Frågan är - varför tror du Callisto att HK-förstärkaren klippte?
När du skriver låg volym så får jag intrycket att du talar om "upplevd låg volym", du skriver på ett annat ställe att det var "svagt". Låter som en watt eller så.
Jag tror att du inte är på det klara med vad ordet klipper betyder.
Det är inte ett onematopoetisk uttryck för "låta illa". Klippning är det fenomen som inträffar när effektsteget styrs ut så starkt att utspänningen når upp till matningsspänningen. Eller om du vill - när matningsspänningen når ned till utspänningen.
Igen alltså Callisto: ANSLUT ETT OSCILLOSKOP.
Sedan när du undersökt det hela kan du skriva ett nytt inlägg när du kan redogöra för vid vilken spänning steget klippte, eller om du hellre kanske vill berätta något mer om hur mycket poäng du har i fysik så låt inte mig hindra. Väldigt... originellt sakinlägg dock, särskilt i samband med redovisningen av att betydelsen av nätdelens reaktans övergår din kunskap... Humornivån mycket hög.
Vh, Ing. Öhman
PS. Att Kappa9 är ett monster som saknar alla egenskaper man kan ställa på en användbar högtalare Det vet ju även du Callisto. Du skrev:
Jag hade en gång i tiden ett par kappa 9, de låg på 1.5 ohm från 8.000-20.000 Hz. Nu var de förvisso mycket speciella när det gäller impedansförlopp.
Det stora problemet är dock inte impedansen i diskanten hos dessa högtalare, utan i basen där de går ned till under 0,9 ohm samtidigt som de är reaktiva därkring! Detta om den vansinniga impedansen i basen hos Kappa 9 har jag nog tagit upp tidigare i denna tråd, eller om det var i en annan tråd.
Att ansluta Kappa 9 till en förstärkare är lika relevant som att ansluta en spik tvärs över terminalerna.
Självklart skyddas sig alla intelligent konstruerade förstärkare mot kortslutning. Det har inte med nätdelens kapacitet att göra, det har med "strömbegränsningskretsar" att göra. En sådan kan (och får gärna) konstrueras således att den slår ifrån långt innan någon större ström rusar, om den övervakar belastningsimpedansen snarare än strömmen.
Att då just Kappa 9 (och järnspikar över terminalerna) blir underkända som belastningar får man acceptera.
Högtalare som går ned till under 0,9 ohm utan att man ens får vettig känslighet ur dem visar bara att vissa företag borde ägna sig åt annat än att bygga högtalare.
Mycket riktigt var Kappa9 sista spiken i kistan för Infinitys dåvarande "konstruktionsteam". Därefter hoppade KEFs utvecklingschef in och gjorde några väsentligt mindre idiotiska konstruktioner, och sedan när Harman gick in vet vi alla hur det gick. Idag har inte Infinity kvar någon av sin "originalteknologi", eller vad man skall kalla eländet...
PPS. Om man tycker att statiska impedanser om <0,9 ohm (och dynamiska impedanser om <0,4 ohm) är okej, kan man fråga sig - varför inte sätta OK på 0,1 ohm också? Eller kanske 1 milliohm? Då blir det HELT omöjligt att göra en vettig förstärkare. Va' bra!

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).