MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-12-28 18:01

1: Stämmer, behöver ej vara inkopplad.

2: Går inte om du vill reglera volymen (på högtalare och moduler) med Onkyon, då måste ju dsp:n vara efter onkyon. Dvs det krävs separata slutsteg.

3: Samma problem, krävs separata slutsteg för att kunna reglera volymen med onkyon.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-12-28 18:12

Oj, snabba puckar! :)

Skickar inte DSP:n ut 0 dBFS ?

På vilket sätt är DSP:ns PEQ tillämpbar om jag vill kunna justera volymen med Onkyo-fjärren?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-12-28 19:56

Alltså, du beskrev följande:

Dator -> miniDSP -> slutsteg -> basmoduler
Samtidigt som:
Dator -> miniDSP -> onkyo -> högtalare

I det scenariot ändrar ju onkyon bara volymen högtalarna spelar, basmodulerna kommer inte kunna styras med samma volymkontroll.

Missförstår vi varandra?

Du skulle behöva koppla:
Dator -> onkyo -> miniDSP -> 2xslutsteg -> basmoduler/högtalare
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-28 20:30

Nahaz skrev:Du skulle behöva koppla:
Dator -> onkyo -> miniDSP -> 2xslutsteg -> basmoduler/högtalare

Rätt o riktigt! :wink:

Det vill säga precis som i min signatur nedan! :lol:

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-12-28 21:14

Okej, jag förstod det som om att jag inte kunde styra något med min Onkyo om jag använder DSP:n eftersom du skrev följande:

"Går inte om du vill reglera volymen (på högtalare och moduler) med Onkyon, då måste ju dsp:n vara efter onkyon. Dvs det krävs separata slutsteg."

Om jag i dagsläget hade haft ett par passiva basar så hade jag behövt en förstärkare till dessa och den hade jag kopplat efter Onkyo:n via dess Pre Out. I detta fall hade jag inte kunnat styra basmoduleras ljudnivå med receiverns fjärr utan hade behövt en fjärr till basmodulernas förstärkare.

Det jag upplever som smidigast när jag spånar på det är om Onkyon förstärker mina högtalare och en andra förstärkare förstärker basmodulerna.

Men jag undrar; hur styr ni både förstärkaren till basmoduler och förstärkaren till högtalarna med en fjärrkontroll så att nivåerna mellan basmoduler och högtalare alltid är oförändrad oavsett hur ni höjer/sänker?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-12-28 21:27

Jag tror att du vill koppla såhär:

Dator->Onkyo

Onkyo->Högtalare

Onkyo (sub out)->miniDSP->slutsteg->basmoduler

på så sätt kan du köra DSP funktion på basmodulerna och styra volymen på allt med onkyon.

Du måste dock dela mellan frontar och moduler i receivern, inte i miniDSP:n med denna koppling.

Vill du dela med miniDSP:n krävs separata slutsteg för högtalare och moduler och du kan alltså inte använda dom inbyggda slutstegen i onkyon för frontarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-28 21:35

Chopha skrev:Skickar inte DSP:n ut 0 dBFS ?

0 dBFS betyder full digitalustyrning och har ingen direkt koppling till analog signalnivå.

Chopha skrev:Men jag undrar; hur styr ni både förstärkaren till basmoduler och förstärkaren till högtalarna med en fjärrkontroll så att nivåerna mellan basmoduler och högtalare alltid är oförändrad oavsett hur ni höjer/sänker?

Med din receivers fjärrkontroll styr du den analoga nivån in i Mini-DSPn. Det som kommer ut efter delningen går vidare till resp. slutsteg. Det kräver att du kan bryta upp mellan försteg och slutsteg på din receiver.

Användarvisningsbild
pepe

Inläggav pepe » 2010-12-28 21:36

Funkar inte volymkontrollen om han använder analoga 7.1-ingångarna (om det finns sådanna)?

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-12-28 22:36

Jo men han ville kunna koppla optiskt.

Det är också lite opraktiskt att bara ha tillgång till 1 ingång av alla tillgängliga i en hemmabio reciever. Han kanske har fler källor än datorn som skall kunna spela ljud.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-12-28 22:40

Så om man vill använda separata basmoduler är denna DSP är bara användbar om du har mycket pengar och råd att köpa ytterligare två stycken förstärkare?

Hur går det om jag sätter DSP:n innan receivern om den har fyra högtalare kopplade till sig i en surround-konfiguration? Då påverkar det jag gör i DSP:n alla högtalare. Blir det inte väldigt skevt om jag ställer in PEQ i DSP:n efter de förutsättningar mina fronthögtalare har - både konstruktionsmässigt (frekvensgång, spridning etc.) och akustiskt (placering i förhållande till rummet i sig, lyssningsplats etc.) - om alla högtalare i rummet blir påverkade likadant av PEQ:n?

EDIT:
Nahaz skrev:Jo men han ville kunna koppla optiskt.

Det är också lite opraktiskt att bara ha tillgång till 1 ingång av alla tillgängliga i en hemmabio reciever. Han kanske har fler källor än datorn som skall kunna spela ljud.

Precis. Finns en anledning varför jag köpte en receiver med ett flertal ingångar och utgångar.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
pepe

Inläggav pepe » 2010-12-28 23:33

Alla elektroniska delningsfilter kräver slutsteg. Inget konstigt eller speciellt med den här prylen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-28 23:57

Här kommer återigen ett av mina favvo-inlägg:

Om du har en receiver med zon 2 (eller bi-amp) kan du nyttja dessa slutsteg till att driva passiva basar eller what ever. I ditt fall, gör så här:

1. Stäng av delningen i receivern.
2. Koppla fronts pre-out till mini-dsp.
3. Koppla mini-dsp:ns utgång 3 och 4 till en analog ingång på receivern.
4. Välj denna analoga ingång som zon 2 källa, och driv frontarna med zon 2 stegen.
5. Koppla utgång 1 (och ev 2) till ditt bassteg, som vanligt.

Du kommer att behöva kompensera för latensen genom miniDSPn i de andra kanalerna (center och surrounds).
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-29 00:32

bomellberg skrev:Här kommer återigen ett av mina favvo-inlägg:

Om du har en receiver med zon 2 (eller bi-amp) kan du nyttja dessa slutsteg till att driva passiva basar eller what ever. I ditt fall, gör så här:

1. Stäng av delningen i receivern.
2. Koppla fronts pre-out till mini-dsp.
3. Koppla mini-dsp:ns utgång 3 och 4 till en analog ingång på receivern.
4. Välj denna analoga ingång som zon 2 källa, och driv frontarna med zon 2 stegen.
5. Koppla utgång 1 (och ev 2) till ditt bassteg, som vanligt.

Du kommer att behöva kompensera för latensen genom miniDSPn i de andra kanalerna (center och surrounds).

Jepp, det är ett inlägg av rang! :)

Undra om receivertillverkarna någonsin ens tänkte på den lösningen själva?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-12-29 00:37

Det kräver väl att man kan knyta ihop volymkontrollerna för zon A och zon B i receiverns mjukvara, så att man kan styra allting med samma kontroll.

Jag är inte hemma för tillfället så jag kan inte forska närmare på detta, men om det går så har du banne mig räddat början på det nya året redan nu bomellberg!

Frågan är bara om de 135W som receivern förmår ge ut per kanal i 8 ohm räcker för att driva ett par passiva basar med headroom?

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-12-29 00:57

Jag tror inte jag kan styra volymen för båda zonerna samtidigt.
Men det kanske går, har inte direkt letat efter en sådan funktion. Men det hade ju varit ett krav ja.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-29 12:39

Chopha skrev:Frågan är bara om de 135W som receivern förmår ge ut per kanal i 8 ohm räcker för att driva ett par passiva basar med headroom?

Varför skulle det inte räcka? Kolla Piotr's byggtråd.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-29 13:21

RogerGustavsson skrev:
Chopha skrev:Frågan är bara om de 135W som receivern förmår ge ut per kanal i 8 ohm räcker för att driva ett par passiva basar med headroom?

Varför skulle det inte räcka? Kolla Piotr's byggtråd.

DSPn skär brant bort allt under 20Hz, där annars väldigt mycket effekt skulle brännts i onödan. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-29 13:27

Ragnwald skrev:DSPn skär brant bort allt under 20Hz

Var kan man läsa om detta?

Ragnwald skrev:där annars väldigt mycket effekt skulle brännts i onödan. :)

I onödan?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-12-29 15:19

RogerGustavsson skrev:Varför skulle det inte räcka? Kolla Piotr's byggtråd.

Länka gärna!

Det jag tror att han menar är att med DSP:n så kan du lägga ett brant högpassfilter vid t.ex 20Hz.

Men på vilket sätt stiger behovet av effekt (i watt räknat) ju lägre ner i Hz en basmodul ska drivas? Är det inte väldigt beroende på basmodulens konstruktion och vad elementet har för värden?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-29 15:47

Chopha skrev:Det kräver väl att man kan knyta ihop volymkontrollerna för zon A och zon B i receiverns mjukvara, så att man kan styra allting med samma kontroll.

Det enda som behövs är att ställa in zon 2 volymen en gång, så att den matchar övriga högtalare. Därefter följer ju pre-outs volymratten.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-29 15:58

Chopha skrev:
RogerGustavsson skrev:Varför skulle det inte räcka? Kolla Piotr's byggtråd.

Länka gärna!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 755#889755

Med den lösning han har valt tycks det räcka med hans tillgängliga 78 W.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-29 16:20

Chopha skrev:Det jag tror att han menar är att med DSP:n så kan du lägga ett brant högpassfilter vid t.ex 20Hz.

Är det i över huvud taget urkopplingsbart?
Har ögnat lite på det och det tycks enbart gå att ändra filtertyp.
Kanske jag missat något?
Den som vet mest, tror minst.

whiskey_bent

Inläggav whiskey_bent » 2010-12-29 17:50

Ragnwald skrev:
Chopha skrev:Det jag tror att han menar är att med DSP:n så kan du lägga ett brant högpassfilter vid t.ex 20Hz.

Kanske jag missat något?

Ja, man behöver inte ha högpassfilter inkopplat.
Lägsta frekvens som kan väljas är 20Hz men filtren påverkar ända ner till DC.
In och ut är dock AC kopplade.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-29 20:57

whiskey_bent skrev:
Ragnwald skrev:

Kanske jag missat något?

Ja, man behöver inte ha högpassfilter inkopplat.

bypass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-29 21:02

whiskey_bent skrev:Ja, man behöver inte ha högpassfilter inkopplat.

Det låter lite motsägelsefullt... Antingen är det DC eller AC. Det kan väl inte vara både och samtidigt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 21:32

RogerGustavsson skrev:Det låter lite motsägelsefullt... Antingen är det DC eller AC. Det kan väl inte vara både och samtidigt?

Är en 0 Hz-ton AC eller DC ? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-29 22:15

Jag har äntligen tagit mig tid att koppla in min rev.A miniDSP mellan min Rotel RSX-1058 och RB-1070 som driver ett par pi60. Har köpt en USB-laddare på kjell.com för 149kr som håller den med el när jag inte har datorn inkopplad för konfigurering.

Jag använder 2.1 advanced och har slagit av delningsfiltret helt, och använder bara EQ, som jag testat att hämta från Room EQ Wizard (a.k.a. "REW"), via dess exportfunktion. För ungefär en tusenlapp från thomann.de fick jag en Behringer ECM8000 (ej kalibrerad) och en Xenyx 502 (eller vad den nu heter med fantommatning), samt lite kablar och grejer för att kunna koppla in mätriggen tillsammans med min MacBook Pro. Utan att ha hunnit trixa med mätningar särskilt mycket har jag kört lite mätningar vid lyssningsposition, och utifrån det lekt lite i REW med automatiska filter tills jag hittade något som iaf SER bra ut. Sedan exporterade jag det för miniDSP och importerade i miniDSP hur enkelt som helst.

Det låter helt klart bättre när min enorma rumsmod vid 34Hz dämpas kraftigt. Men jag har en påtaglig dip vid 50-60Hz som jag är tveksam till att EQ'a upp. Kanske hägrar bs60... Det återstår att testa fler placeringar av högtalarna, samt olika mätpositioner, men dippen var helt klart hörbar redan innan mätningarna gjordes.

Kort sagt är jag glad över investeringen i miniDSP. Ingen delay av ljudet som stör vid filmtittning heller.

whiskey_bent

Inläggav whiskey_bent » 2010-12-29 23:24

RogerGustavsson skrev:
whiskey_bent skrev:Ja, man behöver inte ha högpassfilter inkopplat.

Det låter lite motsägelsefullt... Antingen är det DC eller AC. Det kan väl inte vara både och samtidigt?

Kondensatorerna ger en analog gränsfrekvens på några Hz, digitalt så påverkar dock t.ex ett low pass shelf filter +6dB från 50Hz även fekvenser under 20Hz. Är det tydligt nog förklarat?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-30 09:17

Ja, det är en bättre förklaring. Prylen är alltså AC-kopplad! Finns det schema på den någonstans?

Nattlorden skrev:Är en 0 Hz-ton AC eller DC ? 8)

DC enligt mig....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 09:23

pgmj skrev:Det låter helt klart bättre när min enorma rumsmod vid 34Hz dämpas kraftigt. Men jag har en påtaglig dip vid 50-60Hz som jag är tveksam till att EQ'a upp. Kanske hägrar bs60... Det återstår att testa fler placeringar av högtalarna, samt olika mätpositioner, men dippen var helt klart hörbar redan innan mätningarna gjordes.

Du kan väl i alla fall prova? Du måste ju inte söka efter att fylla ut dippen helt - kan du halvera den med lite eq och det inte går alltför tok kvalitetsmässigt så?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum