Ett exempel på hur olika man kan tycka...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NonMorales

Inläggav NonMorales » 2010-12-16 18:02

subjektivisten skrev:Nej, jag förstår att du inte bryr dig om fakta. :)
Zzzzzzzzzzzzzzubjektivisten
Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-16 19:00

UnholyRishna skrev:Påhoppet är att du säger att han inte bryr sig om fakta, vilket du inte har en aning om. Att han har en annan åsikt än dig betyder inte per automatik att han inte tar hänsyn till fakta. Att han och hans bror tycker att högtalare ska återge musik på olika sätt är ju fakta, eller hur?

För övrigt, vad tycker du om frågan jag ställde innan?

Det är inget påhopp alls, har tagit upp detta med han innan och han har valt att skippa det. Vad han och hans bror tycker kan beror på andra saker är dom ljudliga. Vilket jag trodde dom flesta förstår vid detta laget?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-12-16 21:08

subjektivisten skrev:
UnholyRishna skrev:Påhoppet är att du säger att han inte bryr sig om fakta, vilket du inte har en aning om. Att han har en annan åsikt än dig betyder inte per automatik att han inte tar hänsyn till fakta. Att han och hans bror tycker att högtalare ska återge musik på olika sätt är ju fakta, eller hur?

För övrigt, vad tycker du om frågan jag ställde innan?

Det är inget påhopp alls, har tagit upp detta med han innan och han har valt att skippa det. Vad han och hans bror tycker kan beror på andra saker är dom ljudliga. Vilket jag trodde dom flesta förstår vid detta laget?

Du är ju för härlig. Du menar alltså att alla tycker lika å alla borde ha lika grejer?

Du är inte mkt för mångfald va?

Man blir rent av gråtfärdig när man läser en del du skriver.

Jag måste säga att jag tycker nog du har en lustig syn på det där med hifi. Men å andra sidan är det bara vad JAG tycker :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-16 21:15

Beakungen skrev:Du är ju för härlig. Du menar alltså att alla tycker lika å alla borde ha lika grejer?

Nej, det menar jag inte. Det jag menar är att mycket beror på andra saker ÄN ljudet. Vilket vi såg i HK's stora blindtest, där dom flesta föredrog samma "neutrala" högtalare över andra, när det var blint. Men när det var öppet så blev det andra resultat.

Beakungen skrev:Du är inte mkt för mångfald va?

Edit: Jag är verkligen för mångfald, exakt vart säger jag annorlunda?

Beakungen skrev:Man blir rent av gråtfärdig när man läser en del du skriver.

Dito, att svenska skolar har så svårt att lära ut läsförståelse är bara sorligt.

Edit: Skolan ska det stå såklart.
Senast redigerad av subjektivisten 2010-12-16 23:51, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2010-12-16 21:24

subjektivisten skrev:Dito, att svenska skolar har så svårt att lära ut läsförståelse är bara sorligt.

[s]Det är inte mycket bättre när det gäller stavning heller verkar det som... :lol:[/s]
Onödigt inlägg /Jax
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-12-16 23:00

Goldfinger skrev:
subjektivisten skrev:
UnholyRishna skrev:
subjektivisten skrev:Nej, jag förstår att du inte bryr dig om fakta. :)

Sluta med dina påhopp. Alla vill inte ha ett likadant ljud, så enkelt är det. Tror du att alla som t.ex. älskar Cervin Vega egentligen hellre skulle vilja ha ett Ino-system, förutsatt att de hade pengarna?

Vart är påhoppet? Jag berättar bara vad dom kom fram till vid stort blindtest.

Får jag fråga varför du har sån tillit till alla tester så du gör de till generella sanningar.
Vad får dig att tro att alla tester är utan agenda och att de dessutom skulle vara utformade så att de duger att använda generellt?
Är du aldrig nyfiken på om något går att revidera?
Om man skaffar sig lite egen erfarenhet märker man snabbt att sanningar som framställs som enkla ofta kan vara raka motsatsen.

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-17 01:46

Alltså, man tycker ju inte att dåligt ljud är bra, eller låter bra, bara för att man gillar att använda t.ex. en klockradio som har vissa kvaliteer. Det betyder bara att man gillar en viss teknisk lösning i ett visst sammanhang, för en viss uppgift.

Samma gäller högtalare, bara för att det är en "hifi"-högtalare behöver det inte innebära att man använder dem för att få Det Transparenta Ljudet, utan att man använder dem som en speciell lösning som passar för det man är ute efter.

Brorsan i detta fallet är ju uppenbarligen medveten om att det är en speciallösning, för honom enbart. Helt Ok!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi