Vem som helst får svara!

Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:misanplass, fick du klarhet i om det ska vara dämpning i de slutna varianterna? Jag har inte hittat info om det någonstans.
Vem som helst får svara!
misanplass skrev:Dags för slutna bomellberg?
bomellberg skrev:misanplass skrev:Dags för slutna bomellberg?
Ja, i alla fall för ett par av mina kollegor.
ollebolle skrev:Snyggt hantverk!Antar att det är 4 surrounder, och två vanliga.
Jag ska nog bygga ytterligare ett par basreflexmuppar till till mig. Det är ju så roligt
niklas skrev:Chopha skrev:Tack för svaret!
Men då blir det istället två stycken seriekopplade Mupps per bakkanal.
Har läst på lite men jag har ändå några frågor:
1. Det brukar rekommenderas att man kör med slutna lådor bak, men varför?
2. Bör jag eller bör jag inte göra ett delningsfilter till högtalarna? Har läst att den får olika frekvensåtergivning med olika motstånd, men vad passar bäst till bakhögtalare som inte spelar riktat mot lyssnaren?
Mvh...
/Christopher
Frågor ang. Mupps bör kanske tas i en egen tråd, men jag svarar här i alla fall.
Om du tänkt bygga 8 st för 7.1 (2xSL, 2xSBL, 2xSBR, 2xSR) så tycker jag istället du ska koppla 3+1+1+3. Om du menade för 5.1 så tycker jag det låter som en bra idé med 2+2.![]()
1. Därför att de inte behöver gå så djupt i frekvens och de slutna lådorna kan göras betydligt mindre.
2. Det är egentligen inget delningsfilter, men skitsamma... Jag tyckte inte att det behövdes till surrounderna som fått tjänstgöra tillsammans med pi60 utan att jag stört mig på något. Om man däremot bygger basreflexvarianten och skall använda dessa till frontar där man är mer noggrann så tycker jag det kan vara på sin plats. Filtret fördyrar högtalarna ganska mycket, procentuellt sett...
andershelin skrev:Går elementen fortfarande att få tag i? Någon adress på hemsida?
Anders
andershelin skrev:Såg den sidan efter mitt inlägg...tillkommer tull och annat förutom frakten?
Anders
andershelin skrev:Har i dagsläget två stycken Ino Audio a-2.
Tycker de är alldeles för dyra för att jag skall köpa fler...funderar därför på att byta till sex stycken Mupps.....vad tycker ni? Är det dumt? Jag har Ino Audio pi60 som fronthögtalare.....
Anders
Aerob skrev:Jag köpte träkrukor från Ikea som jag sedan kapade av i vinkel och monterade en baffel på, snabbt och billigt..
Nahaz skrev:Anders, var i Sverige bor du?
Jag har både element och färdigbyggda lådor som ligger och samlar damm och funderar på att göra plats för annat.
Nahaz skrev:Anders, var i Sverige bor du?
Jag har både element och färdigbyggda lådor som ligger och samlar damm och funderar på att göra plats för annat.
Jag skickade min ritning via mail till dig! Du får gärna lägga upp den på nätet om du har tillgång till serverutrymme någonstans! Det har inte jag längreekkove skrev:Länken till Ollebolles ritning finns på sid. 4 i denna tråd men funkade visst inte heller just nu.
Ove
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 191 gäster