IngOehman skrev::D
(tilltufsad), men
Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev: De försöker sedan berätta hur kabeln låter i förhållande till direkt, god ambition tycker jag. Man ansåg vidare att kabeln som var närmast direkt var bäst, transparens är eftersträvansvärt även i Tyskland tydligen
Panelguy skrev:Vetenskapligt eller inte, vore intressant att höra vilka kablar man fann "transparenta" och vilka man ansåg vara "färgande"?
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Vetenskapligt eller inte, vore intressant att höra vilka kablar man fann "transparenta" och vilka man ansåg vara "färgande"?
Gissningsvis samtliga då man bara testade olika form av dyrkabel.
Panelguy skrev:Alla "dyrkablar" är inte färgande
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Alla "dyrkablar" är inte färgande
I princip behöver man hitta på något annorlunda för att ha något att sälja på... så det är rimligare att två dyrkabel låter annorlunda än två billiga kablar köpta på Kjell Ohlsson.
Panelguy skrev:Kanske det men långtifrån alla (dyr)kablar har en tydlig signatur likt vissa Nordost och Cardas.
IngOehman skrev:
Givet att detta är en test
av KABLAR - som man vet nästan alltid misslyckas att detekteras, alltså
när de som lyssnar inte har facit i handen under lyssningen (som i öppna
lyssningar, t ex den beskrivna) - så kan jag tycka att det blir rätt så lite
intressant att läsa om vad de tror att de hört.
Hade frågan varit en helt annan, läs handlande om saker där skillnadera
är påtagliga, så skulle jag ha kunnat tycka att resultatet varit intressant.
IngOehman skrev:Med ett sådant testupplägg är ju vad som helst "detekterbart". De som "lyssnar" behöver ju bara titta på kabeln och sedan beskriva sina förutfattade meningar om hur de tror att den låter. Om de är helt ohörbara så återstår ändå suggestionseffekterna.
Kort sagt - den sortens testupplägg (läs utan vetenskaplig mening) är bara användbart när skillnaderna är stora, på riktigt, nota bene.
Det räcker inte att suggestionseffekterna uppfattas vara stora.
Laila skrev:Rydberg skrev:Det som jag tyckte var intressant i testet är att man har som ambition att försöka hitta en länk som är så transparent som möjligt och gör det med en f/e-lyssningsliknande uppställning. Huruvida man testade öppet eller blint går inte att utläsa från texten i tidningen.
Om man inte testat blint så är den(testen) kanske inte
så speciellt användbar för/till att dra några som helst
vettiga slutsatser av läsaren, men icke desto mindre så
kan ju läsningen för den skull vara nog så underhållande . . ?
Goldfinger skrev:IngOehman skrev:
Givet att detta är en test
av KABLAR - som man vet nästan alltid misslyckas att detekteras, alltså
när de som lyssnar inte har facit i handen under lyssningen (som i öppna
lyssningar, t ex den beskrivna) - så kan jag tycka att det blir rätt så lite
intressant att läsa om vad de tror att de hört.
Hade frågan varit en helt annan, läs handlande om saker där skillnadera
är påtagliga, så skulle jag ha kunnat tycka att resultatet varit intressant.
Varför inte bara strunta i hur historien ser ut och ta varje nytt test som ytterligare en möjlighet att kanske omvärdera en uppfattning man har, istället som i exemplet ovan där man bestämmer (av tidigare erfarenhet) var skillnaderna är påtagliga och inte.
Finns det fortfarande de som tror att de inte går att bygga kablar med klart hörbara avvikelser från varandra, i så fall skall jag bygga ett par som får gå i brevkedja till alla forummedlemmar för test.
IngOehman skrev:Med ett sådant testupplägg är ju vad som helst "detekterbart". De
som "lyssnar" behöver ju bara titta på kabeln och sedan beskriva
sina förutfattade meningar om hur de tror att den låter. Om de är
helt ohörbara så återstår ändå suggestionseffekterna.
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tar endast ett par sekunder att byta kablar ju. Hör man ingen skillnad efter ett kort uppehåll kan man även fråga sig om skillnaden är viktig?
Ett par sekunder är en evighet jämfört med ett par millisekunder.
Var det inte du som ville optimera precis? Och nu är det inte viktigt med precision på smådetaljer längre??
Jag hoppas att du bara inte har hunnit tänka igenom sakerna, är det diskussionssabotage som är på tapeten, så är jag inte intresserad att deltaga.
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Visste den frågan skulle komma men det är ju en annan diskussion eller hur?
Inte i avgörande om ifall där finns någon påverkan värd att diskuttera, eller hur?
Nattlorden skrev:Du menar att du hellre rejält försvårar hörandet av en skillnad än att införa en väldigt liten skillnad SOM ÄR NÄRVARANDE I BÅDA TESTFALLEN ?
Nattlorden skrev:Är det inte kvalitén på hela testen som är det relevanta, inte att suboptimera ETT moment på bekostnad av ett annat?
IngOehman skrev:
Jag skrev att man vet att många kablar är i princip omöjliga att både
höra och att skilja från varandra. OCH man vet också att suggestions-
effekterna är stora, hos de allra flesta lyssnare, och ofta är de som är
säkra på att de är immuna de som är mest mottagliga.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:Tråkig debattteknik, trist!
Vi verkar överens om vikten att vara noga under testen.
Men om man hör skillnad vid omedelbar omkoppling men inte efter ett kort uppehåll - och om jag då tycker man kan diskutera huruvida en så liten skillnad är intressant jämfört med andra större skillnader som kan påverka återgivningen, är ju en diskussion frikopplat testen i sig eller hur?
sportbilsentusiasten skrev:Här utgår du ifrån att "omkopplaren" inte påverkar testet, hur kan du göra det? Det får man givetvis undersöka separat först. Omkopplaren kan ju vara felkonstruerad...
Återigen, hur "omkopplaren" påverkar och om den påverkar lika mycket i båda testfallen vet du ju inte innan detta har verifierats.
Och oavsett hur du konstruerar "omkopplaren" så kommer signalen att gå delvis olika vägar i omkopplaren beroende på hur omkopplarens ratt står.
Vi har bara olika syn på hur man optimerar testuppställningen.
I detta fall ska man testa kablar med tillhörande kontakter&lödningar och vet på förhand att dessa gör liten skillnad. Då verkar det konstigt enl mitt synsätt att föra in ANDRA "pryttlar" med liknande egenskaper.
Ja menar...vad testar man egentligen om testutrustningen har fel i samma storleksordning som testobjektet?
Hade varit en helt annan sak att ha testobjekt med stora skillnader, då har ju de små eventuella skillnaderna i "omkopplaren" RELATIVT mindre inverkan. Dock bör först omkopplaren även i detta fall undersökas först.
Med hänvisning till ovanstående, tycker jag att omkopplaren är en en onödig risk och föredrar att helt ta bort den.
Goldfinger skrev:IngOehman skrev:Med ett sådant testupplägg är ju vad som helst "detekterbart". De
som "lyssnar" behöver ju bara titta på kabeln och sedan beskriva
sina förutfattade meningar om hur de tror att den låter. Om de är
helt ohörbara så återstår ändå suggestionseffekterna.
Nej det gör de inte om det inte finns några.
Goldfinger skrev:Hur gör du föressten i ditt konstruktionsarbete på högtalarsidan?
verifierar du alla förändringar blint, har du medhjälpare som sörjer för detta eller löser du det på annat sätt?
IngOehman skrev:Ironi är för amatörer, och sarkastiska ironier är för tabbiga amatörer.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Kanske det men långtifrån alla (dyr)kablar har en tydlig signatur likt vissa Nordost och Cardas.
Vem talade om tydlig? Vi talade om vad som var detekterbart i en F/E-lyssning a la tidningen...
Panelguy skrev:Och vad är det som säger att den billiga kabeln från Kjell Ohlsson skulle vara den transparenta och "dyrkabeln" den annorlunda och färgande?
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Och vad är det som säger att den billiga kabeln från Kjell Ohlsson skulle vara den transparenta och "dyrkabeln" den annorlunda och färgande?
För att den billiga kabeln har man inte kostat på några konstigheter.
IngOehman skrev:
Den som testar brukar försöka hitta fel och/eller karaktärer. Men när man
konstruerar så är målet så mycket mera än bara det - då behöver man ju
inte bara höra, utan även identifiera och kunna STYRA alla de egenskaper
som grunkan har, som påverkar dess överföringsfunktion(/er).
Och det finns MÅNGA, MÅNGA moment i det. Så det betyder att man inte
bara behöver hitta fel och kunna beskriva egenskaper, men måste förstå
mekanismerna som skapar dem också.
Verifikation och justeringar är bara en liten detalj på slutet. Men självklart
gör jag mycket av arbetet baserat på blinda studier, av både del- och hel-
egenskaper. Sista delen görs dock helt öppet, eftersom det är en långtids-
test där jag lever med sakerna jag konstruerat, en längre tid.
Vh, iö
Strmbrg skrev:Varför skall man F/E testa kablar?
Vad är syftet?
Mitt egen kommentar till den frågan är nå't i stil med:
Det kan väl svårligen vara ett musikupplevelse-syfte i alla fall?
Ety:
Om det nu är så, att man - pga minnessvårigheter - inte hinner byta kablar på vanligt vis, innan man glömt hur det lät om den första, när det är dags att avspisa den andra:
Ja, då är rimligtvis den musikupplevelse-mässiga diskrepansen mellan kablarna heller inte något att engagera sig i.
Men, det kan kanske finnas andra syften med testet?
Alltså, syften som inte har någon musikupplevelse-koppling.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Och vad är det som säger att den billiga kabeln från Kjell Ohlsson skulle vara den transparenta och "dyrkabeln" den annorlunda och färgande?
För att den billiga kabeln har man inte kostat på några konstigheter.
Panelguy skrev:Ju billigare desto bättre?Stämmer inte riktigt med mina erfarenheter av kablar.
IngOehman skrev:Konstigheter:
tungvattenskärmade IC-
kablar som visar sig vara skärmade med vatten med karamellfärg i...
Vh, iö
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Ju billigare desto bättre?Stämmer inte riktigt med mina erfarenheter av kablar.
Absolut inte. Ju billigare destu mindre dåliga. Rekommendationerna för bästa kabel finns ju på forumet och måhända är bipackkabel / tvaffärskabel i plastpåse snäppet sämre i grovlek/terminering men det är ändå inte frågan om många kronor metern.
Frågan är väl... har du provat något enkelt nog, eller har du bara jämfört inom området "dyrkabel" ?
IngOehman skrev:Konstigheter:
Interconnectkablar som har skärm/jordledare av grafit/kolfiber eller är
helt oskärmade, filterlådor på kabeln som påstås motverka resonanser
som uppstår mitt i audioområdet, lindningar som försämrar (ökar) kvo-
ten mellan kapacitans och induktans, kardeler med högledande yta som
ligger an mot varandra med extremt lågt tryck, tungvattenskärmade IC-
kablar som visar sig vara skärmade med vatten med karamellfärg i...
Listan kan göra nästan hur lång som helst.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster