Mest överskattade/uppskrivna högtalarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-12-20 09:12

Önskar jag hade bättre minne för namn.
Utan namn kan jag mest bara konstatera att jag rätt ofta ställer mig frågan vad som skulle vara speciellt med högtalarna? Andra tycker tydligen om dem men jag förstår det bara inte?
Ofta känns de tråkiga och livlösa?
Det lustiga är väl att jag absolut inte har någon high-end anläggning själv men den är musikalisk trots sina brister.
Luftgitarrvärdet på högtalare är viktigt. *L*

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2010-12-20 22:48

Läser man bara på faktiskt.se så framstår Ino som guds gåva till
mänskligheten, vilket gör de överskattade.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-20 23:00

Hur kan du säkert veta att Ino inte är guds gåva till
mänskligheten . . jag bara frågar . . eller vet du
något som alla vi andra inte vet om . . . hörru !? 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-20 23:01

Kan meddela hugade spekulanter att Apogee Scyintilla eller hur dom nu stavas har börjat tillverkas igen så marknaden för svårdrivna högtalare är räddad.

mvh/Harryup

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-20 23:08

Hur kan man kalla högtalare för "Ino"?,oavsett om dom heter det eller inte.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-20 23:11

Laila skrev:Hur kan du säkert veta att Ino inte är guds gåva till

XXXXXX

Inlägg justerat av flera skäl. Skärpning, P.

/K12
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-20 23:14

ThePreTor1aN skrev:

XXXXXX

/K12

Tror du missade det finstilta i logiken, hörru...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2010-12-20 23:15

mänskligheten

Jag har lyssnat på piP och pi60 ;)

Skämt och sido, pi60 är bra, men piP bottnar snabbt och distar en hel
del när de närmar sig gränsen.

Det är inget konstigt med det egentligen, eftersom det är en liten
stativare. De flesta tillverkare väljer att begränsa frekvensomfånget
nedåt, för att undvika det som händer med piP.

Olika kompromisser helt enkelt.

Har dock sett diverse roliga beskrivningar av basens förträfflighet hos
piP (inte bara på detta forumet), därav mitt förra inlägg.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-12-20 23:19

ThePreTor1aN skrev:

XXXXXX

/K12

ja att Laila är jungfru Maria :P

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-20 23:21

ThePreTor1aN skrev:

XXXXXX

/K12

Om du inte bryr dig om svansen på forum och enbart tittar till kvalitén på Ino-produkterna så är det grymt svårt att inte skatta dem högt.
De är väldigt bra.
Jag är en kritisk rackare men i16s står pall, de svagare länkarna finns någon helt annanstans.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-20 23:53

Supernollan, Laila och Brittis - ni vet bättre än att börja dra tråden åt DET hållet.
Fortsätter detta blir det antingen en stalinistiskt ofaktisktiansk utrensning - eller trådlåsning.

Pretorian, dig har jag justerat av ovanstående skäl, dessutom med antydan till personliga påhopp. Inte bra.

Tillbaka till överskattade högtalare.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-21 00:24

Moa . . . ?????? Svarade på en fråga av Supernollan . . .

Ja, outgrundliga äro xxxx`s vägar . . . 8O :roll: :? :evil: :roll: :?
+ ett par till, som jag tyvärr inte har i min "fatabur" . . . . :wink: 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-12-21 00:42

Supernollan skrev:Läser man bara på faktiskt.se så framstår Ino som guds gåva till

Måste hålla med om det att den är uppskriven en hel del även om jag anser att dom låter trevligt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-12-21 00:53

Uppskrivna är de nog här på faktiskt, men överskattade vet jag inte. Jag har i och för sig bara hört piP, men de levde definitivt upp till förväntningarna.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2010-12-21 07:37

Supernollan skrev:Läser man bara på faktiskt.se så framstår Ino som guds gåva till

Läser man bara på ett B&W-forum framstår B&W som guds gåva till mänskligheten, vilket gör de överskattade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-21 09:02

Mest uppskrivna på detta forumet måste ju vara någon ino/larsen/carlsson/guru eller liknande. Jag kan dock inte bedömma om de är överskattade.
Mest överskattade högtalarna är nog infinity eller kanske martin&logan, tycker jag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 09:42

Ino och Carlsson må vara om- och uppskrivna, men det är ju lite knas att sätta det synonymt med att de skulle vara överskattade. I grunden skilda saker.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-21 09:47

Vee-Eight skrev:Ino och Carlsson må vara om- och uppskrivna, men det är ju lite knas att sätta det synonymt med att de skulle vara överskattade. I grunden skilda saker.

Om din kommentar är riktad till mig så blir jag lite förbryllad, Det är ju precis samma sak som jag skrev?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 09:51

Ja precis! Håller således med dig! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-21 09:52

Vee-Eight skrev:Ja precis! Håller således med dig! :)

I sann faktiskt-anda: Det gör du inte alls det! Det är ju jag som håller med dig! Dessutom är ditt rum feldämpat!!!111oneoneone

Förlåt, jag kunde inte låta bli :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 09:53

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:07

Jo, vist fasiken är et skillnad på överskattade och uppskrivna högtalare :)

Det ena syftar ju på att högtalaren faktiskt inte lever upp till sit rykte, och det andra syftar väll mer till att högtalaren skrivt välldigt mycket om och hyllas. Även om samma högtalare kan vara båda sakerna samtidigt så är det inget som säger att en högtalare som är överskattad behöver vara uppskriven eller vise versa ;)

Jag vill för övrigt sticka ut hakan ( :wink: ) och påstå att piPs är ena mycket trevliga högtalare men med en stor svaghet i form av alldeles för dålig ljudtryckskapacitet för att spelas i ett vardagsrum. duger bra till datorn som närfältslyssning i ett rum på <15kvm om man ska vara ärlig... Dock så är ju detta en uppfattnign som inte alla håller med om, vissa tycker dom klarar av att spela högt, men jag tycker att dom har klara begränsningar ur det avsendet....
Dock låter dom mycket trevligt och går att spela högre med än många andra högtalare på marknaden, men det betyder ju inget annat än att dom flesta högtalare är välldigt "ljudtrycks - okapabla" 8) (då syftar jag på tills att störande disst börjar att framträda)

Allt enligt sann Faktiskt anda!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-21 10:26

DVD-ai skrev..
Jag vill för övrigt sticka ut hakan ( ) och påstå att piPs är ena mycket trevliga högtalare men med en stor svaghet i form av alldeles för dålig ljudtryckskapacitet för att spelas i ett vardagsrum.
Håller med...

pip har jag aldrig hört men däremot har jag haft ett par pk här. Dom ska väl va i samma klass som pip i basen va jag förstått.

Att en del skriver att man kan spela jättehögt i princip med pip blir jag förvånad över,va spelar man då för musik? (jazz) :)

När jag hade pklådorna här så behövdes det inte så mkt volympådrag innan dom började bottna, går att spela väldigt mkt högre med mina qrs500 för att ta ett exempel innan man hör att dom börjar knorra...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:32

zapanasta skrev:Att en del skriver att man kan spela jättehögt i princip med pip blir jag förvånad över,va spelar man då för musik? (jazz) :)

När jag hade pklådorna här så behövdes det inte så mkt volympådrag innan dom började bottna, går att spela väldigt mkt högre med mina qrs500 för att ta ett exempel innan man hör att dom börjar knorra...

Det enda i min skivsamling där piP bottnade ur var något spår av E-type där basen motionerades väldigt friskt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-21 10:36

Nattlorden skrev:
zapanasta skrev:Att en del skriver att man kan spela jättehögt i princip med pip blir jag förvånad över,va spelar man då för musik? (jazz) :)

Det enda i min skivsamling där piP bottnade ur var något spår av E-type där basen motionerades väldigt friskt.

Men du körde väl delat?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-21 10:44

Steveo och V8, man skulle nog kunna säga att Ino/Carlsson/Larsen är de mest omskrivna högtalarna på detta forum, vilket passar bättre än "uppskrivna" som är mer likt något som tillskrivs ett sound som är bättre än det faktiska soundet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-12-21 10:46

zapanasta skrev:DVD-ai skrev..
Jag vill för övrigt sticka ut hakan ( ) och påstå att piPs är ena mycket trevliga högtalare men med en stor svaghet i form av alldeles för dålig ljudtryckskapacitet för att spelas i ett vardagsrum.
Håller med...

pip har jag aldrig hört men däremot har jag haft ett par pk här. Dom ska väl va i samma klass som pip i basen va jag förstått.

Att en del skriver att man kan spela jättehögt i princip med pip blir jag förvånad över,va spelar man då för musik? (jazz) :)

piP och pK låter helt olika i basregistret enligt min uppfattning. De har dessutom olika överstyrningsbeteende. Jag håller med dig om att de bägge är för små (för att använda i huvudriggen). :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-21 10:51

Johan_Lindroos skrev:
zapanasta skrev:DVD-ai skrev..
Håller med...

piP och pK låter helt olika i basregistret enligt min uppfattning. De har dessutom olika överstyrningsbeteende. Jag håller med dig om att de bägge är för små (för att använda i huvudriggen). :wink:

Jag håller med (Om att de är för små för huvudriggen). Jag har dessutom bottnat Pi60s i basen med en Clapton-låt. Och det känndes inte som att jag spelade så sjukt högt. Så att Pip skulle kunna producera särskilt höga bastryck ensamma håller jag för mycket osannolikt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 11:01

dvd-ai:

Håller med. Bra högtalare, men liiite klen ljudtrycksmässigt. Man får ju ta högtalaren för vad den är.

Måste säga att givetvis är Carlsson uppskrivna, och faktiskt en smula överskattade. Rättare sagt; det finns de som tillskrivit Carlsson egenskaper som snarare pekar på ikonisering än att nyktert se vad de eg är. Stor grej med Carlsson är ju en spännande historia, med en spännande upphovsman som givit upphov till ett särdeles rolig nördaktivitet. Att göra anspråk på att de skulle vara bäst är väl en aning magstarkt (även om det varit sant ;) ).

Lindroos;
Jepp, "uppskrivet" får en negativ klang.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 11:06

Jag måste snarare hela tiden passa mig så jag INTE ska bottna piPs, oavsett om jag kör delat eller inte... och hört dom 120Hz delat och då är det samma visa, sitta och vakta... (fast lite högre går det ju att spela)

i16s är inte heller några problem att bottna delade, i32 hade jag lätt bottnat då jag lyssnade på dom, om det inte vore för att RB1090 inte hade mer att ge just då utan plattan va i mattan och gick inte att höja mer... :( :lol:

Jag har där med givit upp sökandet efter "högtalare som är kraftiga nog för att jag inte ska behöva bry mig", jag har insett att jag spelar tills grejerna ligger på gränsen i alla fall så då är det lika bra att inte ha för kraftiga grejer(man vill ju inte sabba hörseln... :oops: ). vet nu med mig att jag anpassar mitt lyssnande till anläggnignen. får köpa ett gäng med ersättnings basar till i16s sedan i stället så att jag kan byta när jag råkar spela sönder några. :mrgreen:

jag har hittils inte stött på någon HiFi högtalare som jag inte varit nära/ eller har bottnat, "när jag är på det där humöret" en bidragande orsak är att jag lyssnar ganska mycket på en musikstil som heter "dubstepp" och som mer eller mindre bygger på välldigt generösa och högupplösta/ detaljerade basslingor med välldigt skönt komponerade stycken. detta sätter dock mycket stora krav på högtalarna's mekaniska spelrum... 8)

Jag skulle vilja ha en högtalare som kan bottna hur mycket den vill utan att gå sönder, så att jag kan ligga på gränsen och när den bottnat så sänker jag bara :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi