Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-12 15:42

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Man kan passa också. :wink:

Nej, felaktigheter skall aldrig stå oemotsagda, då kan de tolkas som fakta.

Felaktigheter? Det MM tycker?
Du menar att det motsatta mot vad han tycker - är fakta?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-12-12 15:48

o så undrar han varför han blir kallad troll... :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-12-12 15:51

Om ingen har rekommenderat Morellos högtalare så gör jag det. :)

http://www.og-engineering.se/Loudspeaker.aspx
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-12 15:57

Samtidigt så har säkert mm lyssnat på fler högtalare i vanliga rum än de flesta av oss, finns väl andra modeller som han gillar mer helt enkelt. (Inget konstigt med det, det är ju bara att kolla arsenalen han har hemma i hans galleri :) )

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 16:15

zapanasta skrev:Samtidigt så har säkert mm lyssnat på fler högtalare i vanliga rum än de flesta av oss, finns väl andra modeller som han gillar mer helt enkelt. (Inget konstigt med det, det är ju bara att kolla arsenalen han har hemma i hans galleri :) )

Har inte lyssnat på MOrellos skapelser :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 17:02

meanmachine skrev:Tog kanske i men den har sannerligen liten soundstage och relativ tunn i toppen samt är sweetspotberoende.. Halkar plånka fel i byxan havererar stereobilden. Så om man inte har en studio, villa ha en prisvärd högtalare som ger en stor ljudbild... Lämna Pi60 åt sidan. Men du kanske tycker det är oseriöst att jag meddelar detta? Har du hört Pi60?

Nu transar du. Ino är ett av de få märkena som designats för att ljudbilden inte skall kantra när man reser sig, så det där är återigen hittepå. Gamla Apogee betedde sig väldigt illa i det hänseendet däremot.
Ingvar själv har sagt att han inte gör högtalare med sweetspot, utan snarare sweetfield eftersom den är ovanligt generös. Rätt invinkling så tål de väldigt stor sidförflyttning vilket också är ovanligt.

Jag har hört pi60, jag har pi60-derivat (i28)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 17:03

KarlXII skrev:Felaktigheter? Det MM tycker?
Du menar att det motsatta mot vad han tycker - är fakta?

Nej, jag menar att han inte skriver vad han tycker utan vad han tror skall irritera oss mest. Jag vet ju mycket väl vad han har för smak efter hur han bedömt andra högtalare jag känner till och bedömmer utsagorna därefter.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-12 17:22

Sanny_X skrev:Om ingen har rekommenderat Morellos högtalare så gör jag det. :)

Ja dom är mycket intressanta, skulle verkligen vilja höra dessa !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-12 17:23

Sanny_X skrev:Om ingen har rekommenderat Morellos högtalare så gör jag det. :)

+1
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 17:26

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:Tog kanske i men den har sannerligen liten soundstage och relativ tunn i toppen samt är sweetspotberoende.. Halkar plånka fel i byxan havererar stereobilden. Så om man inte har en studio, villa ha en prisvärd högtalare som ger en stor ljudbild... Lämna Pi60 åt sidan. Men du kanske tycker det är oseriöst att jag meddelar detta? Har du hört Pi60?

Nu transar du. Ino är ett av de få märkena som designats för att ljudbilden inte skall kantra när man reser sig, så det där är återigen hittepå. Gamla Apogee betedde sig väldigt illa i det hänseendet däremot.
Ingvar själv har sagt att han inte gör högtalare med sweetspot, utan snarare sweetfield eftersom den är ovanligt generös. Rätt invinkling så tål de väldigt stor sidförflyttning vilket också är ovanligt.

Jag har hört pi60, jag har pi60-derivat (i28)

Va nu sweetfield är ? Men verkligheten är fortfarande att ljudbilden från Ino är liten. Det kommer du inte ifrån. Jämför med Revel som har en enorm soundstage och ett både djupare och bredare 3d..

Vilketsom kommer vi till en intressant sak... Du nämnde det. jag brukar vara mycket bra på att bedöma sunt elektronik eller högtalare jag lyssnar på och faller knappast för nån hype eller nått märke utan sågar junk och höjer upp bra saker oavsett pris eller tillverkare.

Du och jag har påfallande ofta haft lika eller liknande uppfattning om speciellt högtalare.. Men inte om Ino. Jag tycker att Ino låter som Linn. Du tycker nått totalt annat. Detta är ju konstigt att vi så ofta håller med men INTE här. Här går vi diametralt emot varandra. :) Nåja. Vi kommer ju överens relativt bra iaf :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-12 17:36

MM:
Fel; det är inte "verkligheten". Det är DIN verklighet. Precis som att nattlordens åsikter är hans verklighet. Det känns inte som om just den debatten har ett sunt slut på naturlig väg, så det är kanske läge att vara överens om att inte tycker lika och lämna det vid det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 17:42

Vee-Eight skrev:MM:
Fel; det är inte "verkligheten". Det är DIN verklighet. Precis som att nattlordens åsikter är hans verklighet. Det känns inte som om just den debatten har ett sunt slut på naturlig väg, så det är kanske läge att vara överens om att inte tycker lika och lämna det vid det.

Fine. jag lämnar gladeligen debatten bara jag fått sista ordet :D ;) haha

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-12 17:59

meanmachine skrev:
Va nu sweetfield är ? Men verkligheten är fortfarande att ljudbilden från Ino är liten. Det kommer du inte ifrån. Jämför med Revel som har en enorm soundstage och ett både djupare och bredare 3d..

Jag lägger mig i och refererar till i28s;

Soundstage med i28orna (som beter sig väldigt likt pi60) varierar starkt beroende på inspelning. En del högtalare låter stort och fett, alltid. Soundstage blåses upp och blir för stort.
Med i28orna så kan man få löjligt stora ljudbilder. Bakväggen och sidoväggarna och taket liksom bara försvinner. Det låter enromt stort. Om inspelningen är sådan. Dom kan också låta väldigt smått och burkigt.

Revel som du nämner känner jag inte till. Men jag har träffat på en annan högtalare som mathar i28orna på den här punkten, och det var en liten golvare från KEF. Mycket omponerande, dess förmåga att handtera storlek på ljudbild. Allt från punktformigt till jättelika soundstage. Föredömligt!

Någon sweetspot på i28orna har jag aldrig märkt av. Området där man kan befinna sig utan att 3D-presentationen ändras är väldigt stor.

Att soundstage alltid är stort behöver nödvändigvis inte vara bra, menar jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-12 18:09

meanmachine skrev:Va nu sweetfield är ? Men verkligheten är fortfarande att ljudbilden från Ino är liten. Det kommer du inte ifrån. Jämför med Revel som har en enorm soundstage och ett både djupare och bredare 3d..

Jag är intresserad av 1½ meter breda blockföljter, så enorm soundstage är för mig en defekt - ljudbilden kall hålla realistiska mått.

Du och jag har påfallande ofta haft lika eller liknande uppfattning om speciellt högtalare.. Men inte om Ino. Jag tycker att Ino låter som Linn. Du tycker nått totalt annat. Detta är ju konstigt att vi så ofta håller med men INTE här. Här går vi diametralt emot varandra. :) Nåja. Vi kommer ju överens relativt bra iaf :D

Precis. Det tyder ju på att du inte fått lyssna under rätt betingelse, eller hur? Allt kan låta fel om det felplaceras.

( Linn har jag enbart hör Keilidh och det var länge sedan och då föredrog jag med marginal mina hemmabyggen. )

Edit:quotemergeringskorrigering
Senast redigerad av Nattlorden 2010-12-12 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-12 18:30

@max

Har ingen erfarenhet av I28.. Låter spännande. :)

@ Nattis

Kan hända att de inte fick sitt rätta element och var nog så. Vilketsom ansåg jag då att längden fram till F30 var väl lång inte ens nära.

Jag tycker att de är nästan mest lik Keltik. Linn keltik fast med mindre bas.. Keltik är väl charmig i basen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-12 22:43

Nattlorden skrev:
celef skrev:nu har jag egentligen ingen koll på detta men ska inte inohögtalaren stå väldigt mycket närmare väggen vilket kräver att väggen oxå har dämppaneler för att det inte ska låta sur strumpa, detta gäller väl inte dom andra högtalarna så då är ju dämppaneler inte nödvändiga, vad säger du nu?

Finns ingen Ino som låter sur strumpa, inte ens måttligt felplacerad piP, som är den som är mest byggd med "inbyggt placeringskoncept".

Körde mina piP mycket välljudande med ett par trädgårdssolsmadrasser som "eventuellt verksam dämppanel". De lät inte ens dåligt när de stod en bit ut i rummet på köksstolar med lätt lutning.

Och då hade jag ett par Canton Digital 1.1 med aktiv rumskorrigering som högtalare när jag skaffade piP (c:a 12 ggr dyrare).

Låter konstigt när man tänker på hur många gånger man hört piP låtit dåligt på mässor och Ino fantaster har då förklarat detta med felaktig uppställning dvs för långt ifrån vägg.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-12 22:44

Med risk för att verka dryg och arrogant efter att ha varit medlem på forumet i knappt ett dygn:
Jag har läst många trådar på forumet som ganska snabbt hamnat OT(Off-topic). Det är en vanligt fenomen i forum.

Vad vill jag få hjälp med av er som kan det här lite mer och bättre än mig:

1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!

2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).

3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor. Jag vill så att säga få ut fullt av högtalarna. Jag vill vara trygg i att kraften jag använder räcker till att göra ”allt” med högtalaren(läs även skrämma grannskapet). Jag tror mig ha förstått att de flesta vettiga drivkällor klarar ”alla” högtalare på lägre volym. Det känns lite lustigt att ett par av högtalarna marknadsförs med elektronik som gör stora hål i plånboken medans andra klarar sig ”på vad som helst”. Vad är er åsikt? Och vänligen men bestämt bara ni som har lyssningserfarenhet av de specifika högtalarna jag frågar om.

4. En övrig fråga. Vad påverkas mest av ett par år på nacken; elektronik eller högtalare? Berätta gärna varför.

Merparten av de senaste 25 inläggen har som jag ser det inte direkt försökt svara på de fyra frågor jag verkligen bad om hjälp med. Det är tråkigt. Jag hoppas fortfarande att ni som har mer erfarenhet/kunskap är villiga att förgylla tråden istället för att använda den som ett "fritt diskussionsforum om lite vad som helst".

Medvetet tydlig ton från min sida. Inte för att pika. Jag vill ha er kunskap/erfarenhet i denna tråd. Och vem som ev. har "mest" rätt skiter jag i, jag vill väldigt gärna ha allas intryck. :)

Åter till topic:
Det verkar vara få som har lyssnat på XTZ Divine samt LTS 3v-f2. Jag är mycket intresserad av att få lite fler lyssningsintryck på dessa högtalare och då gärna i relation till tex. 802D. (Eller ngt OT om någon har hört de två förstnämnda men kanske inte 802D men någon annan "dyr" högtalare som ni kan jämföra med.)
LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag. Andra ifrågasatte det lite. Det tackar jag för. Är det någon som hört dessa högtalare med utformat "basstöd"? Vad händer med ljudet?

Jag hoppas inte min pekpinne tolkas som att jag inte vill ha kommentarer. Jag vill ha MER kommentarer. Inom OT. :)

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-12-12 23:19

gamlaskolan skrev:.............
(Eller ngt OT om någon har hört de två förstnämnda men kanske inte 802D men någon annan "dyr" högtalare som ni kan jämföra med.)

Jag hoppas inte min pekpinne tolkas som att jag inte vill ha kommentarer. Jag vill ha MER kommentarer. Inom OT. :)

Ok, i "direkt" jämförelse med Martens högtalare Bird (vilken har samma element uppsättning ungefär) så låter Bird bäst (korrekt/neutralt/ofärgat osv) enligt mig, men Divine har mycket bra mellan register (du gillade rösterna i den va?), den övre upplösningen är bra och basen är lite mer höjd/färgad men ändå mycket bra.

Om jag skulle kunna välja så skulle jag välj Bird för stereon och Divine för hembion.

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-13 00:19

Pettersson:
Jo rösterna i Divine var riktigt bra. Jag har inget up to date lyssningsintryck som är bättre än det Divine levererade. Jag gillade iofs även LTS v3-f2 förmåga att framhäva röster också, men Divine kändes som att den hade mer att bjuda på än det.

Marten Bird - vi pratar om en högtalare för ca 200 000 kr?
Du skriver att Bird är bättre. Är den 160 000 kr bättre?
(Jag skulle aldrig lägga 200 000 kr på en högtalare men resonemanget är fortfarande intressant.)

Vad menar du med att
basen är lite mer höjd/färgad men ändå mycket bra
? Höjd?

Det ska bli mycket intressant att i morgon lyssna på 802D med skarp elektronik och sedan ha något att verkligen jämföra med. Om jag får ihop tidsschemat skall jag försöka lyssna in Divine "direkt" efteråt för att försöka få ordning på mina tankar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-13 00:25

gamlaskolan skrev:Det ska bli mycket intressant att i morgon lyssna på 802D med skarp elektronik och sedan ha något att verkligen jämföra med. Om jag får ihop tidsschemat skall jag försöka lyssna in Divine "direkt" efteråt för att försöka få ordning på mina tankar.

Dela gärna med dig lite av intrycken.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-13 08:35

gamlaskolan skrev:Det ska bli mycket intressant att i morgon lyssna på 802D med skarp elektronik och sedan ha något att verkligen jämföra med. Om jag får ihop tidsschemat skall jag försöka lyssna in Divine "direkt" efteråt för att försöka få ordning på mina tankar.

Kul!
Rapportera gärna dina intryck. Ett tips är att lyssna vid fler än ett tillfälle då dagsform och humör spelar väldigt stor roll.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-13 09:06

Jepp, dagsformen (har jag märkt...) spelar så pass mycket roll att ett enda lyssningstillfälle kan vara helt "intetsägande" om en anläggnings prestanda.

När jag va hos Ingvar på demo så tyckte jag att det lät "bra" men inte mycket mer, för att senare lyssnat i hans rum 2 gånger och tyckt at tdet låtit otroligt bra, har även lyssnat hemma hos flera andra som haft riktigt bra prylar och verkligen uppskattat ljudet, för att nästa gång bara tyckt att det låter "helt ok" men inte mycket mer... :lol:

Samma sak inträffar hemma hela tiden, ibland är man helt enkelt inte i form för att lyssna på musik, bar att acceptera och det brukar resultera i att jag tittar på en film i stället för det går hur bra som helst !

Så, man SKA lyssna vid flera olika tillfällen och gärna i samma miljö flera gånger fast även flera olika miljöer (tycker jag !) för att verkligen kunna bilda sig en uppfattning av hur en konstruktion kan prestera och detta beroende på rådande omständigheter i rummet också :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-13 11:01

gamlaskolan skrev:LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag.

Hur var den placerad? Den ska stå nära bakväggen. Det kommer sig av den fiffiga konstruktionen*. Plceras den rätt så har den goda möjligheter till en basåtervivning som sprakar röv. Den finns (fanns i alla fall förr) i en version med 4 baselement. Om basen är för klen enligt den smak man har kan man skaffa den versioenn med 4 basar och EQa det som man tycker saknas. Det klarar högtalaren utan problem.

*) Baselemetet är placerat så att om högtalaren ställs nära bakväggen så kommer basen att spela så att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Placerar man basen långt ut (kanske 1,5 meter från bakvägg och någon meter från sidovägg) så får man diverse utsläcknings och förstärkningseffekter i basområdet. Krokig frekvensgång helt enkelt. En del burkar har kompensering för viss "typsik placering" inbyggd, men placerar man på ett annat sätt som tänkt så blir det ännu värre.
Nej, rent tekniskt så är LTS-högtalaren väldigt lyckad, så jag skulle helt klart föredra den (med 4 basar, he he) före B&W 802. Just att högtlaren är tänkt att fungera tilklsammans med rummet gör konceptet mycket tilltalande. Dom flesta högtalare är konstruerade för att fungera enskilt, mer eller mindre utan rum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-13 13:01

Max_Headroom skrev:*) Baselemetet är placerat så att om högtalaren ställs nära bakväggen så kommer basen att spela så att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Placerar man basen långt ut (kanske 1,5 meter från bakvägg och någon meter från sidovägg) så får man diverse utsläcknings och förstärkningseffekter i basområdet. Krokig frekvensgång helt enkelt. En del burkar har kompensering för viss "typsik placering" inbyggd, men placerar man på ett annat sätt som tänkt så blir det ännu värre.

Placering ut från väggar på lämpligt avstånd gör att stående vågor exciteres i lägre grad vilket leder till jämnare frekvensgång.

Det du tar upp är endast sant om man tar bort några utav rummets begränsningsytor och alltså tittar isolerat på vad som händer med typ endast bak och sidovägg runt högtalarna.

Dom flesta högtalare är konstruerade för att fungera enskilt, mer eller mindre utan rum.

Även om många designers och fabrikanter brister i kompetens så kan vi nog utgå ifrån att dom använt högtalarna i ett rum under utvecklingen. Don't you think? :)

/Peter

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-13 13:10

Max_Headroom skrev:
gamlaskolan skrev:LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag.

Hur var den placerad? Den ska stå nära bakväggen. Det kommer sig av den fiffiga konstruktionen*. Plceras den rätt så har den goda möjligheter till en basåtervivning som sprakar röv. Den finns (fanns i alla fall förr) i en version med 4 baselement. Om basen är för klen enligt den smak man har kan man skaffa den versioenn med 4 basar och EQa det som man tycker saknas. Det klarar högtalaren utan problem.

*) Baselemetet är placerat så att om högtalaren ställs nära bakväggen så kommer basen att spela så att man får en mycket mer homogen tryckfördelning i rummet. Placerar man basen långt ut (kanske 1,5 meter från bakvägg och någon meter från sidovägg) så får man diverse utsläcknings och förstärkningseffekter i basområdet. Krokig frekvensgång helt enkelt. En del burkar har kompensering för viss "typsik placering" inbyggd, men placerar man på ett annat sätt som tänkt så blir det ännu värre.
Nej, rent tekniskt så är LTS-högtalaren väldigt lyckad, så jag skulle helt klart föredra den (med 4 basar, he he) före B&W 802. Just att högtlaren är tänkt att fungera tilklsammans med rummet gör konceptet mycket tilltalande. Dom flesta högtalare är konstruerade för att fungera enskilt, mer eller mindre utan rum.

Nu har jag ju bara hört LTS F1, men om dess storebror har ungefär samma egenskaper så hade jag ju lätt föredragit B&W802 alla dagar i veckan. Allt handlar ju inte om basen. I en jämförelse mellan Pi60s och LTS F1 så märktes skillnaderna tydligt när man spelade vissa typer av musik. T.ex. på skivan Lucidity med Delain (metal), så var skillnaderna stora. LTS F1 började ganska snabbt låta vasst och skrikigt medans Pi60s lät mycket lugnare och mer kontrollerade. Och detta var inte vid extremhöga ljudnivåer.

Fast detta kanske har noll relevans då det inte är samma LTS-högtalare, men jag förutsätter ändå att de är relativt lika.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-13 14:57

Enligt min åsikt är LTS F1 klart sämre än LTS "trevägare". Jag tycker precis som Unholyrishna att de låter alltså, men kan inte hålla med om att de låter likartat.

Jag kan komma med mina egna svar till dig Gamlaskolan, senare...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-12-13 19:10

Lyssnade på allra senaste versionen av 802 här om dagen (blanksvarta som kallas diamond) och den lät förbannat bra. Oerhört mycket detaljer men ändå väldigt neutral. Tyvärr hade rummet jag lyssnade i alldeles för mycket efterklang men tyckte ändå att det lät väldigt bra.

Jag har ju själv pi60s och jag tycker nog den låter mer homogen och lite mer "musik". B&W -högtalarna låter, trots att de är väldigt neutrala, mer åt hifihållet. Diskanten känns "luftigare" än på pi60s men det kan bero på rummet, vet ej. Tycker även man kan höra lite av kevlarmellanregisterkaraktären. Levde många år med 804N så känner igen den.

Om du köper pi60s eller 802 av senaste snitt så kommer du att få en kanonhögtalare oavsett.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-13 19:17

Rydberg skrev:Lyssnade på allra senaste versionen av 802 här om dagen (blanksvarta som kallas diamond) och den lät förbannat bra. Oerhört mycket detaljer men ändå väldigt neutral. Tyvärr hade rummet jag lyssnade i alldeles för mycket efterklang men tyckte ändå att det lät väldigt bra.

Jag har ju själv pi60s och jag tycker nog den låter mer homogen och lite mer "musik". B&W -högtalarna låter, trots att de är väldigt neutrala, mer åt hifihållet. Diskanten känns "luftigare" än på pi60s men det kan bero på rummet, vet ej. Tycker även man kan höra lite av kevlarmellanregisterkaraktären. Levde många år med 804N så känner igen den.

Om du köper pi60s eller 802 av senaste snitt så kommer du att få en kanonhögtalare oavsett.

Kan man få 802an i annan finnish än svart? Ser dom inte väldigt stora ut i svart?

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-13 19:38

Johan_Lindroos skrev:Enligt min åsikt är LTS F1 klart sämre än LTS "trevägare". Jag tycker precis som Unholyrishna att de låter alltså, men kan inte hålla med om att de låter likartat.

Jag kan komma med mina egna svar till dig Gamlaskolan, senare...

Tack för klargörandet Johan! Hoppas att jag var tydlig nog med att min uppfattning inte specifikt gällde LTS 3-vägare. :)

Mvh /

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-13 19:52

[quote="Rydberg"

Om du köper pi60s eller 802 av senaste snitt så kommer du att få en kanonhögtalare oavsett.[/quote]

Dessutom kan du med gott samvete hoppa över "s"-et.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi