Ombyte förnöjer eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-12-30 22:45

Harryup skrev:Jag tycker tvärt om att om man håller sig till sakfrågan så har det ju klarlagts en del och en del nya frågor tillkommit. Tycker inte tråden är sämre än vanliga trådar här på faktiskt. Tvärtom, den innehåller ju F/E, LTS, personpåhopp det enda som saknas är väl att någon får semester.

:mrgreen:

(Möjligen saknas en urspårad placebodiskussion också för att listan ska bli komplett.)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-30 22:50

Max_Headroom skrev:LTS förklarar tydligt på sin hemsida vad man håller på med och vad F/E test är. Kan man inte förlika sig med det, fint, bra. Men det är inte LTS fel att dom inte passar alla.

Det kan vi tyvärr just nu inte vidimera, men efter vad jag kommer ihåg beskrivs inte alls hur den "mänskliga" delen av lyssningen går till, vilket ju är vad vi diskuterar här. Men jag kan ha fel, givetvis.

Allt skulle ju bli så mycket bättre om det fanns en beskrivning. Svante försökte, men blev inte accepterad. Trist att inte hans text redigeras så att de viktiga (IÖ?) blir nöjda.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-12-30 22:58

Johan_Lindroos skrev:
Kaha skrev:...

3. Lyssnare A hör ingen skillnad. Lyssnare B säger att "detta är F". Lyssnare B skriver ner samma sak som B.

...

Jag önskar bara ett litet klargörande då jag misstänker att du skrivit fel.

Menar du egentligen:
"3. Lyssnare A hör ingen skillnad. Lyssnare B säger att "detta är F". Lyssnare A skriver ner samma sak som B."

Annars vore ju påståendet lite konstigt, att person B skulle skriva ner samma sak som sig själv! Det finns ju ingen anledning till att göra så.

Jepp, sorry felskrivning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-30 23:04

Harryup skrev:Jag tycker att det känns lite konstigt att varken Svante, Johan eller StudioBlue kommenterar testerna, det skulle kännas väldigt bra om dom hade tid och lust med det för min egen del.

Och om Svante, Johan och Claes säger att testerna är blinda och att lyssningsserierna för detektion är korrekt redovisade samt signifikansen tillräckligt bra? Tror du på allvar att de skulle vara med på test efter test och skriva långa artiklar i MoLt om de inte ansåg det?

Och om DQ-20 och dimitri, de på forumet som jag bedömer ha mest kunskap om statistik, säger att utifrån det de kan bedöma, redovisningarna verkar vara korrekta?

Det handlar ändå alltid om ett förtroende. Var är det som säger att Morello inte ibland manipulerar mätningarna för att vissa förstärkare skall framstå i dålig dager? Litar du på hans mätningar? I så fall, varför?

Min egen summering i nuläget är att det finns absolut möjligheter till förbättringar och till att göra testen "apsäker".

Har du några konkreta förslag?
Senast redigerad av Almen 2010-12-30 23:18, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-30 23:05

gnypp45 skrev:(Möjligen saknas en urspårad placebodiskussion också för att listan ska bli komplett.)

Hur fixar vi det enklast?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-12-30 23:10

Nattlorden skrev:
gnypp45 skrev:(Möjligen saknas en urspårad placebodiskussion också för att listan ska bli komplett.)

Om Studio Blue bytar ut sina kablar till Transperants Opus, så kan vilken bonne som helst höra skillnaderna.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-30 23:10

Max_Headroom skrev:
Piotr skrev:
subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:Nej det måste det inte. Det vore däremot hederligt att skriva att det i så fall är hemligt, så slapp vi försöka räkna ut metoden genom att ställa de 1000 frågor som redan ställts i detta ämne.

Men nya tes: F/E-metoden som LTS använder den, är hemlig.

Det är givetvis helt OK, om LTS tycker så. Det vore kul att veta, i så fall.

Igen, varför ska LTS göra detta för icke-medlemar som i många fall är personer som snackar skit om LTS?

Det "ska" LTS göra om LTS som förening vill ha en bättre dialog och en bättre image än den som råder.

LTS är till för medlemmarna. Inte gnällspikar som inte förstår vad föreningen håller på med och som saknar förmåga och/eller intresse av att sätta sig in i det heller.

För mig är det helt obegripligt hur F/E-test fortfarande kan diksuteras och att somliga, trots att dom läst här i åratal, fortfarande inte begriper vad det är. Men klaga är man bra på...

LTS har vad jag kan se inga problem med imagen, men folk som inte förstår verksamheten ägnar en enrom energi på att snacka skit om föreningen istället för att t.ex. starta en egen förening där man ägnar sig åt verksamhet som man själv anser är vettig.
LTS förklarar tydligt på sin hemsida vad man håller på med och vad F/E test är. Kan man inte förlika sig med det, fint, bra. Men det är inte LTS fel att dom inte passar alla.

Tycker inte att det känns som du har läst allt riktigt. Din kritik tycker jag ser ut som om diskussionen gällde just de gamla vanliga F/E-trådarna.
Men här är det ju mera teori kontra praktik och även Piotrs erfarenheter som tillför mer information. OM man inte vill diskutera F/E på faktiskt så bör man inte heller dra upp transparenta kedjor, hänvisa till att F/E är den enda "vettiga" metoden för att välja ut utrustning. Det blir ju liksom en följddiskussion av det eftersom alla inte tycker så. Och det kan man ju knappast vara överraskad av längre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-30 23:25

StefanL skrev:
Nattlorden skrev:

Om Studio Blue bytar ut sina kablar till Transperants Opus, så kan vilken bonne som helst höra skillnaderna.

Du verkar inte att förstå F/E-lyssning så att konfidens infinner sig. . . :P

Men om man byter till min egen, Laila Honky Tonk Blue Velvet Creeme
Last Edition Point 4 Love . . . då jäsiken serru . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-30 23:25

Harryup skrev:OM man inte vill diskutera F/E på faktiskt så bör man inte heller dra upp transparenta kedjor, hänvisa till att F/E är den enda "vettiga" metoden för att välja ut utrustning.

Men det är ju alltid de som är mer eller mindre kritiska mot F/E som drar upp detta! I den här tråden var det till exempel lennartj och Bill50x...

Tycker du att de som är inblandade i LTS F/E-lyssningar skall avstå från att respondera?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-30 23:39

Almen skrev:
Harryup skrev:Jag tycker att det känns lite konstigt att varken Svante, Johan eller StudioBlue kommenterar testerna, det skulle kännas väldigt bra om dom hade tid och lust med det för min egen del.

Och om Svante, Johan och Claes säger att teserna är blinda och att lyssningsserierna för detektion är korrekt redovisade samt signifikansen tillräckligt bra? Tror du på allvar att de skulle vara med på test efter test och skriva långa artiklar i MoLt om de inte ansåg det?

Och om DQ-20 och dimitri, de på forumet som jag bedömer ha mest kunskap om statistik, säger att utifrån det de kan bedöma, redovisningarna verkar vara korrekta?

Det handlar ändå alltid om ett förtroende. Var är det som säger att Morello inte ibland manipulerar mätningarna för att vissa förstärkare skall framstå i dålig dager? Litar du på hans mätningar? I så fall, varför?

Min egen summering i nuläget är att det finns absolut möjligheter till förbättringar och till att göra testen "apsäker".

Har du några konkreta förslag?

I dagsläget vet jag bara att IÖ tycker att Svante har fel och att Piotr har fel.
Piotr tycker att IÖ har fel och Svante tycker förmodligen eftersom man inte följer hans rekommendation så görs inte testerna optimalt.
Morello verkar tycka att det finns en del att förbättra eftersom han varit med om att "bygga upp" ett nytt system som förkastats av IÖ.
Subjektivisten kan allt runt F/E och sitter förmodligen och filar på ett inlägg där allt förklaras. DQ-20 kan statistik men har mig veterligen inte varit med praktiskt i vart fall inte många gånger utan får försöka försvara den offentliga bilden av verksamheten. Dimitri har svårt att hålla sig neutral och färgas av detta inte bra om man skall vara objektiv, diskad.
Morello verkar vara en hajare på att bygga förstärkare men kan plötsligt inte testa dom på ett bra sätt enligt en del andra.
Tja, verkar gruppen homogen?
För min del så verkar en del försvara testen till 100% för att det görs av LTS och skulle någon annan ha haft denna diskussion mellan inblandade skulle det skrattats gott på faktiskt.

Jag litar nog mest på Svante, Morello och Piotr.
Alla dessa 3 som viljandes LTS väl i grunden och ha minst personliga agenda att försvara något som kan uppfattas som fel av verksamheten idag. Dessutom så skriver/skrev alla utan att betygsätta motståndarna vilket kraftig drar ner mitt förtroende i en diskussion. Har man rätt behöver man inte angripa motståndaren, det räcker med att redovisa sina åsikter så får andra dömma utifrån det.
Så ja, jag litar på Morellos mätningar för att någon annan kan upprepa dom och påvisa att dom är felaktiga.
Och jag tycker LTS tester verkar praktiskt stökiga och det känns som att det kan vara mer än dagsformen som avgör hur vad som upptäcks.
En apmanual skulle vara perfekt för att kunna upprepa testerna på andra ställen i landet. Att det skulle vara mer än vanligt ingenjörsarbete att genomföra en test tror jag inte på. Och är det det, så borde det verkligen dokumenteras i medlemmarnas intresse så att testerna kan fortsätta när/om nuvarande testsektion inte längre orkar och har tid. Kontinuitet borde vara något eftersträvansvärt inom alla verksamheter.

mvh/Harryup

edit:stavfel
Senast redigerad av Harryup 2010-12-30 23:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-30 23:44

perstromgren skrev:
Nattlorden skrev:

Troligen har de insett att frågandet inte är seriöst till största delen och gör helt rätt i att hålla sig borta.

Jag är helt seriös.

Per - Gratuelarar du har gjort 10 000 inlägg.
Räknar mig också som seriös fast bara hobbyaudiofil.Ser faktiskt mest seriösa inlägg från opponenterna fast jag kan ju sakna Laila:s kommentarer. Hon är ju lite beroendeframkallande.

Kaha, jag kommer att svara dig! Du uppträder också alltid sakligt och seriöst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-30 23:46

Almen skrev:
Harryup skrev:OM man inte vill diskutera F/E på faktiskt så bör man inte heller dra upp transparenta kedjor, hänvisa till att F/E är den enda "vettiga" metoden för att välja ut utrustning.

Men det är ju alltid de som är mer eller mindre kritiska mot F/E som drar upp detta! I den här tråden var det till exempel lennartj och Bill50x...

Tycker du att de som är inblandade i LTS F/E-lyssningar skall avstå från att respondera?

Nä, men kanske inte mynta alltför många nya uttryck som har en betydelse som inte går att verifiera. Sen om det bara vore de verkligen inblandade som svarade så vore ju allt lugnt. Men tyvärr svarar ju en hel del andra personer som om dom kunde allt vilket inte är fallet. Och så finns det en del som rent reflexmässigt försvarar allt som rör LTS för att LTS kan ju inte ha fel.

Så nej, om de inblandade svarar vilket dom inte gör vore ju allt mycket klarare. Och säkert bruset väsentligt lägre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-30 23:52

Harryup skrev:Jag litar nog mest på Svante, Morello och Piotr.
Alla dessa 3 som viljandes LTS väl i grunden och ha minst personliga agenda att försvara något som kan uppfattas som fel av verksamheten idag. Dessutom så skriver/skrev alla utan att betygsätta motståndarna vilket kraftig drar ner mitt förtroende i en diskussion.

Något speciellt som gör att du inte litar på Claes och Johan? Eftersom Johan har skrivit de flesta testartiklarna så följer i och för sig att du inte har förtroende för resultaten.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-30 23:52

Harryup skrev:I dagsläget vet jag bara att IÖ tycker att Svante har fel och att Piotr har fel.
Piotr tycker att IÖ har fel och Svante tycker förmodligen eftersom man inte följer hans rekommendation så görs inte testerna optimalt.
Morello verkar tycka att det finns en del att förbättra eftersom han varit med om att "bygga upp" ett nytt system som förkastats av IÖ.
Subjektivisten kan allt runt F/E och sitter förmodligen och filar på ett inlägg där allt förklaras. DQ-20 kan statistik men har mig veterligen inte varit med praktiskt i vart fall inte många gånger utan får försöka försvara den offentliga bilden av verksamheten. Dimitri har svårt att hålla sig neutral och färgas av detta inte bra om man skall vara objektiv, diskad.
Morello verkar vara en hajare på att bygga förstärkare men kan plötsligt inte testa dom på ett bra sätt enligt en del andra.
För min del så verkar en del försvara testen till 100% för att det görs av LTS och skulle någon annan ha haft denna diskussion mellan inblandade skulle det skrattats gått på faktiskt.

Alla dessa 3 som viljandes LTS väl i grunden och ha minst personliga agenda att försvara något som kan uppfattas som fel av verksamheten idag. Dessutom så skriver/skrev alla utan att betygsätta motståndarna vilket kraftig drar ner mitt förtroende i en diskussion. Har man rätt behöver man inte angripa motståndaren, det räcker med att redovisa sina åsikter så får andra dömma utifrån det.
Så ja, jag litar på Morellos mätningar för att någon annan kan upprepa dom och påvisa att dom är felaktiga.
Och jag tycker LTS tester verkar praktiskt stökiga och det känns som att det kan vara mer än dagsformen som avgör hur vad som upptäcks.
En apmanual skulle vara perfekt för att kunna upprepa testerna på andra ställen i landet. Att det skulle vara mer än vanligt ingenjörsarbete att genomföra en test tror jag inte på. Och är det det, så borde det verkligen dokumenteras i medlemmarnas intresse så att testerna kan fortsätta när/om nuvarande testsektion inte längre orkar och har tid. Kontinuitet borde vara något eftersträvansvärt inom alla verksamheter.

mvh/Harryup

Det här tycker jag var en mycket bra och tänkvärd sammanfattning som
mer än en person här inne borde läsa, mer än en gång.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-30 23:56

Harryup skrev:Nä, men kanske inte mynta alltför många nya uttryck som har en betydelse som inte går att verifiera.

:?:

Så nej, om de inblandade svarar vilket dom inte gör vore ju allt mycket klarare. Och säkert bruset väsentligt lägre.

Svante*, Claes och Johan har i andra trådar besvarat detta. De kanske har tröttnat på att bli misstrodda... :roll:

*Du har väl läst krasse2-tråden?
Senast redigerad av Almen 2010-12-30 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-30 23:56

Almen skrev:

Kunde inte tro att lennartj och Bill50X satt med i LTS F/E-panel. Där ser man.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-30 23:59

harryup skrev:En apmanual skulle vara perfekt för att kunna upprepa testerna på andra ställen i landet. Att det skulle vara mer än vanligt ingenjörsarbete att genomföra en test tror jag inte på.

Finns inga apmanualer för "vanligt ingenjörsarbete" heller.
Senast redigerad av Almen 2010-12-31 00:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-31 00:05

Almen skrev:
Aerob skrev:En apmanual skulle vara perfekt för att kunna upprepa testerna på andra ställen i landet. Att det skulle vara mer än vanligt ingenjörsarbete att genomföra en test tror jag inte på.

Tja...

The Art of Computer Programming av Donald E. Knuth

eller varför inte

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-31 00:05

Aerob skrev:
Harryup skrev:I dagsläget vet jag bara att IÖ tycker att Svante har fel och att Piotr har fel.
För min del så verkar en del försvara testen till 100% för att det görs av LTS och skulle någon annan ha haft denna diskussion mellan inblandade skulle det skrattats gått på faktiskt.

mvh/Harryup

Det här tycker jag var en mycket bra och tänkvärd sammanfattning som
mer än en person här inne borde läsa, mer än en gång.

Eftersom jag anser mig ha sagt mitt i detta o har min bild rätt klar om vad det hela handlar om... Tyvärr har många begravt sitt sista uns förtroende i denna tråd. Men det är väl bra på sätt o vis, att man får insikt. Således +1.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-31 00:08

Almen skrev:
Aerob skrev:En apmanual skulle vara perfekt för att kunna upprepa testerna på andra ställen i landet. Att det skulle vara mer än vanligt ingenjörsarbete att genomföra en test tror jag inte på.

Ett citat av mig, men jag kan inte minnas att jag skrivit dessa ord?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-31 00:12

Almen skrev:
Harryup skrev:Jag litar nog mest på Svante, Morello och Piotr.
Alla dessa 3 som viljandes LTS väl i grunden och ha minst personliga agenda att försvara något som kan uppfattas som fel av verksamheten idag. Dessutom så skriver/skrev alla utan att betygsätta motståndarna vilket kraftig drar ner mitt förtroende i en diskussion.

Något speciellt som gör att du inte litar på Claes och Johan? Eftersom Johan har skrivit de flesta testartiklarna så följer i och för sig att du inte har förtroende för resultaten.

Nej, inget speciellt. Claes känner jag inte och Johan är ju trevlig och går säkert att lita på.
Men det har tyvärr inget alls med om det går ett lite på det praktiska utförandet eller inte. Vare sig Piotrs skrivande eller inte stämmer, så är det bara IÖ som opponerat sig emot det. Tycker kanske Claes och Johan att Piotr har rätt? Det vet vi ju inte ännu. Att 2 personer är på plats och båda tycker att dom är testledare känns en smula förvånande. Ponera att Piotr har rätt så borde väl IÖ vara så koncentrerad om han deltager att han uppfattar det? Och om IÖ har rätt så borde väl Piotr ha varit så koncentrerad att han inte missar IÖ's instruktioner? Så vilken som än ledde den aktuella testen fick tydligen inte alla att vara koncentrerade.
Hur ser då avgivna röster ut ifrån en sådan test? Testledarna röstar väl inte så då var det alltså 2 som inte röstade alls. Går det att missa, ja tydligen. Går det då att missa annat? Som att man kanske trots allt som testledare möjligen påverkar gruppen med att göra omedvetna vinkar om vilket som är vilket? Är jag konspiratorisk eller realist?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-12-31 00:16

Laila skrev:
StefanL skrev:
Nattlorden skrev:

Jag ville inte göra reklam för din bästa-kabel-någonsin :idea:

Men F/E behövs inte, med dessa kablar hör frugan skillnaden från köket. Vilket iofs kräver att testdeltagarna har fruar. Och att testlokalen har ett kök. :wink:
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-31 00:18

Laila skrev:
StefanL skrev:
Nattlorden skrev:

Hej Laila!
Long time no see. Kommer att fixa en utflippad placebodiskussion men senare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-12-31 00:31

Almen skrev:

B/A-listening tests for dummies 8) :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-31 00:48

Aerob skrev:
Almen skrev:
[s]Aerob[/s]harryup skrev:En apmanual skulle vara perfekt för att kunna upprepa testerna på andra ställen i landet. Att det skulle vara mer än vanligt ingenjörsarbete att genomföra en test tror jag inte på.

Ett citat av mig, men jag kan inte minnas att jag skrivit dessa ord?

Förlåt, fel av mig. Jag har ändrat.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-31 00:53

Harryup skrev:...Och det kan man ju knappast vara överraskad av längre.

Jodå, det går fint! :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-12-31 00:58

Om det är bra eller dåligt vet jag inte men tråden har ju helt klart skadat F/E-testernas trovärdighet om inte värre själva LTS med hemlighetsmakeriet.
Flera "auktoriteter" är ju tagna på sängen här.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-12-31 01:18

ThePreTor1aN skrev:[…] skadat F/E-testernas trovärdighet […]

Trovärdigheten för din egen räkning är väl den enda du kan berätta för
oss om? Ändå får du det att låta som att du talar för många …

Redigerat: Enbart lagt till citeringen.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2010-12-31 01:31, redigerad totalt 3 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-31 01:24

Det finns många apor. Frågan är om de kan läsa manualer.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-12-31 01:24

Harryup skrev:
Almen skrev:Något speciellt som gör att du inte litar på Claes och Johan? Eftersom Johan har skrivit de flesta testartiklarna så följer i och för sig att du inte har förtroende för resultaten.

Nej, inget speciellt. Claes känner jag inte och Johan är ju trevlig och går säkert att lita på.
Men det har tyvärr inget alls med om det går ett lite på det praktiska utförandet eller inte.

Jo, det har det. Antingen litar du på det Johan skriver eller så gör du det inte.

Tycker kanske Claes och Johan att Piotr har rätt?

I en tråd startad av dig skrev Claes följande (mån 28 jun, 2010 15:32):
Claes skrev:Skriverierna på faktiskt om Ljudtekniska Sällskapets test av Piotrs Lynx Aurora 8 visar hur viktigt det är med en fungerande dialog. Efter Ingvar Öhmans uttömmande redogörelse för sakförhållandena under testet är det min förhoppning att alla oklarheter i sammanhanget ska vara utredda.

Piotr skulle återkomma om detta men har såvitt jag vet inte gjort det.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi