miljövän som tänker på energiåtgången. . . . ?

Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Spelar ni på samma högtalare hela tiden eller har ni nåt annat par som ni plockar fram i bland?
Nu fattar jag inte hur man lägger in bilder här så ni får nöja er med bildlänkar.
Mina huvudhögtalare... http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=360289.jpg
Men emellanåt kommer det att se ut så här..http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=368542.jpg
Tycker det är trevligt med lite nytt ibland när man är inne i en period när det inte känns så kul att lyssna på musik
n3mmr skrev: Annars håller jag med subjektivisten: Jag lyssnar på musik och undviker i görligaste mån att lyssna på apparater.
Naqref skrev:Det behöver inte vara problematiskt men vetenskapligt är det inte om man använder resultatet för att uttala sig om kvaliteten på apparaterna.
Naqref skrev:Att det kommuniceras öppet under de "blinda" delarna av testet är dock fortfarande oacceptabelt. Imho.
perstromgren skrev:Om vi hittar ett, säger ett, guldöra som prickar F resp E hur lätt och stadigt som helst, medan alla runtomkring vederbörande aldrig lyckas med det för en specifik apparat, vad ska vi göra med den informationen? Vågar vi andra köpa en sådan apparat, när den ju bevisligen färgar? Jo, jag vågar. Men hur är det med er andra? Säkert ni också.
Eller?
E skrev:Naqref skrev:Det behöver inte vara problematiskt men vetenskapligt är det inte om man använder resultatet för att uttala sig om kvaliteten på apparaterna.
Varför inte det?Naqref skrev:Att det kommuniceras öppet under de "blinda" delarna av testet är dock fortfarande oacceptabelt. Imho.
Och varför inte det?
Mvh E*
Harryup skrev:Eftersom i princip allt färgar i stora systemet och kanske inte alla sitter med motsvarande system så blir resultatet en onödigt hård sållning.
IngOehman skrev:Tycker fortfarande att själva detektionen (även i kreti&pleti-version) är
en rätt så ointressant liten detalj i sammanhanget.
Almen skrev:Harryup skrev:Eftersom i princip allt färgar i stora systemet och kanske inte alla sitter med motsvarande system så blir resultatet en onödigt hård sållning.
Men det är ju du som gör sållningen när du läser testet. LTS sållar inte annat än vid urvalet av vilka apparater som skall testas.
Jag tycker det har upprepats ganska många gånger nu: man måste själv utvärdera testresultatet.
Det stora klagomålet på LTS testverksamhet är att man testar så få apparater, inte att man testar dem i en "för bra" anläggning (tvärtom är väl det näst största klagomålet att anläggningen förmodligen är för dålig).
Almen skrev:Harryup skrev:Eftersom i princip allt färgar i stora systemet och kanske inte alla sitter med motsvarande system så blir resultatet en onödigt hård sållning.
Men det är ju du som gör sållningen när du läser testet. LTS sållar inte annat än vid urvalet av vilka apparater som skall testas.
Jag tycker det har upprepats ganska många gånger nu: man måste själv utvärdera testresultatet.
Det stora klagomålet på LTS testverksamhet är att man testar så få apparater, inte att man testar dem i en "för bra" anläggning (tvärtom är väl det näst största klagomålet att anläggningen förmodligen är för dålig).
Harryup skrev:Nänä, sållningen är gjord i och med att färgning är konstaterad!
Sen hur man värderar testresultatet är individuellt, men man kan ju knappast påverka testresultatet vad man än tycker.
Mvh/Harryup
Almen skrev:Harryup skrev:Nänä, sållningen är gjord i och med att färgning är konstaterad!
Sen hur man värderar testresultatet är individuellt, men man kan ju knappast påverka testresultatet vad man än tycker.
Mvh/Harryup
Skulle du föredra att 50% inte detekterades? Vilken ytterligare information får du om dem, menar du då?
Om du har läst testerna i MoLt så vet du att den subjektiva utvärderingen berättar om hur färgningen låter och hur mycket det kan tänkas påverka vid normal lyssning i ett normalt rum. Många förstärkare har (subjektivt) rekommenderats trots att de färgar.
E skrev:Naqref skrev:Det behöver inte vara problematiskt men vetenskapligt är det inte om man använder resultatet för att uttala sig om kvaliteten på apparaterna.
Varför inte det?Naqref skrev:Att det kommuniceras öppet under de "blinda" delarna av testet är dock fortfarande oacceptabelt. Imho.
Och varför inte det?
Mvh E*
phon skrev:Ja, det är mycket enklare att ha tre klasser av lyssnare i panelen. Klass 1,2 och 3.
Klass 3 lyssnare hör inte säskilt bra och släpper igenom det mesta som varande transparent. Klass 1 har süperspitzen-hörsel och tar varenda färgning, klass 2 ligger mitt emellan.
Då kan alla enkelt välja en transparent anläggning, det är bara att ta en vilkensomhelst. Alla anläggningar är transparenta i någon klass, och det är ju transparens alla vill ha, i vart fall på etiketten. Hur det låter spelar inte så stor roll.
Lite som THX-märkningen ....
berma skrev:
Alltså - det är min bild - den behöver ju inte vara sann!
Det vore ju olyckligt om någon apparat detekteras på felaktiga grunder. Man vill ju inte hamna i ett läge där t.ex. O&G förstärkaren anses färgande och man kan misstänka att det beror på att Öhman har blivit osams med Morello. Eller att den här ”magiska rörförstärkaren” anses fantastiskt bra bara för att det är kompisar till Öhman som säljer den.
Kaha skrev:Jag ställer samma fråga till dig som jag har ställt till ett antal andra "F/E kritiker": Har du läst en enda artikel om en F/E lyssning i tidningen Musik och Ljudteknik?
Kronkan skrev:
Med blint test avses att testpersonen/testpersonerna inte skall utsättas för påverkan annan än den som skall testas. Genom att tillåta testgruppen att talamed varandra under testet kan inte oönskad påverkan uteslutas.
Läs Svantes text.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_experiment
http://user.faktiskt.io/svante/om_blindtester.htm
Svantes text om att prata med varandra:
"Flera lyssnare
Ibland är man fler än en person som lyssnar. Det är då viktigt att inte låta dem avge varsitt svar om de vet vad de andra svarar. Det finns ju en risk att omdömena färgas av varandra, speciellt om det finns en stark/ledande personlighet bland lyssnarna. Det är lätt att avfärda misstankar om sådana beroenden som larviga, eller rentav kränkande, men om man vill påstå att beroendena inte finns så måste man visa att de inte gör det. Detta är oftast mycket svårt. För att undvika all sådan tveksamhet bör därför all möjlighet till oönskat beroende mellan svaren undvikas, finns det risk för ”läckage” kommer testets trovärdighet att kunna ifrågasättas och kunna antas bero på ett antal svårkontrollerbara sociala faktorer.
Däremot kan man gärna göra testet i grupp och diskutera ljudkvaliteten med varandra, det kan hjälpa lyssnarna att fokusera på de hörbara skillnaderna. Lyssnar man i grupp bör man dock antingen endast låta en person avge svar, eller avge svaren i konsensus, dvs man enas om ett enda svar efter varje lyssning. Högst ett svar per lyssning, alltså.
Tillägg: Om man anser att lyssning i grupp är fördelaktigt kan man ändå göra det, och man kan låta flera personer avge svar samtidigt. Man måste dock hantera detta, statistiskt. Eftersom det kan finnas en färgning mellan lyssnarnas avgivna svar måste man utgå från ”worst case”, dvs att färgningen kan vara fullständig. ”Worst case” skulle vara att person B alltid svarar likadant som person A. Om person A svarar 7 rätt i rad så kommer även person B att göra det och han kan göra det helt utan att lyssna. De två raderna med 7 rätt i rad får då absolut inte tolkas som en rad med 14 rätt i rad. Man kan hantera problemet genom att låta varje person få sin egen svarsrad och att inte fästa någon särskild vikt vid att två eller flera personer lyckas producera lyckade svarsrader. Att två personer lyckas betyder alltså vare sig mer eller mindre än att en person lyckas. Däremot försämras statistiken av att flera personer tillåts avge svar. Detta bör hanteras på samma sätt som under ”upprepade försök” ovan. Rent statistiskt tillför alltså lyssning i grupp med individuella svar enbart nackdelar, men det finns andra fördelar som kan väga upp det. Diskussionen som uppstår vid grupplyssning kring färgningarnas karaktär och att bli hjälpt att fokusera på något som någon annan tror sig ha hört hör till fördelarna. Grupplyssning kan skärpa lyssnarna."
Harryup skrev:Personligen skulle jag föredra att alla detekterades i stora anläggningen, 70% i mellan och hälften i minsta, typ.
subjektivisten skrev:Kaha skrev:Jag ställer samma fråga till dig som jag har ställt till ett antal andra "F/E kritiker": Har du läst en enda artikel om en F/E lyssning i tidningen Musik och Ljudteknik?
Det tror jag inte. Dom flesta som är negativa har aldrig läst ett test innan.
Almen skrev:Harryup skrev:Personligen skulle jag föredra att alla detekterades i stora anläggningen, 70% i mellan och hälften i minsta, typ.
![]()
![]()
![]()
Du är lite stygg eftersom du ibland är ironisk men inte alltid är tydlig med det.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], pLudio och 30 gäster