Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 19:56

Har man råd med 802 så har man gott om pengar att lägga. Då tycker jag absolut att man inte skall spara in på s:et.
Att veta att man har det bästa och slipper fundera över det senare är guld värt imo.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-13 20:21

adzer skrev:Har man råd med 802 så har man gott om pengar att lägga. Då tycker jag absolut att man inte skall spara in på s:et.
Att veta att man har det bästa och slipper fundera över det senare är guld värt imo.

nja, det finns alltid något som är större och värre och vackrare, ju mer man äter ju hungrigare blir man
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 20:24

celef skrev:
adzer skrev:Har man råd med 802 så har man gott om pengar att lägga. Då tycker jag absolut att man inte skall spara in på s:et.

nja, det finns alltid något som är större och värre och vackrare, ju mer man äter ju hungrigare blir man

Mycket konstig liknelse som jag inte alls håller med om, men ja ja förstår vad du menar.
Enligt mig finns det ingen bättre fullrange högtalare än pi60s.
Går man till delade system kan man ju i princip göra hur stora grejer som helst.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2010-12-13 20:34

Om man är hifi-neurotiker... Det där slutar aldrig oavsett var man är, finns alltid nåt att justera för perfekt blir det ju aldrig när det gäller högtalare. :wink:
(Inte personligt, bara en reflektion).

Ang LTS 3v-F2; hört och inte tyckt att basen är tunn. Dock, som flera andra varit inne på; den kan nog vara lite placeringkänslig.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-13 20:35

Lyfter på hatten för denna kommentar. Mycket bra att lägga till den egna värderingen :) Ger bättre fundament för debatt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-13 20:46

meanmachine skrev:

Lyfter på hatten för denna kommentar. Mycket bra att lägga till den egna värderingen :) Ger bättre fundament för debatt.

Tackar :)
Bäst att utrycka sig på ett sådant sätt att folk inte misstar vad man försöker säga.
Folk blir lätt så upprörda då.

Användarvisningsbild
gamlaskolan

Inläggav gamlaskolan » 2010-12-13 22:52

Riktigt många inlägg på slutet som varit givande.

Idag var jag som jag skrev tidigare iväg och lyssnade på 802D(inte Diamond), kringutrustningen tillhörde även den den högre skolan. CD-spelare var Classe CDP-102, ngn DAC/rumskorrigerare Lyngdorf samt två Classe(ett per högtalare) CA-M300(inte hundra säker på modellbeteckningen med 300W per st).

Efter denna provlyssning begav jag mig direkt iväg för att återigen direkt lyssna på XTZ Divine och LTS v3-f2.
Divine kopplat med CD-spelare XTZ CD-100 och XTZ AP100.
v3-f2 kopplat med CD-spelare Vincent CD-S2 och SV-129.

Prisbilden ungefär såhär:
B&W 802D och co = 290 000 kr plus kablar
XTZ Divine och co = 54 000 kr plus kablar
LTS v3-f2 och co = 26 000 kr plus kablar

Jag kommer att försöka beskriva mina upplevelser både för de respektive högtalarna men även i jämförelse med varandra för att försöka få till en "relativ" bedömning.

Självklart är min bedömning totalt objektiv och inte färgad av någonting. ;)

B&W 802D:
Vi sitter i en helt kvadratiskt rum. Det sägs vara dåligt för bas vilket jag återkommer till snart. En mycket trevlig försäljare ger mig gott om tid och innan butik öppnade, han tog sig verkligen tid vilken jag uppskattade mycket. Jag bad honom att först sätta på material som är känt för honom för att lyfta fram det bästa av högtalaren innan jag spisade mina plattor.

Andra har beskrivit i text att högtalaren låter luftigt och det är något jag också upplever.
Diskanten känns väldigt mjuk och just luftig. Den känns lätt och aldrig stressad på något sätt av det vi spelar.
Mellanregisteret, och då tänker jag primärt på röster, låter bra. Och i mina öron känns det som att "rätt" inspelning passar dessa högtalare än bättre, eller om det är tvärtom att sämre inspelningar inte alls passar. Försäljaren pratar ganska mycket om inspelningarna på skivorna och jag tror att jag upplever att högtalaren helt enkelt låter bättre med vissa skivor än andra. Dock kan jag inte riktigt säga hur men jag upplever det som "renare" ibland.
Helt klart underbar närvaro i någon av skivorna medans andra känns lite mer beslöjade. Två röster som verkligen lät fint ur skivorna som spelades var Carla Bruni och Elvis Presley. Närvaro.
När jag sedan slänger på mina egna skivor blir jag lite förvånad. Det låter inte sådär himla bra helt enkelt.. Den enkla förklaringen är att ett par av mina skivor inte har bra inspelningsstandard? Och att då kanske utrustningen/högtalaren inte fungerar bra med det. Ett par favoriter såsom Kate Bush och Leonard Cohen berör mig inte alls. (I vanliga fall lyssnar jag i in-earlurar Beyerdynamics) Jag är lite snopen över hur tunt det låter.
In med Chess-skivan, min favoritplatta tror jag, och det låter bättre. Det låter riktigt bra.
Sedan på med skivor med lite mer stampa foten i golvet och lite olika basvarianter, både rapp och djupt på olika sätt. Vad händer då?
Ingenting.
Det finns ingen bas alls att plocka fram även om jag försöker vrida runt volymratten rejält. Det finns ingen bas. Självklart troligen mer beroende pga. rummet men väldigt snopet. Som butik är det fascinerande att visa upp top-of-the-line i ett rum som inte fungerar. Lite som att försöka sälja en Ferrari samtidigt som kunden bara tillåts att köra på 1:ans växel..

Sammanfattningsvis så tycker jag att diskanten är fin med betoning på fin. Mellanregister är också bra.
Anläggningen är i mina öron alldeles för ojämn beroende på vad den matas med. Jag vill ha hög nivå i princip oberoende av vilket skiva som spelas.
Mitt förra intryck av 802 står inte kvar lika bra. Självklart, och jag vill betona självklart, en riktigt bra högtalare.

Snabbt vidare för ett andra lyssningsintryck på Divine och v3-f2.
Tommy som jag valt att prata med är oerhört hjälpsam och bemötande är prickfritt. Jag bockar och bugar för det.

XTZ Divine:
Det här lyssningsrummet är ett skämt i förhållande till "det perfekta rummet". Bakväggen står ca 15 meter, japp meter, bakom Divine vilket gör att det här borde inte ens vara värt att lyssna på. Men det är det.
Det första ordet som poppar upp är roligt. Den är rolig att lyssna på. Allt känns väldigt lätt och obesvärat och "rakt i fejset-glad".
Manliga röster låter helt enkelt otroligt bra i mina öron samtidigt som kvinnliga röster låter riktigt bra. Cohen och Cash är helt plötsligt kungar.
Diskanten känns klar och detaljerad men i jämförelse med 802D inte lika mjuk/luftig. Jag ser det som en smaksak vilken man gillar mest men jag skulle nog spontant säga att 802D är ett litet snäpp "bättre", men det är verkligen ett litet snäpp.
Mellanregistret är fantastiskt bra. Röster är fantastiskt att lyssna på. Jag personligen kan knappt tro att det kan låta bättre än såhär med röster. Möjligen då om Cohen kliver in i mitt vardagsrum och sjunger själv. Imponerande och jag upplever något jag inte upplevt på detta sätt med hifi tidigare.
Basen finns trots att den inte borde finnas pga. placering. Men det är uppenbart att den finns och gör precis det jag vill trots att den inte kan vara tight med så långt till bakvägg. Men tror jag nu och gissar vad jag önskar? Njae, jag hör/känner absolut tillräckligt för att det inte ska vara en tro utan en känsla av att det här kommer att bli ännu bättre.

Sammanfattningsvis känner jag att den här högtalaren gillar jag skarp. Den gör mig som sagt glad av att lyssna på. Diskanten är fin och inget som begränsar i mina öron samtidigt som mellanregistret är "så in i helvete" bra att jag tappar hakan. Basen vill jag uppleva i bättre rum för att veta helt säker. Nämnde jag att den drevs av ett steg för 6 000 kronor. Jösses!!! Det borde ju kunna innebära rum till för förbättring med lite mer kräm på varje högtalare.

LTS v3-2f
Jag får börja med att säga att jag förstår de som ifrågasatt mitt förra intryck med lite bas. Det känns betydligt bättre denna gång, inget basmonster alls men klart bättre. Psykologi eller annorlunda upplevelse kan de lärde tvista om.. :)
Jag börjar med att tycka att denna högtalare låter "bäst", men tyvärr inte till allt jag vill ha en högtalare till. När jag sitter i stolen så låter det så där kanonbra. Diskant - check. Mellanregister - check. Bas - check. Mountain Duet med Paige/Körberg ger nästan gåshud. Så ska det låta. Jag skulle vilja beskriva att hötalaren låter äkta. Musik låter som musik.
Men jag kan ändå inte tro att denna högtalare blir ett lyckligt giftermål. Det känns som att sweetspot är fantastisk medans det är betydligt tråkigare om jag flyttar mig en liten bit, skillnaden är för stor helt enkelt. Jag vill att det ska låta bra i "hela soffan och hela rummet" och det låter inte lika bra utanför sweetspot. Tänk om den låtit lika bra över en större yta!

Sammanfattningvis tycker jag att denna högtalare mitt i sweetspot låter "bäst". Den låter så äkta att jag inte riktigt kan sätta fingrarna på alla detaljer. Dock låter den inte så himla roligt vilket jag helt klart saknar. Jag börjar inte stampa takten med foten.

Hur ska jag få ner ovanstående till ett avslut på detta textinlägg?

Jag börjar med att rangordna utifrån "bäst":
1. LTS v3-f2, mitt i sweetspot
2. XTZ Divine, allmänt
2. B&W 802D, för stor skillnad beroende på vad den matades med

Vilket skulle jag idag trivas bäst med:
1. XTZ Divine
2. B&W 802D
3. LTS v3-f2
Men nog skulle jag väldigt gärna ha ett par LTS på kontoret/biblioteket och finlyssna med en whisky i handen.

Prisvärde:
1. XTZ Divine
2. LTS v3-f2
84. B&W 802D
Egentligen ska inte 802D få vara med, det skiljer för mycket. 250 000 kronor är helt enkelt en vansinnig mängd pengar.

Vilken tänker jag köpa då? :)
Inte klart än.
Men OM jag skulle tvingas handla idag så skulle jag köpa XTZ Divine OCH LTS v3-f2. De två systemen har tillsammans "best of" med syftning på de krav jag nämnt tidigare. Och jag tror att jag skulle skicka på lite mer kraft till Divine helt enkelt bara för att det "känns bättre"(ngn kallade det feelgood-effektent).
Framöver kommer jag nog att ställa specifika köpråd i den köpråds-tråden men än så längre fortsätter jag att hålla hus i denna tråd.

---

Och då jag inte ser mig själv som en kille med guldöron och inte tillräcklig erfarenhet/kompetens så tar jag fortfarande gärna emot era kommentarer. Jag vill lära mig och andras intryck ser jag som väldigt viktigt i utvecklandet av min egna lyssningsintryck.

ps. Sorry om inlägget blev fööööööööör långt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-12-13 23:10

För övrigt tycker jag fortfarande att du bör lyssna på Morellos högtalare.

Så det så. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2010-12-13 23:16

hmmm, så de har inte fått fram ett bättre försteg på klubben? De ville ju låna mitt under december men hörde aldrig av sig igen så trodde de fixat det :/
Rummet på flemminggatan är ju som sagt inte någon höjdare heller.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2010-12-13 23:18

Kul intryck!

iom att du gillade LTS 3v-F2 men vill ha lite bredare sweetspot, skulle du kunna kolla in mantrat pi60 innan du bestämmer dig. De och LTS 3v-F2 är imho väldigt lika klangligt och renhetsmässigt, men där pi60 potentiellt kan ha en liten annan ljudbildspresentation, varje fall i vissa positioner?

Eller som nämts; Morellosar!

Men kom också ihåg att placering av högtalare och lyssnare i relation till väggar, samt vinkling av högtalare gör en del även inom detta område!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-13 23:52

dimitri skrev:Dessutom kan du med gott samvete hoppa över "s"-et.

Nja, dom 4 dB kan vara riktigt bra att ha om man vill spela på lite.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-13 23:53

Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.
Blir lite sugen att höra XTZ Divine själv. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-13 23:57

gamlaskolan skrev:XTZ Divine:
Det här lyssningsrummet är ett skämt i förhållande till "det perfekta rummet". Bakväggen står ca 15 meter, japp meter, bakom Divine vilket gör att det här borde inte ens vara värt att lyssna på. Men det är det.
Det första ordet som poppar upp är roligt. Den är rolig att lyssna på. Allt känns väldigt lätt och obesvärat och "rakt i fejset-glad".
Manliga röster låter helt enkelt otroligt bra i mina öron samtidigt som kvinnliga röster låter riktigt bra. Cohen och Cash är helt plötsligt kungar.
Diskanten känns klar och detaljerad men i jämförelse med 802D inte lika mjuk/luftig. Jag ser det som en smaksak vilken man gillar mest men jag skulle nog spontant säga att 802D är ett litet snäpp "bättre", men det är verkligen ett litet snäpp.
Mellanregistret är fantastiskt bra. Röster är fantastiskt att lyssna på. Jag personligen kan knappt tro att det kan låta bättre än såhär med röster. Möjligen då om Cohen kliver in i mitt vardagsrum och sjunger själv. Imponerande och jag upplever något jag inte upplevt på detta sätt med hifi tidigare.
Basen finns trots att den inte borde finnas pga. placering. Men det är uppenbart att den finns och gör precis det jag vill trots att den inte kan vara tight med så långt till bakvägg. Men tror jag nu och gissar vad jag önskar? Njae, jag hör/känner absolut tillräckligt för att det inte ska vara en tro utan en känsla av att det här kommer att bli ännu bättre.

Sammanfattningsvis känner jag att den här högtalaren gillar jag skarp. Den gör mig som sagt glad av att lyssna på. Diskanten är fin och inget som begränsar i mina öron samtidigt som mellanregistret är "så in i helvete" bra att jag tappar hakan. Basen vill jag uppleva i bättre rum för att veta helt säker. Nämnde jag att den drevs av ett steg för 6 000 kronor. Jösses!!! Det borde ju kunna innebära rum till för förbättring med lite mer kräm på varje högtalare.

.

Verkar väl ganska klart vad du gillar bäst. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 00:00

subjektivisten skrev:Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.

subjektivisten skrev:
MichaelG skrev:Varför då? Om de gilla att pyssla med apparater, ska de väl göra det! Det finns helt klart en del personer här på faktiskt som verkar ha problem med att andra inte är särskilt intresserade av apparater. Och det tycker jag är rätt knäppt. Men det är ju precis lika knäppt att vara oförstående inför deras hobby.l

Sant, dom får byta och trixa så mycket dom vill. Men bevisligen så får inte JAG slippa det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 00:11

sprudel, Vad vill du ha sagt?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 09:06

subjektivisten skrev:sprudel, Vad vill du ha sagt?

Du syns mig inte så konsekvent i dina resonemang.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-12-14 09:23

Sanny_X skrev:För övrigt tycker jag fortfarande att du bör lyssna på Morellos högtalare.

Så det så. 8)

Vill han inte ha kvar sina ;)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-12-14 10:39

gamlaskolan> Det var en trevlig utläggning av dina intryck :). Kan tillägga att där jag lyssnade på B&W 802 Diamond så fanns det helt klart botten men jag har upplevt samma "bottenlöshet", som du gjorde, från 802:or tidigare. Jag tror inte du ska dra för stora växlar på det då det verkligen beror på rummet.

Att just bra inspelningar låter bra och mindre bra låter ganska kass är något jag upplevde med mina 804:or, på den punkten är Ino pi60s betydligt bättre. Bra inspelningar låter fortfarnde bra men lite sämre låter helt ok vilket är en viktig parameter för musiklyssnande. Jag har inte mina pi60s i ett akustikbehandlar rum men jag njuter trots det av musiken som spelas där så den parametern behöver du inte vara så orolig för.

Efter vad jag läst om dina intryck så tror jag också att pi60s skulle vara en bra lösning då det definitivt är en högtalare som man kan avlyssna på alla platser i en bred tresitssoffa. Även Morellos högtalare spelar särdeles bra så kan rekommendera en provlyssning på dem också. XTZ-högtalarna har jag tyvärr aldrig hört.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-14 10:43

Tengil skrev:
Sanny_X skrev:För övrigt tycker jag fortfarande att du bör lyssna på Morellos högtalare.

Så det så. 8)

Vill han inte ha kvar sina ;)

http://www.og-engineering.se/Loudspeaker.aspx
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:15

sprudel skrev:

Vart ser du det?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-14 13:37

subjektivisten skrev:
sprudel skrev:

Vart ser du det?

Citat : (Ingemar Stenmark)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:38

sprudel skrev:Citat : (Ingemar Stenmark)

Om du inte har något att säga så vore det bra om du slutar hitta på saker.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-14 13:40

sprudel skrev:
subjektivisten skrev:Håller med, försök att lyssna på pi60s och Morellos högtalare.

subjektivisten skrev:
MichaelG skrev:Varför då? Om de gilla att pyssla med apparater, ska de väl göra det! Det finns helt klart en del personer här på faktiskt som verkar ha problem med att andra inte är särskilt intresserade av apparater. Och det tycker jag är rätt knäppt. Men det är ju precis lika knäppt att vara oförstående inför deras hobby.l

Sant, dom får byta och trixa så mycket dom vill. Men bevisligen så får inte JAG slippa det.

Du menar att det inte finns något värde i att provlyssna saker som man ändå inte har för avsikt att skaffa?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-14 13:42

Max_Headroom skrev:Du menar att det inte finns något värde i att provlyssna saker som man ändå inte har för avsikt att skaffa?

Precis. Det finns ju ingen anledning, iaf inte för mig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-14 13:59

Sugen på att byta ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-12-14 22:18

gamlaskolan, du kan ju INTE dra slutsatser från lyssningar i olika rum och olika elektronik.
Du måste låna hem o lyssna hemma!!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-15 00:24

Laila skrev:

Sugen på att byta ? :D

Ägd. Eller rättare sagt, det verkar finnas ett liitet apparatintresse även hos Subjektivisten! :) (Fast å andra sidan kanske vi inte ska räkna in högtalare under kategorin apparater?)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-15 11:31

gamlaskolan: Hur går det? Har du köpt några högtalare ännu?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-15 12:04

UnholyRishna skrev:Ägd. Eller rättare sagt, det verkar finnas ett liitet apparatintresse även hos Subjektivisten! :) (Fast å andra sidan kanske vi inte ska räkna in högtalare under kategorin apparater?)

Sen när blev högtalare apparater? :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-15 12:09

subjektivisten skrev:
UnholyRishna skrev:Ägd. Eller rättare sagt, det verkar finnas ett liitet apparatintresse även hos Subjektivisten! :) (Fast å andra sidan kanske vi inte ska räkna in högtalare under kategorin apparater?)

Sen när blev högtalare apparater? :?

Du kan väl lyssna på lite apparat i alla fall?
http://www.youtube.com/watch?v=4AhpoqTkuwY
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi