Harryup skrev:Och nog kan jag tänka mig att om man inte får prata med varandra skulle ordningen vara större.
...och resultaten obefintliga...
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Och nog kan jag tänka mig att om man inte får prata med varandra skulle ordningen vara större.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Och nog kan jag tänka mig att om man inte får prata med varandra skulle ordningen vara större.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Och nog kan jag tänka mig att om man inte får prata med varandra skulle ordningen vara större.
Är du allvarlig?
Den som hör en skillnad lär väl göra det ändå det räcker ju med att en person hör skillnad.
Och inte är det väl så att den rätta raden består av 8 detektioner där varje person har haft rätt en gång.
Eftersom den första skall svara F eller E och vad händer om man inte hunnit svara och den som svarar säger fel.
Är serien körd då eller om någon annan opponerar sig då han känner att testledaren "skruvar på sig" så blir svaret rätt trots att det inte var först?
Och är det testledaren som har en detektion så skriver ju IÖ att det händer att man byter plats och det är väl en utmärkt taktik.
Jag ser det här som mycket märkligt att det inte finns en dokumenterad instruktion som går att diskutera. Då hade man sluppit många gissningar och jag tror också att man kanske hade haft en lite annan syn själva på utförandet om man kunnat läsa om hur det skall gå till och möjligen rättat en del tveksamheter.
Utan dokumentation så känns det som en trevlig samling av lite kompisar som har trevligt och även lyssnar lite på apparater.
Harryup skrev:Händer det att du dokumenterar saker på jobbet också eller är det så trivialt att man enkelt håller allt i huvudet.
Erik_AA skrev:Jag tycker mer att det ni söker är en ingenjörsmässig standard.
Erik_AA skrev:Vetenskap kräver inga speciella standarder utan bara att man inte bryter mot några grundläggande principer samt dokumenterar det man gör.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Händer det att du dokumenterar saker på jobbet också eller är det så trivialt att man enkelt håller allt i huvudet.
Dokumenterar gör man när det finns en kund. Kod skall vara läsbar
och tillräckligt kommenterad för att dokumentation skall vara överflödig,
annars går det att förenkla ytterligare.
En snabbsammanfattning kan man väl rafsa ihop åt en kollega om man går på semester.![]()
Men sådant där som vilka kommandon man använde på VAX-VMS för 10 år sedan - sådant får man ju hålla i huvudet.
Almen skrev:Dubbelblint är alltså inget självändamål i sig, och om man kan säkerställa att testledaren inte gör något så att lyssnarna kan gissa vad som är vad så är det ju inget problem.
Magnuz skrev:Almen skrev:Dubbelblint är alltså inget självändamål i sig, och om man kan säkerställa att testledaren inte gör något så att lyssnarna kan gissa vad som är vad så är det ju inget problem.
Det kan man bara åstadkomma genom att de inte har någon kontakt överhuvudtaget, vilket kanske inte är så lätt... Lättare då att inte heller låta testledaren veta vilket som är vilket.
Magnuz skrev:Nattlorden skrev:Det är inget oöverstigligt problem att åstadkomma. Blir alla nöjda och glada då?
Troligen inte de som tycker att deltagarna inte ska få kommunicera sinsemellan.
Magnuz skrev:Almen skrev:Dubbelblint är alltså inget självändamål i sig, och om man kan säkerställa att testledaren inte gör något så att lyssnarna kan gissa vad som är vad så är det ju inget problem.
Det kan man bara åstadkomma genom att de inte har någon kontakt överhuvudtaget, vilket kanske inte är så lätt... Lättare då att inte heller låta testledaren veta vilket som är vilket.
KarlXII skrev:Magnuz skrev:Almen skrev:Dubbelblint är alltså inget självändamål i sig, och om man kan säkerställa att testledaren inte gör något så att lyssnarna kan gissa vad som är vad så är det ju inget problem.
Nej. Då kan han ju fortfarande påverka resultatet, t.ex. om han har en stark egen tro på att han har rätt. Är han duktig blir det högre chans för detektion, och är han inte bra så minskar den chansen. Detta gäller ju för andra också i gruppen om de får snacka under testet.
Nattlorden skrev:Piotr skrev:Jag vänder på frågan, vad är nyttan eller värdet med att veta vad de andra tror sig höra under ett skarpt test?
Om det får dig att lyssna efter saker du inte själv (ännu) hade kommit på att lyssna efter och det visar sig att du tack vare det kan konsekvent finna vad som är E (eller F, spelar ju ingen roll vilket så länge det är konsekvent).
Det är ju inte DU som skall testas. Det är ingen tävling vem som lyckas höra bäst.
Gruppens samlade förmåga bör vara bättre än en enskild individ.
Almen skrev:Kronkan skrev:Första steget för att säkerställa att testledaren inte kan påverka tesgruppen och dess enskilda medlemmar är att varje medlem har ett eget protokoll som han/hon skriver själv. Andra steget är att inte tillåta testdelatagarna prata med varandra. Då vet inte testledaren och andra svaret och får svårare att påverka medvetet eller omedvetet.
Skulle detta leda till sämre detektionsförmåga?
Tydligen. Som jag har förstått har man testat så och bara fått nollresultat.
Jag läser hellre tester med detektion/nollresultat i förhållandet 9/1 än tvärtom. Men det är ju olika.
Piotr skrev:Nattlorden skrev:Piotr skrev:Jag vänder på frågan, vad är nyttan eller värdet med att veta vad de andra tror sig höra under ett skarpt test?
Om det får dig att lyssna efter saker du inte själv (ännu) hade kommit på att lyssna efter och det visar sig att du tack vare det kan konsekvent finna vad som är E (eller F, spelar ju ingen roll vilket så länge det är konsekvent).
Men hur i hela lingonskogen vet vi att lyssnaren som "lär sig" verkligen hör själv och litar på det eller litar på den som vägleder?
Gruppens samlade förmåga bör vara bättre än en enskild individ.
Gruppens svar är värdelösa om man inte säkerställer sig om att influens inte finns mellan lyssnarna.
/Peter
Nattlorden skrev:Och det spelar ingen roll om testledaren kommunicerar med testgruppen så länge det bara gäller tips vad de skall lyssna efter om man tror sig kommit på något... det han inte får göra är att påverka en enskild "röstning", så har han sagt något så måste det växlas igen innan någon röstning får ske.
Piotr skrev:Men hur i hela lingonskogen vet vi att lyssnaren som "lär sig" verkligen hör själv och litar på det eller litar på den som vägleder?
Den process du tar upp kör man INNAN skarpt test tills rookien lärt sig höra. Sen får rookien stå på egna ben under test. Jag kan inte förstå hur man kan komma på idén att göra på annat vis.
Gruppens svar är värdelösa om man inte säkerställer sig om att influens inte finns mellan lyssnarna.
Piotr skrev:Men vad du missar är att en person - tex. "testledaren" - kan ge information och också avlägga ett svar och sedan kan en annan lyssnare avge svar på exakt samma testomgång... typ en sekund efter att den förste avgivit sitt svar.
Förstår du nu?
Man slopar inte den testomgång som information utbyttes under. Om så önskas kan alla lyssnare avge ett svar på en och samma testomgång sekunden efter att den första lyssnaren avgivit sitt svar.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Och nog kan jag tänka mig att om man inte får prata med varandra skulle ordningen vara större.
Nattlorden skrev:Piotr skrev:Men hur i hela lingonskogen vet vi att lyssnaren som "lär sig" verkligen hör själv och litar på det eller litar på den som vägleder?
Den process du tar upp kör man INNAN skarpt test tills rookien lärt sig höra. Sen får rookien stå på egna ben under test. Jag kan inte förstå hur man kan komma på idén att göra på annat vis.
När skall du släppa att det inte är lyssnaren som testas???
Det är APPARATEN som testas.Gruppens svar är värdelösa om man inte säkerställer sig om att influens inte finns mellan lyssnarna.
RÄKNA GRUPPEN SOM EN INDIVID. EN SERIE. GRUPPEN RÅKAR BARA BESTÅ AV PERSONER. HUR GRUPPEN TÄNKER INNAN DEN SVARAR HAR INGET MED SERIEN ATT GÖRA.
Nej, men GRUPPEN svarar bara en gång. Däremot kan delmedlemmars olika svar (om sådana föreligger) användas för att lära sig vem som bör ombedjas sluta gissa.
gnypp45 skrev:Hänger ni med?
Piotr skrev:Almen skrev:Jag läser hellre tester med detektion/nollresultat i förhållandet 9/1 än tvärtom. Men det är ju olika.
Är inte det skäl nog att misstänka att det skulle kunna finnas svagheter i den befintliga metoden?
Piotr skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Och nog kan jag tänka mig att om man inte får prata med varandra skulle ordningen vara större.
Så om jag sitter hemma och kör en blind ABX-runda i Foobar med 12/12 på två ljudfiler så är det ett inte ett resultat eftersom jag inte snackar med en medlyssnare?
/Peter
Piotr skrev:...
Jag har ju faktiskt varit med på test och varit styrelsemedlem i tekniska sektionen. Innan dess hade jag blindtestat apparater själv och med kompisar vid ett antal tillfällen under flera år.
/Peter
gnypp45 skrev:Och exakt vad är problemet med det? Det visar sig väl ganska snart på resultatet om man bara gissar?
Här har vi återigen ett påstående som görs utan att backas upp med något argument. Jag blir nyfiken: Varför är gruppens svar värdelösa om deltagarna sinsemellan får kommunicera?
Nattlorden skrev:RÄKNA GRUPPEN SOM EN INDIVID. EN SERIE. GRUPPEN RÅKAR BARA BESTÅ AV PERSONER. HUR GRUPPEN TÄNKER INNAN DEN SVARAR HAR INGET MED SERIEN ATT GÖRA.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Daad, NADifierad och 25 gäster