Moderator: Redaktörer
Chopha skrev:Skickar inte DSP:n ut 0 dBFS ?
Chopha skrev:Men jag undrar; hur styr ni både förstärkaren till basmoduler och förstärkaren till högtalarna med en fjärrkontroll så att nivåerna mellan basmoduler och högtalare alltid är oförändrad oavsett hur ni höjer/sänker?
Nahaz skrev:Jo men han ville kunna koppla optiskt.
Det är också lite opraktiskt att bara ha tillgång till 1 ingång av alla tillgängliga i en hemmabio reciever. Han kanske har fler källor än datorn som skall kunna spela ljud.
bomellberg skrev:Här kommer återigen ett av mina favvo-inlägg:
Om du har en receiver med zon 2 (eller bi-amp) kan du nyttja dessa slutsteg till att driva passiva basar eller what ever. I ditt fall, gör så här:
1. Stäng av delningen i receivern.
2. Koppla fronts pre-out till mini-dsp.
3. Koppla mini-dsp:ns utgång 3 och 4 till en analog ingång på receivern.
4. Välj denna analoga ingång som zon 2 källa, och driv frontarna med zon 2 stegen.
5. Koppla utgång 1 (och ev 2) till ditt bassteg, som vanligt.
Du kommer att behöva kompensera för latensen genom miniDSPn i de andra kanalerna (center och surrounds).
Chopha skrev:Frågan är bara om de 135W som receivern förmår ge ut per kanal i 8 ohm räcker för att driva ett par passiva basar med headroom?
RogerGustavsson skrev:Chopha skrev:Frågan är bara om de 135W som receivern förmår ge ut per kanal i 8 ohm räcker för att driva ett par passiva basar med headroom?
Varför skulle det inte räcka? Kolla Piotr's byggtråd.
RogerGustavsson skrev:Varför skulle det inte räcka? Kolla Piotr's byggtråd.
Chopha skrev:Det kräver väl att man kan knyta ihop volymkontrollerna för zon A och zon B i receiverns mjukvara, så att man kan styra allting med samma kontroll.
Chopha skrev:RogerGustavsson skrev:Varför skulle det inte räcka? Kolla Piotr's byggtråd.
Länka gärna!
Chopha skrev:Det jag tror att han menar är att med DSP:n så kan du lägga ett brant högpassfilter vid t.ex 20Hz.
Ragnwald skrev:Chopha skrev:Det jag tror att han menar är att med DSP:n så kan du lägga ett brant högpassfilter vid t.ex 20Hz.
Är det i över huvud taget urkopplingsbart?
Har ögnat lite på det och det tycks enbart gå att ändra filtertyp.
Kanske jag missat något?
whiskey_bent skrev:Ragnwald skrev:Chopha skrev:Det jag tror att han menar är att med DSP:n så kan du lägga ett brant högpassfilter vid t.ex 20Hz.
Är det i över huvud taget urkopplingsbart?
Har ögnat lite på det och det tycks enbart gå att ändra filtertyp.
Kanske jag missat något?
Ja, man behöver inte ha högpassfilter inkopplat.
Lägsta frekvens som kan väljas är 20Hz men filtren påverkar ända ner till DC.
In och ut är dock AC kopplade.
whiskey_bent skrev:Ja, man behöver inte ha högpassfilter inkopplat.
RogerGustavsson skrev:Det låter lite motsägelsefullt... Antingen är det DC eller AC. Det kan väl inte vara både och samtidigt?
RogerGustavsson skrev:whiskey_bent skrev:Ja, man behöver inte ha högpassfilter inkopplat.
Det låter lite motsägelsefullt... Antingen är det DC eller AC. Det kan väl inte vara både och samtidigt?
Nattlorden skrev:Är en 0 Hz-ton AC eller DC ?
pgmj skrev:Det låter helt klart bättre när min enorma rumsmod vid 34Hz dämpas kraftigt. Men jag har en påtaglig dip vid 50-60Hz som jag är tveksam till att EQ'a upp. Kanske hägrar bs60... Det återstår att testa fler placeringar av högtalarna, samt olika mätpositioner, men dippen var helt klart hörbar redan innan mätningarna gjordes.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 232 gäster