Strmbrg skrev:Huruvida ombyte förnöjer, beror kanske delvis på vad det är man vill uppnå.
Dvs syftet med ombytet.
Själv har jag i perioder "lidit av musikalisk tristess".
Hade inga bra idéer om vad jag skulle leta efter för musik i skivaffärerna och var ganska trött på den musik jag redan hade.
Intressant. Själv har jag aldrig upplevt att det är en framkomlig väg
att leta musik i affärerna.
I varje fall inte med mindre än att man kan få chans att provspela. I
en hel del affärer i USA som jag stött på, så finns varenda CD inskan-
nad, så att man kan lyssna på dem, med hörlurar, förvisso inte med
någon vidare ljudkvalitet, men den bryr jag min ändå inte om när jag
väljer fonogram.
Jag bryr mig bara om den "i förväg", det vill säga gör vad jag kan för
att främja god ljudkvalitet i framtiden. Men jag väljer aldrig musik
efter den parametern. Tycker bara att det är väldigt tråkigt när den
musik jag alskar är förstörd av sunkig ljudkvalitet, alldeles i onödan.
Men det är svårt att förstöra bra musik så till den milda grad att jag
inte vill lyssna på den längre.
Men hur hittar man ny (som kan vara gammal) musik då?
Jag hittar nästan all musik under musiklyssning hos vänner och
genom att lyssna på radio. Men på senare tid så har även Spotify
spelat en viss roll.
Och det jag hittar här och där spelar jag i sin tur för vänner...
Strmbrg skrev:Hopkokat med ett fluktuerande apparatintresse och ett allmänt habegär, så blev konsekvensen just ombyte.
Av apparater.
Intressant, igen.
Jag kan knappt föreställa mig hur det känns att vara uttråkad med
avseende på musik - och därför byta apparater. Vad är syftet? Jag
skulle kunna tänka mig att trötta helt på hifi-apparater om man är
helt trött på alla fonogram man har, för då har ju anläggningen inget
syfte längre, men att leta apparater när man inte finner glödje i att
spela musik förstår jag inte.
Kan du förklara, eller är jag körd (oförmögen att förstå)?
Förvisso känner jag till fall där musik på grund av anläggningar blir
"onödigt tråkig", och där det ÄR en god ide att göra något åt anlägg-
ningen, men inser man det, så inser man ju att det egentligen inte
är musiken man är trött på, och inser man det inte så fixar man ju
inte anläggningen.
Strmbrg skrev:Samma tråkiga plattor men en ny apparat.
Och fortfarande detta fokus på de tekniska aspekterna av ljudet.
Helst skulle jag ju "testa" med någon bas-imposant platta. Då jag var i tjugo-trettiårsåldern.
Huga, du har inte haft det lätt. Det där låter ju inte kul alls. Vad
drev dig?
Strmbrg skrev:Senare i livet - innan detta bytande gått över - så testade jag mest med storskalig akustisk musik i stället.
Den perioden "teknik-lyssnade" jag mer på upplevelsen av djup och rymd, samt hur stora stråksektioner lät.
Låter mest som en ny variant av samma åkomma.

Strmbrg skrev:Numera saknar jag nästan helt förmågan att "teknik-lyssna" och fundera på hur manickerna "levererar".
Grattis!
Man kanske man säga att du gått hela varvet?
För det är ju den startpunkt som nästan alla har när de köper sig
första anläggning - att de bara vill lyssna på musiken man älskar.
Grattis till att du hittat tillbaka till kärnan!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).