Mest överskattade/uppskrivna högtalarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2010-12-21 21:59

Det verkar som att det är två David som lider av samma sjuka här på forumet..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 22:15

subjektivisten skrev:20 dB högre än vad? Om du aldrig spelat så pip låtit illa så spelar du helt enkelt för lågt att behöva sån effekt. Sen, vad fixar en bryggad 208? 2000 watt? Då har pip gått sönder sedan länge.

Högre än medeleffekten, naturligtvis.

Har bara bytt en diskant. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-21 23:39

Jo, men om jag får gissa så kanske du har en medelnivå på 70 dB med tanke på vad jag läser. Då snackar vi 90 dB peakar, alltså kanske 10 watt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-22 01:11

DVD-ai skrev:Jag måste snarare hela tiden passa mig så jag INTE ska bottna piPs, oavsett om jag kör delat eller inte... och hört dom 120Hz delat och då är det samma visa, sitta och vakta... (fast lite högre går det ju att spela)

i16s är inte heller några problem att bottna delade, i32 hade jag lätt bottnat då jag lyssnade på dom, om det inte vore för att RB1090 inte hade mer att ge just då utan plattan va i mattan och gick inte att höja mer... :( :lol:

Jag har där med givit upp sökandet efter "högtalare som är kraftiga nog för att jag inte ska behöva bry mig", jag har insett att jag spelar tills grejerna ligger på gränsen i alla fall så då är det lika bra att inte ha för kraftiga grejer(man vill ju inte sabba hörseln... :oops: ). vet nu med mig att jag anpassar mitt lyssnande till anläggnignen. får köpa ett gäng med ersättnings basar till i16s sedan i stället så att jag kan byta när jag råkar spela sönder några. :mrgreen:

jag har hittils inte stött på någon HiFi högtalare som jag inte varit nära/ eller har bottnat, "när jag är på det där humöret" en bidragande orsak är att jag lyssnar ganska mycket på en musikstil som heter "dubstepp" och som mer eller mindre bygger på välldigt generösa och högupplösta/ detaljerade basslingor med välldigt skönt komponerade stycken. detta sätter dock mycket stora krav på högtalarna's mekaniska spelrum... 8)

Jag skulle vilja ha en högtalare som kan bottna hur mycket den vill utan att gå sönder, så att jag kan ligga på gränsen och när den bottnat så sänker jag bara :D
:wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-22 09:35

bakerman22 skrev:
DVD-ai skrev:Jag måste snarare hela tiden passa mig så jag INTE ska bottna piPs, oavsett om jag kör delat eller inte... och hört dom 120Hz delat och då är det samma visa, sitta och vakta... (fast lite högre går det ju att spela)

i16s är inte heller några problem att bottna delade, i32 hade jag lätt bottnat då jag lyssnade på dom, om det inte vore för att RB1090 inte hade mer att ge just då utan plattan va i mattan och gick inte att höja mer... :( :lol:

Jag har där med givit upp sökandet efter "högtalare som är kraftiga nog för att jag inte ska behöva bry mig", jag har insett att jag spelar tills grejerna ligger på gränsen i alla fall så då är det lika bra att inte ha för kraftiga grejer(man vill ju inte sabba hörseln... :oops: ). vet nu med mig att jag anpassar mitt lyssnande till anläggnignen. får köpa ett gäng med ersättnings basar till i16s sedan i stället så att jag kan byta när jag råkar spela sönder några. :mrgreen:

jag har hittils inte stött på någon HiFi högtalare som jag inte varit nära/ eller har bottnat, "när jag är på det där humöret" en bidragande orsak är att jag lyssnar ganska mycket på en musikstil som heter "dubstepp" och som mer eller mindre bygger på välldigt generösa och högupplösta/ detaljerade basslingor med välldigt skönt komponerade stycken. detta sätter dock mycket stora krav på högtalarna's mekaniska spelrum... 8)

Jag skulle vilja ha en högtalare som kan bottna hur mycket den vill utan att gå sönder, så att jag kan ligga på gränsen och när den bottnat så sänker jag bara :D

Vet vad du tänkter.... 8)

Ingen fara jag ska hem till dig och spela skiten av din grunkor också :twisted: Men du hade ju för klena slutsteg eller hur va det..?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-12-22 22:32

Är det inte mest bas i dubstep? Vad skulle få I32s att sunka ur sig? Med bottna, menar du spela över xmax?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-22 22:35

DVD-ai skrev:
bakerman22 skrev:

Vet vad du tänkter.... 8)

Ingen fara jag ska hem till dig och spela skiten av din grunkor också :twisted: Men du hade ju för klena slutsteg eller hur va det..?!

Jag hinner kanske få rätt på det tills då också... :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-22 23:32

kung skrev:Är det inte mest bas i dubstep? Vad skulle få I32s att sunka ur sig? Med bottna, menar du spela över xmax?

Frågar du mig?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-22 23:40

kung skrev:Är det inte mest bas i dubstep? Vad skulle få I32s att sunka ur sig? Med bottna, menar du spela över xmax?
Beror ju på låt också, finns dom med seriöst tung midbas. Men annars se trummor tycker jag ganska "lätt" kan få det mesta att börja fladdra oroande mycket...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 00:33

subjektivisten skrev:Jo, men om jag får gissa så kanske du har en medelnivå på 70 dB med tanke på vad jag läser. Då snackar vi 90 dB peakar, alltså kanske 10 watt.

70dB är konversationsnivå... min medelnivå är bra mycket mer än det. Skall jag gissa baserat på "vad är X dB"-tabeller så 85dB@3m snarare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 00:37

RogerGustavsson skrev:Klart att Trentemøller - Vamp tar kål även på piP...

Har provkört denna från youtube nu... och det är definitivt inte den sortens musik jag lyssnar på... och det är helt klart inget som är piP-optimerat. Å andra sidan tror jag inte det behövs några toppar alls om man lyssnar på denna sortens musik - basmodulerna är nog bredbandiga nog att fixa alltihop. :mrgreen:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-23 00:48

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Jo, men om jag får gissa så kanske du har en medelnivå på 70 dB med tanke på vad jag läser. Då snackar vi 90 dB peakar, alltså kanske 10 watt.

70dB är konversationsnivå... min medelnivå är bra mycket mer än det. Skall jag gissa baserat på "vad är X dB"-tabeller så 85dB@3m snarare.

Du kan inte gissa det och med tanke på påståendet om pip så gissar jag att 70 dB är kanske t o m en överskattning av det. Några 85 dB@3m medelnivå är det absolut inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 00:54

subjektivisten skrev:Du kan inte gissa det och med tanke på påståendet om pip så gissar jag att 70 dB är kanske t o m en överskattning av det. Några 85 dB@3m medelnivå är det absolut inte.

70dB är hög konversationsnivå och som en tvättmaskin. Menar du på allvar att jag inte kan jämföra hur mycket min tvättmaskin och min stereo låter? Har du någon aning om du ofta tvättmaskinen går i en tvåbarnsfamilj - det är ofta båda två är igång samtidigt...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-23 01:18

Nej, faktiskt inte. Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att pip fixar 115 dB som låter rent? Jag har en SPL mätare och mätt rätt ofta, har du mätt någon gång?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-23 10:07

När jag hade ett par pk här så mätte jag med en radiochack i lyssningsposition.

98db och då var det gränsfall för bottning av element,behövdes inte speciellt högt anser då jag för att överstyra dom....

Tror inte man kan spela speciellt mkt högre med ett par pip.Mvh.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 10:54

subjektivisten skrev:Nej, faktiskt inte. Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att pip fixar 115 dB som låter rent? Jag har en SPL mätare och mätt rätt ofta, har du mätt någon gång?

Det har jag aldrig påstått heller - det var förstärkareffekt som diskutterades.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-23 10:58

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Nej, faktiskt inte. Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att pip fixar 115 dB som låter rent? Jag har en SPL mätare och mätt rätt ofta, har du mätt någon gång?

Det har jag aldrig påstått heller - det var förstärkareffekt som diskutterades.

Ja, men 85 dB@3m på medelnivå och 20 dB crest, gör att vi snacka 105 dB@3m i peakar, dvs ca 115 dB@1m.
Jag tror du blir förvånad om du använder en spl mätare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 11:03

subjektivisten skrev:Ja, men 85 dB@3m på medelnivå och 20 dB crest, gör att vi snacka 105 dB@3m i peakar, dvs ca 115 dB@1m.
Jag tror du blir förvånad om du använder en spl mätare.

Ja - om det skulle komma en 20dB signal. Lyssnar man inte på så dynamiska musik så gör det ju inte det - men man vill ju ha kapaciteten ändå.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-23 11:13

20 dB i crest är inte så våldsamt mycket. BIA, originalsläppet, har flera spår runt 25 dB i crest och många andra fina inspelningar ligger på över 20 dB upp till nästan 30 dB i crest.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 11:14

Nu har jag bara remastrade utgåvan av BIA.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-23 11:30

Släng den på tippen! Originalsläppet har klart bättre ljud. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 11:30

subjektivisten skrev:Släng den på tippen! Originalsläppet har klart bättre ljud. :D

Originalsläppet finns ju ingenstans.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-23 11:31

Tja, du har ju betalat för musiken så du kan ju skaffa originalsläppet "någon annanstans" 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 11:34

subjektivisten skrev:Tja, du har ju betalat för musiken så du kan ju skaffa originalsläppet "någon annanstans" 8)

Jaha? Jag brukar använda skivbutiker.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-12-23 16:04

Hårdnar inte diskanten på era piP långt innan ni bottnar dem när ni delar av dem vid 120Hz??

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-12-23 19:14

lech skrev:Mjölkpakets högtalare :twisted: :twisted: :twisted: 8O
är inge vidare. OAVSETT

Idag var det ett gäng kollegor som skulle räkna ut hur många mjölkpakets högtalalre som fick plats i en student lya.
Kommentarer som "jag har ingen aning", "undrar vad måttet på ett mjölkpaket är" eller "vi kanske måste ringa Arla och fråga?" förekom i deras samtal om en lösning. Det här är ju superenkel matte från årskurs 8 eller 9. Kan folk inte tänka logiskt längre?

MVH
Lech :wink:

Hur ska du kunna räkna ut det utan att veta storleken på mjölkpaketet menar du?
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 20:48

Det beror väl vilken noggrannhet svaret måste ha. Enklaste approximativa lösningen är väl om man tar reda på hur många liter lägenheten är på, mjölkpaket brukar man ju veta hur många liter de är på... 8)

Vill man sen strula mer så kan man ju påstå att det pga måtten kanske inte går att få in exakt så många.

En annan fråga är ju om man får platta till mjölkpaketen eller inte. 8)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-12-23 20:59

Nattlorden skrev:Det beror väl vilken noggrannhet svaret måste ha. Enklaste approximativa lösningen är väl om man tar reda på hur många liter lägenheten är på, mjölkpaket brukar man ju veta hur många liter de är på... 8)

Vill man sen strula mer så kan man ju påstå att det pga måtten kanske inte går att få in exakt så många.

Ehm.. det där med volym1/volym2 känns ju inte direkt ingenjörsmässigt.. :) Men det är klart, hänvisar man till årskurs 8 kanske man kan räkna med att översta lagret av mjölkpaket försvinner för att det saknas 2mm att få in nästa lager.
Det är ju bara en sisådär 4000 högtalare som försvinner då på 20kvm :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-23 21:31

Lazyworm skrev:
Nattlorden skrev:Det beror väl vilken noggrannhet svaret måste ha. Enklaste approximativa lösningen är väl om man tar reda på hur många liter lägenheten är på, mjölkpaket brukar man ju veta hur många liter de är på... 8)

Ehm.. det där med volym1/volym2 känns ju inte direkt ingenjörsmässigt.. :) Men det är klart, hänvisar man till årskurs 8 kanske man kan räkna med att översta lagret av mjölkpaket försvinner för att det saknas 2mm att få in nästa lager.
Det är ju bara en sisådär 4000 högtalare som försvinner då på 20kvm :)

Men ett mjölkpaket har ju tre sidor av olika längd, det borde gå att stapla dom betydligt kompaktare än att det försvinner nästan hela ytan på största måttet.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-12-24 02:32

Ja, man kan säkert komma ner till en felmarginal om enbart 1500 högtalare på 20kvm, det jag diskuterar är att principen att ta volym1/volym2 suger, självklart behöver man lådans mått för att ta reda på hur många som får plats i rummet, eller är det någon magisk formel jag missat? 8)
Driver O&G ENGINEERING

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi