Ombyte förnöjer eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-28 21:43

Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:Finns den metod som LTS använder vid F/E-lyssningar (tester) dokumenterad? Jag noterar att IÖ härovan tydligt skriver att Svantes anvisningar inte är denna dokumentation.

En nedskriven metod skulle göra att vi slapp argumentera baserat på en massa gissningar om hur det egentligen går till. Såvitt jag känner till är det inte ens dokumenterat vad LTS har som mål för MoLT-läsarna med testerna. Jag kan gissa, men det ska jag inte.

Allt som behöver skrivas om F/E har skrivits ned, skulle jag vilja påstå.

Säkert. I 2376 foruminlägg. Inte speciellt överskådligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-28 23:46

pepe skrev:Hör en på miljonen en skillnad så betyder det att det finns en skillnad, ja om det inte finns risk att det är ett slumpmässigt resultat.

Sannolikheten att en rad med sju av sju rätt uppträder av slump i en serie på en miljon är ganska stor. Eller ja, väldigt stor. :)

Det händer ju i Lotto ganska ofta, i alla fall. ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-28 23:48

Almen skrev:
pepe skrev:Hör en på miljonen en skillnad så betyder det att det finns en skillnad, ja om det inte finns risk att det är ett slumpmässigt resultat.

Sannolikheten att en rad med sju av sju rätt uppträder av slump i en serie på en miljon är ganska stor. Eller ja, väldigt stor. :)

Tack :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-29 00:27

Om en person på miljonen hör skillnad gång på gång, i oändligt många serier, så finns en skillnad.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-29 00:37

phon skrev:Om en person på miljonen hör skillnad gång på gång, i oändligt många serier, så finns en skillnad.

Precis. Lyckligtvis kan man ju undersöka huruvida den enda korrekta serien var slump eller ej. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-29 00:42

phon skrev:Om en person på miljonen hör skillnad gång på gång, i oändligt många serier, så finns en skillnad.

+1 Japp :D under förutsättning att det inte är det som subjektet tror sig höra utan att det faktiskt är korrekt svarat i oöndligt många serier. Jag skulle till och med gå så långt att säga att om det konstant är fel svarat d v s konstant svarat F där det i själva verket är E och där det är E svarat där det visar sig vara F, så är det inte någon slump och F är i så fall således med hörseln skilt från E. Det räcker för att visa att nollhypotesen var fel vad gäller detta objekt. Vad man föredrar av F och E är en annan femma.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-29 00:49

petersteindl skrev:Sedan skriver du en på miljonen. Hm, det skulle i så fall kunna betyda att resterande 999 999 personerna inte kunnat detektera skillnaden. I så fall kan jag nog säga att nollhypotesen gäller d v s inget har med statistisk signifikans gått att detektera.

Mjae, det betyder det inte i min värld.

Om EN person på miljonen kan höra skillnad, och man har säkerställt att det inte handlar om slumpen, DÅ finns det en ljudmässig skillnad. Hur stor (eller snarare tydlig/betydelsefull) denna skillnad är, det är en annan sak. Om en på miljonen hör skillnaden kanske den är för liten eller betydelselös för "gemene man". Om nio av tio hör skillnaden kanske man ska beakta skillnaden i högre grad.

Att apparaterna är olika konstruerade tycker jag inte hör hit. Det väsentliga är om det går att höra ljudliga skillnader mellan dem. Hörs det ingen skillnad i testgruppen så vet man ju egentligen inget annat än att testgruppen vid just detta tillfälle inte hörde någon skillnad.

Men jag är inte statistiker och vad som krävs för att eliminera slumpen, det vet jag inte. Vad jag minns sedan tidigare är att om man vill ha en viss given säkerhet behöver man också ha ett visst antal serier, för slumpen kan drabba undersökningen även om det är "osannolikt". Men om en given person i samtliga fall (tex 10 av 10, eller 100 av 100) kan detektera en testad apparat så måste man väl anse att lyssningsmässiga skillnader finns?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-29 01:00

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Sedan skriver du en på miljonen. Hm, det skulle i så fall kunna betyda att resterande 999 999 personerna inte kunnat detektera skillnaden. I så fall kan jag nog säga att nollhypotesen gäller d v s inget har med statistisk signifikans gått att detektera.

Mjae, det betyder det inte i min värld.

Om EN person på miljonen kan höra skillnad, och man har säkerställt att det inte handlar om slumpen, DÅ finns det en ljudmässig skillnad. Hur stor (eller snarare tydlig/betydelsefull) denna skillnad är, det är en annan sak. Om en på miljonen hör skillnaden kanske den är för liten eller betydelselös för "gemene man". Om nio av tio hör skillnaden kanske man ska beakta skillnaden i högre grad.

Att apparaterna är olika konstruerade tycker jag inte hör hit. Det väsentliga är om det går att höra ljudliga skillnader mellan dem. Hörs det ingen skillnad i testgruppen så vet man ju egentligen inget annat än att testgruppen vid just detta tillfälle inte hörde någon skillnad.

Men jag är inte statistiker och vad som krävs för att eliminera slumpen, det vet jag inte. Vad jag minns sedan tidigare är att om man vill ha en viss given säkerhet behöver man också ha ett visst antal serier, för slumpen kan drabba undersökningen även om det är "osannolikt". Men om en given person i samtliga fall (tex 10 av 10, eller 100 av 100) kan detektera en testad apparat så måste man väl anse att lyssningsmässiga skillnader finns?

/ B

Menar du att alla dessa en miljon människor faktiskt varit med och lyssnat i lyssningstesten men där det i lyssningstesten visat sig att 999 999 inte kunnat höra skillnad?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-29 01:35

Var går gränsen för var resultatet blir användbart då?
Som det är nu beror det ju från gång till gång på Guldörats dagsform, vem det nu är för dagen. Men jag antar att man vill ha så vass kompetens på plats som möjligt.

Om vi ställer upp en liten men enkel hypotes : Alla förstärkare förvränger ljudet.
Okej, det kanske vi vet eller inte, men en del förstärkare kan man nu inte detektera.
Är målet att detektera dem?
Varför inte inte hyra in en gästspelare i form av en Idiot Savant, med specialitet på ljudavvikelser? Finns säkert en någonstans som kan höra skillnad på i princip vad som helst.

Eller en specialtränad hund? Skulle vara hur lätt som helst att träna en hund till detta. :)
Sen om den skulle kunna redogöra för skillnaderna är en annan femma. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-29 02:26

Meningslös kommentar - bort!
Senast redigerad av lennartj 2010-12-29 02:34, redigerad totalt 2 gånger.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-29 02:29

KarlXII skrev: Var går gränsen för var resultatet blir användbart då?

Resultatet är alltid användbart. Man måste dock definiera användbart :mrgreen: :lol: 8) :D Men den statistiska signifikansen finns det ett mått på och ofta anses 95 % som en användbar gräns och vid 5 försöksserier så måste i så fall varje enskild försöksserie ligga på minst 99 %.

petersteindl skrev:Man kan sätta denna gräns för signifikans till 95/5 och har man 5 serier så måste i så fall varje enskild serie i sig satisfiera villkoret 99/1 för att de tillsammans inte skall falla under gränsen 95/5.

KarlXII skrev:Som det är nu beror det ju från gång till gång på Guldörats dagsform, vem det nu är för dagen. Men jag antar att man vill ha så vass kompetens på plats som möjligt.

Japp, och så kommer det alltid att vara.
petersteindl skrev: Sedan kan det ju vara så att subjekten vid ett lyssningstest har taskig motivation och då blir förutsättningarna betydligt sämre att visa att nollhypotesen är falsk, vilket får till följd att objektet inte detekteras enligt egen uppsatt gräns för detektion. Motivationen styr faktiskt det centrala nervsystemet mer än vad man kanske kan föreställa sig. Nollhypotesen blir då sann.

KarlXII skrev:Om vi ställer upp en liten men enkel hypotes : Alla förstärkare förvränger ljudet.
Okej, det kanske vi vet eller inte, men en del förstärkare kan man nu inte detektera.

Om man med att alla förstärkare förvränger ljudet menar att utsignal är skild från insignal enligt de normala mätmetoder som står till buds d v s genom mätning, så kan jag svara ja på den frågan.

Då du säger detektera, menar du då med hörseln eller med mätinstrument, såsom t.ex. distorsionsanalysator? Om det är med hörseln du menar så är målet att visa att nollhypotesen är felaktig.

Nollhypotesen är: Alla förstärkare har förvrängt insignalen på dess utgång och detta kan inte detekteras med hörseln.

petersteindl skrev:... i princip kan man säga att det alltid finns skillnader mellan apparaterna som testas och det gäller samtliga apparater. Alla mäter olika och har olika uppbyggnad, alltså är de olika.

... Det man däremot vill få fram är huruvida det mätmässiga från noll påverkan på signalen som apparaterna har även kan höras d v s man använder öronen och hörseln som mätinstrument och frågar sig om detta mätinstrument kan detektera apparaten d v s objektet ifråga.

...Vid detta lyssningsförfarande sätter man som hypotes att man med hörseln som mätinstrument inte kan detektera någon som helst skillnad på signalen ”Efter” kontra på signalen ”Före” på någon apparat (testobjekt), även fast dessa testobjekt de facto är olika.

...Denna hypotes att det med hörseln inte kan detekteras skillnad på signalen Före testobjektet kontra på signalen Efter testobjektet kallas för nollhypotesen.

Det betyder att om resultatet av F/E-lyssning blir slumpmässigt fördelat så gäller nollhypotesen, d v s att man inte med hörseln kan detektera skillnad trots att skillnad föreligger.

KarlXII skrev:Varför inte inte hyra in en gästspelare i form av en Idiot Savant, med specialitet på ljudavvikelser? Finns säkert en någonstans som kan höra skillnad på i princip vad som helst.

Vet inte.

KarlXII skrev:Eller en specialtränad hund? Skulle vara hur lätt som helst att träna en hund till detta. :)

Kanske?

KarlXII skrev:Sen om den skulle kunna redogöra för skillnaderna är en annan femma. :lol:

Svarar de F, som betyder att de viftar på svansen så får de ett köttben. Svarar de E som betyder att de börjar skälla, så får de en pungspark. 8)

För övrigt spelar jag på samma högtalare men med olika delningsfilter för tillfället 8) :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
pepe

Inläggav pepe » 2010-12-29 04:03

petersteindl skrev:
Almen skrev:

Ni tycks bortse från förutsättningen.

Men det är ju lätt att bluddra bort genom att komma dragandes med populistiska ankedoter som Lotto. Hur många gånger anser ni att man måste vinna på Lotto för att det inte längre skall vara en slump? En gång, två gånger, fyra gånger eller 8 gånger?

När blir det enligt er fastslaget att det inte längre är ett slumpmässigt resultat? Så kör på det antalet då, det är skitsamma för mitt påstående - är det utom allt tvivel klart att någon hör en skillnad som inte kan anses slumpmässig så finns det en skillnad även om miljoner andra inte hör den.

Sen att det kanske i sig är ett bevis på att skillnaden är så liten att den kan anses oändligt betydelselös är en annan fråga. Men skillnad finns.

Tjaffsar ni inte om självklarheter för tjaffsandets skull nu?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-29 04:27

Välkommen tillbaka Magnus,
men du hade varit mer välkommen under ditt gamla nickname.

i skrivande stund vet jag inte hur du ligger till med dina användarnamn - om de är borta eller vilande - men det kan vara intressant för de du diskuterar med att veta vem du är.
Beroende på ovanstående för vi se hur det blir med åtgärder.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-29 05:40

pepe skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:

Ni tycks bortse från förutsättningen.

Men det är ju lätt att bluddra bort genom att komma dragandes med populistiska ankedoter som Lotto. Hur många gånger anser ni att man måste vinna på Lotto för att det inte längre skall vara en slump? En gång, två gånger, fyra gånger eller 8 gånger?

När blir det enligt er fastslaget att det inte längre är ett slumpmässigt resultat? Så kör på det antalet då, det är skitsamma för mitt påstående - är det utom allt tvivel klart att någon hör en skillnad som inte kan anses slumpmässig så finns det en skillnad även om miljoner andra inte hör den.

Sen att det kanske i sig är ett bevis på att skillnaden är så liten att den kan anses oändligt betydelselös är en annan fråga. Men skillnad finns.

Tjaffsar ni inte om självklarheter för tjaffsandets skull nu?

Hej pepe

Det är just förutsättningen jag syftar på och förutsättningen jag diskuterar är 1 000 000 testsubjekt i ett LTS F/E-lyssningstest. Det går alltså inte att fastställa att någon hör en skillnad som inte kan anses slumpmässig då det är många testsubjekt med.
Svante skrev:Lyssningstestet måste repeteras så många gånger att man uppnår tillräckligt hög statistisk säkerhet, eller konfidens. Det finns ju en risk att man med rena gissningar kan svara rätt, tom flera gånger i rad. Frågan är hur många rätt i rad som behövs för att risken ska vara tillräckligt liten.

Beroende på vad man anser skall vara för resultat så är det antingen 7 rätt av 7 eller 8 rätt av 8 som man behöver för 99 % sannolikhet att det inte är slumpen som avgör. Denna skillnad har IngOehman förklarat bra i ett tidigare inlägg i denna tråd.

Svante skrev:Om man nu har gjort blindtest, vad ska man redovisa? I vetenskaplig mening måste alla försök som man skulle ha godtagit som positiva redovisas även om de blev negativa. Därför är det viktigt att i förväg bestämma om en lyssning får ingå i testet. Man får inte göra 100 testserier med krav på 99% konfidens i varje enskilt test och bara redovisa den enda testserie som råkade ge 7 rätt i rad. Om ingen av de andra testserierna visade på en skillnad så är sannolikheten mycket stor att detta enskilda test gav 7 rätt av en slump, eftersom man gjorde så många tester. Upprepade tester sänker tydligen konfidensen.

Om det finns 1 subjekt som är med i testen och gränsen går vid 8 konsekutiva rätt av 8 möjliga för att det med 99 % sannolikhet inte är slumpen som avgör att man kryssat i rätt svar så innebär det att resultatet med 1 % sannolikhet är rätt på grund av slumpen. Om det finns 2 subjekt som är med i testet så kan båda med slumpens hjälp kryssa i rätt eller så kan en av dessa två kryssa i rätt med slumpens hjälp och det är detta alternativ som står till buds eftersom testet avbryts då en har svarat rätt på en i förväg bestämd serielängd.

Det betyder att med 2 deltagare så ökar sannolikheten för ett slumpmässigt korrekt resultat från 1 % till 2 %. Om det är 3 deltagare med i testen så ökar sannolikheten ytterligare att en av dessa har fått rätt med slumpens hjälp. Alla tre har ju möjligheten att ha fått en serie helt rätt på grund av slumpen och då ökar sannolikheten för att en av dem får en serie slumpmässigt rätt. Är det 4 stycken så är det 4 stycken och att en av dessa kan få en slumpmässigt rätt serie ökar ytterligare.

Svante skrev:Om man gör upprepade försök så sjunker alltså konfidensen. Om man tex gör två försök med 99% konfidens, blir sannolikheten 0,992=0,9801 eller ungefär 98% att ingen av försöksserierna ger positivt utfall av en slump. Konfidensen har alltså sjunkit till 98%. Gör man fem försök sjunker konfidensen till 0,995=0,951 eller ungefär 95%.

Det betyder att ju fler som är med i testet, desto större blir sannolikheten att en av testsubjekten får en serie helt rätt med slumpens hjälp. Har du 1 000 000 testsubjekt som är med i testen så minskar konfidensen med 0,99^1 000 000. Det blir inte mycket konfidens kvar. Sannolikheten för att nollhypotesen i sådant fall skall gälla blir nästan total d v s sannolikheten för att en av 1 000 000 människor skall få in en serie med slumpens hjälp är övervägande 8) (Understatement) Med 10 000 testsubjekt blir konfidensen 2,24877*10 upphöjt till -44. Det är ett litet tal. Mindre tal än så klarar inte mina kalkylatorer av.

Svante skrev:Hur hög konfidens som behövs varierar med frågeställningen. I vetenskapliga sammanhang brukar man inte rapportera resultat som signifikanta om konfidensen är under 95%. Själv tycker jag att 99% är rimligt för enskilda lyssningstest inom hifiområdet, eftersom det lämnar utrymme för upp till fem upprepade försök utan att 95%-gränsen nås.

Det blir lite lurigt med många inblandade personer i lyssningstesten. I LTS F/E-lyssningsförfarande räcker det med att 1 subjekt når fram och då kan testet avslutas. Men är det 1 000 000 som är med, så blir sannolikheten stor för att 1 av denna miljon testobjekt får en serie rätt på grund av slumpen och sedan bryts testet av. Då blir det sannolikt för en person av dessa att få hela serien rätt d v s det är högst osannolikt att ingen av dessa 1 miljon testobjekt inte skulle få en serie rätt. Men om 1 person gör testen och får rätt serie och gör om testen och då också får rätt på en serie och gör om testen igen och får rätt på en serie och igen och igen, så är det så att denne person klarade vid fler tillfällen att visa att nollhypotesen var felaktig och om andra personer i lika tester inte klarar så spelar det ingen roll för denne persons testresultat.

Man kan gå ett steg längre längre och ta hela jordens befolkning och postulera att det är så att ingen någonsin kommer höra skillnad på F och E på en speciell förstärkare och det är definitionsmässigt så under alla förutsättningar, vad de än vara må. Vad skulle i så fall vitsen vara med att söka bättre än så?

Låt oss också för ett ögonblick postulera att denne person som lyckades höra skillnad dog i samma ögonblick som han klarade serien så att man med fullkomlig säkerhet vet att ingen levande människa någonsin kommer att höra skillnad utom just denna gång då han som klarade det men dog en millisekund därefter. Hur relevant blir då resultatet för resterande befolknings inköp? Man kan vränga till många extravaganta konstigheter som man anser att man är helt och hållet tvungen att rätta sig efter. Det beror på hur nitisk man är.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-29 05:59

Ja, du har helt rätt i att det kan bli ett problem att ha många lyssnare
med om man:

1. Vill detektera ett fel som är så litet att bara ett fåtal kan höra det

och:

2. Låter alla svara var för sig utan att tala med varandra.

Men om bara en person av valfritt antal avger svar så spelar antalet
närvarande men icke-svarande människor ingen roll. Deras icke-svar
representerar inte (kan inte substitueras med) "8 st random-svar per
person", utan de är just de icke-svar svar de är.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-29 07:58

KarlXII skrev:Var går gränsen för var resultatet blir användbart då?
Som det är nu beror det ju från gång till gång på Guldörats dagsform, vem det nu är för dagen. Men jag antar att man vill ha så vass kompetens på plats som möjligt.

Jag tycker det är användbart ut ett systemperspektiv. Det vill säga, jag tror inte jag eller dom flesta andra hör dessa fel (det finns mycket tester som visar på detta) men i en kedja på 2-3-4-5 apparater så kan dom bli hörbara!
Det vill säga, om en CD spelare, försteg, slutsteg, enskilt har så små fel att endast "guldöron" i F/E lyssning fixar detta, så kan dom tillsammans, i en kedja, förstärka varandras fel så det blir ett hörbart problem. Det är en bra anledning att hålla varje enskilt fel så långt som möjligt, även om man kanske inte hör dom själv.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-12-29 08:26

petersteindl skrev:...
KarlXII skrev:Om vi ställer upp en liten men enkel hypotes : Alla förstärkare förvränger ljudet.

...

Nollhypotesen är: Alla förstärkare har förvrängt insignalen på dess utgång och detta kan inte detekteras med hörseln.

...
MvH
Peter

Bra Peter att du uppmärksammat K12's omvända nollhypotes.
Fast jag skulle skalla av nollhypotesen ytterligare:
Det går inte att detektera skillnaden med hörseln

Det är just den förmulering av nollhypotesen som rättfärdigar (eller gör det nödvändigt) att anlita duktiga lyssnare för testet.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-29 09:16

subjektivisten skrev:

Jag tycker det är användbart ut ett systemperspektiv. Det vill säga, jag tror inte jag eller dom flesta andra hör dessa fel (det finns mycket tester som visar på detta) men i en kedja på 2-3-4-5 apparater så kan dom bli hörbara!
Det vill säga, om en CD spelare, försteg, slutsteg, enskilt har så små fel att endast "guldöron" i F/E lyssning fixar detta, så kan dom tillsammans, i en kedja, förstärka varandras fel så det blir ett hörbart problem. Det är en bra anledning att hålla varje enskilt fel så långt som möjligt, även om man kanske inte hör dom själv.

Helt rätt!

Hårdrar man saken så handlar det även om att inte döma ut "tweaks" även om de enskilda sådana har minimal verkan. Tillsammans kan det bli hörbart. Med detta menar jag nu inte att varjehanda stollighet ska beaktas och/eller testas men snarare att det ska finnas omsorg även om de små detaljerna. Rena kontakter, att inte göra kabelvindor av "överblivna" kablar, att apparater känsliga för vibrationer (typ cd-spelare, rörsteg) är placerade på rätt sätt, att högtalarna är noggrant positionerade osv.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-29 09:22

petersteindl skrev:Menar du att alla dessa en miljon människor faktiskt varit med och lyssnat i lyssningstesten men där det i lyssningstesten visat sig att 999 999 inte kunnat höra skillnad?

Nä. Men även testresultat från audiolyssningar kan med relativt hög säkerhet extrapoleras :-) I alla fall borde det inte skilja mellan lyssningar och tex valprognoser.

/ B

Användarvisningsbild
pepe

Inläggav pepe » 2010-12-29 09:47

KarlXII skrev:Välkommen tillbaka Magnus,
men du hade varit mer välkommen under ditt gamla nickname.

i skrivande stund vet jag inte hur du ligger till med dina användarnamn - om de är borta eller vilande - men det kan vara intressant för de du diskuterar med att veta vem du är.
Beroende på ovanstående för vi se hur det blir med åtgärder.

/K12
Jag vet vem du tror att jag är - men du har fel, eller iallafall lite fel. Men jag tackar för att du tror att jag är så ung!

Jag har nämligen en brorson som heter just så, och som fått mig intresserad av att bygga en egen högtalare. Han tyckte jag kunde registrera mig här eftersom han inte visste hur man gör 2,5-vägare.

Magnus vill av någon princip han inte vill utveckla inte vara aktiv för tillfället, men han hälsar så gott.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-29 10:31

Almen skrev:
Kronkan skrev:Nedan en historiebeskrivning som är en förenklad bild av hur jag uppfattar diskussionen kring F/E.
---
Svante skrev någon gång anvisningar ”Blindtest” som kan appliceras på mätapparaten. Följer man de anvisningar skulle jag inte klara att visa att det inte var ett blindtest (Ursäkta dubbelnegationen). Men så verkar det som att IÖ kom till en insikt om att mätapparaten blev slö.

Nja, du vänder på det nu. Metoden och den praktiska tillämpningen kom först, sedan kom de formella anvisningarna.

PS. Eller så var det så du menade...?

Exakt så menade jag. Själva den tekniska delen av mätapparaten verkade komma först. Skönt för övrigt att just nu ta ett steg tillbaka i diskussionen. Inte roligt att vakna under kort ledighet och undra vad skriver andra skriver om en. Vill just nu vara lite passivare och sköta allt som inte hinns med under vardagarna, bl a håller jag på att fixa lite på stereon.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-29 10:48

Det bestämmer du. Ingen annan än du själv kan avgöra vilken relevans resultatet har för dig.

...en del förstärkare kan man nu inte detektera.

Ja, innan testet. Nej, efter. Eller det beror i och för sig på vem "man" är.

Varför inte inte hyra in en gästspelare i form av en Idiot Savant, med specialitet på ljudavvikelser? Finns säkert en någonstans som kan höra skillnad på i princip vad som helst.

Eller en specialtränad hund? Skulle vara hur lätt som helst att träna en hund till detta.

Man kan även kaskadkoppla ett antal testobjekt för att få fram skillnader som inte är hörbara i ett ordinarie test. Kanske är enklast.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-29 11:21

Almen skrev:Man kan även kaskadkoppla ett antal testobjekt för att få fram skillnader som inte är hörbara i ett ordinarie test. Kanske är enklast.

Det kan man iofs göra. Men tex slutsteg är inte konstruerade för att kopplas i mängd efter varandra. Hur vet man att de presterar lika i en kedja som de gör ensamt?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-29 11:30

subjektivisten skrev:

Ok, så om det är användbart för kedjor så skall man fortsätta som man gör och inte testa kedjor?
Verkar väl bättre att testa det som kan ge hörbara fel i kombinationer än att testa enbart delarna? För annars så vet man ju iaf inte vad rådet att kika på listan av odetekterade apparater leder till när dom kombineras.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 11:34

Harryup skrev:Verkar väl bättre att testa det som kan ge hörbara fel i kombinationer än att testa enbart delarna?

Det får du ju i så fall ombesörja själv... LTS kan ju rimligen inte lagerföra alla testade komponenter och sedan göra kedjetester på alla permutationer av dem. I vart fall inte utan att staten går in och institutionaliserar LTS med en häftig budget att anställa folk på permanent basis...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-29 11:41

Bill50x skrev:
Almen skrev:Man kan även kaskadkoppla ett antal testobjekt för att få fram skillnader som inte är hörbara i ett ordinarie test. Kanske är enklast.

Det kan man iofs göra. Men tex slutsteg är inte konstruerade för att kopplas i mängd efter varandra. Hur vet man att de presterar lika i en kedja som de gör ensamt?

/ B

Goda slutsteg (inte minst de som är svårdetekterade i F/E-lyssning) är konstruerade med relativt hög inimpedans, låg utimpedans, lagom bandbredd och hög stabilitet. Ett ingenjörsmässigt antagande är att de därför inte beter sig märkligt i en kedja.

Å andra sidan, skulle en instabilitet uppdagas så kan man ju analysera den och försöka ta reda på vad den beror på. Då kanske man kommer på något intressant, till exempel att de är känsliga för XXX varvid man bör undvika det.

Jag har inte sagt att det är nödvändigt eller önskvärt att kaskadkoppla en massa slutsteg - det var bara en respons till KarlXII:s förslag.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2010-12-29 11:52

Bild
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-29 11:59

Varför inte ta LTS tester/lyssningar för vad de är, eller utger sig för att vara, och därefter provlyssna prylarna i sin egen rigg.
Om LTS funnit en apparat " färgande" på något sätt och angett det så vet du lite mer än innan hur LTS uppfattar att den låter.
Om LTS funnit en apparat inte detekterbar så prova den själv och se vad du kommer fram till. Svårare är det inte.

Om någon transparent-fundamentalist vill hävda att han har det rätta ljudet enligt någon egen påhittad tolkning efter LTS tester/lyssningar så får man väl ta det för vad det är. En tolkning.
Är den personen tillfreds så är det väl helt OK.

På samma sätt kan en annan person med icke LTS-lyssnade prylar tycka att det ljud som anläggningen presterar motsvarar dennes uppfattning om hur det låter live. Är han tillfreds så är det helt OK.

Vad jag vill säga är att båda har rätt. De tycker att deras ljud är det rätta.
Vill man komma så nära " sanningen" som möjligt får man väl hyra in någon erfaren musiker med absolut gehör som tolkar en uppspelning av en för den personen väl känd inspelning. Problemet är om man själv inte fattar tycke för det som anges korrekt av detta guldöra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-29 12:02

sprudel skrev:Varför inte ta LTS tester/lyssningar för vad de är, eller utger sig för att vara, och därefter provlyssna prylarna i sin egen rigg.

Precis.

Eller om man trycker LTS gör ett bra jobb, bara köpa något rekommenderat och börja använda för musiklyssnande helt utan att "provlyssna". Om man är ointresserad av att behöva bry sig om grejorna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-29 12:10

sprudel skrev:Varför inte ta LTS tester/lyssningar för vad de är, eller utger sig för att vara, och därefter provlyssna prylarna i sin egen rigg.
Om LTS funnit en apparat " färgande" på något sätt och angett det så vet du lite mer än innan hur LTS uppfattar att den låter.
Om LTS funnit en apparat inte detekterbar så prova den själv och se vad du kommer fram till. Svårare är det inte.

Exaktemente, som tysken säger. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi