Moderator: Redaktörer
zidanefromhell skrev:+1
Är det här skämtandet om apparater lr mojänger nån sorts ingenjörs humor??
Nattlorden skrev:zidanefromhell skrev:+1
Är det här skämtandet om apparater lr mojänger nån sorts ingenjörs humor??
Icke-tekniker förstår kanske inte varför definitioner är så viktiga för tekniker, helt enkelt.
Britt-Gunnar skrev:däremot tror jag inte det hjälper trådskaparen i frågan om vilken högtalare han ska köpa, typ
gamlaskolan skrev:Med risk för att verka dryg och arrogant efter att ha varit medlem på forumet i knappt ett dygn:
Jag har läst många trådar på forumet som ganska snabbt hamnat OT(Off-topic). Det är en vanligt fenomen i forum.Vad vill jag få hjälp med av er som kan det här lite mer och bättre än mig:
1. Ni som faktiskt har lyssnat på de högtalarna ovan – hur beskriver ni era lyssningsintryck? Jämförelse mellan högtalarna. Vänligen men bestämt ingen uppskattning/tro utan endast ni som de facto har hört minst två av högtalarna, gärna någon som lyssnat på tre eller kanske alla fyra. För och nackdelar? Prisvärde? Bäst? Och då i era öron, jag förstår att många kan tycka olika. Försök även beskriva varför ni tycker som ni gör. Då kan jag lära mig något!
2. Hur ska jag gå tillväga för att kunna lyssna på ett par pi60 i en miljö som inte är ”världens mest optimerade” dvs. hemma hos Öhman. Jag kommer inte att ha ett så dedikerat lyssningsrum.(Även om jag gärna skulle lyssna där).
3. Hur mycket kraft, eller gärna specifika förslag på konkreta drivkällor, behövs för att respektive högtalare inte skall vara begränsande faktor. Jag vill så att säga få ut fullt av högtalarna. Jag vill vara trygg i att kraften jag använder räcker till att göra ”allt” med högtalaren(läs även skrämma grannskapet). Jag tror mig ha förstått att de flesta vettiga drivkällor klarar ”alla” högtalare på lägre volym. Det känns lite lustigt att ett par av högtalarna marknadsförs med elektronik som gör stora hål i plånboken medans andra klarar sig ”på vad som helst”. Vad är er åsikt? Och vänligen men bestämt bara ni som har lyssningserfarenhet av de specifika högtalarna jag frågar om.
4. En övrig fråga. Vad påverkas mest av ett par år på nacken; elektronik eller högtalare? Berätta gärna varför.
Merparten av de senaste 25 inläggen har som jag ser det inte direkt försökt svara på de fyra frågor jag verkligen bad om hjälp med. Det är tråkigt. Jag hoppas fortfarande att ni som har mer erfarenhet/kunskap är villiga att förgylla tråden istället för att använda den som ett "fritt diskussionsforum om lite vad som helst".
Medvetet tydlig ton från min sida. Inte för att pika. Jag vill ha er kunskap/erfarenhet i denna tråd. Och vem som ev. har "mest" rätt skiter jag i, jag vill väldigt gärna ha allas intryck.
Åter till topic:
Det verkar vara få som har lyssnat på XTZ Divine samt LTS 3v-f2. Jag är mycket intresserad av att få lite fler lyssningsintryck på dessa högtalare och då gärna i relation till tex. 802D. (Eller ngt OT om någon har hört de två förstnämnda men kanske inte 802D men någon annan "dyr" högtalare som ni kan jämföra med.)
LTS 3v-f2 - jag upplevde vid lyssningstillfället att basen var svag. Andra ifrågasatte det lite. Det tackar jag för. Är det någon som hört dessa högtalare med utformat "basstöd"? Vad händer med ljudet?
Jag hoppas inte min pekpinne tolkas som att jag inte vill ha kommentarer. Jag vill ha MER kommentarer. Inom OT.
paa skrev:Jag tror HiFiKit bara har några få satser kvar till LTSv3-f2, och inte kommer att ta in några fler när dom är slut.gamlaskolan skrev:Men OM jag skulle tvingas handla idag så skulle jag köpa XTZ Divine OCH LTS v3-f2.
celef skrev:paa skrev:Jag tror HiFiKit bara har några få satser kvar till LTSv3-f2, och inte kommer att ta in några fler när dom är slut.
varför inte?
CODY skrev: Det tror jag inte har att göra med elektroniken, utan med storleken på
låddan.
Objektivisten skrev:Menar du att ditt arsle (eller en ananas) fungerar som en tubetrap?
Objektivisten skrev:CODY skrev: Det tror jag inte har att göra med elektroniken, utan med storleken på
låddan.
Menar du att ditt arsle (eller en ananas) fungerar som en tubetrap?
landa skrev:Fast själva specar de
Frekvensomfång -3dB : 34–28 000 Hz
Frekvensomfång -6dB : 27–33 000 Hz
http://www.hifiklubben.se/produkter/hog ... _svart.htm
landa skrev:Kan vi komma tillbaka till trådämnet. Tack
Nattlorden skrev:Maximale lautstärke 104dB ? De går alltså inte att spela högre på än piP?
MichaelG skrev:adzer skrev:Nattlorden skrev:Maximale lautstärke 104dB ? De går alltså inte att spela högre på än piP?
Kan inte det vara per högtalare?
Annars är det ju jädrigt lågt.
Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster