Byta ut stereo mot surround? Nu: recension av Onkyo TX-SR608

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-12-25 18:33

Mich skrev:"Det finns skillnad i ljudet om Pure Audio används. Blir renare i mellanregistret. Man måste ändra volymen mellan lägena, ty i Pure Audio läget så blir det 6dB högre".

Jag upplever ingen fördubbling när jag trycker på Pure Audio, bara att displayen på förstärkaren slocknar och att bilden blir svart på min tv.

MorganM skrev:Hade faktiskt inte så stora förväntningar,utan tänkte mest prova den,men nu tror jag att jag behåller den :)

Kul! Den är ruskigt prisvärd.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-12-25 19:19

Chopha skrev:
Mich skrev:"Det finns skillnad i ljudet om Pure Audio används. Blir renare i mellanregistret. Man måste ändra volymen mellan lägena, ty i Pure Audio läget så blir det 6dB högre".

Jag upplever ingen fördubbling när jag trycker på Pure Audio, bara att displayen på förstärkaren slocknar och att bilden blir svart på min tv.

Mycket märkligt, för det går väl inte att göra någon inställning för detta?

Kan Onkyo ha ändrat denna 'bugg'. Finns det något tillverkningsdatum eller version på ditt ex?
Skall kolla min.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-12-25 20:30

Jag köpte ju min i somras och då var den i princip var helt ny.
Jag har spanat på Onkyos hemsida efter mjukvaruuppdateringar bara för att vara "up to date" - men jag hittade inget.

Har du tittat i receiverns setup? Jag tror nämligen att du kan säkert ställa in det där i "Speaker Setup".
Kan inte kolla nu själv och verifiera eftersom jag inte är hemma över julen.

Förresten, God Jul folk och fä!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-25 20:38

Kan det vara så att nivån är justerad för några kanaler i den digitala domänen? Då blir det ju olika när man kör digitalt eller inte.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-12-26 20:58

Jag använde digital ingång (toslink S/PDIF).

Chopha: Vad körde du med för ingång?

PS. Jag har en svag tanke om varför den ändrar volym. I DSPn så har man valt att först sänka nivån på den digitala signalen. Alltså så att 0dBFS blir t.ex. -6dBFS. Detta för att när det räknas och kanske EQ pillar med signalen så vill man ha lite utrymme upp till klippning. Vid Pure Audio så stängs alla beräkningsgrejor av och man låter insignalen gå med full styrka, d.v.s. 0dBFS. Så att DA utnyttjas bäst. ...och vips så är volymen högre. Detta går enkelt att fixa genom att införa en offset på volymen, så att det blir samma volym. ...jaja, ingenjör som jag är så kan man inte låta bli att spåna lite.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-12-28 14:48

När jag lyssnar på musik och spanar film så använder jag RCA- ingångarna märkta "PC" på receivern.
Koppling: MacBook > EM-U 0404 usb > Tele till RCA > receiver

När jag spelar Xbox 360 använder jag dess optiska utgång kopplad till "Digital in - Game" på receivern.

Jag upplever ingen skillnad mellan dessa två i ljudnivå, men å andra sidan så är det i princip aldrig samma ljud från de olika källorna varav det blir svårt att A/B-testa.
/Kåffa
Kontrollrummet

Föregående

Återgå till Köpråd