Vilket lödtenn?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Vilket lödtenn?

Inläggav David_A » 2005-04-18 11:15

Hur pass viktigt är det vilket sorts lödtenn man använder?
Duger det med dom standard produkter man kan hitta i vanliga lågprisvaruhus, eller ska man satsa på silverlod?
Det användningområde som jag tänkte på var mest anslutningar till högtalare, delningsfilter odyl.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-18 11:32

Jag kör Biltemas.

De flesta lödtenner håller i alla fall inte exakt 63% bly 37% tenn som är optimalt utan 60/40. Sådant tenn har ett "grötläge" vid stelningen och rör sig objekten under denna fas blir lödningen dålig. Det viktigaste är i alla fall att man värmer länge nog så hartsen kokar upp till ytan på lödstället.

Silverhaltigt lödtenn har en tendens att flyta ut mer och detta kan bli lite besvärligt när man löder tråd till större lödöron.

Nästa år kan bli jobbigt då bly förbjuds. Jag vet inte riktigt vad konsekvenserna för oss DIYare blir ännu.
- Militant slacker

mike34

Inläggav mike34 » 2005-04-18 11:43

Jax skrev:Jag kör Biltemas.

De flesta lödtenner håller i alla fall inte exakt 63% bly 37% tenn som är optimalt utan 60/40. Sådant tenn har ett "grötläge" vid stelningen och rör sig objekten under denna fas blir lödningen dålig. Det viktigaste är i alla fall att man värmer länge nog så hartsen kokar upp till ytan på lödstället.

Silverhaltigt lödtenn har en tendens att flyta ut mer och detta kan bli lite besvärligt när man löder tråd till större lödöron.

Nästa år kan bli jobbigt då bly förbjuds. Jag vet inte riktigt vad konsekvenserna för oss DIYare blir ännu.

Va ??? här händer det grejer. Vad ska de ha i stället för bly då ?
Bäst att köpa på sig ett lager med lödtenn hör jag.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-18 11:51

det spelar inte så stor roll vilket lödtenn som används. jag har använt både "standard" och silver löd men inte hört ngn skillnad. så kör på det som e billigast
Själv är bäste dräng....!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-18 12:13

Blyfritt lödtenn består av tenn 8O sant lite koppar och silver. Det har högre smältpunkt så våra gamla kära lödkolvar kanske behöver uppgraderas.

Jag har bara sett 2 applikationer där silverhaltigt lödtenn behövs, vid lödning på keramiska lödstöd som har metalliserade kontaktytor samt effekttransistorer för HF där silverlödtenn lätt kryper under de breda bladen som utgör transistorns anslutningar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-18 13:32

Varför är silver lödtenn mycket svårare att få bra?

Har använt 2 olika dels en variant från Clas Ohlson med silver i, blev aldrig någon bra lödning då de inte ville fastna riktigt. Tänkte det var fel på tenn:et så jag köpte en bit WBT och det var samma där. Den vanliga med bly i är mycket lättare få bra lödningar med.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-18 14:46

JockScott skrev:Varför är silver lödtenn mycket svårare att få bra?

Det kan bero på vad för sorts harts du har i tennet. Jag kör bara harts med samma egenskaper som Multicore Ersin. För ett antal år sedan kom något harts som luktade gott och kunde tvättas med vatten. Totalt värdelöst harts, funkade bara på grejer direkt från vacuumförpackning.

Det harts som är i Biltemas tenn bär sig precis åt som Ersin och funkar bra.

Jag har tidigare lött med silverhaltigt lödtenn utan besvär mer än att det flyter ut mer.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-04-19 00:01

Kravet på blyfritt gäller nytillverkade elektronik produkter. Blyhaltigt lödtenn för servicebruk kommer nog att finnas tillgängligt länge än.

Silverhaltigt lödtenn ar också nödvändigt för många sorters ytmonterade komponenter, speciellt komponenter utan ben där anslutningen består av en metalliserad yta på komponentkroppen, tex keramiska kondensatorer. Lodpasta för ytmontering innehåller alltid silver. Värt att tänka på för den som ger sig på att modda.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-04-19 08:59

Förbudet mot bly i elektroniska och elektriska apparater gäller som sagt bara slutanvändarprodukter som släpps på marknaden. Det finns inget som hindrar en tillverkare att sälja exempelvis lodmaterial innehållande bly efter förbudsdatumet (1:a juli 2006). T.ex. måste ju produkter som från början är tillverkade med ett blyinnehållande lod kunna repareras och då duger bara ett lod som håller en liknande sammansaättning 63/37 (eller 60/40 som man brukar säga).

Många varianter av blyfria lod finns men den vanligaste "ersättaren" innehåller tenn, silver och koppar. Dessa lod smälter vid 217-220 grader medan ett tenn/bly-lod smälter vid 183 grader.

Det "gamla" tenn/bly-loden har ibland en liten silvermängd också (kankse 3%) och det är oftast dessa man menar när man talar om "silverlod". Det finns olika åsikter om silver har en gynsam inverkan på lödbarheten eller inte men som Jax skriver handlar det nog mer om vilket flussmedel som används i lodet.

Återgå till DIY-forum