Du har helt rätt - självklart är inte den som för ögonblicket manövrerar
växlingarna med och gissar!
Det hoppas jag INGEN annan än Peter tror.
Som jag skrivit förut - om testledaren vill vara med och gissa måste
skötandet av växlingarna, skötas någon annan. Det är inte alls ovanligt
att så sker. Vi försöker ju se till så att de som har bäst öron "för dagen"
sitter med i de skarpa blindlyssningarna.
Vilka de är märker man ofta (för indikationer av) i de öppna lyssningarna
som föregår de blinda.
Kronkan skrev:Objektivisten skrev:E skrev:IngOehman skrev:Jag skulle till och med våga påstå att det som efterlyses av vissa är efterföljande något hjärndött förutbestämt akademiskt protokoll - framtaget för
att även de som inte fattar något skall kunna vara med och leka "institution".
Du var modigare än jag!
(Tänkte skriva något mycket likt det ovanstående tidigare i kväll.
Formuleringen innehöll då bland annat uttrycken "färdig mall" och
"vilken apa som helst".)
Mvh E*
Är det inte precis så det är idag, fast det saknas protokoll?
Hej Objektivisten!
Det tycks vara så att några vill att tråden dödas. Vill bara meddela att jag inte är ett dugg oroad över att kallas "hjärndöd" och "apa".
Det som oroar mig är om jag haft fel i min kritiska dialog. Men har ännu inte kommit till sådan slutsats. Snarare tvärtom.
Men modig har definierats som att våga säga apa och hjärndött.
Jag kan bara tala för mig själv - jag har inte kallat dig varken hjärndöd
eller apa.
Det jag har gjort är att peka på att procedurer som är hjärndöda och
som optimerats för att de som sköter dem inte skall behöva begripa
vad de gör, har föreslagits (ofta beledsagade av påståenden*), och
jag har redovisat svagheterna med sådana system och klargjort skälen
till att LTS hittills inte använd sådana system/metoder.
Jag har även efterlyst argument för de hjärndöda systemen, utan att
se annat än *påståenden om att de skulle vara bra, samtidigt som jag
har efterlyst motargument till det jag framfört - men även där har bara
påståenden (som visat att de som kommit med dem inte förstått ens
några av de mest basala sakerna) anförts.
Då är det svårt att komma vidare i diskussionerna.
Jag kan acceptera att det finns många som inte förstår, och som där-
till tycker och tror en massa saker, men jag har svårt att kommentera
det på något annat sätt än med: Jaha?
Det är tillåtet att inte begripa, liksom att tycka och tro saker. Men det
har ju liksom inte något med diskussionen att göra. Därför kommer inte
diskussionen någon vart. Det beklagar jag, men det ligger inte i mina
händer att göra något åt det.
Att detta är samband som går att förstå visas ju att att rätt så många
trots allt gör det. Kanske är det helt enkelt så att alla inte KAN göra det?
Och då kommer vi inte längre.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag tycker inte du skall oroa dig för att ha haft fel. Det är väldigt
hämmanden för diskussioner att blanda in sig själv på det viset.
Det spelar ingen roll varken vem som haft fel, eller om vad. Det enda
förnuftiga målet är att försöka hitta vad som är rätt (och att alla eller så
många som möjligt när diskussionen är färdig skall förstå).
Att gå från att ha haft fel till att ha förstått är en utveckling. Att ha haft
fel, och fortsätta ha det när argumenten har bollats färdigt, är däremot
ingen utveckling. Det är i själva verkat värre än de flesta tänkbara alter-
nativ.
Ett råd till alla är att före allting annat, lära sig att det är MYCKET lättare
att gå ifrån undrande till insatt, än att går från en felaktig övertygelse till
att bli insatt.
Förutfattade meningar är väldigt mycket "i vägen" för kunskap nämligen.
Tillsammans med prestige blir de ett ännu större hinder, men jag tror inte
att så många som deltagit i diskussionerna är hindrade av prestige i lika
hög grad som det är det av just en massa svårnedbrutna felaktiga förut-
fattade meningar. Jag skulle kunna rabbla några av de värsta av dem, men
jag tror jag avstår.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).