Ojämn balans i försteget!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
papaman

Ojämn balans i försteget!

Inläggav papaman » 2005-04-19 12:57

Hej jag är ny här på forumet och tänkte höra om det är nån som kanske vet vad det är för fel på mitt kinesiska Classic 9.0 försteg!

Balansen är ojämn, vänstra högtalaren låter mer än högra.
Jag har haft isär det och upptäckt att det sitter ett motstånd på ena kanalen vid volympotten, det lustiga är att motståndet är på den kanalen som låter mest!
Kan det vara så att dom har upptäckt att volympotten inte är helt balanserad och försökt kompensera med motstånd?
motståndet sitter på ingången till volympotten, kan det vara nått annat en potten som e kasst?

Mvh. Patrik :)

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-04-19 18:07

Kan du beskriva försteget mer, är det halvledare eller rör?

Jag har råkat ut för en del dåliga potentiometrar själv, runt ändlägena brukar det märkas mest. En del pottar är konstruerade så att när man vrider den till ändläget så åker löparen in i ett område där resistansen mot andra anslutningen är 0ohm, när man sedan drar på volymen så lämnar den ena kanalens löpare 0ohms området tidigare än den andra. Om man har ett känsligt slutsteg kan detta bli mycket irriterande och det går inte att kompensera bort! Den potentiometern är oduglig till audio.

Det är lätt att testa kanalbalansen genom att paralellkoppla potentiometerns två sektioner och koppla dom till en spänningskälla, sedan spänningsmäter man mellan löparanslutningarna medans man vrider på potetiometern, idealt skall spänningen vara 0volt hela tiden om spänningsdelningen är lika mellan dom. Detta om man har potten löst vill säga.

För övrigt kan ju förstärkningen skilja mellan kanalerna så det hörs men det skulle vara extremt kass av tillverkaren. Misstänkt med motståndet, jag skulle analysera potten först.

Användarvisningsbild
papaman

Inläggav papaman » 2005-04-19 18:39

Martix- det är ett rörförsteg, jag har provat å byta rör å det hjälpte inte.
som du säger så är volymskillnaden som störst vid låga volymer men det blir aldrig helt bra hur mycket man än höjer.
Kan man mäta upp potten även om den sitter kvar på kretskortet?

Mvh. Patrik

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-04-19 21:01

På ett rörförsteg skulle man kanske våga sig på att mäta på potten på plats, frågan är hur säker du är på att inga halvledare sitter i kretsen. Om det inte finns en ingångskondensator skulle det bara vara att koppla in tex 10V på båda ingångarna och mäta mellan löparuttagen på potten, om det finns en ingångskondensator måste man kortsluta den eller koppa in sig efter kondingen. Om du tar bort ingångsrören borde inget farligt kunna hända.

Allt ovanstående borde stämma om det är ett konventionellt ingångssteg utan konstigheter. Om det finns transformatorer, balanserade kretslösningar, konstiga kretslösningar, halvledare, så kan det eventuellt orsaka skada.

Användarvisningsbild
papaman

Inläggav papaman » 2005-04-19 21:54

Jag tror inte jag vågar mig på nått sånt, får lämna in det på felsökning istället!

Återgå till Teknikforum