sprudel skrev:(Fast det hade varit trevligt om LTS-Göteborg hade en egen och kunde arrangera lite på egen hand också.)
LTS-Skåne (-Syd ?) också!
Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:(Fast det hade varit trevligt om LTS-Göteborg hade en egen och kunde arrangera lite på egen hand också.)
Kronkan skrev:Om man nu kastar myntet 128 gånger är sannolikheten 100 % att resultatet att resultatet blir 7 klave vid 7 kast. Men det går absolut inte att förutsäga vilken gång det blir. Det kan ju lika gärna vara den sista som den första.
berma skrev:Lite oroande att det inte redovisas hur den statistiska beräkningen verkligen går till. Om det nu finns en teoretisk modell som man använder sig av så är det ju märkligt om man inte kan redovisa den.
paa skrev:Och om jag bara klarar att hoppa max 1,43 så kanske jag klarar mig finfint med Ice-power, Abletec eller Hypex-förstärkare också?
berma skrev:subjektivisten skrev:Om någon hoppar 243 cm i höjdhopp en gång under kontrollerade former så har han gjort det oavsett om 1 miljon personer misslyckas med samma sak. Typ.
Jaha ? och det kan du bevisa med statistik ?
Kaha skrev:berma skrev:Lite oroande att det inte redovisas hur den statistiska beräkningen verkligen går till. Om det nu finns en teoretisk modell som man använder sig av så är det ju märkligt om man inte kan redovisa den.
Beräkningen har väl redovisats flera gånger (och är ju ganska enkel)
8 rätt av 8 blir mer än 99,2% signifikans omm man räknar både en helt rätt och en helt fel rad (och det är rimligt då vi är intresserade av en detektion).
Formeln är 100*(1-((1/2⁸)*2))
Omm man bara räknar "rätt svar" behövs bara 7 av 7, men då blir metoden inte lika effektiv formel blir då 100*(1-1/2⁷)
berma skrev:Det kan ju vara lite förvirrande, även för mig, att man mäter en persons förmåga att höra och sedan implicit anser att det är en apparat man mäter på.
Almen skrev:berma skrev:Det kan ju vara lite förvirrande, även för mig, att man mäter en persons förmåga att höra och sedan implicit anser att det är en apparat man mäter på.
Nej, det har explicit sagts många gånger att meningen med LTS F/E-lyssning att detektera apparater, inte människor. Hela testupplägget, genomförandet och hanteringen av resultatet är upplagt därefter.
Om du har trott något annat så förstår jag att du är förvirrad.
berma skrev:Almen skrev:berma skrev:Det kan ju vara lite förvirrande, även för mig, att man mäter en persons förmåga att höra och sedan implicit anser att det är en apparat man mäter på.
Nej, det har explicit sagts många gånger att meningen med LTS F/E-lyssning att detektera apparater, inte människor. Hela testupplägget, genomförandet och hanteringen av resultatet är upplagt därefter.
Om du har trott något annat så förstår jag att du är förvirrad.
ok explicit dåär det mindre förvirrande ?
berma skrev:Det kan ju vara lite förvirrande, även för mig, att man mäter en persons förmåga att höra och sedan implicit anser att det är en apparat man mäter på. Ytterligare förvirrande är att det inte verkar spela någon roll om det är en eller fler som lyssnar och/eller avger svar. Det är också lite oklart varför man över huvud taget valt att använda statistiska metoder för att fastställa resultatet. Jag menar, gör du en hörseltest hos doktorn använder han ju inte statistik för att säkerställa om du hör eller inte.
Lite oroande att det inte redovisas hur den statistiska beräkningen verkligen går till. Om det nu finns en teoretisk modell som man använder sig av så är det ju märkligt om man inte kan redovisa den.
Sedan är det, tycker jag, oförskämt att uppmana folk att tänka hårdare samtidigt som man inte kan eller vill redovisa sina egna slutsatser.
Med vänlig hälsning
Kronkan skrev:Det är förvirrande eftersom det inte finns någon metod som kan kallas F/E-lyssning. För att göra detta måste det finnas en manual hur man skall mäta.
Kronkan skrev:Det finns ingen institution i världen som skulle godkänna en signifikansmetod där man ändrar gruppens storlek under testet. Signifikansberäkning handlar ju om sannolikhet för att något skall hända. Då måste man ju veta gruppens storlek. Alltså på vad man skall beräkna sannolikhet på.
Kaha skrev:berma skrev:Lite oroande att det inte redovisas hur den statistiska beräkningen verkligen går till. Om det nu finns en teoretisk modell som man använder sig av så är det ju märkligt om man inte kan redovisa den.
8 rätt av 8 blir mer än 99,2% signifikans omm man räknar både en helt rätt och en helt fel rad (och det är rimligt då vi är intresserade av en detektion).
Omm man bara räknar "rätt svar" behövs bara 7 av 7, men då blir metoden inte lika effektiv formel blir då 100*(1-1/2⁷)
Kronkan skrev:Nej så skall man inte göra. Du skall visa att signifikansen är över 99%.
---
Normalmetoden är att man skall visa att hypotesen hoppar minst 95 % bättre än slumpen.
subjektivisten skrev:Personligen så tycker jag mig se en motvilja att sätta sig in vad andra säger och istället endast försvara sin åsikt.
Kronkan skrev:Kaha skrev:berma skrev:Lite oroande att det inte redovisas hur den statistiska beräkningen verkligen går till. Om det nu finns en teoretisk modell som man använder sig av så är det ju märkligt om man inte kan redovisa den.
Hej Kaha!
Nej så skall man inte göra. Du skall visa att signifikansen är över 99%. Finns väl ingen formel som är effektivare än en annan. 7 rätt av 7 rätt ger en signifikans över 99 % om en enda person singlar slant så att säga. Men visst kan man ha en serie på 8 försök. Kan nu inte förstå eventuella fördelar eller nackdelar med detta. Har så att säga inte tänkt på frågan.
Men fortfarande är det så att signifikansen måste beräknas på samtliga personer i försöket. Det går inte att ändra försökets förutsättningar under försöket för att underlätta eventuella signigikansberäkningar. då spelar man Black Jack med vetenskapen. Normalmetoden är att man skall visa att hypotesen hoppar minst 95 % bättre än slumpen.
Almen skrev:Kronkan skrev:Nej så skall man inte göra. Du skall visa att signifikansen är över 99%.
---
Normalmetoden är att man skall visa att hypotesen hoppar minst 95 % bättre än slumpen.
Skall? 99%? Hoppa 95% bättre än slumpen?
IngOehman skrev:Kronkan skrev:Kaha skrev:berma skrev:Lite oroande att det inte redovisas hur den statistiska beräkningen verkligen går till. Om det nu finns en teoretisk modell som man använder sig av så är det ju märkligt om man inte kan redovisa den.
Hej Kaha!
Nej så skall man inte göra. Du skall visa att signifikansen är över 99%. Finns väl ingen formel som är effektivare än en annan. 7 rätt av 7 rätt ger en signifikans över 99 % om en enda person singlar slant så att säga. Men visst kan man ha en serie på 8 försök. Kan nu inte förstå eventuella fördelar eller nackdelar med detta. Har så att säga inte tänkt på frågan.
Men fortfarande är det så att signifikansen måste beräknas på samtliga personer i försöket. Det går inte att ändra försökets förutsättningar under försöket för att underlätta eventuella signigikansberäkningar. då spelar man Black Jack med vetenskapen. Normalmetoden är att man skall visa att hypotesen hoppar minst 95 % bättre än slumpen.
Det du skriver är totalt fel.
Signifikansen när MAN VET att något singlar (symmetrisk) slant är inte 99%
även om det blir 7 av 7.
Har du alls förstått begreppet signifikans?
Däremot vet man då att det är en ovanlig händelse med en sannolikhet på
under 1 % som man just fått bevittna, när så sker. Igen - det är tydligt att
du behöver tänka igenom det här MASSOR innan du argumenterar mera, för
det blir ju fel nästan varje gång.
Vh, iö
Kronkan skrev:Av olika skäl har vetenskapen utvecklat så kallat signifikansberäkningar vid studier av människan. Ett skäär att man vill uttala sig om en population utan att man studerar hela pupulationen. Man tar ut (samplar) en grupp som får representera hela populationen. Så beräknar man hur sannolikt resultatet är.
Men testpersonerna i en F/E-lyssning är ju ingen samplad grupp och man skall ju inte uttala sig om gruppen är representativ för exempelvis medlemmar i LTS. Varför skulle man då använda sig av signifikansberäkning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster