Moderator: Redaktörer
Panelguy skrev: Har väl i ärlighetens namn märkt större skillnad på högtalarkablar än ICs men ICs av typen lakritskabel/kasta-bort-kabel var väl ingen hit direkt
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Men om man hör skillnad vid omedelbar omkoppling men inte efter ett kort uppehåll - och om jag då tycker man kan diskutera huruvida en så liten skillnad är intressant jämfört med andra större skillnader som kan påverka återgivningen, är ju en diskussion frikopplat testen i sig eller hur?
Du antar att det är skillnaden som är mindre, jag påstår att det är detektionsförmågan som sjunkit.
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Här utgår du ifrån att "omkopplaren" inte påverkar testet, hur kan du göra det? Det får man givetvis undersöka separat först. Omkopplaren kan ju vara felkonstruerad...
Varför skall det blandas in trasig utrustning för att fälla EN METOD ???
Det är väl självklart att fungerande utrustning måste användas för ett korrekt resultat.
Jag är så trött på att när man inte har något att komma med så skall man börja ifrågasätta om saker är hela....
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:I detta fall ska man testa kablar med tillhörande kontakter&lödningar och vet på förhand att dessa gör liten skillnad. Då verkar det konstigt enl mitt synsätt att föra in ANDRA "pryttlar" med liknande egenskaper.
Ja menar...vad testar man egentligen om testutrustningen har fel i samma storleksordning som testobjektet?
Fel överlagras, de maskerar inte. Det spelar alltså ingen roll om där är några (konsekventa) fel i testutrustningen då det enbart är skillnaden som letas efter. (Det är helt ointressant HUR det låter, enbart vari skillnaden finns)
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden, är inte intresserad av en "du började diskussion".
så om du tycker att jag var först med att ha tråkig debattteknik så ok, ursäkta.
Det är aldrig min avsikt ha sådan. Men om det skulle inträffa så föreslår jag att du direkt säger det istället för att "ge igen". Om jag inte vet hur du uppfattar situationen kan jag heller inte be om ursäkt. eller hur?
Om du läser vad jag skrivit så ser du att SAMMA testuppställning åsyftas dvs jag anser OCKSÅ att det är detektionsförmågan som sjunkit.
Är ju DET som är poängen i mitt resonemang. Om skillnaden är SÅ liten hur stor betydelse har den i min anläggning? Bör sålunda vara viktigare att fokusera på andra saker.
Klart det är självklart att korrekt fungerande utrustning måste användas, men då är det väl lika självklart att man först verifierar detta.
Att bara anta att allt funkar korrekt är väl inte vidare vetenskapligt?
Sedan är ju felkonstruerad och trasig INTE samma sak, eller hur?
Notera att jag skrev felkonstruerad, du misstolkade det till trasig...
Testutrustningens delkomponenter och hur dessa delar ihopkopplats som ingår i F/E-lyssningen har verifierats att inte påverka testet, det utgår jag ifrån.
Osäker på om du förstår vad jag menar...kanske är otydlig då ditt svar handlar om andra saker som jag inte ens nämnt.
Tar ett exempel. Du har en voltmeter som har mätnogrannhet +- 0.1V.
Då går det bra att mäta spänningar på flera Volt med hygglig säkerhet, men inte lika bra att mäta en spänning som du tror är 0.1V.
IngOehman skrev:Vad heter du, och vad är det för utvecklingsarbete du sysslar med?
Nattlorden skrev:Panelguy skrev: Har väl i ärlighetens namn märkt större skillnad på högtalarkablar än ICs men ICs av typen lakritskabel/kasta-bort-kabel var väl ingen hit direkt
Har en anläggning uppställd med lakritskabel samt slaktad strömkabel från gamla datorer uppställd med mycket bra förstärkeri och högtalare, skulle vilja se den som skulle kunna härleda några ljudproblem i den anläggningen härhörandes från dålig kabel... Det är bättre fritt blås fram till öronen i den anläggningen än från i princip allt annat jag hört.
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Har en anläggning uppställd med lakritskabel samt slaktad strömkabel från gamla datorer uppställd med mycket bra förstärkeri och högtalare, skulle vilja se den som skulle kunna härleda några ljudproblem i den anläggningen härhörandes från dålig kabel... Det är bättre fritt blås fram till öronen i den anläggningen än från i princip allt annat jag hört.
I de anläggningar jag testat har det oftast (men inte alltid) varit en klar skillnad.
Nattlorden skrev:Har en anläggning uppställd med lakritskabel samt slaktad strömkabel från gamla datorer uppställd med mycket bra förstärkeri och högtalare, skulle vilja se den som skulle kunna härleda några ljudproblem i den anläggningen härhörandes från dålig kabel... Det är bättre fritt blås fram till öronen i den anläggningen än från i princip allt annat jag hört.
JanBanan skrev:Vilka dyrkablar har du testat i anläggningen?
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Har en anläggning uppställd med lakritskabel samt slaktad strömkabel från gamla datorer uppställd med mycket bra förstärkeri och högtalare, skulle vilja se den som skulle kunna härleda några ljudproblem i den anläggningen härhörandes från dålig kabel... Det är bättre fritt blås fram till öronen i den anläggningen än från i princip allt annat jag hört.
I de anläggningar jag testat har det oftast (men inte alltid) varit en klar skillnad.
Man brukar ju tro det i alla fall.
Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Vilka dyrkablar har du testat i anläggningen?
Du är ändå inte intresserad av något svar, så varför frågar du?
JanBanan skrev:Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Vilka dyrkablar har du testat i anläggningen?
Du har inget svar alltså?
Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Vilka dyrkablar har du testat i anläggningen?
Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Vilka dyrkablar har du testat i anläggningen?
Du har inget svar alltså?
Jo, men jag vet inte vad du skall med det till då max 4% av dina poster på faktiskt handlat i närheten av hifi...
JanBanan skrev:Det kanske finns andra än mig som vill veta?
Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Det kanske finns andra än mig som vill veta?
Ja, men nu kanske de inte får svar pga att du frågade.
Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Det kanske finns andra än mig som vill veta?
JanBanan skrev:Jag tolkar det som att du tycker att det var en obekväm fråga. Du kanske inte har provat några dyrkabler i din anläggning?
JanBanan skrev:Nattlorden skrev:JanBanan skrev:Det kanske finns andra än mig som vill veta?
Jag tolkar det som att du tycker att det var en obekväm fråga. Du kanske inte har provat några dyrkablar i din anläggning?
Goldfinger skrev:Det bästa har jag hört skall vara EKK tvinnad i erforderlig mängd ledare så att småhögtalare som tex piP kan sväva fritt utan stativ i önskad höjd från golvet.
Goldfinger skrev:Det bästa har jag hört skall vara EKK tvinnad i erforderlig mängd ledare så att småhögtalare som tex piP kan sväva fritt utan stativ i önskad höjd från golvet.
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Det bästa har jag hört skall vara EKK tvinnad i erforderlig mängd ledare så att småhögtalare som tex piP kan sväva fritt utan stativ i önskad höjd från golvet.
Hur många ledare behövs? 40-50 x 2.5mm2 ?
Goldfinger skrev:Skall ta och fyrfläta EKK någon gång till att börja med, skall bygga en EKK deluxe tänkte jag.
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Skall ta och fyrfläta EKK någon gång till att börja med, skall bygga en EKK deluxe tänkte jag.
Har du läst i IÖ's manifest rekommendationerna på vilken EKK för vilken kabellängd? Du kanske inte gör dig så stor tjänst som du tror i värsta fall...
Goldfinger skrev:Nej det har jag inte gjort, kan man där läsa om motivering varför också?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster