Moderator: Redaktörer
theSaint skrev:Kom till insikt att jag trivs bättre i vardagsrummet. Behagligare ljud och mer socialt.
Panelguy skrev:theSaint skrev:Kom till insikt att jag trivs bättre i vardagsrummet. Behagligare ljud och mer socialt.
Måste säga att jag inte riktigt gillar idén med att sitta själv i nå´n skrubb i källaren eller garaget och lyssna, blir som sagt lite osocialt
Panelguy skrev:theSaint skrev:Kom till insikt att jag trivs bättre i vardagsrummet. Behagligare ljud och mer socialt.
Måste säga att jag inte riktigt gillar idén med att sitta själv i nå´n skrubb i källaren eller garaget och lyssna, blir som sagt lite osocialt
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:theSaint skrev:Kom till insikt att jag trivs bättre i vardagsrummet. Behagligare ljud och mer socialt.
Hm, det är nog just osocialt jag vill att det skall vara då jag lyssnar på musik.
Om det pratas eller om dörren till skrubben hela tiden rycks upp, så blir jag mest irriterad.
Panelguy skrev:Jo det finns ju nå´t positivt med "skrubben" också
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Jo det finns ju nå´t positivt med "skrubben" också
Men, numera stänger jag om mig mest för att inte min sambo skall behöva lyssna på musik hon kanske inte tycker om,
eller inte vill lyssna på just då,
eller inte vill ha en massa högt ljud i öronen.
Måste nog säga att jag har ganska svårt att koppla av om jag lyssnar tillsammans med andra.
Det vore ju som att gå på bio och hela tiden prata och kommentera filmen.
Jobbigast är det nog då det "pratas apparat" under tiden musiken ljuder.
Skulle föredra att man lyssnar tyst tillsammans och kommenterar efter att stycket är slut.
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:theSaint skrev:Kom till insikt att jag trivs bättre i vardagsrummet. Behagligare ljud och mer socialt.
Hm, det är nog just osocialt jag vill att det skall vara då jag lyssnar på musik.
Om det pratas eller om dörren till skrubben hela tiden rycks upp, så blir jag mest irriterad.
Richard skrev:Strmbrg skrev:Panelguy skrev:theSaint skrev:Kom till insikt att jag trivs bättre i vardagsrummet. Behagligare ljud och mer socialt.
Håller med dig, strmbrg.
Musiklyssning framför stereon för mig är en osocial företeelse. Denna lyssningsteknik- att verkligen lyssna till vad musikerna spelar- inte bara att de spelar, gör att jag gillar sk. aktiv lyssning.
Ett arv från Linn-tiden.
Här har jag märkt att högtalarnas exakta placering i rummet spelar en väldigt stor roll om man vill ta till sig musiken så enkelt som möjligt- och höra vilka toner som spelas så tydligt det bara går.
Lyssning som bakgrundsmusik kan jag ju förstås också uppskatta- men då duger det bra med en mp3 data-player i köket eller bilstereon. Då blir det mera socialt eftersom man kan samtala med övriga i rummet.
Men för mig ger passiv lyssning aldrig något stort musikutbyte.![]()
Jag tycker din jämförelse med att gå på konsert eller bio är väldigt bra.
Hur spelar orkestern egentligen ? Vad handlar filmen om ?
Det krävs aktivitet från lyssnaren för att ta till sig musiken och filmen.*
Och då vill man ju inte bli stört stup i kvarten, ju.
* Egentligen en självklarhet, kan man tycka. Men uppenbarligen inte bland en del audiofiler. Men kanske dessa är mera intresserade av apparaterna de äger, än själva musiken de lyssnar till.
Vad vet jag ?
subjektivisten skrev:Jag har ett dedikerat vardagsrum. Så var det fixat.
Richard skrev:... har jag märkt att högtalarnas exakta placering i rummet spelar en väldigt stor roll om man vill ta till sig musiken så enkelt som möjligt- och höra vilka toner som spelas så tydligt det bara går.
Lyssning som bakgrundsmusik kan jag ju förstås också uppskatta- men då duger det bra med en mp3 data-player i köket eller bilstereon. Då blir det mera socialt eftersom man kan samtala med övriga i rummet.
Men för mig ger passiv lyssning aldrig något stort musikutbyte.![]()
Jag tycker din jämförelse med att gå på konsert eller bio är väldigt bra.
Hur spelar orkestern egentligen ? Vad handlar filmen om ?
Det krävs aktivitet från lyssnaren för att ta till sig musiken och filmen.*
Och då vill man ju inte bli stört stup i kvarten, ju.
* Egentligen en självklarhet, kan man tycka. Men uppenbarligen inte bland en del audiofiler. Men kanske dessa är mera intresserade av apparaterna de äger, än själva musiken de lyssnar till.
Vad vet jag ?
Strmbrg skrev:Men, numera stänger jag om mig mest för att inte min sambo skall behöva lyssna på musik hon kanske inte tycker om,
eller inte vill lyssna på just då, eller inte vill ha en massa högt ljud i öronen.
Måste nog säga att jag har ganska svårt att koppla av om jag lyssnar tillsammans med andra.
Det vore ju som att gå på bio och hela tiden prata och kommentera filmen.
Jobbigast är det nog då det "pratas apparat" under tiden musiken ljuder.
Skulle föredra att man lyssnar tyst tillsammans och kommenterar efter att stycket är slut.
Richard skrev:Musiklyssning framför stereon för mig är en osocial företeelse. Denna lyssningsteknik- att verkligen lyssna till vad musikerna spelar- inte bara att de spelar, gör att jag gillar sk. aktiv lyssning.
Richard skrev:Här har jag märkt att högtalarnas exakta placering i rummet spelar en väldigt stor roll om man vill ta till sig musiken så enkelt som möjligt- och höra vilka toner som spelas så tydligt det bara går.