Ska laga mina gamla Magnapan diskanter.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Ska laga mina gamla Magnapan diskanter.

Inläggav Helmut » 2010-12-19 18:19

Har ett par gamla Magnapan MG11 högtalare. Ena diskanten har slutat fungera eftersom ena kabeln från membranen gått av. Har försökt peta loss kabeln och löda på en bit tunn koppartråd men jag får inte lödningen att hålla. Har försökt skrapa bort isoleringen men det verkar inte fungera eftersom tråden inte verkar vara tillverkad av metall. Minsta böjning får tråden att gå av. Någon som vet hur man lagar dessa högtalare.
Tycker att principen verkar enkel. Är sugen på att tillverka egna kopior av Magnapan någon som vet var jag kan få tag i perforerad plåt och plastfolie som går att spänna hårdare än vad plasten är spänd i mina magnapan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-20 09:39

Tråden du försöker laga är av aluminium och det är svårt/mycket svårt att löda, krävs speciellt lödtenn.

http://www.farnell.com/datasheets/65392.pdf

Vanligt är att trådarna (talspolen) lossnar med tiden. Är membranen hela?

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2010-12-20 22:43

Membranet är fortfarande helt och trådarna sitter fortfarande fast i membranet. Limmet kan knappast klassas som lim eftersom konsistensen snarare påminner om bränt socker med samma hållfasthet. Tror inte att den skulle klara av någon kraftigare förstärkare. Att den överlevt så pass länge beror på att jag kört den med en 2 x 50 watts förstärkare.
Har alltid gillat ljudet i mina Magnapan men måste snart byta folien och limma på nya trådar eller bygga kopior med formatet 1,5 X 1,5 meter för att få bättre bas.och mindre rörlighet hos membranet

Användarvisningsbild
joros

Inläggav joros » 2010-12-20 23:35

Kul med Maggie-älskare! Jag har lagat ett antal, så här kommer några tips:

Mylar: ER audio säljer. Finns säkert närmare, men de är kunniga och kan ge råd! Bl a hur man spänner upp mylaren.
http://www.eraudio.com.au/Components/components.html

Laga alu-tråd: Pillergöra! Ett sätt är att laga med ledande lim, ev förstärkt med liten remsa alu-folie bakom. Skrapa rent med vass kniv och lägg på tunn sträng. Ta inte för tjockt, för då blir den punkten för tung och "bottnar" mot bakplan = skorr!
ELFA.se har artnr 80-867-12
Dyrt, men räcker till många MG!

Maggie user group har också många tips
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/

Lycka till, de är värda att bevara!

Jonny, Arboga

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-22 09:26

Byta membran är inte helt enkelt. De krävs en passande sträckning för att de ska bli som från fabrik. Sträckningen är inte samma hela vägen. Att göra membranen 1.5 x 1.5 m är förstås svårt. Magnepan's princip är trots allt rätt begränsad och det är rätt enkla fysiska regler som bestämmer vad som kan göras i praktiken. Ökar man membranets bredd måste man öka avståndet till magneterna och då sjunker verkningsgraden. Sträcker man membranet för hårt uteblir basen, för lite och membranet slår i magneterna. Gör man talspolen för lätt uteblir basen, för tjock blir massan för hög. Det finns ett visst manipuleringsutrymme men stort är det inte. Det är också därför skillnaderna mellan olika generationer av Magnepan är så liten. Deras reklam är direkt missvisande. Låg rörliga massa? Uniform drivning av membranen? Pyttsann! Den rörliga massan hos basmembranen är mellan 40-90 gram. Drivningen av membranen blir i basen väldigt asymmetrisk och det linjära området är litet. Därför krävs flera element för bra bas. Över ett par hundra Hz är det annorlunda och distorsionen är låg. Längre upp blir det konflikt med membranens massa och de äldre har plåten med magneter "i vägen". Trots brister går det trots allt att få bra återgivning ur dem!

Själv har jag mer eller mindre gett upp med att hålla mina gamla Tympani vid liv. Det är dyrt att fixa dem hos Magnepan och de gör heller inga som helst förbättringar. Att göra det själv kräver inte minst mängder med tid och kännedom om vilken membransträckning som krävs. Mina har sex element med måtten 23x145 cm och nästan femhundra meter talspolar som ska klistras dit. Sedan ska diskanterna åtgärdas... Där är det mycket finlir med små toleranser och dessvärre plåtar med magneter på båda sidor. Inte superbra för de högsta frekvenserna.

Återgå till Vintage-hifi