och mindre kvalitetsmedvetna", saknar helt vetenskaplig grund.

Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Som sagt: Engelholms påstående att "Svenssons skulle bli mindre
Hotspur skrev:Som sagt: Engelholms påstående att "Svenssons skulle bli mindre
då behövs det en kvinna eller man som pratar med folket "språk" och inte sådant språk som vårt fackspråk för då backar de flesta ur av dom vanliga. Får däremot Lts en sådan person, så är det raka rör.
Hotspur! Varför är du inne på tråden om du skiter i den?
Du kommer med en intressant reflektion! Mängden intressen är idag betydligt fler än för säg 20 år sedan. Jag brukar i positiva ordalaga prata om insnöade människor - dom som helt dedicerar sig åt en sak och går på djupet. Generaliserande kan man om idag säga precis det du säger "ska man hålla på med allt och ingenting". Klockrent!RogerGustavsson skrev:Harryups inlägg här ovan stämmer bra med min syn på det här med dagens hifiintresse. Den stora massan bryr sig verkligen inte om det som ofta debatteras här på detta forum t.ex.
Håller inte med mats uttalande: "Jag tror att Pär menar att folk har alltmer hobbys än för 20 år sedan." Är det någon som har några hobbies "på riktigt" längre? Det verkar som det är allt färre som engagerar sig på de flesta områden. Numer ska man hålla på med allt och ingenting. Oftast blir det inte rejält någonstans. Huvudsaken är att man kan vara med i den allmänna debatten och inte verka tappad bakom en vagn.
Japp! Häri ligger många sunda poänger. Finns en gemensam nämnare med Rogers inlägg (jag quote'ade det ovan).harryup skrev:Musikanläggningar i gemen är inte ballt längre. Stora TV-apparater dvs Plasma etc är ballt och lite "dyrt fint". B&O är ballt och man kan se dom i inredningsartiklar. Fina kök är ballt.
Grejor som tar liten plats är ballt. Stora videoskärmar är ballt för att filmer är ballt och man kan vara flera som tittar samtidigt och man behöver inte vara tysta hela tiden. Stereo och sitta i mitten, tyst är ensamnöje. Allt har och tar sin tid och folk har mindre tid numera för att alla har mer och fler intressen. Jobbar mer och vill uppleva mer.
Skär bort alla aktiva som är under 35 på detta forum och hur många blir kvar? Skulle gissa klart mindre än 10%.
Hotspur skrev:Nja, jag tänkte nog främst på alla vanliga skivköpare i första hand.
De flesta tycker helt enkelt att det låter tillräckligt bra med en billig
surroundanläggning och tycker inte det är värt att lägga mer pengar
på just det intresset, alltså musiklyssnandet. De kan vara kvalitets-
medvetna för det men medvetet prioritera andra, kanske mer moderna,
fritidssysselsättningar...
Hotspur skrev:Definitivt har de aldrig besökt en hifimässa
Ja, där brukar det ju låta jättebra...
De allra flesta är jag övertygade om tycker sina
kompaktanläggninga låter ungefär så bra det kan
Hotspur skrev:De allra flesta är jag övertygade om tycker sina
kompaktanläggninga låter ungefär så bra det kan
Du underskattar folk. De flesta ha hört livemusik i någon form,
någon gång. Många spelar/sjunger själva, de vet alltså att det
kan låta bättre och att det finns "svindyra jättehögtalare" att
köpa - men de bryr sig helt enkelt inte. Därför att det låter okej
och kostar lagom med en minianläggning, dessutom vill man ju
sällan ha stora elektronikapparater i vardagsrummet. Även om
de råkar låta bra... Vakna upp ur hifiromantiseringen nu, det ÄR
inte så att folk inte fattar, är oupplysta etc. Man prioriterar helt
enkelt annat.
100% min erfarenhet också.Nattlorden skrev:hifiromantisering? jag ser ju vad som händer med folk som kommer till mig som inte vetat om möjligheterna innan...
RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!
Detta verkar vara den vanligaste kommentaren...RogerGustavsson skrev:Tror ni att de flesta är villiga att lägga ner de pengar som ni har gjort på era anläggningar? Knappast!
Användare som besöker denna kategori: Bill50x, PerStromgren och 4 gäster