Ombyte förnöjer eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-03 00:16

Laila skrev:
Rydberg skrev:För det mesta tycker jag att apparater är rätt tråkigt o musiken står i centrum men sen ibland tar nyfikenheten över och man vill testa nått nytt i anläggningen även om man redan är supernöjd. Jag funderar lite smått på en anläggning med nya piPs och en Octave V70 SE :P

Bild

Eller varför inte en Leben . .

Bild

Leben har jag hört! Vet inte om det var just denna modell. Men det som jag hört av Leben låter riktigt bra. Denna modell har KT 88 rör. Samma rör som Octave V70 verkar ha.

Är ju så att säga bara en enkel hoobyodlare men har ju 4 KT88(JJ) rör monterade på två par Audio Space rörmonoblock. Priset på kinesiska rörförsärkare blir ju ett annat än på japanska och tyska produkter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 00:41

Objektivisten skrev:
Laila skrev:
profbd skrev:den var fin
undrar om designern gillar gamla luxman?

Vet inte, men han har visst arbetat hos dem . . . :D

Fabriken låg i Motala va, farsan jobba där ett tag.

Ne, Luxman är japansk och Leben också.
Luxor och Skantic tillverkades i Motala.
För att krångla till det så var Luxor en kort period generalagent för Luxman i Sverige.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-01-03 00:44

Harryup skrev:
Objektivisten skrev:
Laila skrev:
profbd skrev:den var fin
undrar om designern gillar gamla luxman?

Vet inte, men han har visst arbetat hos dem . . . :D

Fabriken låg i Motala va, farsan jobba där ett tag.

Ne, Luxman är japansk och Leben också.
Luxor och Skantic tillverkades i Motala.
För att krångla till det så var Luxor en kort period generalagent för Luxman i Sverige.

mvh/Harryup

För att krångla till det så var farsan japan en kort period och 'Motala' är slang för Osaka i Luxemburg.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-03 00:54

Kronkan skrev:Att köra signalen genom genom två förstärkare och även ha två volympottar samt en omkopplare verkar inte vara det bästa sättet att bevara signalens integritet. Jag tycker att man inte behöver argumentera för att detta inte kan vara bra.

Jo, det behöver man allt och du gav inga som helst argument.
Att en vinylfrälst snackar om signalens integritet är lite roligt, typ omedveten humor.
Du kan ju istället förklara vad som "förstör" signalens integritet med två slutsteg, men inte att ha uselt rum akustiskt sett och högtalarna som står fel, etc.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-03 00:56

Objektivisten skrev:För att krångla till det så var farsan japan en kort period och 'Motala' är slang för Osaka i Luxemburg.

Obben, du skämmer ut maj, vettu . . . . :oops: :oops: :oops:
Smisk o var var...ligare med tangetisbordet nästa gång . . .

Ledsen att grabben inte kan sköta sig Harryup . . . :oops:
(men det är välan så det oftast går . . det börjar
med en SG o slutar med . . . .). :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-03 00:58

subjektivisten skrev:
Kronkan skrev:Att köra signalen genom genom två förstärkare och även ha två volympottar samt en omkopplare verkar inte vara det bästa sättet att bevara signalens integritet. Jag tycker att man inte behöver argumentera för att detta inte kan vara bra.

Jo, det behöver man allt och du gav inga som helst argument.
Att en vinylfrälst snackar om signalens integritet är lite roligt, typ omedveten humor.
Du kan ju istället förklara vad som "förstör" signalens integritet med två slutsteg, men inte att ha uselt rum akustiskt sett och högtalarna som står fel, etc.

Där fick du allt något att bita i Kronkan . . . :P :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-03 00:59

Det är inget reellt problem.
Prova, ska du få höra. Eller snarare; Inte få höra. Märks inte. Helt otroligt vilka utflykter man kan skicka iväg signalen på utan att det går att upptäcka lyssningsvägen. Kanske, kanske går det att spåra med mätningar, men då måste man ha väldigt fina instument.

Har du kollat hur det ser ut i ett mixerbord?

Tyvärr bland audiofiler oroar man sig en massa i onödan över saker som egentligen inte påvekar något. Reklambrochyrer har i decenier nu babblat om "korta signalvägar", tone-defeat-knappar och en massa annat. Och Hifi-tidningarna har ju spelat med... Och provar man inte, eller bygger elektronik själv, hur ska man då kunna få chansen att veta? Ja, det är inte så lätt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-01-03 01:22

IngOehman skrev:
Laila skrev:
subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:Jag ser att du tar bort slutdelen av din text. Undrar varför?

För att det är en ny mening, vilket man kan se med att jag starta den med stor bokstav. 8)

Sensmoral:

För att vara o förbli en god forumretoriker skall du
aldrig erkänna ett feltänk o speciellt inte om detta
feltänk rörde något som på något sätt kan tänkas
beröra F/E-lyssning . . . samt, behöver det sägas,
aldrig, aldrig, aldrig, om det dessutom är så, att du
gärna i olika sammanhang, har för vana att påpeka
andra forumdeltagares brist på förståelse av samma
F/E-lyssning . . . :wink: (:oops:) :D

lech skrev:
NonMorales skrev:
subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:Ena dagen skall man läsa inläggen ordagrannt ord för ord utan att tolka eller brodera in saker som inte står. Andra dagen så är det tvärtom. Hå, hå, ja, ja.

Ja, och det är precis som jag skrev:
"Om vi gör ett enkelt fel, om anläggningens slutsteg har fallit -2dB vid 20hz och det slutsteget man F/E lyssnar faller -1dB vid 20hz så kommer man höra det! Det kommer låt ungefär -3dB "

Utan testobjektet så kommer systemet falla med -2dB vid 20hz. Med testobjektet i slingan så kommer den falla med -3dB. Ja, det blir 1dB skillnad, vilket jag antog smarta personer förstod. :)

Vilken pajas!

Sätt honom på ignore listan där han hör hemma NO RECALL AT ALL
Lech

Allvarligt talat - om ni tror att S inte kan ta tillbaka sina feltänk så känner
ni honom väldigt dåligt...

Och om ni tror att han menade något annat än det som framgår av hans
förtydligande, så kan ni inte ha läst det han skrivit tidigare heller, för att
han begriper dessa saker har han ju visat många gånger tidigare i skrift.

- - -

Så jag begriper inte vad det är ni sysslar med egentligen? :? Det ser ut
som ren mobbing.

Han skriver ju till och med uttryckligen i sista meningen att det är "skill-
naden" man undersöker med F/E-lyssning.

Vill ni att han promt skall "erkänna något" så föreslår jag att ni försöker
få honom att erkänna något som är sant - t ex att det inte var klockrena
formuleringar han fick till.

Påhoppen tycker jag ni skall sluta med.

Vh, iö

Är det inte läge nu att du SER ANDRA SIDAN av myntet också, varför blir det så här. Kan det liksom bero på Mr.S påhopp och annan smörja som du ALDRIG kommenterar. Sådana här försvarstal blir ju bara patetiska och pinsamma när du vägrar att se andra sidan av myntet, men din tystnad DÅ talar sitt tydliga språk......

Ps. Eller så är det kanske som phloam skrev i denna tråd. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=41952
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-01-03 01:53

Phloams inlägg var faktiskt ganska rolig :)
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-01-03 02:32

Den intressanta frågan är inte om det är bra utan om det är hörbart, eller rättare sagt om det påverkar möjligheten att höra den testade förstärkarens eventuella hörbara påverkan.

Kronkan skrev:Om man skall lyssna på hur en speciell förstärkare låter på en högtalare kan du inte låta signalen passera två förstärkare. Speciellt kneigt måste det bli om den sista förstärkaren inte är den somskall utvärderas. I det fallet blir ju lyssningsobjektet ett egentligen onödigt försteg och man kommer mera lyssna på hur sista förstärkaren lyckas driva högtalarna.

Nu får jag väl verbalt stryk av någon, men jag tror du har missförstått F/E-testet lite. Det man är intresserad av är ju inte "hur en speciell förstärkare låter på en högtalare", utan om testobjektet påverkar signalen eller inte. Vad den sista förstärkaren gör med signalen är ointressant, så länge den inte är så infernaliskt dålig att den helt maskerar eventuell påverkan från testobjektet. Jag vet iofs inte ens om detta är möjligt, men jag antar att man inte bör ha en testrigg med Infinity Kappa drivna av en 0,5 W rörförstärkare. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-03 07:41

Magnuz skrev:Nu får jag väl verbalt stryk av någon, men jag tror du har missförstått F/E-testet lite.

Ja, det verkar som det fortfarande inte är klart vad F/E lyssning är och vad det ger.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-03 08:32

Magnuz skrev:

Den intressanta frågan är inte om det är bra utan om det är hörbart, eller rättare sagt om det påverkar möjligheten att höra den testade förstärkarens eventuella hörbara påverkan.

Kronkan skrev:Om man skall lyssna på hur en speciell förstärkare låter på en högtalare kan du inte låta signalen passera två förstärkare. Speciellt kneigt måste det bli om den sista förstärkaren inte är den somskall utvärderas. I det fallet blir ju lyssningsobjektet ett egentligen onödigt försteg och man kommer mera lyssna på hur sista förstärkaren lyckas driva högtalarna.

Nu får jag väl verbalt stryk av någon, men jag tror du har missförstått F/E-testet lite. Det man är intresserad av är ju inte "hur en speciell förstärkare låter på en högtalare", utan om testobjektet påverkar signalen eller inte. Vad den sista förstärkaren gör med signalen är ointressant, så länge den inte är så infernaliskt dålig att den helt maskerar eventuell påverkan från testobjektet. Jag vet iofs inte ens om detta är möjligt, men jag antar att man inte bör ha en testrigg med Infinity Kappa drivna av en 0,5 W rörförstärkare. :)

Magnuz, Jag bedömmer att vi egentligen tycker detsamma men att det finns ett missförstånd. Jag skriver inte F/E-lyssning. Är fullständigt medveten om att denna apparat (människor och apparat) skall användas till att detektera skillnader.

Men min slutsats är att den inte skall användas till att lyssna på. Speciellt kan du väl inte använda F/E för att utvärdera hur en förstärkare och högtalare låter.

Välrdens minsta förförstärkare borde väl klara att uppsatt i testriggen driva "dina" Kappa. Det är ju testriggens prestandasom avgör detta. Rörförstärkaren driver så att säga på riggens förstärkare.

Alltså F/E-lyssning handlar väl inte om att utvärdra hur en speciell förstärkare låter på en speciell högtalare. Högtalare går väl i princip inte heller att testa i F/E?

Magnuz -Jag tycker inte att jag ger andra stryk. Hoppas att vi kan hålla oss till sak. Alltså justnu vad kan F/E-riggen användas till.

Lyssna på musik börman väl också undvika att göra. Kan säkert låta hyggligt beroende på förstärkare och annat. Men varför köra signalen genom två förstärkare samt lite annan onöding utrustning. Onödig om du just bara skall lyssna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-03 08:47

Kronkan skrev:Men min slutsats är att den inte skall användas till att lyssna på. Speciellt kan du väl inte använda F/E för att utvärdera hur en förstärkare och högtalare låter.

Välrdens minsta förförstärkare borde väl klara att uppsatt i testriggen driva "dina" Kappa. Det är ju testriggens prestandasom avgör detta. Rörförstärkaren driver så att säga på riggens förstärkare.

Jo, man kan F/E lyssnar hur en förstärkare låter. Hurvida den kan driva låga impedanser kan man läsa av mätningar, t ex.

Kronkan skrev:Alltså F/E-lyssning handlar väl inte om att utvärdra hur en speciell förstärkare låter på en speciell högtalare. Högtalare går väl i princip inte heller att testa i F/E?

Men igen, varför skulle man behöva göra det? Sålänge den kan driva högtalarens impedans så kommer den inte "låta på ett visst sätt med högtalare A ochj ett visst sätt med högtalare B".

Sen ska man inte överdriva heller, stort sett alla blindtester som gjorts på slutsteg har misslyckats att skilja dom åt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-01-03 09:50

Kronkan skrev:Välrdens minsta förförstärkare borde väl klara att uppsatt i testriggen driva "dina" Kappa. Det är ju testriggens prestandasom avgör detta. Rörförstärkaren driver så att säga på riggens förstärkare.

Alltså F/E-lyssning handlar väl inte om att utvärdra hur en speciell förstärkare låter på en speciell högtalare. Högtalare går väl i princip inte heller att testa i F/E?

Magnuz -Jag tycker inte att jag ger andra stryk. Hoppas att vi kan hålla oss till sak. Alltså justnu vad kan F/E-riggen användas till.

Lyssna på musik börman väl också undvika att göra. Kan säkert låta hyggligt beroende på förstärkare och annat. Men varför köra signalen genom två förstärkare samt lite annan onöding utrustning. Onödig om du just bara skall lyssna.

Nä, fortfarande har inte poletten trillat hela vägen ner... :wink:

Testobjektet ("E-slutsteget") driver primärt en konstlast och inte lyssningsanläggningens slutsteg. Konstlasten simulerar en högtalarlast som kan varieras efter behag. T.ex. kan man ju simulera en Infinity Kappa om man så vill.

Men varför skulle man inte använda musik i F/E-lyssning? Det är väl förmodligen det testobjektet ska användas till i slutändan? Självfallet är det ju en dum ide att till vardags lyssna på musik genom en F/E-rigg, men det är det väl ingen som har sagt att man gör heller. :? Du skulle väl inte fråga en testare på en hifi-tidning om han/hon verkligen lyssnar på musik hemma genom den där nätverksanalysatorn..? :wink:

F/E-riggen är ju ett sätt att mäta på testobjektet, men istället för att verifiera testobjektets elektriska prestanda med en elektrisk mätapparatur så testar man prestandan med hörseln.

Rörförstärkare är ett lite speciellt kapitel i.o.m. att dessa driver högtalare "mjukt" och kan mer sägas samverka med högtalaren i fråga. Därför kan man inte betrakta rörslutsteget som en diskret transmissionslänk utan slutsteg/högtalare blir en enhet i "symbios" s.a.s. Här ger F/E-lyssning en missvisande bild av rörslutstegets prestanda. "Problemet" med att F/E-lyssna rörsteg är inte nytt utan har diskuterats åtskilligt här på faktiskt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 10:48

Jag har inga problem att förstå Kronkan.
Vill ni förstå eller vill ni missförstå?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-01-03 10:59

Problemet är inte att förstå Kronkan, utan att Kronkan inte greppat principerna bakom F/E-lyssning. Får jag fråga om du tycker Kronkan har rätt i sina invändningar mot F/E-lyssning?

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2011-01-03 11:12

Paris Hilton skrev:Jag har inga problem att förstå Kronkan.
Vill ni förstå eller vill ni missförstå?

Mvh/Harryup

Paris Hilton skrev:Problemet är inte att förstå Kronkan, utan att Kronkan inte greppat principerna bakom F/E-lyssning. Får jag fråga om du tycker Kronkan har rätt i sina invändningar mot F/E-lyssning?

Det här har jag funderat på länge: Skulle inte en av er möjligen kunna tänka sig att byta avatar? Jag blir snurrig av att Paris Hilton diskuterar med sig själv. :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 11:41

Conan skrev:Problemet är inte att förstå Kronkan, utan att Kronkan inte greppat principerna bakom F/E-lyssning. Får jag fråga om du tycker Kronkan har rätt i sina invändningar mot F/E-lyssning?

Jag tycker han har helt rätt i att påpeka att förstärkaren inte driver högtalarna och man därför inte får veta hur förstärkaren låter ihop med en viss högtalare.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-03 11:51

Men det vet ju alla, så vad är meningen med påpekandet?

Det finns hundratusentals olika högtalare, och vill man i ett test av
förstärkaren inkludera hur förstärkaren "låter" med var och en av dem
blir det ett kollossalt omfattande test både att genomföra och att
nedskriva, och dessutom finns det ju andra länkar i kedjan också, som
även de påverkar totalresultatet, liksom valet av programmaterial...
Därför är F/E-lyssning bättre, för det isolerar förstärkaren och berättar
om hur just DEN låter, inte en av ofantligt många kombinationer.

Dessutom vore det helt idiotiskt att för en tidning testa en förstärkare i
kombination med högtalare, även om man drar ned till ett rimligare antal,
ty: Testet är ju ändå meningslöst för den som har en annan högtalare,
och det är meningslöst ÄVEN för den som har samma högtalare, men ett
annat rum, en annan CD-spelare...

Alla vanliga tester av apparater (såsom de oftast görs) har den bristen,
alltså att testobejktet inte är isolerat (genom att man jämför in- och
utsignal) så i praktiken ger utfallet just ingen information av värde om
just testobjektet. Den berättar bara om kombinationen, och sådana
tester är meningsfulla bara för ägaren av anläggningen, det vill säga
det är sådana tester som var och en kan göra själva, för att få en
uppfattning om hur kombinationen fungerar i det egna hemmet, men
som är helt meningslös att skriva om i en tidskrift, eftersom den inte
säger något om hur det kommer att fungera någon annanstans.

Dessutom är det inte sant att man inte kan dra några slutsatser om en
förstärkares lastberoende baserat på utfallet av en F/E-lyssning. Konst-
lasten är ju en högtalare den också, och den är inte en sämre represen-
tant för alla högtalare, än någon annan högtalare.

Visst kan man välja lättare och svårare laster att testa med, men effek-
ten av att lasta ett steg blir som regel inte väsensskild, den blir bara
just lite olika stor. I varje fall så länge man inte lastar så hårt att några
strömbegränsningar aktiveras. Därför är det en bra ide att komplettera
med en del mätningar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-01-03 12:07, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 12:02

IngOehman skrev:Men det vet ju alla, så vad är meningen med påpekandet?

nedskriva.

Vh, iö

Jag kommenterade vad Kronkan skrev? Jag kan inte se någonstans att han önskar att Lts skall testa alla kombinationer så vad är meningen med påpekandet? Conans fråga är om jag tycker han har rätt och ja det tycker jag i det avseendet. Vad som är praktiskt är en helt annan sak.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-01-03 12:12

Harryup skrev:Jag tycker han har helt rätt i att påpeka att förstärkaren inte driver högtalarna och man därför inte får veta hur förstärkaren låter ihop med en viss högtalare.

Men vad F/E-lyssning gör är ju att isolera testobjektet från karaktären i lyssningsanläggningen. Om man undantar specialfallet rörförstärkare, så kan du ju m.h.a. konstlasten belasta testobjektet med den simulerade högtalarlast och den drivnivå du vill och fortfarande höra specifikt hur testobjektet "låter" dvs hur "E" skiljer sig från "F". Vill du veta hur testobjektet driver ett par Infinity så simulera elektriskt ett par Infinity och tappa av ljudet från "E" och lyssna.

I ett "normalt" hifi-test där du kopplar in testobjektet som en del i kedjan forlorar du helt möjlighet att kunna bedömma testförstärkarens specifika egenskaper på ett absolut plan. Dvs även om det låter "ljusare" så kan du aldrig veta om "ljusare" betyder "ljusare än neutralt" eller "ljusare än den förra förstärkaren". Eftersom man kan förmoda att högtalare & rum ger en ofantligt mycket större påverkan än det testade slutsteget, ser jag också uppenbara problem med "precisionen" i vanliga A/B-test (öppna eller blinda). Det kan verkligen vara som att leta en nål i en höstack att försöka "pinpointa" karaktären hos slutsteget, i en hel kedja av komponenter.

Kronkans inlägg handlade ju dessutom också nåt om att en liten förförstärkare som kunde driva Infinity Kappa, och det tycker jag tyder på att man inte greppat principen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-03 12:16

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Men det vet ju alla, så vad är meningen med påpekandet?

nedskriva.

Vh, iö

Jag kommenterade vad Kronkan skrev? Jag kan inte se någonstans att han önskar att Lts skall testa alla kombinationer så vad är meningen med påpekandet? Conans fråga är om jag tycker han har rätt och ja det tycker jag i det avseendet. Vad som är praktiskt är en helt annan sak.

Mvh/Harryup

Så... det du ville säga är att det finns en sak som Kronkan INTE har fel om,
eftersom alla har rätt om det, eftersom alla inser att det är så?

Precis som alla har rätt om de säger att biltidningar inte testar hur bra det
är att lasta saker i bagageutrymmet - med alla tänkbara typer av bagage,
utan bara testar med ett konstbagage som får representera normala resväs-
kor, och sen kompletterar med mätningar på utrymmet.

Eller skriver något om hur bekvämt förarsätet på en bil är, utan att låta alla
människor på hela jorden provsitta.

Visst. Man testar det man testar, men det betyder ju inte att en förståndig
läsare inte kan dra några slutsatser från utfallet av testen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 12:25

Ja det där är vad en del tycker dom får ut av en F/E-lyssning.
Andra gånger skrivs det att testresultat bara gäller för testuppsättning.
Men det där verkar Kronkan snappat.
Att han skrev förförstärkare var nog ett misstag, kanske menade han rörförstärkare? Är det egentligen inte det du skall fråga honom om istället för att påpeka att han inte fattat? Om det sen visar sig att det blev fel, ja då är det ju bra att reda ut det, men man behöver ju inte som första alternativ tro att folk ännu inte fattat.

Jag håller fortfarande med BB, jag ser inte F/Esom heltäckande och IÖ håller ju med så varför inte komplettera med egna tester så man får veta mer?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 12:37

Det finns minst en sak Kronkan inte har fel om.
Jag känner ju inte Kronkan så han kan ju ha fel musiksmak, kanske ha fel bil, ha fel jobb, brukar packa sin bil fel? Finns ju massor med fel som Kronkan kan ha, är det viktigt för tråden?
Jag uppfattar att Kronkan förstått F/E tillräckligt bra för att inte hålla med er. Är det där skon klämmer? Att när man förstått F/E så håller man automatiskt med er?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-01-03 12:45

Harryup skrev:Jag håller fortfarande med BB

Håller du alltså med honom om att "om testobjektet inte kan detekteras i en F/E-test talar det bara om för mig att det är minst lika bra som lyssningsförstärkaren"?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-03 12:51

Kronkan skrev:Speciellt kan du väl inte använda F/E för att utvärdera hur en förstärkare och högtalare låter.

Om du gör det i ett par steg, så får du nog fler ledtrådar till att få reda på det... Dvs... tar du först reda på förstärkarens karaktär (i F/E)... och sen lyssnar på kombinationen(normalkopplat)... och mentalt subtraherar det du lärde sig att förstärkaren lät - så är det ju högtalaren (och dess interaktion med rummet) som återstår (relativt förstärkarens insignal).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 12:56

Almen skrev:
Harryup skrev:Jag håller fortfarande med BB

Håller du alltså med honom om att "om testobjektet inte kan detekteras i en F/E-test talar det bara om för mig att det är minst lika bra som lyssningsförstärkaren"?

Jag har redan skrivit några gånger att jag inte vill välja bort A/B och bara köra F/E. Vad BB tycker i övrigt får stå för honom.
Är avsikten med din fråga att hitta fel på vad jag tycker?

Skulle en trevligare fråga kunna formuleras som;
Men du håller väl inte med BB om att osv? Om du tycker BB har fel så tänker du väl positivt i övrigt?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 12:58

Nattlorden skrev:
Kronkan skrev:Speciellt kan du väl inte använda F/E för att utvärdera hur en förstärkare och högtalare låter.

Om du gör det i ett par steg, så får du nog fler ledtrådar till att få reda på det... Dvs... tar du först reda på förstärkarens karaktär (i F/E)... och sen lyssnar på kombinationen(normalkopplat)... och mentalt subtraherar det du lärde sig att förstärkaren lät - så är det ju högtalaren (och dess interaktion med rummet) som återstår (relativt förstärkarens insignal).

Se där, ett trevligt konstruktivt svar.

God fortsättning på dig Nattlorden

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-03 13:02

Harryup skrev:Se där, ett trevligt konstruktivt svar.

God fortsättning på dig Nattlorden

God fortsättning själv!

Jag försöker alltid skriva sådana... men det är långt ifrån alltid som pusselbitarna passar med mottagarändan, tyvärr. Intentionen är alltid hjälpsam dock...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-01-03 13:10

IngOehman skrev:Därför är F/E-lyssning bättre, för det isolerar förstärkaren och berättar om hur just DEN låter, inte en av ofantligt många kombinationer.

Men OM förstärkare låter olika med olika högtalare, så är ju en f/e-lyssning av intet värde. Hur förstärkaren låter gäller ju i så fall bara med den använda konstlasten. Konstlasten kan ju iofs varieras så den speglar verkliga högtalare, men det ger ju hur som haver lika många kombinationer som "i verkligheten". Fast det är ju enklare att ha 100 konstlaster i en låda än att ha 100 högtalare...

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi