa lösning redan. Sälja
i16s, slippa de uppbundna pengarna och skaffa ett system som passar. Det
låter som det blivit för mycket lidande av det som ska vara roligt och så ska
det verkligen inte behöva vara.

Du vet väl också att en ersättare till i5 är på väg? Om nu ljuddtrycksresurserna

Jag tycker (egentligen) att i16s "kan vara för klena" när jag är på det humöret... men jag anpassar också mitt spelsätt till anläggning, jag accepterar ljudtryck begränsningarna (inom rimliga gränser!) och håller mig till vad som fungerar.
jag kan spel så att i16s inte har mer att ge, i32 har jag nästan lyckats, men innan det så kunde inte rb1090'an leverera mer (potten i botten! :lol:) så oavset vad jag skaffar så är det ett "problem" bar det att med i16s så är problemet "MYCKET! mindre än med iPs såklart 8)

Jo, i5 är en smutt lösning, har funderingar... :wink:

Jag väger liksom lite mellan "all in" eller lägga sig på en sansad nivå...
Mvh//David

Användarvisningsbild
nolfie

Inläggav nolfie » 2010-12-13 14:15

shifts skrev:Du vet väl också att en ersättare till i5 är på väg? Om nu ljuddtrycksresurserna

Det här var en nyhet och intressant :) Du råkar inte ha nån mer info?

Vad låg i5 i för prisnivå när den fanns att tillgå?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:16

adzer skrev:Jag är också en perfektionist och ett problem då är att veta att man kunde haft ett bättre system om man orkat vänta lite.

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-13 14:18

nolfie skrev:
shifts skrev:Du vet väl också att en ersättare till i5 är på väg? Om nu ljuddtrycksresurserna

Det här var en nyhet och intressant :) Du råkar inte ha nån mer info?

Vad låg i5 i för prisnivå när den fanns att tillgå?

Nej, det har jag inte. Det är på hörsägen dessutom, sett det omnämnas på
forumet förut. Kan kolla någon av mina gamla prislistor när jag är hemma,
men tror aldrig i5 var med i någon av dem.

Men i5 är ju en rätt ljudtryckskapabel liten rackare. Problemet med den var
att diskanterna tog slut (har jag för mig) och jag tror inte heller att den var
så värst efterfrågad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:22

Finns "typ" prototyper av i5 redan ;)

har kanske möjlighet att släpa hem en prototyp och testa lite, ska slå en signal till personen i fråga och säga att jag vill komma över och hämta dom :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-13 14:26

Men, om jag förstår dig rätt så har du i16s nu, fast utlånad, och ett par pips hemma nu? Räcker inte det tills du skaffar en bostad?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2010-12-13 14:31

DVD-ai skrev:
-Palle- skrev:Vad sägs om att ta det lite lungt med bytandet tills du fått eget boende? :)

Jaaa, joooo meeen....

Neee, det tär fatiskt på mig att ha i16 ståendes, e ju inte rik så dessa pengar känns otroligt bortkastade just nu och skulle heldre se att dom fick uppfylla den ide jag har. Men därför jag startade tråden för att få lite inputt och för att kunna fundera lite, utan att sitta själv och grubbla bara för då kan vad fan som helst hända... 8O

Då kanske det blir ett kompaktsystem på OnOff i stället... :lol:

Det är ju klart att det svider att inte få till ljudet och kunna ha sina egna högtalare :(

Men tänk såhär, när (om ;) ) du flyttar så har du ju redan ditt på det torra, och tillsvidare så har du ju piPs eller hur? piPs i ditt nuvarande rum låter väl inte kattskit?

Min högst personliga åsikt är att om jag hade varit i din sits så hade jag legat lågt på HiFi fronten och inväntat eget bättre boende och lagt krutet där istället! :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:47

Jo, palle du har naturligtvis rätt i det... men likt förbannat å har jag griller i huvudet... :lol:

jag måste grilla tankarna lite så får vi se vad som kommer ur det...

Men, jo, jag skulel vilja ha i16s senare... och piPs låter verkligen inte kattskit hemma hos mig utan mycket bra !

men men, som sagt, det hela tåls att fundera på... ;)
Det är ju just "minimalismen" som blir med iPs som jag gillar så mycket, jätte mycket till och med !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 14:50

subjektivisten skrev:Men, om jag förstår dig rätt så har du i16s nu, fast utlånad, och ett par pips hemma nu? Räcker inte det tills du skaffar en bostad?

Jo, det gör det väll egentligen, men... vill ju ha iPs eller i16, jag kan inte ha någon av dom och samtidigt ha kvar den andre, så valet står mellan iPs eller i16, typ... :lol:

Ett "lätt val" skulel dom flesta säga och ta i16s, men för mig är det inte så lätt med alla faktorer inkäknade så är det ganska dött lopp...
Mvh//David

Nästa

Återgå till Wänner af Ino