Mest överskattade/uppskrivna högtalarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-18 15:49

Max_Headroom skrev:
meanmachine skrev:Vilketsom skulle jag nog säga att ino är relativt överskattade speciellt på detta forum där många har det som religion och går i tron att de är bättre än allt annat vilket de inte är.

Kanske det. Men det verkar ju bli fruktansvärt dyrt om man ska köpa något annat lika bra. Om man nu kan hitta det. Rent tekniskt är den enda som är nära som jag känner till Bosse Bengtssons (Audiotronic) CM3.

Rent tekniskt?......om Ino inte är ljudmässigt bättre än CM3 så låter det väl inte som Ino skulle vara något för mig i alla fall.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-18 19:10

Max_Headroom skrev:
meanmachine skrev:Vilketsom skulle jag nog säga att ino är relativt överskattade speciellt på detta forum där många har det som religion och går i tron att de är bättre än allt annat vilket de inte är.

Kanske det. Men det verkar ju bli fruktansvärt dyrt om man ska köpa något annat lika bra. Om man nu kan hitta det. Rent tekniskt är den enda som är nära som jag känner till Bosse Bengtssons (Audiotronic) CM3.

Det enda jag har hört som varit i paritet med en bra ino-uppsättning är Nerkis JBL-rigg. Hemmabyggd. Jag har bara hört något fåtal komerseillt tillgängliga som ens är med på spelplanen. Men, det finns många produkter som verkar lovande som jag inte har hört, som t.ex. JBL K2 (den modell som NNord har), JBL Array 1400, ATC SCM100 och SCM150 med flera. Så det är möjligt att det finns.

Men dom flesta högtalare får problem tidigt om man försöker gasa på.

Hmm man undrar lite stilla vad som gör dem så tekniskt speciella? Låter inte ett dugg bättre än nått annat vettigt men dyrare. Linn, Spendor, B&W, Revel mm mm Ja det finns många märken som producerar jäkligt bra högtalare som håller relativt rimliga priser Ino är ju svindyra till inget speciellt mer än många andra. Inte för att Ino är dåliga utan för sin hutlösa prissättnign.

min 2c
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2010-12-18 20:04

Mest överskattade högtalarna är svårt...

Här på forument är det tveklöst Ino. De flesta håller sina högtalare högt men det som skiljer är att många Ino ägare verkligen tror att de har den ultimata högtalaren. Få andra grupper är så insnöade och därmed kvalificerar Ino in bland de absolut mest överskattade
högtalarna.

Globalt så skulle jag vilja säga,

Audiovector - Ingen djupbas och för mycket diskant. Ska tilläggas att jag aldrig hört dessa i ett riktigt bra rum, så även om djupbasen alltid kommer vara obefintlig så är det inte omöjligt att de kan prestera hyfsat i övrigt. De får nästan alltid toppbetyg i olika tidningar.

Sonus Faber
Må vara små konstverk (även om de inte faller mig i smaken), men ljudet är allt annat än hifi. Högtalarnas motsvarighet till Naim, välbygt rent designmässigt men väldigt dålig prestanda för priset

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-18 20:22

meanmachine skrev: Vilketsom skulle jag nog säga att ino är relativt överskattade speciellt på detta forum där många har det som religion och går i tron att de är bättre än allt annat vilket de inte är. Relativt medemåttiga högtalare som knappast kommer att få någon slags genombrott på stora scenen på grund av mer objektiv syn.

På den stora scenen kan man studera Ino i form av Guru, så något slags genombrott har dom väl redan fått?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-18 21:19

phon skrev:
meanmachine skrev: Vilketsom skulle jag nog säga att ino är relativt överskattade speciellt på detta forum där många har det som religion och går i tron att de är bättre än allt annat vilket de inte är. Relativt medemåttiga högtalare som knappast kommer att få någon slags genombrott på stora scenen på grund av mer objektiv syn.

På den stora scenen kan man studera Ino i form av Guru, så något slags genombrott har dom väl redan fått?

Japp.. Sant. De finns ju med som en kombatant bland alla andra. Har knappast befunnits som världens i särklass mest unika och bästa produkter. :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-18 22:13

Då hade du fel när du skrev att dom knappast skulle få något genombrott. :o

Nu skriver du knappast igen.

Rent statistiskt tolkar jag det som att du har fel nu också. 8) :D

( .. men det är ju en liten väg till att bli världens i särklass mest unika och bästa produkter .... jag menar, högtalare är ju inte så unika av sig nuförtiden .... det kan väl räcka med att det är en internationellt erkänd och bra produkt ... ) :!:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-19 00:17

Om jag ska ge mig in i ino debatten som alltid verkar uppstå på detta forum oavsett frågeställning.

Y-moduler har jag hört, helt suveräna tycker jag.

Pi60 har jag hört flera ggr,måhända rummet inte är bra som dom står i..

Fattar faktiskt inte vad som är så specielt med dom :?

nix......

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2010-12-19 01:02

Wilson. De gånger jag hört dessa högtalare har jag förundrats över hur de kan kosta så mycket pengar.

Kef Muon eller vad de heter. Visserligen bara hört de på mässa, och där lät de absolut inte bra.

(På tal om ino så tycker jag att de presterar bra, har ett par piPs själv och jag tycker att jag måste upp i pris ordentligt för att hitta några som kan jämföras med dessa stativare.
TAD Compact Reference har jag hört och de är makalöst bra, men de kostar en hel del också.)

Om inte högtalarna kostade så mycket så tror jag inte de skulle bli kallade överskattade på det sätt som nu sker.

Så en hel del har nog med pris/prestanda att göra, misstänker jag.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2010-12-19 01:24

Sonus faber låter ju verkligen högtalare om man ska vara kritisk... Wilson gör ju verkligen inte det om man ska vara okritisk.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2010-12-19 16:10

Jag vet inte om Ino:s högtalare är överskattade eller ej eftersom jag aldrig har lyssnat själv.

Däremot är de rejält uppskrivna. På detta forum dessutom under smått löjliga proportioner.

Men att ALLA högtalardebatter på ett forum nästan omgående styrs in på en viss tillverkare får väl nästan anses vara av godo för denna tillverkare och ett kvitto på att hans produkter berör och har gett ett stort avtryck i branschen.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-12-19 19:27

Lingome skrev:Sonus faber låter ju verkligen högtalare om man ska vara kritisk... Wilson gör ju verkligen inte det om man ska vara okritisk.

Så om du istället är kritisk så låter Wilson högtalare :)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-19 20:06

1987 skrev:Jag vet inte om Ino:s högtalare är överskattade eller ej eftersom jag aldrig har lyssnat själv.

Däremot är de rejält uppskrivna. På detta forum dessutom under smått löjliga proportioner.

Är det jag som behöver skärpa till mina kunskaper i svenska?

Förstår liksom inte hur det går ihop det du skriver. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-12-19 20:14

Jag tycker att det är jättebra att folk inte gillar Ino Audio, för då känner jag mig lite exklusiv ;-) Jag gillar deras naturliga sätt att återge en inspelning, och det faktum att jag inte på några villkor får sälja våra i34es för min fru - hon diggar dem starkt...

Eftersom jag även ägt t.ex. Wilson Audio och Genesis Signatur system så kan jag i alla fall säga att Wilson är rätt bra i rätt rum, men har du fel rum så är det inte ens i närheten av bra. Genesis är underbara även i fel rum, men kan ge en ståpäls i rätt rum. Dock är de inte sådär jättekorrekta heller... Men de gav många underbara stunder trots det.

Allt beror som vanligt på vad man jämför med och under vilka omständigheter. Det normala vore att folk jämförde med live musik, men av något skäl så blir det på inspelad musik, och då finns det förvånansvärt många förståsigpåare som verkligen inte vet vad de uttalar sig om.

Så den sämsta, mest överskattade, högtalaren: Final Sound - greppar inte varför vissa förespråkar dessa paneler - dom är inte i närheten av naturliga (i alla fall inte när jag lyssnar på dom).

Men som sagt, fel rum kan göra en viss högtalare hur mycket "skada" som helst. I ett bra rum, med i alla fall halvbra högtalare (i vilken form som helst) så kan det trots det bli njutbart. Att man sedan har olika preferenser som person är ju underbart - tänk va tråkigt det vore om alla gillade samma sak - ala Globalsoft....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-19 21:00

Bamsefar skrev:Allt beror som vanligt på vad man jämför med och under vilka omständigheter. Det normala vore att folk jämförde med live musik, men av något skäl så blir det på inspelad musik, och då finns det förvånansvärt många förståsigpåare som verkligen inte vet vad de uttalar sig om.

+1
Och det tål att upprepas då och då.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-19 21:25

zapanasta skrev:Fattar faktiskt inte vad som är så specielt med dom :?

Troligen precis det som gör dem bra - du har inget speciellt att säga om dem, för med dem diskutterar man inte hur de låter - man pratar istället om musiken.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

eriken

Inläggav eriken » 2010-12-19 21:35

Nattlorden skrev:
zapanasta skrev:Fattar faktiskt inte vad som är så specielt med dom :?

Troligen precis det som gör dem bra - du har inget speciellt att säga om dem, för med dem diskutterar man inte hur de låter - man pratar istället om musiken.

Första gången jag spelade på mina nya piP var min lite besvikna reaktion "Jaha, var det här allt efter alla lovord man hört?"

Själv äger jag ino av en enda anledning, inte för att de på många eller alla parametrar låter bra eller bäst utan för att de får mig att fokusera på musiken istället för ljudet.

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2010-12-19 21:36

Piotr skrev:
1987 skrev:Jag vet inte om Ino:s högtalare är överskattade eller ej eftersom jag aldrig har lyssnat själv.

Är det jag som behöver skärpa till mina kunskaper i svenska?

Förstår liksom inte hur det går ihop det du skriver. :)

/Peter

Hmmmm, ok....... :roll:

Jg kan inte ha någon åsikt vad gäller Inos eventuella kvaliteter eftersom jag inte själv har lyssnat till någon modell. Därför kan jag heller inte ha någon åsikt om de är överskattade eller inte.

De är uppskrivna. På detta forum blir de ohemult uppskrivna och ALLA högtalardiskussioner lutar omedelbart mot Ino.

Vad är svårt att förstå?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-19 21:41

Mest överskattade högtalarna måste väll ändå vara B&W, dom låter bra men höjs alldeles för mycket till skyarna av någon anledning...

Ino är väldigt "hypat" med, man jag är ju lätt partisk då jag själv tycker att det är något av det bästa jag hört utan att för delen skull hävda att dom faktiskt skulle vara det bästa för alla... Men för mig så sitter dom som handen i handsken :)
Därför menar jag på att Ino kan vara lite "överskattat" för att många vill gärna tro att alla ska gilla dom bara för att man själv gör det. men så är det ju inte alls alltid utan smaken är ju olika som tur är.

Dock så har dom flesta som lyssnat hos mig tidigare när jag hade iPs + moduler,. tyckt att det låter för otroligt bra och bland eller det bästa dom hört oavsett prisklass ! 3st av dom har nu själv köpt Ino högtalare är mycket nöjda och alla tre är musiker vilket tyckt vara väldigt vanligt just. Dom vill "höra musiken" ostört och komma den nära, brukar dom beskriva det som och dom upplever att dom får just det med Ino.

Sedan händer det att folk totalt tvärsågar och tycker att olika områden låter "mindre bra" på något sätt och pekar på olika små detaljer utan att (som jag ser det) lyssna till helheten och lyssna på musiken som ju än meningen. Men det är helt OK för mig att dom sågar, fast jag tycker att dom lyssnar på ett mycket märkligt sätt som för mig är helt ointressant att ägna sig åt...
Det kräver bevisligen en annan typ av högtalarkonstruktion för sådan lyssning, en sådan som jag för det mesta tycker låter dåligt (utan naturlighet, avsaknad av "flyt" och ingen riktigt närvaro) på grund av just fokuset på bara en massa små detaljer om inte ger mycket av lyssnings nöje och bara låter tillkonstrat och oengagerade !

Så, för folk som inte gillar Ino's "sound" så är ju Ino absolut inget att sikta på för det fungerar inte alls, och därmed är Ino mycket överskattat för er. Men för mig och många fler som lyssnar på ett sätt som Ino's högtalare är tänka för, då är dom helt underbara och står verkligen ut ur mängden med att vara några av dom enda högtalarna som, faktiskt på riktigt kan förmedla MUSIK!

Så tycker i alla fall jag ;)
Senast redigerad av DVD-ai 2010-12-19 21:47, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-19 21:46

eriken skrev:Första gången jag spelade på mina nya piP var min lite besvikna reaktion "Jaha, var det här allt efter alla lovord man hört?"

Jo, har man inte redan kommit till slutsatsen att det är så man bör lyssna, så blir det naturligtvis en stor omvälvning eller totalt ointresse. Själv hade jag kommit till slutsatsen av att ju färre imponatorelement man hör utan att det tillkommer klagomål är rätt sätt att bedömma hifi.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-19 21:48

Nattlorden skrev:
eriken skrev:Första gången jag spelade på mina nya piP var min lite besvikna reaktion "Jaha, var det här allt efter alla lovord man hört?"

Jo, har man inte redan kommit till slutsatsen att det är så man bör lyssna, så blir det naturligtvis en stor omvälvning...

Låter som stor placebovarning? :cry:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-19 21:53

Objektivisten skrev:Låter som stor placebovarning? :cry:

Det är en varning för den placebon man normalt utsätts för och ett litet tips på vägen hur man kan minimera inflytelsen hos placebo. ( Och det hade jag funderat helt själv ett bra tag innan placebodiskussionerna här tog fart... redan innan jag blev med Ino och LTS-grejor. )

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-19 21:59

Nattlorden skrev:
Objektivisten skrev:Låter som stor placebovarning? :cry:

Det är en varning för den placebon man normalt utsätts för och ett litet tips på vägen hur man kan minimera inflytelsen hos placebo. ( Och det hade jag funderat helt själv ett bra tag innan placebodiskussionerna här tog fart... redan innan jag blev med Ino och LTS-grejor. )

Jaha, så det gäller att välja rätt placebo, smart. :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-19 22:02

Absolut, mycket viktigt ! :)

och jag menar det !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-19 22:16

Objektivisten skrev:Jaha, så det gäller att välja rätt placebo, smart. :D

Skulle inte vilja säga så. Utan skulle vilja säga att om det är någon speciell sak man vill framhäva som bra... "vilket bett i cymbalerna och brasset!" så kanske det inte är en bra sak... om det är så tydligt att du kan sätta fingrarna på det så är det troligen för att det är alldeles för mycket av det och det kommer du att tröttna på inom halvåret eller så.

Så plusfaktorer skall man inte lägga så mycket vikt vid, däremot uppenbara fel skall man ta varning av. Hittar du något du inte känner att du kan kommentera - då är det bra!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-12-19 22:33

Hmm...Ino Audio = No Comments! :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-19 23:42

1987 skrev:

Hmmmm, ok....... :roll:

Jg kan inte ha någon åsikt vad gäller Inos eventuella kvaliteter eftersom jag inte själv har lyssnat till någon modell. Därför kan jag heller inte ha någon åsikt om de är överskattade eller inte.

De är uppskrivna. På detta forum blir de ohemult uppskrivna och ALLA högtalardiskussioner lutar omedelbart mot Ino.

Vad är svårt att förstå?

För mig så betyder "uppskrivna" ung. överskattade eller hypade.. Typ tillskrivet ett värde eller kvalitet som inte går hand i hand med faktisk prestanda.

Mao. inget man kan skriva som ett omdöme om dom utan att ha hört dom. Men som sagt, det kan vara min förståelse av ordet som inte är helt hundra. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-19 23:46

Nattlorden skrev:
Objektivisten skrev:Jaha, så det gäller att välja rätt placebo, smart. :D

Skulle inte vilja säga så. Utan skulle vilja säga att om det är någon speciell sak man vill framhäva som bra... "vilket bett i cymbalerna och brasset!" så kanske det inte är en bra sak... om det är så tydligt att du kan sätta fingrarna på det så är det troligen för att det är alldeles för mycket av det och det kommer du att tröttna på inom halvåret eller så.

Så plusfaktorer skall man inte lägga så mycket vikt vid, däremot uppenbara fel skall man ta varning av. Hittar du något du inte känner att du kan kommentera - då är det bra!

Låter som du lider av för dåliga erfarenheter. :(

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-19 23:48

Objektivisten skrev:Låter som du lider av för dåliga erfarenheter. :(

Absolut inte. Däremot passade jag på att lära mig av erfarenheterna istället för att bara slussa in dem på nöjeskontot. :)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-12-20 00:13

+1 på den min gode Nattis :D

/s

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2010-12-20 04:31

B&W, dom jag hört men dåliga är dom inte, samma sak om dynaudio.

Logitech, inte highend men överskattat, tycker jag.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi