Efter besöket hos Nattlorden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Efter besöket hos Nattlorden

Inläggav Kribban » 2005-04-18 09:14

Så är jag fullkomligt övertygad om Pip enastånde ljudåtergivnings egenskaper, och inte bara jag utan även Fru. Kribban.

Jag måste få buga och bocka för Nattlordens gästfrihet och vänlighet att få prova dem med min egen förstärkare och som även fått min fru att bli väldigt HIFI intresserad :D . Jag säger bara som så, när har min fru suttit ner i 2 h och bara lyssnat på musik för att bedöma högtalare 8O , typ aldrig.
Och inte nog med det, utan efter c:a 15 min bilkörning på väg hem så kommer kommentaren att vi ska nog även köpa ett par basmoduler oxå, och då inte PP2 utan PX2 8O :lol: :lol: . Tack Nattlorden 8) .

Utrustning vid lyssning:

Egen förstärkare:
Pioneer VSA-E06

Nattlordens cd/dvd:
Pioneer DV-668

och Nattlordens kablar.

Jag tackar än en gång för gästfriheten och detta forum som har fått upp mina ögon för fantastiska högtalare.

Jag är övertygad :P

MVH Kribban
Miljö-alarmist

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-18 09:33

kul att höra!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-18 09:53

Ja, och skoj att du fick din fru hifiintresserad :D Det underlättar ju intresset
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 10:11

Jag är övertygad

Om vadå? (PS: Har oxå lyssnat hos Nattlorden)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 10:17

Hotspur skrev:
Jag är övertygad

Om vadå? (PS: Har oxå lyssnat hos Nattlorden)

Om att Assyriska är bättre än IFK Göteborg :lol: :lol: .

Nej skämt och sido.

Om Pip´s förträfflighet att återge ljud!! 8)
Jag är övertygad och det innebär inte att du måste vara det om du nu inte är det. :wink: :wink:

Nu ska bara resan till Stockholm bokas in men som det ser ut nu så blir det inte förrän till semestern. :cry:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 10:20

Om att Assyriska är bättre än IFK Göteborg

Protest, slag under bältet och spark på den som redan ligger! :wink:
Om Pip's förträfflighet att återge ljud

Ljud? Okej... 8O

Nåväl, grattis i alla fall! Extra kul det där med frugan... :D

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 10:25

Hotspur skrev:
Om att Assyriska är bättre än IFK Göteborg

Protest, slag under bältet och spark på den som redan ligger! :wink:
Om Pip's förträfflighet att återge ljud

Ljud? Okej... 8O

Nåväl, grattis i alla fall! Extra kul det där med frugan... :D

Tackar.

Vi får väl se om jag är lika stöddig imorgon :?
HBK möter ju Djurgården ikväll.

Och med ljud menade jag faktiskt.se musik. Har t.o.m drömt om ett Ino system inatt 8O .
Kanske beror på att jag försöker sluta med nikotinet :roll: :?: .

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-04-18 10:43

"Jag är övertygad"

du låter mer som frälst :twisted:

HALLALUAH!!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 10:45

Nils skrev:"Jag är övertygad"

du låter mer som frälst :twisted:

HALLALUAH!!

Så kan man oxå se på det 8) .

Ja, jag är nog frälst :roll:

/Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-18 11:12

Hotspur, men du skulle ju köpa Pip, eller är det jag som har drömt :?:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 12:38

Jag måste bara få fråga vad du har för referencer till din lyssning.. Vilka saker har du jämfört din upplevelse med?

Menar så här. Är det en jämförelse med endast en pioneer hemmabiostärkare med ev små saker ifrån xxx för 1500kr så blir jämförelserna rätt tomma...

Så lite av intresse blir dina övriga referencer allt..

Och tro inte jag frågar för att dissa. Jag ska själv lyssna snart på inos grejor...Så mera för att få mer inputt inför mitt egen lyssnade. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 12:42

mats skrev:Hotspur, men du skulle ju köpa Pip, eller är det jag som har drömt :?:

Du har nog drömt? Jag är mkt nöjd med RC-L, som är mycket mer allround än piP!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 12:50

Mayro skrev:Jag måste bara få fråga vad du har för referencer till din lyssning.. Vilka saker har du jämfört din upplevelse med?

Menar så här. Är det en jämförelse med endast en pioneer hemmabiostärkare med ev små saker ifrån xxx för 1500kr så blir jämförelserna rätt tomma...

Så lite av intresse blir dina övriga referencer allt..

Och tro inte jag frågar för att dissa. Jag ska själv lyssna snart på inos grejor...Så mera för att få mer inputt inför mitt egen lyssnade. :)

Hihihihihi

Jag bara väntade på dina kommentarer Mayro.

Min förstärkare kanske inte är imponerande i dina ögon sett men jag är väldigt nöjd med den. Om du nu vill ha ett pris på den när det begav sig så ska du få det här. Den kostade 15 000 kr 1998 och var Pioneers toppmodell då när det gäller Hemmabio förstärkare, THX klassad och utrustad med Dolby digital. Jag bifogar spec:

Förstärkardelen
Kontinuerlig uteffekt (DIN, 2 kanaler drivna)”
Stereo (1 kHz, T.H.D. 1 %, 6 Q) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 W + 110 W
Kontinuerlig uteffekt (DIN, 2 kanaler drivna)”
Stereo (20 Hz - 20.000 Hz, T.H.D. 0,09 %, 6 ti)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1oow+1oow
Kontinuerlig uteffekt (DIN, 5 kanaler drivna)
Surround
Främre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W + 100 W (1 kHz, 1 %, 6 ti)
Mitt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W (1 kHz, 1 %, 6 Sz)
Bakre . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 W + 100 W (1 kHz, 1 %, 6 fi)
Total harmonisk distorsion (båda kanalerna drivna)*
Stereo (20 Hz till 20.000 Hz, 6 Q, 100 W OUTPUT) . . . . . . 0,09 %
Dynamisk uteffekt (2 ti/4 ti/8 R) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 W/150 W/85 W
Ovanstående tekniska data gäller när nätspänningen är 230 V.

Efter 2 h lyssning på min förstärkare så kopplades Nattlordens NAD208:or och Sentec försteget in och jag kan bara säga att det var så fantastiskt att lyssna på dessa pluttar ännu mer. Nu snackade vi kontroll och ljudåtergivning men kostar det så smakar det, eller hur?

Jag var toppennöjd med provlyssning med min förstärkare och den hänger gott och väl med några år till. Jag är bara glad att det lät så underbart bra men med Sentec och NAD så blev det så mycket bättre.

Jag är en blivande Pip ägare, den saken är säker 8)

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-18 13:37

Glad att kunna stå till tjänst. *bugar* :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 13:38

Nattlorden skrev:Glad att kunna stå till tjänst. *bugar* :D

Och jag *bockar*

:lol: :lol: :lol:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-18 13:47

Nyckelordet då man läser om ino och pip är: Återgivning!

Undra varför man sällan läser detta så frekvent använda ord om andra produkter?

Jag blir mer och mer övertygad om att det ingår i läran :roll: 8)
--------------------------------------------------

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-18 14:05

Hotspur skrev:
"Du har nog drömt? Jag är mkt nöjd med RC-L, som är mycket mer allround än piP!"

Jag håller med. Man kan gå runt RC-L medans piP står mot en vägg.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-18 14:14

Hur har Nattlorden kopplat 208orna? För du har väl 2?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-18 14:27

De är bryggade, en per kanal. :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 14:39

"Hihihihihi

Jag bara väntade på dina kommentarer Mayro.

Min förstärkare kanske inte är imponerande i dina ögon sett men jag är väldigt nöjd med den. Om du nu vill ha ett pris på den när det begav sig så ska du få det här. Den kostade 15 000 kr 1998 och var Pioneers toppmodell då när det gäller Hemmabio förstärkare, THX klassad och utrustad med Dolby digital. Jag bifogar spec: "

:)
Jag tror du absolut tar helt fel på en sak. Jag har INGA fördommar om saker folk lirar med. Vart enbart intreserad av att veta utgångsläget av din testlyssning.. Jag åker till mats hififrälsaren för att lyssna på hans hemmabio lika gärna som en stero för en mille. Så där tar du totalfel...

Sedan så har jag själv faktiskt haft sentec separata enheter då jag var yngre. Så detta märke är ett för mig märke som funnits sedan min uppväxt och hifiliv.. Såsom grunden som las en gång..
:)

Så inga förutfattade tankar finns hos mig...

Undrar om jag inte också var med en kort sväng i LTS på 90 talet?? hmm. minns fasiken inte riktigt.. Jag ville få molt för att läsa om saker som debaterats en del.. Handlade om masiva ledare såsom högtalarkablar. Och detta kom ifrån LTS hållet tror jag.. Så minns inte om jag gick med eller endast prenumrerade på tidningen..

Taskigt minne ibland här..tyvärr.men så var det nog angående detta...nåt av sakerna är rätt i alla fall. Så även om jag satt med svindyra kablar själv så ville jag kolla upp fakta och gjorde så också..

Så tror en del här ofta missbedömmer mig såsom en till "sån där" tomte..

Men det är ok för mig. Jag VET vad jag kan och inte kan. Och jag VET vad jag är nyfiken på ännu.

Och detta är att hitta MER bra teknik till att få njuta av det jag tyvärr inte kan själv. Nämligen spela musiken själv.. Denna kärlek till detta ämne som vi kallar hifi är och förblir mina grunder till att sända inlägg eller att läsa dom ni skriver...

Någonstans i era inlägg även om jag inte delar mångas synsätt finns det "guldkorn" att ta tillvara. Även om man spelar en för många "larvig" hemmabio...

Oj vad bra tips man fått ibland ifrån totalt otippade mäniskors uppfinningsrikedom. SPECIELT ifrån folk som INTE har råd att bara köpa den häftiga färdiga saken dom vill ha.

Dessa söker egna vägar och kommer titt o tätt på smågrejor som fungerar kanon....

Så även om jag inte tror detta inlägg förändrar synen på mig, Så kanske en del slutar att i alla fall tro saker som att jag dissar folks grejor

Jag satt själv med Prosons högtalare för 6 månader sedan och en hemmabiostärkare ifrån JVC på 7X120 W 23 kg tung...Men hemmabio gav mig inte nirvana tyvärr. Jag skulle ju sluta med stereo..... :) Som tur var lät det rena skiten i mina öron. Och film såg jag knappt på.. Så bytet till 2 kanals gick fort för mig...

Tror inte detta med hemmabio var min bag direkt.... :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 15:15

Hej igen Mayro.

Anledningen till mitt lilla hihihihi var att jag visste att du skulle dyka upp med ett inlägg när dessa Pip kom på tapeten igen.
Detta pga din medverkan i ino trådar på Hififorum som oftast spårat ur pga missförstånd. Jag säger inte att det är ditt fel eller någon annans. (kolla bara länken i min signatur)

Hemmabio har varit min stora grej hela tiden under mitt korta stereoliv och den första hemmabion införskaffades 1995.
Jag tycker det är väldigt roligt att kolla på film och få en härlig ljudupplevelse samtidigt, jag tycker det tillför så mycket mer till filmen.

Detta är anledningen till att jag sitter med den förstärkaren jag gör idag, den är väldigt bra i 5.1 men även i 2.0. High Fidelity testade den någon gång 1997 och ansåg att den var mycket kompetent även för stereo lyssning, detta gjorde att jag köpte den.

Jag är på jakt efter mycket bra ljud för rimliga pengar och då är dessa Pip perfekta för mig och framför allt min familj.
Ok, jag är ingen hifi guru som fixar termer hit och dit (vissa trådar förstår jag ingenting utav ibland), mina små erfarenheter kommer ifrån mässor och div tidsskrifter.

Jag är fortfarande fullständigt övertygad om att dessa pluttar är något för mig, kanske en 668 oxå och varför inte en Denon förstärkare? Jag uppskattar verkligen detta ljudet om det nu är transparent, ofärgat eller färgat. Så var glada för mig och min fru :lol: för att vi har hittat vad vi skulle kalla första steget till HIFI nirvana :P .

(Hmmmm, stycket ovan visar nog att jag måste gå med i LTS oxå :roll: )

Sorry om du tog illa upp på något sätt Mayro i så fall ber jag så mycket om ursäkt.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 15:39

Kul du tar upp detta om hf:nu här..

Mina reaktioner är absolut INTE riktade MOT pip eller någon annan högtalare. Mina trådar samt inlägg är till 100% baserade på en ensidig debatt där man konsekvent sänder med copy ifrån texter som Iö skriver osv osv.. Och att man gör detta såsom dessa texter skulle vara "sanna" för alla...

Jag har så mycket erfarenhet själv så jag behöver inte texter ifrån Iö kopierade stoppat i ansiktet hela tiden. Och ännu mindre saker som påstås som är rent larviga..

Då reagerar jag tyvärr med samma medel. Tyvärr "SER" folk inte tekniken här. utan ser bara det dom ser. INGEN har tydligen förstått att mitt beteende enbart är ett "liknande" beteende som det ges ifrån adeptrar hela tiden...

Jag personligen har så brett intresse så för mig är det ju en dröm om en liten stativare skulle kunna ge mig nirvana och nya inblickar i mera kul saker..Tyvärr föll mitt budskap bort även då det gäller pips förmåga OAVSETT hur bra den är. Det var enkelt att utläsa OM man ens brutt sig. Jag kan inte leva med så små grejor helt enkelt.. Större burkar ja. Små stativare nej..

Men detta "lilla" faller totalt bort i en dels ögon tydligen då man TROR jag har något emot dessa pipar..
Det har jag inte. Detta gäller ALLA stativare om dom så kostar en halv miljon. Jag vill ha "riktiga" högtalare och ingen stativare...

Men som sagt. Man läser text som man vill. Och mitt hadikapp gör att jag tyvärr ibland har svårt att formulkera mig rätt.. Så kastar inte skit på någon här..

Men anser ändå att EN del verkligen SÖKER konflikt... :)

Men jag har insett trotts allt att Iö själv inte riktigt uppfattar mitt deltagande såsom sååå hemskt. Då har jag aldrig blivit inbjuden varken till Johan eller Iö tror jag..

Så tro inte dessa deltaganden jag har o kommer ha har grunden i att dissa inos saker. Men jag är klart kritiskt till typen av marknadsföring som görs. För att Iö är en PART i en rent företagsmässing försäljning står utom alla tvivel.. Att Iö dessutom är en tung LTS ledare står också 100% klart för alla..

Och att då ha dessa adeptrar som använder dessa copys blir rent en skitplåga att se. Och misskrediterar både LTS samt Iö..

Ser ju här där Iö.. Johan L.. samt en del andra inom LTS osv klart har lite mer ordning i leden. Och debatterna är ju relativt mer nyanserade här knepigt nog. Men detta beror nog på att dessa herrar själv kan ge sina åsikter luft och inte via copy på andra forum...Men även här blir nivåerna ibland lite för tuffa kan man tycka...

Så kör på du med dina ev nya ino pipar. Jag är övertygad dom spelar bra. Och att dom ger massor med timmar av skoj hififixande.. MEN.. Glöm inte att det finns en STOR STOR värld av hifi där ute. Så sluta inte att besöka folk med olika synsätt osv. Håll intresset ÖPPET för intryck. Då kan du som mig ha dina fossingar i två läger. för det är faktiskt roligare att se allt än enbart en del saker....tycker jag i alla fall...

Men det tar nog ett tag till INNAN detta inses av Inosar o LTSáre ... Men efter resan till sthlm är nog en del murar borta skulle jag tro... :)

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-18 15:46

Äh, att folk kommit med texter från Ingvar är ju för att andra har velat ha svar på saker & ting om högtalarna. Då har vissa hjälpsamma personer klistrat in något avsnitt ur Inos produktkatalog.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 15:49

Så kör på du med dina ev nya ino pipar. Jag är övertygad dom spelar bra. Och att dom ger massor med timmar av skoj hififixande.. MEN.. Glöm inte att det finns en STOR STOR värld av hifi där ute. Så sluta inte att besöka folk med olika synsätt osv. Håll intresset ÖPPET för intryck. Då kan du som mig ha dina fossingar i två läger. för det är faktiskt roligare att se allt än enbart en del saker....tycker jag i alla fall...

Men det tar nog ett tag till INNAN detta inses av Inosar o LTSáre ... Men efter resan till sthlm är nog en del murar borta skulle jag tro...

Man måste ju börja någonstans. Nu när jag fått min nyfikehet stillad av Nattlorden så börjar man automatiskt undra hur Pi60 låter :lol: . Jag besöker med glädje folk med olika synsätt det är bara att bjuda in mig och frugan oxå nu förmodligen :? . Det är ju på det sättet jag kan skaffa mig mer erfarenhet om den stora världen där ute 8) .

Sedan är inte tanken att bara köra med Pip utan även 2 st basmoduler, antingen PP2 eller PX2, frugan saknade ju lite tryck :wink:

Har det så trevligt i Stockholm, jag är faktiskt överygad om att det låter bra för jag har ju faktiskt hört ett par Inosar nu 8) .

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 16:03

Att somliga inte förstår vad allround betyder, förvånar
mig inte men tillåt mig tycka till om piP:

1) Det är en väldigt bra stativhögtalare för pengarna.
2) Stativhögtalare är attraktiva tack vare att de ofta
gör att ljudet släpper bra och ger en bra stereobild.
3) Med stativhögtalare slipper du oftast den loudness-
effekt golvhögtalare gärna framkallar i (för) små rum.

Men, vill du ha en högtalare som färgar dina "dåliga"
inspelningar på ett alldeles lagom sätt, eller som får
fram tryck och effekter vid filmtittande - så är Canton
Ergo RC-L (eller liknande golvhögtalare) ett bättre val!

Varken piP eller RC-L är således Guds svar till varje
audiofil, däremot är bägge ruskigt prisvärda. Var och
en på sitt sätt. Välj själv det som tilltalar din smak...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 16:07

Tack Hotspur
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 16:12

Kribban skrev:Tack Hotspur

Ingen orsak!

PS: Ett par piP med någon bra (integrerad) subwoofer vore
spännande att höra, minst sagt. Med en dylig rigg kan man
ju piffa upp soundet med subben de gånger man lyssnar på
garagerock eller ser på film... 8O

PPS: Då kunde man oxå placera sina piP mer fritt i rummet och
därmed vinna en del holografi? Jag gillar sällan väggplacering.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 16:19

Hotspur skrev:
Kribban skrev:Tack Hotspur

Ingen orsak!

PS: Ett par piP med någon bra (integrerad) subwoofer vore
spännande att höra, minst sagt. Med en dylig rigg kan man
ju piffa upp soundet med subben de gånger man lyssnar på
garagerock eller ser på film... 8O

PPS: Då kunde man oxå placera sina piP mer fritt i rummet och
därmed vinna en del holografi? Jag gillar sällan väggplacering.

Du är så välkommen hem till oss i Slöinge när vi fått hem Pip och basmoduler (vilka det nu blir) drivna med separata slutsteg.

Vet dock ej när det blir då det inte är helt enkelt att planera in en tripp till Stockholm med små barn. :( Vet ej heller om IÖ har några färdiga kabinett till basmoduler eller om det är beställning som gäller. I så fall blir ju väntetiden lite lång.
Jag pratar byggsatser.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-18 16:25

Om man placerar piP ut i rummet så blir de ju också allaround, dvs man gå runt dem. Till och med i åttor.
Har jag fattat det rätt nu?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 16:40

bosco skrev:Äh, att folk kommit med texter från Ingvar är ju för att andra har velat ha svar på saker & ting om högtalarna. Då har vissa hjälpsamma personer klistrat in något avsnitt ur Inos produktkatalog.

Nja..."Hjälpsamma"???"NÅGOT avsnitt"???? Log stort här då jag såg detta...

Det var snudd mer copy än text ett tag... Men men. Det har lugnat sig en stor del numera som tur är.. Nu kan man "gå" till inosidorna o messa då man har frågor. där finns ju kompetensen som sagt...tyvärr hänger en fråga helt obesvarad ännu där. Men tar inte upp den här eller på Hf.nu mera. Utan tar reda på svaret själv vid egen lyssning. För frågan blev helt plötsligt kritik och att jag inte gillade ino produkter. Väldigt knepigt faktiskt att en fråga kan bli dettta då frågan var och är klart befogad enligt mig i alla fall..

Den påverkar ju en rasande mängd kr och ören. Skivor i hundratal är inte billiga. Och inte nåt man "bara ställer" ospelade direkt...

Och till herr trådskapare.. Var sjutton ligger "slöinge" i detta avlånga land??? :) Låter rätt slött att bo på en ort med detta namn ju :) :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi