Ombyte förnöjer eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-03 13:17

Bill50x skrev:Men OM förstärkare låter olika med olika högtalare, så är ju en f/e-lyssning av intet värde. Hur förstärkaren låter gäller ju i så fall bara med den använda konstlasten. Konstlasten kan ju iofs varieras så den speglar verkliga högtalare, men det ger ju hur som haver lika många kombinationer som "i verkligheten". Fast det är ju enklare att ha 100 konstlaster i en låda än att ha 100 högtalare...

Men OM testade förstärkare generellt låter mindre med det största mängden högtalare på marknaden än med konstlasten, så är resultatet användbart för allt utom högtalare med extrem lastfall - och det får man ju som ägare av sådana ta höjd för själv.

Det är ju enkelt uttestat med att prova olika sorters konstlaster för att se om detektion förenklas eller försvåras... och vad skulle få någon att tro att detta inte är gjort - det är ju publik info att man har gjort om konstlasten en gång i tiden just därför.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 14:09

Njää, "mindre" i ett avseende skulle ju kunna vara mer störande eller detekterbart med en annan högtalare. Och sen är ju acceptansen för de olika arterna av fel förmodligen även personlig.
Så jag skulle mer sålla bort gravt olämpliga kandidater, men vilken som kommer passa en bäst får man inte reda på i denna test heller.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-03 14:17

Jodå, det får man, om man vet vad man vill och förstår sammanhangen.

- - -

Nattlorden: Precis!

Det har även hänt att vi kört flera parallella konstlaster för att göra
livet riktigt j-igt för förstärkaren. Supreme-förstärkaren klagade inte,
trots att vi tvingade den att driva fyra parallella (två var den gamla
och två var den nya) i bryggad mode (monoblock alltså)... Det mot-
svarar en last om sisådär 1 ohm nominellt och 0,65 ohm min för var
förstärkarhalva.

Med tanke på att de flesta förstärkare har en relativt förutsägbar last-
känslighet inom rimliga gränser, är det dock lätt att extrapolera bete-
enden med svårare laster, och interpolera hur det blir med lättare, om
man som utgångspunkt har F/E-lyssningsresultatet med och utan
konstlasten.

Undantaget är när strömbegänsningen träder in, om det finns någon,
så den behöver man ha koll på. Det får man bäst med mätningar, som
ju är en annan sorts F/E-test än F/E-lyssningar.

När man mäter får man oftast goda ledtrådar till hur man behöver göra
F/E-lyssningen i det enskilda fallet, för att den skall berätta så mycket
som möjligt om förstärkaren (eller vad för objekt det nu är).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 14:24

IÖ;
Om du skulle konstruera en förstärkare idag, skulle du då säga att den kommer låta som du vill ha den, dvs inte alls något egetljud, om den är ohörbar i en "hård F/E-lyssningsomgång"?
Vet du hur stor vikt Morello fäst vid den testen under utvecklingen? (om Morello ser det här kan han ju om han har lust svara själv )

MvhHarryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 14:38

För att förtydliga, räcker F/E-lyssning under utvecling eller behöver du kompletterande mätningar. Jag förutsätter att man inte börjar men en påse komponenter på måfå utam att man vill utvärdera en enhet för att färdigställa designen.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-01-03 14:43

IngOehman skrev:Med tanke på att de flesta förstärkare har en relativt förutsägbar lastkänslighet inom rimliga gränser, är det dock lätt att extrapolera beteenden med svårare laster, och interpolera hur det blir med lättare, om man som utgångspunkt har F/E-lyssningsresultatet med och utan konstlasten.

Och hur extrapolerar man resultatet med hänsyn till de lyssningsmässiga skillnader man hör vid f/e-lyssning?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-01-03 14:47

Harryup skrev:
Almen skrev:
Harryup skrev:Jag håller fortfarande med BB

Håller du alltså med honom om att "om testobjektet inte kan detekteras i en F/E-test talar det bara om för mig att det är minst lika bra som lyssningsförstärkaren"?

Jag har redan skrivit några gånger att jag inte vill välja bort A/B och bara köra F/E. Vad BB tycker i övrigt får stå för honom.
Är avsikten med din fråga att hitta fel på vad jag tycker?

Skulle en trevligare fråga kunna formuleras som;
Men du håller väl inte med BB om att osv? Om du tycker BB har fel så tänker du väl positivt i övrigt?

Mvh/Harryup

Aha, nu fattade jag vad du menade med din sista fråga. Ursäkta om du tog illa vid dig, jag blev bara förvånad när du upprepade gånger höll med BB om detta.

Så du håller alltså med mig i sakfrågan? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-03 14:51

Harryup skrev:IÖ;
Om du skulle konstruera en förstärkare idag, skulle du då säga att den kommer låta som du vill ha den, dvs inte alls något egetljud, om den är ohörbar i en "hård F/E-lyssningsomgång"?
Vet du hur stor vikt Morello fäst vid den testen under utvecklingen? (om Morello ser det här kan han ju om han har lust svara själv )

MvhHarryup

Harryup skrev:För att förtydliga, räcker F/E-lyssning under utvecling eller behöver du kompletterande mätningar. Jag förutsätter att man inte börjar men en påse komponenter på måfå utam att man vill utvärdera en enhet för att färdigställa designen.

Mvh/Harryup

Jag ser inte F/E-lyssning som en speciellt användbar/meningsfull
resurs under huvuddelen av utveckling av effektförstärkare, men
som en väldigt bra efter-kontroll, av att det blev bra.

(Hur Gustaf ser på det är det ingen idé att jag gissar om.)

Och om någon oönskad färgning hittas i F/E-lyssingen så är det
självklart så att man måste återkoppla det genom att börja leta
efter det fysikaliska skälet till detektionen, och backa i konstruk-
tionsarbetet för att fixa det. Då blir det ju en del av utvecklings-
arbetet ändå.

OM målet är en så transparent förstärkare som möjligt vill säga.

- - -

Om målet istället är att skapa en apparat med ett sound så är ju
F/E-lyssning ett fantastiskt redskap redan mycket tidigt i utveck-
lingen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-03 14:55

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Med tanke på att de flesta förstärkare har en relativt förutsägbar lastkänslighet inom rimliga gränser, är det dock lätt att extrapolera beteenden med svårare laster, och interpolera hur det blir med lättare, om man som utgångspunkt har F/E-lyssningsresultatet med och utan konstlasten.

Och hur extrapolerar man resultatet med hänsyn till de lyssningsmässiga skillnader man hör vid f/e-lyssning?

/ B

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga, men:

Den lastberoende delen av karaktären (färgningen)
från en effektförstärkare blir helt enkelt större och
större ju hårdare man lastar den. Konstigare än så
är det inte.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 15:01

Njema Problemas Almen,

ärligt talat så vet jag ju inte det. Har aldrig testat att mäta på en F/E-uppställning så man vet vad som har minst fel. Dom som testar säger ju att det är så och jag kan bara citera dom. Egna erfarenheter har jag inte.
Å andra sidan vet jag inte om Bosse har motsatsen, fast han har ju möjligheter att mäta och testa om han har tid och lust.
Huvudpoängen för mig är att jag väljer inte bort F/E men jag väljer heller inte bort A/B. Båda metoderna har sina brister i hur man skall kunna föra över vetskapen om hur det kommer att låta "hemma".
Den absolut enklaste problemet som jag ser det är om man av någon anledningen inte har köpt ett system som Studio Blue's utan har något med t.ex. högre verkningsgrad. Och eftersom konstlasten är inriiktad på en normaltrög-svår last så kommer en lättdriven med hög verkningsgrad inte bete sig likadant. I en F/E så har ju 208 befunnits ha en del problem i basen när man testade den, men inga problem med brus. En A/B test hemma hos mig (dvs det räckte med B) avslöjade att dom inte funkar på mina horn.
En ytterlighet javisst, men som exempel funkar det ju. Och man vet ju inte var gränserna går för andra fel som kan smyga sig in. Inklusive felet att F/E också är en lyssningstest så det finns alltid en risk om man inte har krönta öron att något missas.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-01-03 15:14

Det är ingen (få ? kanske nån varit med på ltsmöte?) som tycker här som själva provat att göra f/e tester ? Jag har varit med på "privat" f/e test både med egenbyggd konstlast enligt lts och med riktig högtalare som last, resultatet blev att jag ser det som en av de testmetoder som är bra att använda, den isolerar testobjektet och man kan lätt upptäcka signalpåverkan, många som argumenterar här verkar ha väldigt liten insikt i vad f/e testerna visar med konstlast, men lasta då med valfri högtalare istället för konstlasten, resultatet skiljer sig ibland, ibland inte. men utför testen själv, ta din egen högtalare i stället för konstlasten, eller något annat högtaleri, eller en kupevärmare........ det går att lasta med sånt med, däremot har de dålig verkningsgrad vad gäller ljud , men med nån KW in så låter de lite de med. men framförallt testa själva, lär er lite ellära/elektronik och försök sedan att utföra ett f/e test själv. Det är lärorikt på många sätt.
Jag tror att många hängt upp sig på att man kör med en konstlast, men byt ut den då mot riktiga högtalare, problemet blir att det låter när man testar, men har man bra lokaler funkar det, annars kan man spela in resultatet och lyssna efteråt, dvs man behöver ju inte ha den "räliga" andra förstärkaren, eftersom vissa tror att den är så oerhört viktig för resultatet, det är den inte, som tidigare argumenterats så får den vara oerhört dålig för att påverka så att testet falerar helt. Jag har svårt att tänka mig någon normal förstärkare som är direkt olämplig, kanske någon instrumentförstärkare, en distad/högbrusande impedansmissmatchad gitarrförstärkare eller dyl klarar kanske inte av att ge ett bra resultat, men alla hififörstärkare bör gå, det ska mycket till innan lyssningsförstärkaren döljer skillnaderna, för det är ju en skillnadssignal man lyssnar på, prova själva, försök bilda er en egen uppfattning om olika testmetodet och vad de är lämpliga till och vad som påverkar dem och inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-03 15:22

Harryup skrev: I en F/E så har ju 208 befunnits ha en del problem i basen när man testade den, men inga problem med brus. En A/B test hemma hos mig (dvs det räckte med B) avslöjade att dom inte funkar på mina horn.
En ytterlighet javisst, men som exempel funkar det ju. Och man vet ju inte var gränserna går för andra fel som kan smyga sig in.

Sen får man ju alltid fundera över felkällor, i detta fallet kan man ju ställa fråga om det testats med mer än ett exemplar - så det inte vad just det exemplaret som hade problem. (Obs - påstår inget, bara synliggör möjlig felkälla).

Men på det stora hela så är det ju fråga om användarfel att sätta ett flerhundrawattssteg till ett par högkänsliga horn, så det är ju inte alls konstigt om det inte fungerar så bra att använda något till något som är utanför dess arbetsområde.

Däremot kanske det vore läge med att lobba lite för F/E-tester av förstärkare lämpade för horndrift? :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2011-01-03 15:51

MrQaffe skrev:Jag har svårt att tänka mig någon normal förstärkare som är direkt olämplig, kanske någon instrumentförstärkare, en distad/högbrusande impedansmissmatchad gitarrförstärkare eller dyl klarar kanske inte av att ge ett bra resultat, men alla hififörstärkare bör gå, det ska mycket till innan lyssningsförstärkaren döljer skillnaderna, för det är ju en skillnadssignal man lyssnar på, prova själva, försök bilda er en egen uppfattning om olika testmetodet och vad de är lämpliga till och vad som påverkar dem och inte.

Refererande till min fetning i din text: Såvitt jag vet är det inte någon skillnadssignal man lyssnar på... Det är två olika signaler, den ena heter "E" och den andra "F".

Men det vore i och för sig intressant att meddelst externa diffförstärkare få fram just skillnadssignalen så att allt du hör är skillnaden mellan "in" och "ut" representerat som en enda signal... :-)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-01-03 15:55

Bill50x skrev:

/ B

Man kan ju även göra som John Atkinson i Stereophile, med hjälp av mätningar gissa vad som kan vara hörbart.
Stereophile skrev:The output impedance was a fairly high 2.1 ohms across the audioband in Tetrode mode, a lower 1.55 ohms in Triode mode. As a result, there will be a moderately high modification of the amplifier's frequency response by the manner in which the partnering loudspeaker's impedance changes with frequency. The magenta trace in fig.1, for example, shows the amplifier's frequency response driving our standard simulated loudspeaker. It fluctuates by an audible ±1.2dB.

Bild

Fig.1 VTL MB-450 Series II Signature, Tetrode mode, frequency response at 2.83V into: simulated loudspeaker load (magenta), 8 (red), 4 (blue), 2 (green) ohms (0.5dB/vertical div.).

Om jag fattat rätt är väl konstlasten han använder inte helt olik LTS.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-03 23:16

Finns det ingen längre som skriver på forumet, eller har forumet legat nere under dagen :?: :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-01-03 23:23

petersteindl skrev:Finns det ingen längre som skriver på forumet, eller har forumet legat nere under dagen :?: :)

Nere sen i eftermiddags. Trasig eller hackad?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-03 23:24

petersteindl skrev:Finns det ingen längre som skriver på forumet, eller har forumet legat nere under dagen :?: :)

MvH
Peter

Ja, var det hönan eller ägget?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-03 23:29

Nattlorden skrev:Sen får man ju alltid fundera över felkällor, i detta fallet kan man ju ställa fråga om det testats med mer än ett exemplar - så det inte vad just det exemplaret som hade problem. (Obs - påstår inget, bara synliggör möjlig felkälla).

Jodå, testade 2 olika och dom betedde sig likadant. Fast nu vet man ju inte exakt hur fel dom skulle vara i diskanten. Om man går på F/E-testen så finns det väl inget tecken som tyder på att dom skulle vara olämpliga? Eller varför tycker du det?
Om du kommer ihåg så har det ju tidigare varit diskussioner om att man borde sätta kraftigaste steget i just diskanten. Nu fick jag ett bra pris och dom platsar jättebra att driva bakkanalerna så det var ju inget problem i sig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-01-03 23:47

BB skrev:
MrQaffe skrev:Jag har svårt att tänka mig någon normal förstärkare som är direkt olämplig, kanske någon instrumentförstärkare, en distad/högbrusande impedansmissmatchad gitarrförstärkare eller dyl klarar kanske inte av att ge ett bra resultat, men alla hififörstärkare bör gå, det ska mycket till innan lyssningsförstärkaren döljer skillnaderna, för det är ju en skillnadssignal man lyssnar på, prova själva, försök bilda er en egen uppfattning om olika testmetodet och vad de är lämpliga till och vad som påverkar dem och inte.

Refererande till min fetning i din text: Såvitt jag vet är det inte någon skillnadssignal man lyssnar på... Det är två olika signaler, den ena heter "E" och den andra "F".

Men det vore i och för sig intressant att meddelst externa diffförstärkare få fram just skillnadssignalen så att allt du hör är skillnaden mellan "in" och "ut" representerat som en enda signal... :-)

//BB

Lyssna på skillnadssignalen mellan 2 förstärkare är det väl minst en person på forumet som gjort ett antal ggr? Som jag förstått det finns det dock flera nackdelar jämfört med en F/E-lyssning. Här är ett exempel på inlägg från Ingvar som beskriver det.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-01-04 00:14

Kronkan skrev:Magnuz, Jag bedömmer att vi egentligen tycker detsamma men att det finns ett missförstånd. Jag skriver inte F/E-lyssning. Är fullständigt medveten om att denna apparat (människor och apparat) skall användas till att detektera skillnader.

Ah, då missförstod jag dig.

Kronkan skrev:Men min slutsats är att den inte skall användas till att lyssna på. Speciellt kan du väl inte använda F/E för att utvärdera hur en förstärkare och högtalare låter.

Mja, man kan använda det för att avgöra hur en förstärkare låter, d.v.s. om man med låter menar vilket "egenljud" förstärkaren bidrar med. Om konstlasten är tillräckligt lik den högtalare man slutligen tänker använda förstärkaren med borde man också kunna bilda sig en uppfattning om hur kombinationen kommer att låta. Åtminstone lär man märka om högtalaren påverkar förstärkaren ogynnsamt. Vill man vara riktigt galen kan man ju faktiskt använda ett riktigt högtalarpar som konstlast, bara man lyckas gömma undan dem i ett helt ljudisolerat rum eller så (lite överambitiöst kanske :D ).

Kronkan skrev:Välrdens minsta förförstärkare borde väl klara att uppsatt i testriggen driva "dina" Kappa. Det är ju testriggens prestandasom avgör detta. Rörförstärkaren driver så att säga på riggens förstärkare.

Nej, jag menade alltså att låta rörstärkaren agera slutsteg i testriggen, alltså det slutsteg som driver de högtalare man lyssnar genom, inte testobjektet.

Kronkan skrev:Magnuz -Jag tycker inte att jag ger andra stryk.

Absolut inte! Jag syftade bara på att många här brukar klaga om man påstår att någon inte förstår F/E-metoden så jag tänkte förekomma den kritiken med ett klassiskt retoriskt knep.

Kronkan skrev:Hoppas att vi kan hålla oss till sak. Alltså justnu vad kan F/E-riggen användas till.

Absolut. Mitt svar blir att den nog kan användas till lite allt möjligt (brevpress, barlast i fartyg, väldigt ineffektiv elradiator... :wink: ) men att det bästa nog är att ha den till att avgöra om ett testobjekt påverkar signalen hörbart.

Kronkan skrev:Lyssna på musik börman väl också undvika att göra. Kan säkert låta hyggligt beroende på förstärkare och annat. Men varför köra signalen genom två förstärkare samt lite annan onöding utrustning. Onödig om du just bara skall lyssna.

Helt klart, men finns det verkligen någon som använder en F/E-rigg (komplett med testobjekt och allt) som lyssningsanläggning?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-01-04 00:54

BB skrev:

//BB

Näe skillnadsignal är kanske fel benämning, men kanske ändå inte, man refererar ju till en skillnad som ev uppstår i testobjektet, man kan ju koppla ihop det så man kan få en riktig skillnadssignal om man vill, men det som jag vill ha fram är att jag tycker att de som är intresserade av principen ska koppla upp den och experimentera själva, då skulle tonen kanske bli lite mer konstruktiv hos en del, man kan ju tex enkelt koppla in en tonkontroll i lysningsförstärkaren och kontrollera om det gör stor skillnad, F/E test borde gå att principiellt enkelt visa för alla, man kunde omsätta det till en liten låda som utför det på "hörlursnivå" på samma sätt som Ståhls kabeltestbox var enkel att ta till sig, den var mycket lärorik och gav på ett enkelt sätt insikt i kablagedjungeln, på samma sätt kunde man kanske visa f/e test av förstärkare, på ett enkelt, sätt så att alla kan förstå principen och även kan ändra på vissa parametrar och själva uppleva vad som händer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-04 01:17

En summasignal är väl mera rätt eftersom det är F+E mot F. Finns ju ingen skillnad mellan (F+E)-F.
Man gör det lite lätt för sig om man tror att de som är motståndare till F/E-lyssningen är verkligen motståndare och vill ha bort den. Jag vet ingen på rakt arm som inte tycker att den kan vara bra och ha som komplement.
Det dom flesta är emot är nog mera att man drar för stora växlar på resultaten.
Så att "hela" tiden förklara att motståndarna inte förstår tycker jag är direkt nedvärderande. Fråga istället om personen menar på det här viset. Visst händer det att allt inte förstås men det görs det ju inte av alla försvarare heller. Och ve och fasa om någon råkar skriva något som går att tolka fel, genast finns det 3 inlägg där man poängterar att man inte förstår nått.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-04 01:24

Magnuz skrev:
Kronkan skrev:Magnuz, Jag bedömmer att vi egentligen tycker detsamma men att det finns ett missförstånd. Jag skriver inte F/E-lyssning. Är fullständigt medveten om att denna apparat (människor och apparat) skall användas till att detektera skillnader.

Ah, då missförstod jag dig.

Kronkan skrev:Men min slutsats är att den inte skall användas till att lyssna på. Speciellt kan du väl inte använda F/E för att utvärdera hur en förstärkare och högtalare låter.

Mja, man kan använda det för att avgöra hur en förstärkare låter, d.v.s. om man med låter menar vilket "egenljud" förstärkaren bidrar med. Om konstlasten är tillräckligt lik den högtalare man slutligen tänker använda förstärkaren med borde man också kunna bilda sig en uppfattning om hur kombinationen kommer att låta. Åtminstone lär man märka om högtalaren påverkar förstärkaren ogynnsamt. Vill man vara riktigt galen kan man ju faktiskt använda ett riktigt högtalarpar som konstlast, bara man lyckas gömma undan dem i ett helt ljudisolerat rum eller så (lite överambitiöst kanske :D ).

Kronkan skrev:Välrdens minsta förförstärkare borde väl klara att uppsatt i testriggen driva "dina" Kappa. Det är ju testriggens prestandasom avgör detta. Rörförstärkaren driver så att säga på riggens förstärkare.

Nej, jag menade alltså att låta rörstärkaren agera slutsteg i testriggen, alltså det slutsteg som driver de högtalare man lyssnar genom, inte testobjektet.

Kronkan skrev:Magnuz -Jag tycker inte att jag ger andra stryk.

Absolut inte! Jag syftade bara på att många här brukar klaga om man påstår att någon inte förstår F/E-metoden så jag tänkte förekomma den kritiken med ett klassiskt retoriskt knep.

Kronkan skrev:Hoppas att vi kan hålla oss till sak. Alltså justnu vad kan F/E-riggen användas till.

Absolut. Mitt svar blir att den nog kan användas till lite allt möjligt (brevpress, barlast i fartyg, väldigt ineffektiv elradiator... :wink: ) men att det bästa nog är att ha den till att avgöra om ett testobjekt påverkar signalen hörbart.

Kronkan skrev:Lyssna på musik börman väl också undvika att göra. Kan säkert låta hyggligt beroende på förstärkare och annat. Men varför köra signalen genom två förstärkare samt lite annan onöding utrustning. Onödig om du just bara skall lyssna.

Helt klart, men finns det verkligen någon som använder en F/E-rigg (komplett med testobjekt och allt) som lyssningsanläggning?

Hej Magnuz! :)

Har haft svårt på grund av jobb och att jag inte kan ansluta stabilt till forumet och därför extremt svårt att svara. Beklagar detta.

Men håller med ditt svar.
Men alla verkar inte ha den försiktiga synen som du har.

Man kanske skulle föreslå en tråd om det finns ett samband mellaninspelningsteknik och upplevd ljudkvalité efter att ha läst något inlägg. Då skulle jag börja med inspelningsteknikern Gert Palmcrantz som jag förstått samarbetat med många svenska artister. Tyvärr finns det allt för sällan uppgivit vilken som gjorde inspelningen. Mitt exempel skulle varit inspelningen Jazz at the Pawnshop som jag bara har på cd. Men den spelades in med två mikrofoner samt en bandspelare med två kanaler. Skall också försöka hitta ett inlägg av en annan inspelningstekniker som möter Gert P på jobb och får en stunds reflektion när han får resultet uppspelat. För se om det blir min första tråd skapad härpå Faktiskt.

Så budskapet verkar vara håll det enkelt om möjlgt. Tyvärr var det ingen bra självbetrakelse för en som har minst 10 apparater och 5 högtalare ihoppkopplade för att lyssna på musik, titta på Tv samt film och inte glömma då och då P2. :wink:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-04 08:22

Hej alla!
Tråden går för fort fram för att det skall gå att vara med för mig. Men vill göra en samlad kommentar från min sida.

Jonas L skrev att F/E kan detektera färgningen hos en förstärkare även om den primärt är en sämre apparat. Låter sant för mig om det gäller F/E. Även signalkällans fel och fördelar kan räknas bort. Högtalarna har jag lite svårt att uttala mig om.

Men vad jag uppfattar är att göra en F/E-test är en stor skillnad mot att lyssna exempelvis i ett A/B. Om nu testriggen är välkonstruerad o s v så minskar självklart problemen vid att lyssna. Men kan inte bli noll.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-04 08:30

Harryup skrev:En summasignal är väl mera rätt eftersom det är F+E mot F. Finns ju ingen skillnad mellan (F+E)-F.

Nej, det där stämmer inte alls. När man F/E-lyssnar så jämför med F med
E, och vill man få med lyssningsanläggningen som man lyssnar via så är
det F+L man jämför med F+L. Ingenting annat.

Det som man lyssnar "på" är inte skillnaden, men det man lyssnar "efter"
(appropå synpunkterna mot det som MrQaffe skivit) är skillnaderna mellan
F och E.

Eller om man föredrar: Skillnaderna mellan F+L och E+L, vilket jag hoppas
alla förstår är F-E, alltså samma sak som skillnaden mellan F och E! :)

Och det är ju liksom det som är det fina med F/E-lyssningen.

- - -

Den som vill komplicera det hela ytterligare kan addera inspelningens egen-
skaper (I) också, liksom den del av kedjan som ligger efter inspelningen
men före testobjektet, vi kan kalla dem uppspelningsegenskaperna (U).

Då blir det I+U+F+L som man jämför med I+U+E+L. Skilnaden är fort-
farande den mellan F och E!

Och igen - det är det som är det fina med F/E-lyssningen - att man har
isolerat testobjektet och SLIPPER få med de egenskaper som ligger före F
och efter E, på annat sätt än att de (både I, U och L) inte får begränsa i så
hög grad att vissa aspekter av ljudåtergivningen inte innehålls, och därför
inte kan analyseras alls. Om man t ex vill bedöma hur en bastrumma åter-
ges, så kan man inte göra det genom att spela en triangel, eller genom att
i lyssningsanläggningen bara spela upp materialet i en diskanthögtalare.

Harryup skrev:Man gör det lite lätt för sig om man tror att de som är motståndare till F/E-lyssningen är verkligen motståndare och vill ha bort den. Jag vet ingen på rakt arm som inte tycker att den kan vara bra och ha som komplement.
Det dom flesta är emot är nog mera att man drar för stora växlar på resultaten.
Så att "hela" tiden förklara att motståndarna inte förstår tycker jag är direkt nedvärderande.

Det är inte en värdering av personerna som inte förstår - det är ju bara en
viktig information, för innan alla som deltar i diskussionen förstår, kommer
inte diskussionen någon vart.

En konstruktiv diskussion handlar inte om att älta grunderna, utan det för
sakfrågan meningsfulla startar först efter det att alla förstått grunderna.

Därför är det nödvändigt att påpeka missförstånden. Den som tar det som
något personligt och känner sig nedvärderad gör bara diskussionen alldeles
i onödan svårare.

Den som inte förstår, behöver acceptera att det är så och att det inte är
något att skämmas för, och sedan lyssna och tänka - inte leta efter saker
att peka på som gör att de kan säga att de känner sig förorättade.

Harryup skrev:Fråga istället om personen menar på det här viset. Visst händer det att allt inte förstås men det görs det ju inte av alla försvarare heller. Och ve och fasa om någon råkar skriva något som går att tolka fel, genast finns det 3 inlägg där man poängterar att man inte förstår nått.

mvh/harryup

För den som inte förstår kan saken se helt symmetrisk ut, det vill säga det
kan se ut som om det bara är olika åsikter, men för den som förstår är
det inte alls symmetriskt.

Det är tvärtom uppenbart att vissa förstår och att andra inte alls gör det,
och att de som förstår för helt stringenta resonamang, medan de som inte
gör det går vilse i tankarna om och om igen.

Inget fel med det, men att förneka det är bara att motverka möjligheterna
till den egna insikten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-04 09:31

IngOehman skrev:
Harryup skrev:En summasignal är väl mera rätt eftersom det är F+E mot F. Finns ju ingen skillnad mellan (F+E)-F.

F och E.

Vh, iö

Man lyssnar på skillnaderna av signalerna F och E. F som är enbart lyssningsanläggningen, ja och E som består av F+loop. Men det är ju ingen skillnadssignal man lyssnar på. Och efter består ju av F + E (inklusive testförstärkarloopen). Hur man nu uttrycker det så är en del av E just Före-alternativet. Man kan inte lyssna på efter utan att lyssna på före-alternativet också för annars blir det ju inget ljud. Det kan vara frestande att se efter som enbart efter men före är en delmängd av efter alternativet.
Man lyssnar alltid på förealternativet med en eventuell påverkan av efteraleternativet som enbart är en loop i förealternativet.
Om det vore en ren A/B test så kan jag hålla med om att man enbart lyssnar på de olika alternativen var och en för sig men annars icke.

mvh/harryup

edit: lite tydliggöranden
Senast redigerad av Harryup 2011-01-04 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-04 09:47

IngOehman skrev:För den som inte förstår kan saken se helt symmetrisk ut, det vill säga det
kan se ut som om det bara är olika åsikter, men för den som förstår är
det inte alls symmetriskt.

Det är tvärtom uppenbart att vissa förstår och att andra inte alls gör det,
och att de som förstår för helt stringenta resonamang, medan de som inte
gör det går vilse i tankarna om och om igen.

Inget fel med det, men att förneka det är bara att motverka möjligheterna
till den egna insikten.

Vh, iö

Fast nu finns det ju ingen strikt koppling till förståelsen av koppling och att man då plötsligt blir för proceduren. Det finns ju lika mycket en känslomässig koppling på båda sidor. Finns de som är emot metoden för att den proklameras som det enda sanna, och det finns de som är för metoden av samma skäl. Sen finns det ju också en sån Gubbe som Flint
( God Fortsättning förresten) t.ex. som är delvis för metoden och har testat en del men som inte ser den som heltäckande eller ens utslagsgivande i valet av apparater. Han är ju mig veterligen ensam om att ha lagt upp filer där folk har kunnat lyssnat på F/E. Något som ingen förespråkare ens har gjort.
Jag tycker att det verkar som att många förespråkare tror att det sitter i deras definition av förståelse för metoden, fattar man så plötsligt öppnar sig Nirvana och man får 7 oskulder och slipper brinna i helvetet utan pånyttföds i en högre kast. Men annars så är man emot metoden.

Men jag vet inget som är emot metoden, jag vet bara om folk som är emot tolkningarna av resultatet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-04 12:01

dubbelpost
Senast redigerad av phon 2011-01-08 10:15, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-04 12:09

Harryup skrev:Jag tycker att det verkar som att många förespråkare tror att det sitter i deras definition av förståelse för metoden, fattar man så plötsligt öppnar sig Nirvana och man får 7 oskulder och slipper brinna i helvetet utan pånyttföds i en högre kast. . . .

Fel fel fel . . . 8O var det inte 8 oskulder som gällde här . . :roll: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-04 13:06

Harryup skrev:
IngOehman skrev:

F och E.

Vh, iö

Man lyssnar på skillnaderna av signalerna F och E. F som är enbart lyssningsanläggningen, ja och E som består av F+loop. Men det är ju ingen skillnadssignal man lyssnar på. Och efter består ju av F + E (inklusive testförstärkarloopen). Hur man nu uttrycker det så är en del av E just Före-alternativet. Man kan inte lyssna på efter utan att lyssna på före-alternativet också för annars blir det ju inget ljud. Det kan vara frestande att se efter som enbart efter men före är en delmängd av efter alternativet.
Man lyssnar alltid på förealternativet med en eventuell påverkan av efteraleternativet som enbart är en loop i förealternativet.
Om det vore en ren A/B test så kan jag hålla med om att man enbart lyssnar på de olika alternativen var och en för sig men annars icke.

mvh/harryup

edit: lite tydliggöranden

Det lite föreläsande sätt du skriver på gör det svårt att kommentera
det utan att det blir "tillrättavisande", eftersom det du skriver är FEL.
Det vore mycket enklare om du frågade om det du inte förstår istället
för att komma med felaktiga påståenden om det. :?

E är verkligen INTE F+E!

Däremot skulle man kunna säga att E är F+T (eller FxT om man talar
i termer av överföringsfunktioner), om T är testobjektets egenskaper.
Det gör att den skillnad man inte lyssnar på med efter, är E-F, det vill
säga (F+T)-F*, det vill säga T, "de egenskaper som testobjektet har".

Om detta fortfarande inte är klart för dig, så svarar jag gärna på frågor
om det.

Vh, iö

- - - - -

*Eller E/F = (F*T)/F om det är överföringsfunktionen man söker.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi