Har du ett "dedikerat lyssningsrum"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

42
44%
Ja
44
46%
Det är bara jag i hushållet
9
9%

Antal röster : 95

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-30 23:57

Eller spisar du i vardagsrummet?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-31 00:02

Just nu spisar jag i vardagsrummet. Men medveten om vardagsrummets akustiska tillkortakommande, så har jag börjat bygga ett dedikerat läs och musiklyssningsrum! ( jag har sågat hål i golvet, so far... :wink: )

Edit: Jag röstade på det solitära hushållet.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2010-12-31 00:29

Jag blev med ett dedikerat lyssningsrum för några veckor sedan. Där lyssnar jag på mina pip. I vardagsrummet lyssnar jag på mina LTS-3v-f2.

Kom till insikt att jag trivs bättre i vardagsrummet. Behagligare ljud och mer socialt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-31 13:08

theSaint skrev:Kom till insikt att jag trivs bättre i vardagsrummet. Behagligare ljud och mer socialt.

Måste säga att jag inte riktigt gillar idén med att sitta själv i nå´n skrubb i källaren eller garaget och lyssna, blir som sagt lite osocialt :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-31 13:11

Panelguy skrev:
theSaint skrev:Kom till insikt att jag trivs bättre i vardagsrummet. Behagligare ljud och mer socialt.

Måste säga att jag inte riktigt gillar idén med att sitta själv i nå´n skrubb i källaren eller garaget och lyssna, blir som sagt lite osocialt :wink:

Det finns ju ändå bara plats för en, i "sweetspot"! :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-31 13:30

Panelguy skrev:

Hm, det är nog just osocialt jag vill att det skall vara då jag lyssnar på musik.
Om det pratas eller om dörren till skrubben hela tiden rycks upp, så blir jag mest irriterad.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-31 13:37

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

Hm, det är nog just osocialt jag vill att det skall vara då jag lyssnar på musik.
Om det pratas eller om dörren till skrubben hela tiden rycks upp, så blir jag mest irriterad.

Jo det finns ju nå´t positivt med "skrubben" också :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-31 13:43

Panelguy skrev:Jo det finns ju nå´t positivt med "skrubben" också :D

Men, numera stänger jag om mig mest för att inte min sambo skall behöva lyssna på musik hon kanske inte tycker om,
eller inte vill lyssna på just då,
eller inte vill ha en massa högt ljud i öronen.

Måste nog säga att jag har ganska svårt att koppla av om jag lyssnar tillsammans med andra.
Det vore ju som att gå på bio och hela tiden prata och kommentera filmen.

Jobbigast är det nog då det "pratas apparat" under tiden musiken ljuder.

Skulle föredra att man lyssnar tyst tillsammans och kommenterar efter att stycket är slut.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-31 13:52

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:Jo det finns ju nå´t positivt med "skrubben" också :D

Men, numera stänger jag om mig mest för att inte min sambo skall behöva lyssna på musik hon kanske inte tycker om,
eller inte vill lyssna på just då,
eller inte vill ha en massa högt ljud i öronen.

Måste nog säga att jag har ganska svårt att koppla av om jag lyssnar tillsammans med andra.

Skulle föredra att man lyssnar tyst tillsammans och kommenterar efter att stycket är slut.

Alla seriösa audiofiler pratar apparat under lyssningen, helst skall musiken även överröstas :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-31 13:54

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

Håller med dig, strmbrg.

Musiklyssning framför stereon för mig är en osocial företeelse. Denna lyssningsteknik- att verkligen lyssna till vad musikerna spelar- inte bara att de spelar, gör att jag gillar sk. aktiv lyssning.

Ett arv från Linn-tiden.

Här har jag märkt att högtalarnas exakta placering i rummet spelar en väldigt stor roll om man vill ta till sig musiken så enkelt som möjligt- och höra vilka toner som spelas så tydligt det bara går.

Lyssning som bakgrundsmusik kan jag ju förstås också uppskatta- men då duger det bra med en mp3 data-player i köket eller bilstereon. Då blir det mera socialt eftersom man kan samtala med övriga i rummet.

Men för mig ger passiv lyssning aldrig något stort musikutbyte. :?
Jag tycker din jämförelse med att gå på konsert eller bio är väldigt bra.
Hur spelar orkestern egentligen ? Vad handlar filmen om ?
Det krävs aktivitet från lyssnaren för att ta till sig musiken och filmen.*

Och då vill man ju inte bli stört stup i kvarten, ju. :)

* Egentligen en självklarhet, kan man tycka. Men uppenbarligen inte bland en del audiofiler. Men kanske dessa är mera intresserade av apparaterna de äger, än själva musiken de lyssnar till.

Vad vet jag ?
Senast redigerad av Richard 2010-12-31 14:04, redigerad totalt 4 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-12-31 13:55

Kombinerat sov och hemmabiorum. I framtiden vill jag nog lyssna i vardagsrummet av sociala själ. Sen brukar jag inte "finlyssna".

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-31 14:09

Richard skrev:
Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:

Håller med dig, strmbrg.

Musiklyssning framför stereon för mig är en osocial företeelse. Denna lyssningsteknik- att verkligen lyssna till vad musikerna spelar- inte bara att de spelar, gör att jag gillar sk. aktiv lyssning.

Ett arv från Linn-tiden.

Här har jag märkt att högtalarnas exakta placering i rummet spelar en väldigt stor roll om man vill ta till sig musiken så enkelt som möjligt- och höra vilka toner som spelas så tydligt det bara går.

Lyssning som bakgrundsmusik kan jag ju förstås också uppskatta- men då duger det bra med en mp3 data-player i köket eller bilstereon. Då blir det mera socialt eftersom man kan samtala med övriga i rummet.

* Egentligen en självklarhet, kan man tycka. Men uppenbarligen inte bland en del audiofiler. Men kanske dessa är mera intresserade av apparaterna de äger, än själva musiken de lyssnar till.

Vad vet jag ?

Tror nog det ÄR en självklarhet för de allra flesta. Tror det är väldigt få audiofiler som bakgrundslyssnar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-31 14:31

Jag har ett dedikerat vardagsrum. Så var det fixat.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-12-31 14:35

subjektivisten skrev:Jag har ett dedikerat vardagsrum. Så var det fixat.

det har jag också och även ett dedikerat kök :P

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-31 15:30

Herr Öhman har varit på besök så rum finns nu och där lyssnas det stup-i-ett-stup-i-ett-stup-i-ett..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-12-31 16:21

Ett dedikerat vardagsrum som delas med familjen vilket gör att finlyssingen inte blir så ofta. Som det är nu så finns inte tiden att finlyssna särskilt ofta, så att ha ett rum enbart för det känns inte meningsfullt.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2010-12-31 16:22

Richard skrev:... har jag märkt att högtalarnas exakta placering i rummet spelar en väldigt stor roll om man vill ta till sig musiken så enkelt som möjligt- och höra vilka toner som spelas så tydligt det bara går.

Vad vet jag ?

Man vill inte bli störd när man är helt inne i musiken, men bara för det kanske man inte vill vara ensam när man lyssnar. Har stereon centralt placerad i huset och i princip alltid musik på oberoende om jag är själv eller har sällskap. Det är alltid trevligare med musik än utan och mina vänner brukar reagera om musiken tystnar (har nätverksspelare med låååånga spellistor). Även om musiken inte alltid dominerar så är det ändå relativt vanligt att man sitter tyst en längre stund helt försjunken i något musikstycke. Detta även om vi skulle vara många hemma.

Begreppet aktiv lyssning tycker jag är lite konstigt då jag tycker att man tar till sig musiken bäst när man inte blandar in intellektualisering av det man hör. Det skall liksom bara rakt in - utan behandling! Om aktiv lyssning innebär att man inte samtidigt gör annat så är jag med, men den bästa musikupplevelsen för mig är nog när jag är totalt inaktiv i min lyssning.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-12-31 16:25

Jag har ett dedikerat musik/hemmabio-rum. Detta beror tilll största del på att vi har 3 st katter och högtalarna ser ut som "klösbrädan deluxe" :).
Det känns tryggt att kunna stänga och låsa detta rum så att man vet att inte barnen råkar öppna dörren och släppa in nån katt när man ej är hemma.
Jag håller på att renovera källaren i huset och inser att det skulle kunna bli ett riktigt bra lyssningsrum där nere, dock lockar tanken på en mysig gillestuga med några diskreta högtalare mer än ett renodlat lyssningsrum så anläggningen får bli kvar i nuvarande rum. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-31 16:38

Man kanske bör använda uttrycket Engagerad lyssning?

Det är hursom lite märkligt att jag upplever musiken som både klarare och tydligare om jag inte läser eller pular med annat samtidigt.

Med andra ord, så beror rimligvis upplevelsen - dvs kvaliteten på den - inte bara på hur det låter i rummet, utan även på hur jag lyssnar, eller annorlunda uttryckt "tar emot musiken".

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2010-12-31 17:45

Att lyssna i vardagsrummet tillsammans tycker jag faktiskt ger en extra dimension åt lyssnandet. Man kan ge varandra ett ögonkast eller en snabb kommentar när man upplever något speciellt, precis som vid en koncert. Efteråt kan man prata om upplevelsen. Kanske skall man vara "kompatibla" för att det skall fungera, vad vet jag. Pratar vi om "väder och vind" under tiden så har jag min "audiofil" omkopplare avslagen dvs då är det mest sannolikt att vi lyssnar på, typ Spotify dvs mer som bakgrundsmusik.

Fördelen med det dedikerade rummet är att jag kan lyssna högre på den musiken som bara jag gillar. I vardagsrummet blir det ju hänsyn som gäller.

Än så länge föredrar jag den gemensamma glädjen och upplevelsen framför den ensamma.

Tycker engagerad lyssning passar ganska bra in på när man verkligen lyssnar på vad som framförs. Icke engagerad lyssning är för min del bakgrundsmusik.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-31 18:10

För bakgrundsmusik är optimerade anläggningar ganska överflödiga 8)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-12-31 18:19

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 07:03, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-12-31 18:33

ja mitt vardagsrum
nej det ser ut ut som något djävulsdyrkartempel med drakar osv......
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-31 20:12

Jag är väl så fasligt asocial att jag helst sitter och muttrar för mej själv.

Men inte ikväll, enär det med stor sannolikhet kommer att ramlas ner i källarn senare, tillsammans med middagsgästen.

Användarvisningsbild
iroise

Inläggav iroise » 2011-01-01 10:37

spisar numera inte i vardagsrummet, gjorde det tidigare i 10år och det var 40kvm och mycket fördelaktigt på många vis. Numera sitter jag som sagt i det egna LILLA lyssningsrummet på 16kvm!! Det har tagit mig ett år av trixning med olika billiga akustikpryttlar samt olika uppställningar av anläggningen för att hitta det mest fördelaktiga ljudet, var riktigt trött på det ett tag, nu funkar det bra och möbleringen är sådan att det ser ganska vettigt ut. Det är dock fortfarande tråkigt att inte kunna sitta ett ett helt forumgäng i rummet på ett vettigt sätt, för litet. Basen är inte heller helt optimal men va f-n något skall man ju pussla/pyssla med 2011, alla trixningar skall dock hålla sig inom mina mera modesta ekonomiska förutsättningar. Sålde iaf subben som jag tyckte blev överflödig i det lilla rummet!
Alla lp får inte heller plats en flock flyttlådor står i källaren, har inte saknat dem så de får kanske förpassas ut på markanden småningom.
Gillar Strömbergs ljud-hifi-trådar, läser dem på alla forum samt begrundar svarsinriktningarna på de olika forumen. Skriver minst på detta forum då för mycket åsikter måste försvaras och riskerar att utmynna i tja, jag kallar det bråk!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-01 11:45

Strmbrg skrev:Men, numera stänger jag om mig mest för att inte min sambo skall behöva lyssna på musik hon kanske inte tycker om,
eller inte vill lyssna på just då, eller inte vill ha en massa högt ljud i öronen.

Richard skrev:Musiklyssning framför stereon för mig är en osocial företeelse. Denna lyssningsteknik- att verkligen lyssna till vad musikerna spelar- inte bara att de spelar, gör att jag gillar sk. aktiv lyssning.

Kan hålla med er. Trivs bäst när det inte pratas under spelning vare sig det är hemma, konsert eller på bio. Tyvärr har jag inte samma möjlighet att stänga om mig som förrut. Lyssningsrummets dörr övriga huset är nästan alltid öppen för det känns bäst så. När man är ensam hemma är det ingen som störs och då kan man höja lite mera än annars. Dock är jag förvånad av att det låter så tunnt i angränsande rum när dörren är öppen. "Spillet" är inte alls välljudande även om det låter tonalt balanserat i själva lyssningsrummet. Kan det bero på att det blir en alltför stor volym som ska fyllas?

Richard skrev:Här har jag märkt att högtalarnas exakta placering i rummet spelar en väldigt stor roll om man vill ta till sig musiken så enkelt som möjligt- och höra vilka toner som spelas så tydligt det bara går.

Inför julen var jag som vanligt tvungen att flytta på mina högtalare när julgranen skulle in. Högtalarna hamnar då väl brett isär och nära sidoväggarna. Egentligen bara den ena, som klämms mellan granen och väggen, men man vill ju ha lite symmetri och den andra flyttas därför närmare sin sidovägg. Denna julen bytte jag också högtalare när jag ändå var igång, från pK till piP. Om det blev skillnad? Ja! Blev faktiskt lite förvånad att det blev så stor skillnad till det bättre. Placeringen närmare sidoväggarna gav en bättre tonal balans och trots den breda uppställningen blev det inte mycket hål i mitten. Samtidigt har man lite mera prylar i rummet vid jultid, det gör säkert sitt också.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-01 11:51

Kombinerar min 2-kanalare med TV- och filmtittande, i vardagsrummet.
TV-tittandet får en annan innebörd. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-01-01 14:09

JAA!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-01-01 14:14

är det färdigt nu johan?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-01 14:30

Ja, alltså, igår fick, eller behövde, jag inte vattna kvarnen.
Det skötte sig självt.

Dvs, vi ramlade ner i källaren, och alla ville bestämma vad som skulle spelas.

Typ, samtidigt.

Typ.

Men, och nu kommer det intressanta i skatkraxet:
Inte ens när någon fick spela det någon ville, så var denna någon tyst.

8O

Det var ett evinnerligt tjattrande om vem som spelade trummor eller vem som hade gjort en cover på ifrågavarande trudelitet.

Man skulle ju hellre kunna sitta tillsammans på golvet och plocka med en massa LP-konvolut.

Alltså, utan att spela musik alls.

Och:
När jag fick min tur, så kastade jag på Schönbergs pianosolostycken med Pollini.

Nej, han var inte med och kastade. Han spelade.

Då blev det ett evinnerligt suckande och glirande, som väl enklare skulla kunna ha uttryckts som: Byt vax!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi