Branchorganisation (Hifi-organisation) borde vi inte ha det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 16:09

Som sagt: Engelholms påstående att "Svenssons skulle bli mindre
och mindre kvalitetsmedvetna", saknar helt vetenskaplig grund. :twisted:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-19 16:45

Hotspur skrev:Som sagt: Engelholms påstående att "Svenssons skulle bli mindre

Kan du backa upp dina egna påståenden då?

Varför är du så negativ till detta initiativ överhuvudtaget?
- Militant slacker

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-19 18:46

Citat:Inte jag heller, jag skiter egentligen vad din tråd handlar om alls. :

Hotspur! Varför är du inne på tråden om du skiter i den?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-19 18:56

Vad gäller Hotsur: så borde han heta ! :twisted:

Vad gäller LTS i sammanhanget: Det som inte fungerar med LTS har egentligen inte med LTS som sådant att göra; det handlar om enskilda människors engagemang och energi ! (Och tid och resurser förstås.)

Som jag tror Dalai Lama sade ang. om hur man får saker gjorda:

Beslut.

Ansträngning.

Tålamod.

I det här sammanhanget handlar det väl också om att hitta en ide som ger resultat från början och en strategi som gör att det håller i längden.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-19 19:33

Musikanläggningar i gemen är inte ballt längre. Stora TV-apparater dvs Plasma etc är ballt och lite "dyrt fint". B&O är ballt och man kan se dom i inredningsartiklar. Fina kök är ballt.
Grejor som tar liten plats är ballt. Stora videoskärmar är ballt för att filmer är ballt och man kan vara flera som tittar samtidigt och man behöver inte vara tysta hela tiden. Stereo och sitta i mitten, tyst är ensamnöje. Allt har och tar sin tid och folk har mindre tid numera för att alla har mer och fler intressen. Jobbar mer och vill uppleva mer.
Skär bort alla aktiva som är under 35 på detta forum och hur många blir kvar? Skulle gissa klart mindre än 10%.
Men man skall inte ge upp, men vara realist. "Man" hör i princip aldrig levande musik med akustiska instrument så allt som låter duger. För hur fasen låter en synt? För vanliga lyssnare finns inte relationen till rätt eller fel längre, allt är bara olika.
Tror tvärtom att bioljud hemma kan vara "räddningen" för folks musikintresse då man för första gången faktiskt är tvungen att placera högtalarna så att vänster är vänster fram och inte under bordet snett bakom och höger fram är höger fram och inte höger i hörnet bakom fåtöljen.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-19 20:54

Hotspur skrev:Som sagt: Engelholms påstående att "Svenssons skulle bli mindre

Hotspur och ni andra. Då är vi där igen att vi tvunget måste käbbla om varenda grej. Måste det tvunget bli bråk??

Hotspur eller Stefan. Jag tror att Pär menar att folk har alltmer hobbys än för 20 år sedan. När folk hade bara ett par intressen så blev det mer pengar till hifin. Men jag kanske tolkar Pär Engelholm fel.

Lts i all ära, men vanligt folk vet inte vad Lts är för något. Jag tycker att LTs har en del bra ideer (håller inte med om allt men det är en annan historia 8) ) Men för att Lts kan ta rollen som får folk att gå o klaga på skivbolagen, då behövs det en kvinna eller man som pratar med folket "språk" och inte sådant språk som vårt fackspråk för då backar de flesta ur av dom vanliga. Får däremot Lts en sådan person, så är det raka rör.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-19 21:52

Harryups inlägg här ovan stämmer bra med min syn på det här med dagens hifiintresse. Den stora massan bryr sig verkligen inte om det som ofta debatteras här på detta forum t.ex.
Håller inte med mats uttalande: "Jag tror att Pär menar att folk har alltmer hobbys än för 20 år sedan." Är det någon som har några hobbies "på riktigt" längre? Det verkar som det är allt färre som engagerar sig på de flesta områden. Numer ska man hålla på med allt och ingenting. Oftast blir det inte rejält någonstans. Huvudsaken är att man kan vara med i den allmänna debatten och inte verka tappad bakom en vagn.

Vi som kan backa ett antal årtionden i tanken....kommer ni ihåg vad ni gjorde på er fritid då? Jäklar vad fritid vi hade dessutom! Fanns inga hemdatorer, hembio, vindsurfing, skateboard, inlines, mobiltelefoner, digitalkameror, tvspel, videobandare, mp3-spelare m.m. Var man intresserad av något tog det en väldig massa tid. Engagemanget i olika kretsar var stort och idéelt, inga arvoden som varje klubb/förening snart ska ha. Vi kallade det folkrörelser och de skulle vi behöva såväl idag som i morgon. Ensam har aldrig varit stark.

Branschorganisation verkar vara fel benämning. Det är givetvis en konsumentorienterad organisation som ska till. Tror inte den kan uträtta så mycket som några här önskar. Hårdvaruleverantörerna kör sitt race med kinaprodukter och det kommer att tillta. Få bättre ljud på fonogrammen? Hur tänker ni er det ska gå till i praktiken? Det är mode att "producera" musik och det lär inte avta heller för utrustningen är för billig. Ska effektracken slängas ut ur studiorna? Lyhörda ljudtekniker har väl inte varit vanliga tidigare heller men nu vet jag inte var det finns. Några har vi tack och lov men de är för få.

Hemredningstidningar eller dylika gratisblad tror jag knappast är bra att liera sig med. Det budskap som förespråkas verkar inte allas stämma med hur deras annonsörer ser på saken. Den vanliga konflikten med kommersialismen. Det är svårt att "undervisa" utan att trampa ett antal stora annonsörer på tårna. Då får tidskrifterna det svårt med intäkterna.... Men jag hoppas ni ändå fortsätter funderar på hur allt ska gå till!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-04-19 21:59

då behövs det en kvinna eller man som pratar med folket "språk" och inte sådant språk som vårt fackspråk för då backar de flesta ur av dom vanliga. Får däremot Lts en sådan person, så är det raka rör.

hmm...det ligger någonting i det här, för skall man fatta vad de flesta skriver om här t.ex. så måste man vara rätt så bevandrad
och kunnig i ämnet.

Jag själv t.ex. är intresserad men har svårt att hänga med så jag
är nog en "svensson" då :lol:

Förresten, har det kommit nån bit på vägen och har målet klarnat?

Nähä...de va de de..."just joking"

Om detta skall bli möjligt, alltså att upplysa "folket" så tror jag att de mest namnkunniga i gebitet måste göra gemensam sak för att det skall få slagkraft.

Några finns här, några på andra forum och testskribenter kanske folk från ljudlabb eller studiotekniker etc....

Fast det första man måste vara överens om (och det blir svårt) är vad är en bra ljudbild och hur skall det låta igentligen när det låter bra eller tillräckligt bra?

F-n, det borde finnas en standard för även detta...så mycket enklare det skulle bli då! (kanske lite tråkigt också?)

High Fidelity i all ära, men handen på hjärtat vem kan uppnå det eller när har man nått det? Vilken referens skall man gå efter för att veta att den är uppnådd?

Är det nån som har råd med det, förrutom "nördarna"?

Det finns mycket att bita i om man skall gå lös på denna uppgift men kul att det försöks, det är mycket vunnet redan där.

För mig är alltid planeringen minst halva jobbet, för då ser man resultatet redan framför sig innan man gör bort sig.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-19 22:15

[Vad menar du med detta Roger G

"Vi som kan backa ett antal årtionden i tanken....kommer ni ihåg vad ni gjorde på er fritid då? Jäklar vad fritid vi hade dessutom! Fanns inga hemdatorer, hembio, vindsurfing, skateboard, inlines, mobiltelefoner, digitalkameror, tvspel, videobandare, mp3-spelare m.m. Var man intresserad av något tog det en väldig massa tid. Engagemanget i olika kretsar var stort och idéelt, inga arvoden som varje klubb/förening snart ska ha. Vi kallade det folkrörelser och de skulle vi behöva såväl idag som i morgon. Ensam har aldrig varit stark.
" Vill du att vi skall förbjuda att folk håller på med digitalkameror, hemdatorer osv osv utan var o en skall bara ha en hobby. Jag är visserligen en rödsnubbe men sådant förmynderi tycker jag inte om. Men jag tror nog jag har missförstått dig.

Men jag tror att hade folk fått höra deras ofta kassa skivor (tekniskt) på en bra anläggning så hade det hänt saker. Men det gäller att det kommer upp i tex den stora och sanna tidningen Aftonbladet, som alla hatar men ändå läser. KOmmer det bara upp det steget (vilket är jäkligt svårt, the first step), då jäklar.

Som Mayro, skrev att vi måste se möjligheterna och inte bara det andra.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-19 23:10

Jo, fast enda anledningen till att vi fortfarande har ett antal seriösa HIFI-handlare är att dom får sälja ett stort antal plasmaskärmar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-20 07:43

Nej, nej, inte vill jag förbjuda någonting! Försökte bara säga att tiden inte räcker till för all ny teknik. Framförallt är det inte många som är tillräckligt intresserade på djupet. Tycker där finns den största skillnaden mot gångna tider, att man nu kan lite om mycket och inte mycket om lite.
Dagens utbud av mjuk- och hårdvara är totalt oöverskådligt för de flesta av oss. Det säljs mängder med "reklamblad" med all möjlig inriktning, dock efterlyser åtminstone jag att kvaliteten på innehållet låg på en högre nivå. Det är enkelt att producera dessa glassiga tidskrifter som är en form av förlängd marknadsföring. Facktidskrifterna har blivit lite som kvällstidningarna (fast de kommer på morgonen numer...), det är lösnummerförsäljning som gäller.
Hinner inte skriva mera nu. Där har vi den igen, tidsbristen! Alltid lika närvarande.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-20 08:05

Hotspur! Varför är du inne på tråden om du skiter i den?

För att Herr Engelholm vräkte ur sig en felaktig och förenklande
generalisering om ett sakförhållande, helt utan saklig grund. 8)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-20 09:18

RogerGustavsson skrev:Harryups inlägg här ovan stämmer bra med min syn på det här med dagens hifiintresse. Den stora massan bryr sig verkligen inte om det som ofta debatteras här på detta forum t.ex.
Håller inte med mats uttalande: "Jag tror att Pär menar att folk har alltmer hobbys än för 20 år sedan." Är det någon som har några hobbies "på riktigt" längre? Det verkar som det är allt färre som engagerar sig på de flesta områden. Numer ska man hålla på med allt och ingenting. Oftast blir det inte rejält någonstans. Huvudsaken är att man kan vara med i den allmänna debatten och inte verka tappad bakom en vagn.
Du kommer med en intressant reflektion! Mängden intressen är idag betydligt fler än för säg 20 år sedan. Jag brukar i positiva ordalaga prata om insnöade människor - dom som helt dedicerar sig åt en sak och går på djupet. Generaliserande kan man om idag säga precis det du säger "ska man hålla på med allt och ingenting". Klockrent!

harryup skrev:Musikanläggningar i gemen är inte ballt längre. Stora TV-apparater dvs Plasma etc är ballt och lite "dyrt fint". B&O är ballt och man kan se dom i inredningsartiklar. Fina kök är ballt.
Grejor som tar liten plats är ballt. Stora videoskärmar är ballt för att filmer är ballt och man kan vara flera som tittar samtidigt och man behöver inte vara tysta hela tiden. Stereo och sitta i mitten, tyst är ensamnöje. Allt har och tar sin tid och folk har mindre tid numera för att alla har mer och fler intressen. Jobbar mer och vill uppleva mer.
Skär bort alla aktiva som är under 35 på detta forum och hur många blir kvar? Skulle gissa klart mindre än 10%.
Japp! Häri ligger många sunda poänger. Finns en gemensam nämnare med Rogers inlägg (jag quote'ade det ovan).
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-20 16:18

Precis, hifi har blivit (och kommer att förbli) en udda hobby. Like it or not! 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-20 16:59

Harryup, du har gjort ett antal skarpsynta iakktagelser!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-20 20:43

Tackar Johan,
mycket klarsynt av dig att uppskatta mitt inlägg. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-21 13:05

vad är idoldyrkan?
när har den gått för långt?
vilka är hangöround?
jag bara sitter här och funderar över livets problem
vad sitter jag på?
min bönematta riktad möt täby jag brukar tre ggr om dagen sätta mig på min matta och läsa texten "du skall inga andra gudar havfa jämte ingvar ino ino ino"
jag dricker numera bara bt
jag har åckså inrett ett rum där jag har min bönematta samt dekoreratt väggarna med förstoringar på lts styrelse
NEJ NU KAN JAG INTE SKRIVA LÄNGRE FÖR NU KOMMER MIN SKÖTARE MED Skjortan med knäppning baK
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-21 13:45

Hotspur skrev:Nja, jag tänkte nog främst på alla vanliga skivköpare i första hand.
De flesta tycker helt enkelt att det låter tillräckligt bra med en billig
surroundanläggning och tycker inte det är värt att lägga mer pengar
på just det intresset, alltså musiklyssnandet. De kan vara kvalitets-
medvetna för det men medvetet prioritera andra, kanske mer moderna,
fritidssysselsättningar...

Menar du på allvar att de flesta av alla vanliga skivköpare har en uppfattning om hur en bra återgivning av deras skivor låter? 8O

Det skulle jag vilja säga är en ytterst marginell minoritet som VET hur det KAN låta men väljer att inte förbättra... Och i de fallen så beror det oftast på att ekonomin inte finns för mer än att överleva, så där lyxas det inte med varken kläder, resor el. dyl.

De allra flesta är jag övertygade om tycker sina kompaktanläggninga låter ungefär så bra det kan, eftersom de aldrig gått i annan butik än ElSibOffExperten... Definitivt har de aldrig besökt en hifimässa eller ens känner någon med en extrem hemanläggning. ( Frågan är om inte majoriteten hyffsade hemanläggningar är 70-talsarv... ) "Kvalitetsmedvetenheten" i allmänhet är nog att välja ett paket från ett annars känt märke än något mer obekant... Typ Philips, Pioneer eller Sony före JVC, Sharp eller dyl... Fast huvudsakligen är det pris och utseende som styr... och helst så försvinnande högtalare som möjligt för att de är fula.

Nej, jag är övertygad om att bättre stereo hemma hade varit väl så modernt idag om folk bara hade uppmärksammats på möjligheterna... Idag är inte folks val styrda av kunskap utan av okunskap.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-21 14:16

Definitivt har de aldrig besökt en hifimässa

Ja, där brukar det ju låta jättebra...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-21 14:19

Hotspur skrev:
Definitivt har de aldrig besökt en hifimässa

Ja, där brukar det ju låta jättebra...

1) På en mässa visas det upp ganska tydligt att det FINNS en massa saker att köpa
2)På en mässa märker man att det finns många som är intresserade
3)Det låter i stort sett ALLTID bättre i ALLA rum än vad svensson har hemma. Med god marginal dessutom.

Att det sedan går att nå ännu högre har i sammanhanget egentligen ingen betydelse.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-21 14:28

De allra flesta är jag övertygade om tycker sina
kompaktanläggninga låter ungefär så bra det kan

Du underskattar folk. De flesta ha hört livemusik i någon form,
någon gång. Många spelar/sjunger själva, de vet alltså att det
kan låta bättre och att det finns "svindyra jättehögtalare" att
köpa - men de bryr sig helt enkelt inte. Därför att det låter okej
och kostar lagom med en minianläggning, dessutom vill man ju
sällan ha stora elektronikapparater i vardagsrummet. Även om
de råkar låta bra... Vakna upp ur hifiromantiseringen nu, det ÄR
inte så att folk inte fattar, är oupplysta etc. Man prioriterar helt
enkelt annat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-21 14:42

Hotspur skrev:
De allra flesta är jag övertygade om tycker sina
kompaktanläggninga låter ungefär så bra det kan

Du underskattar folk. De flesta ha hört livemusik i någon form,
någon gång. Många spelar/sjunger själva, de vet alltså att det
kan låta bättre och att det finns "svindyra jättehögtalare" att
köpa - men de bryr sig helt enkelt inte. Därför att det låter okej
och kostar lagom med en minianläggning, dessutom vill man ju
sällan ha stora elektronikapparater i vardagsrummet. Även om
de råkar låta bra... Vakna upp ur hifiromantiseringen nu, det ÄR
inte så att folk inte fattar, är oupplysta etc. Man prioriterar helt
enkelt annat.

hifiromantisering? jag ser ju vad som händer med folk som kommer till mig som inte vetat om möjligheterna innan... brukar ju då konsulta till dem sen för att hitta något hyffsat i låga prisklasser....

De flesta gör aldrig kopplingen mellan livemusik och hemmastereo.

Att musiker inte skaffar bättre anläggningar har en helt annan förklaring... de lyssnar nämligen sällan eller aldrig på hur det låter... utan på hur det spelas...

Nej, jag tycker du tar fel här. De flesta tror att de separata komponenter som ElSibOff har är State of the Art och tar de då en kompaktstereo som säljarna säger "denna är precis lika bra" så har de gjort ett klipp och tror de sitter på världens höjdarmaskin. Och sen så lyssnar de aldrig på den, förutom när det är nyheter eller melodikryss... annars står den bara och gör bakgrundsljud.
Att sitta ned och lyssna på musik är inte en aktivitet Svensson ens funderat över...så därför har han heller aldrig "valt bort" det.

Edit: justerat obetänksamhet som blev onödigt skarp
Senast redigerad av Nattlorden 2005-04-21 14:46, redigerad totalt 2 gånger.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-21 14:44

Nej, du har fel så det visslar om det.

Okej, då har jag väl det. Slutdiskuterat med dig! :evil:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-21 14:45

sorry. *editerar bort*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-21 14:46

Nattlorden skrev:hifiromantisering? jag ser ju vad som händer med folk som kommer till mig som inte vetat om möjligheterna innan...
100% min erfarenhet också.

Däremot är det många som är av åsikten "jag hör ändå inte skillnad". En åsikt dom snabbt kastar efter en liten demonstration.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-04-21 14:55

ea hundra procent enig i detta
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-21 15:06

E A och Nattlorden! Har samma erfarenhet i min bekantskapskrets.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-21 15:57

Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-21 16:04

RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!

Det är inte frågan om att få svensson att baxa in 100kgs högtalare o dyl. Det är frågan om att göra svensson medveten om att man kan få bra mycket bättre ljud för bara en skvätt pengar till. Jag menar att även säg audioprohögtalarna som lastpallsvaruhusen säljer låter bra mycket bättre än bergsprängarmutanterna. Svennson är bara inte medveten om detta då de inte får lyssna under ordnade former och utsätts för klåpare till försäljare.

Enligt min mening.
- Militant slacker

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-21 16:05

RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!
Detta verkar vara den vanligaste kommentaren... :cry:

Jag är inte ute efter det heller. Jag vill göra folk medvetna om vad musik och bra anläggningar KAN ge dig som lyssnare. Sen får folk spotta åt mig och andra innom hifibranchen i nyllet, fortsätta lyssna via bergsprängare, köpa en billig Cambridge-kombination för 5000kr + Audio Pro-högtalare för 3000kr eller, för den delen, helt gå loss på ett custom-made-system för just "dig".

Lustigt är att "minne" och lagringsmedia blir billigare och billigare och vi får mer och mer plats. Att vi sen kapar information med MP3 för att små enkla filer e ju helt ologiskt. Vi har aldrig tidigare kunnat lagra så mycket så billigt...ändå går data/information förlorad.
vänligen
// Pär Engelholm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi