Moderator: Redaktörer
Schull skrev:Är det något speciellt man ska tänka på innan man monterar ur elementen?
Köpte dom begagnade i fredags, spelade 5-6 tim i lördags.
Jag hoppas på att det bara är någon lödning som vibrerat sönder,
kan man på något enkelt sätt mäta basen för att bekräfta om den är hel/trasig?, har bara tillgång till en enkel multimeter.
/L
Ragnwald skrev:Skumt att båda piP:arna skulle lägga av samtidigt.
Ragnwald skrev:bomellberg skrev:Ragnwald skrev:Skumt att båda piP:arna skulle lägga av samtidigt.
Var har du läst det?
Har du varit hem till frågeställaren och kollat?
Annars kan du lämna över svaret till honom.
Schull skrev:Pip-testar jag mot anslutningarna bak på elementet så piper det inte,
Schull skrev:Det är den ena piPen som inte fungerar.
Nu har jag gjort som så, baselementet ur monterat.
Pip-testar jag mot anslutningarna bak på elementet så piper det inte,
Pip-testar jag direkt på anslutningsterminalerna bak på lådan mellan + och - så piper det inte heller.
Gör jag samma pip-test på terminalen på den fungerande högtalaren så piper det.
Det ur monterade elementet sitter forfarande anslutet med kablar och filter när jag har testat.
Trycker jag på konen så går det mjukt och fint utan skrapljud.
Mer tips!![]()
/L
Purre skrev:Det står ju att dom bara spelar diskant. Då borde båda basarna lagt av.
Jag skulle nog också i första hand kolla med ett annat par högtalare för att sedan börja skruva isär och kolla filtret invändigt.
bomellberg skrev:Schull skrev:Pip-testar jag mot anslutningarna bak på elementet så piper det inte,
Det verkar tyvärr vara trasigt.
Fjonkalicious skrev:bomellberg skrev:Schull skrev:Pip-testar jag mot anslutningarna bak på elementet så piper det inte,
Det verkar tyvärr vara trasigt.
Det verkar inte bättre nä.
adzer skrev:Om man har prislistan kan man tydligt se att två stycken ersättningsbasar till piP kostar 1200kr.
Behöver ju dock inte vara basen som är sönder. Har du kollat så alla sladdar sitter som de skall?
Schull skrev:adzer skrev:Om man har prislistan kan man tydligt se att två stycken ersättningsbasar till piP kostar 1200kr.
Behöver ju dock inte vara basen som är sönder. Har du kollat så alla sladdar sitter som de skall?
12hundra var inte farligt, är det dom nya basarna då?
Jag har gjort pip-testen på elementet, och det piper inte, tar för givet att den är trasig då?
/L
Schull skrev:adzer skrev:Om man har prislistan kan man tydligt se att två stycken ersättningsbasar till piP kostar 1200kr.
12hundra var inte farligt, är det dom nya basarna då?
Jag har gjort pip-testen på elementet, och det piper inte, tar för givet att den är trasig då?
/L
paa skrev:F.ö. var det väl piPs som fått nya element?
Schull skrev:Jag sitter ca 280cm ifrån högtalarna, när jag spelar "högt" i mina öron så ligger topparna på ca 90db vid lyssningsposition.
ACM1 borde väl ge runt 100W?
RogerGustavsson skrev:Schull skrev:Jag sitter ca 280cm ifrån högtalarna, när jag spelar "högt" i mina öron så ligger topparna på ca 90db vid lyssningsposition.
100 W går det inte åt för att ge 90 dB i topparna på 2.8 m. För 90 dB på det avståndet räcker kanske 5 W?
Schull skrev:RogerGustavsson skrev:Schull skrev:Jag sitter ca 280cm ifrån högtalarna, när jag spelar "högt" i mina öron så ligger topparna på ca 90db vid lyssningsposition.
100 W går det inte åt för att ge 90 dB i topparna på 2.8 m. För 90 dB på det avståndet räcker kanske 5 W?
Precis!
Det gör det hela märkligt att basen gick sönder.
/L
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster