Många bredbandare på en baffel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman

Många bredbandare på en baffel

Inläggav DanNorman » 2010-12-15 00:17

Celef ställde en intressant fråga i OlA-68:s tråd om linjekälla, som handlade om placering av många element på en baffel, typ linjekälla men rektangulär (linjekälla på flera ledder):

en annan väldigt bra fråga är denna, vad händer om man monterar en jävla massa bredbandare som fyller en panel av typisk elektrostathögtalarform?

Det har intresserat mig med, och jag har simulerat en massa alternativ. Man kan få till intressanta spridningsegenskaper, speciellt när man filtrerar elementen (elementgrupper) olika. Det jag visar nu är dock ofiltrerat, för att visa vad som händer när man monterar en massa element (16 st, för det är vad LspCad 5 tillåter) i olika kombinationer på höjden och bredden. Alltså skillnad enbart beroende på elementplacering.

Element använt för simulering är Zaphs mätning på Fountek FR88EX.
Baffeleffekter ej simulerade.

Först en bild på elementplaceringarna:

Bild

1x16

Horisontellt:

Bild

Vertikalt:

Bild

2x8

Horisontellt:

Bild

Vertikalt:

Bild

3x5 (15 element)

Horisontellt:

Bild

Vertikalt:

Bild

4x4

Horisontellt:

Bild

Vertikalt:

Bild

Slutligen 1x1 element som jämförelse

Horisontellt/vertikalt (likadana):

Bild
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-15 16:38

vilket fint inititativt, jättetack! :)

men stämmer simuleringarna, den rena linjekällan ska ju inte tappa nivå i höjdledsförflyttningen, det är det som är så fint tycker jag med linjekällan, att den behåller sin karaktäristik, vad har du använt för avstånd mellan linje och "mik"?
Bikinitider

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-12-15 18:04

celef skrev:vilket fint inititativt, jättetack! :)

men stämmer simuleringarna, den rena linjekällan ska ju inte tappa nivå i höjdledsförflyttningen,

Det är precis vad den gör. Man använder principen rätt ofta i t ex kyrkor för att minska efterklangen genom att den inte skickar så mycket ljud upp och ner. Man dämpar alltså en stor det av slasket, framför allt uppifrån.
det är det som är så fint tycker jag med linjekällan, att den behåller sin karaktäristik

Horisontellt ja. -Inte vertikalt (stående stapel)!

Jag har var på ett bröllop för några år sedan. Där hade man monterat smala Bose staplar helt vertikalt, men i olika höjd höger/vänster. Mycket intressant. -Så länge man satt ner kom prällens babbel från höger. När man reste sig så hördes han bara från vänster högtalare. En rätt misslyckad installation, om man säger så, men som extremt väl visade på stående linjekällors höga riktverkan i höjdled.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-12-15 19:29

Så om man skall ha en stående linjekälla är det alltså viktigt att man har den från golv till tak om man inte skall missa något då? Eller missförstod jag logiken i detta?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-15 19:33

RogerJoensson skrev:
celef skrev:vilket fint inititativt, jättetack! :)

men stämmer simuleringarna, den rena linjekällan ska ju inte tappa nivå i höjdledsförflyttningen,

Det är precis vad den gör. Man använder principen rätt ofta i t ex kyrkor för att minska efterklangen genom att den inte skickar så mycket ljud upp och ner. Man dämpar alltså en stor det av slasket, framför allt uppifrån.
det är det som är så fint tycker jag med linjekällan, att den behåller sin karaktäristik

Horisontellt ja. -Inte vertikalt (stående stapel)!

Jag har var på ett bröllop för några år sedan. Där hade man monterat smala Bose staplar helt vertikalt, men i olika höjd höger/vänster. Mycket intressant. -Så länge man satt ner kom prällens babbel från höger. När man reste sig så hördes han bara från vänster högtalare. En rätt misslyckad installation, om man säger så, men som extremt väl visade på stående linjekällors höga riktverkan i höjdled.

jag tänkte mig mer att man befinner sig inom linjens sträckning eller längd, inte utanför den, jag har förstått att en linje sprider väldigt lite utanför linjens längd

undran blir då hur det skulle te sig om linjen sträcktes ut även på bredden, måste bredden på panelen hållas soffbred för att alla i soffan ska höra?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-15 19:36

screen skrev:Så om man skall ha en stående linjekälla är det alltså viktigt att man har den från golv till tak om man inte skall missa något då? Eller missförstod jag logiken i detta?

linjen behöver nog minst täcka in från sittande till stående position, typ en meter, för att det inte ska låta apa, hur sedan man upplever "avsaknad" av golv och takreflex är en gåta
Bikinitider

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-12-15 19:54

Intressant är ju att vid ren linjekälla är allt över 2kHz borta vid mer än +/- 5 grader vertikalt. Det ger väl iofs ett spann på +/- 30cm på 3 meters avstånd. Men även vid 1 grad över eller under axis vertikalt är diskantfallet stort!
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-12-15 20:17

2x8 ser ut som, av dessa alternativ, den bästa kompromissen, om man har taskigt rum. Sprider lagom dåligt i båda riktningarna :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-12-16 10:36

Visserligen läker väl rumsreflexer en del dyket i det övre registret, men det finns nog en anledning att titta på en separat diskanthögtalare med lämplig spridning. -Kanske någon form av diskant-horn vars spridning matchar hyggligt och går ganska djupt. För att inte skapa ytterligare spridningsproblem runt delningen är det kanske inte dumt med en skarp sådan.
Ett annat sätt är att succesivt skära diskanten från elementen ju längre ifrån centrum de kommer och på så sätt få till en jämnare fall frekvensmässigt i höjdled och efter detta Eq:a för en rak frekvensgång i mitten. Det är nog inte helt lätt att balansera allt utan att skapa nya problem...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-12-16 11:14

För elektrostater pratar man om "the golden ratio" vilken lär ska vara 8:1.
Ju högre/längre högtalare desto större spelande area -> högre spl.
Den bör täcka sittande och stående lyssning förutsatt att man bryr sig om hur det låter när man står upp.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-16 17:29

RogerJoensson skrev:Visserligen läker väl rumsreflexer en del dyket i det övre registret, men det finns nog en anledning att titta på en separat diskanthögtalare med lämplig spridning. -Kanske någon form av diskant-horn vars spridning matchar hyggligt och går ganska djupt. För att inte skapa ytterligare spridningsproblem runt delningen är det kanske inte dumt med en skarp sådan.
Ett annat sätt är att succesivt skära diskanten från elementen ju längre ifrån centrum de kommer och på så sätt få till en jämnare fall frekvensmässigt i höjdled och efter detta Eq:a för en rak frekvensgång i mitten. Det är nog inte helt lätt att balansera allt utan att skapa nya problem...

idealt borde den smala linjen vara, så att man slipper lober, att införa separata diskanter inför väl bara en massa lobproblem. jag tror den bästa linjen är den med små element som klarar diskant och är så bredbandig som möjligt, och delar sedan endast neråt till basar

men jag skulle verkligen vilja lyssna till roger russells linjer, jag inbillar mig att dom är jättebra
Bikinitider

Återgå till Teknikforum