Nu moddas....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Nu moddas....

Inläggav avr7000 » 2005-04-11 23:09

Tråd för moddning av köpta saker eller semi-diy om man så vill...
Helst direkt ur kartong eller i alla fall innan garantitiden gått ut.
-det blir mer spännande pådet sättet...

/Stefan

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-11 23:13

Kan inte riktigt bestämma mig om jag skall modifiera min pioneer 575 så den blir tyst(are), har bara haft den ett par månader så garantin ryker ju... Kanske kan samla mod med hjälp av denna tråd..?.. :-)
Lutar nog iof åt att jag moddar den då jag tycker den låter för mycket för att det skall vara kul att lyssna på lägre volym (t.ex. på kvällen)

(iof kanske det kan gå att göra det så man kan återställa den i originalskick, det hade ju varit bäst men kanske lite fegt)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-04-11 23:25

Vill du fega (vilket i o f s av princip inte är tillåtet i denna tråd :D ) så kan du applicera diverse kladd etc. på tape som du sätter dit först... Det gjorde jag i en DV 370 som var helt återställningsbar innan jag bytte Op-amp och kondingar...

En massa acrylfog på tape...
Bild

/Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-04-13 20:45

Har nu skärmat den switchade nätdelen i 668'an...

Kopparbox med små små lufthål och tjock vävburen aluminumtape för att försegla överallt...

skall jämföras med kompisens omoddade..

Bild

Bild

Bild

Jag gjorde en extra box till kompisen om det skulle bli bra...
Bild

Bild

Locket fick sig dubbla lager det med då det dämpar vibrationer väldigt bra, förmodligen limmar jag oxå en bitumen skiva på tapen...
Bild

/Stefan

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-15 19:25

Nu har jag trixat lite med min pioneer 575. Har gummiupphängt cd-läsaren och klistrat bitumen i chassiet. Blev tystare men det läcker ut en massa högfrekvent ljud där cd-släden går ut, får bli nån packning/skumgummilist där när jag får tag på en.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-04-17 20:09

Nu har jag lyssnat av spelaren och jämfört den med en omoddad 668...

Jag hade väl inga större förväntningar på att det skulle vara någon nämnvärd skillnad... man hoppades dock en smula då skärmningen av dess billigare lillebror DV 370 gav klart märkbart resultat...

Lite skillnad var det "faktiskt.se" :)

Den lät en aning lugnare, lite mer ordning o reda i ljudbilden...
T ex på Dave Grousin, hommage to Duke låt 2... där det kommer in två trumpeter en bit in i låten...
Med den moddade var placeringen av dessa trumpeter tydligare + att de låg en aning längre bak i ljudbilden...

En annan låt fanns det en ljudeffekt som liksom började i den högra högtalaren för att sedan försvinna bakåt i ljudbilden (båda genom att det lades nån sorts eko på den samt även nån fasning av ljudet (hur det nu går till) som ger upplevelsen av att det försvinner bakåt i soundstage)...
Detta funkade riktigt bra på den moddade och och ljudeffekten svävade iväg bakom den högra högtalaren (eko och position)
-medan den omoddade fick lite problem här...
Den misslyckades lite lite med djupledsförflyttningen och ljudet "hängde kvar" lite ospecificerat bakom högtalaren med bara ekoeffekten intakt...

I denna låt tyckte jag även att sångerskan hade en tydligare precentation m a p placering samt att hon fanns en aning längre bak i ljudbilden...

Jag skall göra om testen hemma hos en kompis som har en DV 868, B&W 801 Mk3 o Chordelektronik... så får jag se om intrycken består...

/Stefan

Återgå till DIY-forum