Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-24 14:15

StefanH skrev:RogerGustavsson skrev
Har inte spelat på mina andra högtalare sedan jan/feb i år!

och ändå har du inte PW's filter som lyfter dem till en helt ny nivå!

Jag gillar detta utförande sååå pass, och känner inget uppgraderingsbehov längre.
T.ex. diskanten finns där utan att låta diskant i den meningen att inget fräsande eller sch-ljud förekommer, om ni förstår vad jag menar.

Vad är PW's filter?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-10-24 14:23

PW = Per Waestberg, finns längre in i tråden.

Nä nu är det matinédags via pK/PW.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-24 15:57

Kan vi inte få lite mera "pekhjälp"? Det är inte så roligt att bläddra igenom 40 sidor.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-10-24 16:08

Är väl det här?

PerWaestberg skrev:Nu är man uppkopplad igen. Om någon undrar vart jag tog vägen, så fick jag problem med den nya datorn som jag efter ett par dagar fick skicka till service för byte av moderkortet. Samtidigt kraschade registret på min gamla bärbara. Lite strul alltså. Men nu fungerar båda datorerna felfritt igen. Jag tänkte därför redovisa mitt filteralternativ som jag lovade för ett tag sedan.

Själv är jag fortfarande helnöjd med ljudet som det nu framförs från högtalarna. Viktigt är som framkommit tidigare i tråden att bashögtalarelementet bör vara på höjden motsvarande öronhöjd.
Vilket då torde variera beroende på sitthöjden.

Hoppas att jag nu laddat upp rätt bilder bara.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-24 16:47

PerWaestberg skrev:Viktigt är som framkommit tidigare i tråden att bashögtalarelementet bör vara på höjden motsvarande öronhöjd.

Det avviker en del från den ursprungliga idén. Det borde innebära rätt höga stativ. Egentligen var det tänkt att lyssningsaxeln skulle ligga lite uppåt och och åt sidan (invinklade så man ser utsidan av lådorna). I mitt rum är de nuvarande stöden 55 cm höga och de skulle jag vilja ha ner till ca 50 cm.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-12-16 14:32

Har just bytt rum och tyckte ajag fick bäst resultat med minskad mängd dämpning. Är nu nere i tre st. Någon annan med liknande erfarenheter?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-16 15:12

RogerGustavsson skrev:
PerWaestberg skrev:Viktigt är som framkommit tidigare i tråden att bashögtalarelementet bör vara på höjden motsvarande öronhöjd.

Det avviker en del från den ursprungliga idén. Det borde innebära rätt höga stativ. Egentligen var det tänkt att lyssningsaxeln skulle ligga lite uppåt och och åt sidan (invinklade så man ser utsidan av lådorna). I mitt rum är de nuvarande stöden 55 cm höga och de skulle jag vilja ha ner till ca 50 cm.

Det är väl bara att ställa dem upp och ned. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2011-01-02 20:01

Efter att ha läst och följt instruktionerna i den här tråden så inser jag hur viktigt det är med en tät högtalarlåda. Jag tycker att både basen och klarheten i ljudet blev betydligt bättre.

Det senare kan ju vara placebo, förstås.

/Lasse

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-03 08:31

landa skrev:Har just bytt rum och tyckte ajag fick bäst resultat med minskad mängd dämpning. Är nu nere i tre st. Någon annan med liknande erfarenheter?

Ja, men mina var ett av de par som var lite väl generöst fyllda. Nu är det fårull och betydligt mindre dämpning. Men så gjorde jag ju ett filterbyte samtidigt. Så om det var filter eller minskad dämpning vet jag inte. Men nu bräker dom betydligt skönare :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-03 14:00

en lite tät och glest fylld låda ger ett mer resonant beteende vilket kan upplevas bra i basen, men förödande för mellanregistret, här får man lite välja sida, bäst är att göra en trevägare, där man kan optimera varje volym för sig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2011-01-11 21:45

Jag måste bara säga att jag kör på orginalfiltret och är helnöjd. De låter som det man stoppar in, och eftersom jag är ljudtekniker och det händer att jag även mixar på dem ibland, så ser jag det som något bra.

Sen att vissa skivor låter skit, men det är faktiskt ljudteknikern, bandet, och mastringsingenjörens fel, så det bryr jag mig inte om.

De skivor som är bra framförda och inspelade låter ruskigt bra i orginalutförandet.

Det sagt så blir man ju alltid lite nyfiken på hur de olika filtervarianterna låter (obotlig moddare som man är)

/J

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-01-11 23:34

2-ch skrev:
landa skrev:Har just bytt rum och tyckte ajag fick bäst resultat med minskad mängd dämpning. Är nu nere i tre st. Någon annan med liknande erfarenheter?

Ja, men mina var ett av de par som var lite väl generöst fyllda. Nu är det fårull och betydligt mindre dämpning. Men så gjorde jag ju ett filterbyte samtidigt. Så om det var filter eller minskad dämpning vet jag inte. Men nu bräker dom betydligt skönare :wink:

Hade 8 bitar per högtalare till en början. Har för mig att Naqref skrev någonstans att "vissa kan nog t.o.m. föredra tre bitar" citat ifrån minnet.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2011-01-11 23:44

landa: Jag håller med du! Men inte hade du väl åtta bitar från början??? Jag hade sex och då var det proppfullt. Kör också med tre bitar nu och filterversion 2, fler skivor låter bra nu. Vet dock inte om dom som lät bäst innan låter sämre nu :?: Bara en liten (miss)tanke...

/Peter

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-12 08:53

landa skrev:Hade 8 bitar per högtalare till en början. Har för mig att Naqref skrev någonstans att "vissa kan nog t.o.m. föredra tre bitar" citat ifrån minnet.

Jag räknade inte antalet bitar, men det blev en hel hög kvar på altanen hos KarlXII, trots att jag behöll den biten som låg under röret.
Innan bytet lät dom inte ens spelbara i mina (och andras) öron. Så jag har inte upplevt att någon musik skulle låta sämre efter bytet.
Bor Mr. Jonkan i sthlm så är han välkommen att jämföra. Det gjorde jag hos DS före modden.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-01-12 09:37

petern skrev:landa: Jag håller med du! Men inte hade du väl åtta bitar från början??? Jag hade sex och då var det proppfullt. Kör också med tre bitar nu och filterversion 2, fler skivor låter bra nu. Vet dock inte om dom som lät bäst innan låter sämre nu :?: Bara en liten (miss)tanke...

/Peter

Har för mig att det var 8. Det krävdes en hel del våld för att få in dem i högtalaren.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2011-01-12 11:31

Tyvärr är jag en skånepåg, så det blir svårt att jämföra i sthlm. Men man blir ju lite nyfiken alltså...

/J

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-12 16:10

Jonkan skrev:Tyvärr är jag en skånepåg, så det blir svårt att jämföra i sthlm. Men man blir ju lite nyfiken alltså...

/J

Finns säkert flera trevlig skånepågar på forumet med pK som ställer upp.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-12 16:43

Det står ett par här... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ajna

Inläggav ajna » 2011-01-12 18:06

Jag instämmer med Jonkan. Har orginalversionen som spelar rent och snyggt.
Jag har svårt för högtalare som förskönar.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2011-01-12 20:32

Naq: Har du själv modifierat dina pk? Vad blev det för lösning isåfall?

/J

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-01-12 20:47

Jonkan skrev:Naq: Har du själv modifierat dina pk? Vad blev det för lösning isåfall?

/J

Det vågar han nog inte tala om för då är risken att det blir en lynch mobb.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2011-01-12 21:16

Han kan alltid PMa mig ;)

/J

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-12 21:31

Jag har de ursprungliga (och därmed troligen de fulaste) pK men med rätt mängd dämpning och SS-diskanten och den av mig föreslagna modden av filtret.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2011-01-12 22:39

Som var? Sorry, men det är 40 sidor av tråd här, och jäkligt många på den andra tråden också.
:wink:

Föregående

Återgå till DIY-forum