Hemmabiosystem?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeiSve

Hemmabiosystem?

Inläggav LeiSve » 2011-01-04 12:15

Hej är(r)ade konstruktörer!

Har följt forumet med stort intresse sen jag snubblade över det i höstas.
Jag har inte byggt nåt själv, än iallafall, men när jag läser om era eminenta konstruktioner så kliar det i fingarna att sätta igång! Frågan är bara vad jag ska bygga?

Jag har köpt en Onkyo 5x100W hemmabioreceiver och behöver lådor för film-, TV och musiklyssning. Kanske 80-10 för film och TV...
Tänkte kanske ett antal MUPPS, men det är frågan om de tål effekten? Kan man göra dem mer effekttåliga på något sätt? Finns ju andra lådor jag har läst om här, men det får heller inte kosta skjortan, snål Västgöte som man är ("-Köstar dä nött älle...?"). :lol:

Sen kommer vi till det här med subbas som ju är ett måste för filmeffekternas skull! Receivern har ju bara ren en sub-utgång utan förstärkning. Helst skulle jag vilja ha två subbar (-or?), en i varje hörn med integrerat slutsteg men återigen är priset en knäckfråga....

HJÄLP! Jag vill springa som en galning, men vet inte åt vilket håll!? :?
Nån som har några bra förslag??

/Leffe
"Mamma sa alltid: Man lär av sina misstag. . . . så jag har gjort en väldig massa misstag, och lärt mig mycket!"

Användarvisningsbild
LeiSve

Inläggav LeiSve » 2011-01-04 12:21

Hej igen,

Kan tillägga att jag inte har nåt emot att pilla med lödkolvar eller att såga och snickra. PCB-CAD går fint också om nån har nån bra stärkar-konstruktion som behöver förverkligas! Jag vill bara ha förslag och idéer om vad som kan vara lämpligt för mig... :D

/Leffe

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-04 13:02

Vad har du för krav (på anläggningen) förutom att du ska titta på film/TV och lyssna på musik?

För själva byggandet kan väl inte vara ett krav i sig (?)

Användarvisningsbild
LeiSve

Inläggav LeiSve » 2011-01-04 18:00

BILLIGT! :lol:
Och så klart så mycket pang för pengen som möjligt...!
Skämt åsido, så vill jag att det ska funka med den receivern jag har och naturligtvis låta så bra (naturligt) som möjligt för en liten peng.
Hög WAF gör förstås inget... 8)

Ni (många) som har byggt MUPPAR, låter de bra om de får lite basstöd i form av en eller ett par subbar? Skulle en sån funka även som center?

/Leffe

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-01-05 12:31

Sorry. Hittar inget "mätbart" i det du skriver. Försök igen... :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-05 12:33

-Martin- skrev:Sorry. Hittar inget "mätbart" i det du skriver. Försök igen... :wink:

Jag hjälper gärna till. Men, jag behöver något att börja med, såsom exempelvis vad du tittar på, hur starkt du spelar, hur stort rummet är och vad du har för förväntningar och prioriteringar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
LeiSve

Inläggav LeiSve » 2011-01-05 14:47

Rummet är ca 3,5m brett och 4,7 meter långt, med TV:n i en hyllmöbel, U-soffa + bord, DVD/BD-hyllor på sidovägg. Andra sidoväggen har ett stort valv in till matsalsdel. Inget dedikerat biorum alltså, utan ett normalt mindre vardagsrum.
Jag har idag, faktiskt.se, ett Logitech Z-680 5.1-system med subbas :oops: ,
men det låter ganska OK, THX-certifierat som det är...

Jag vill ha nåt som låter bättre än det. Borde iofs inte vara så svårt...
Jag vill ha en tydlig och bra center, samt gott basstöd. Jag är musiker, och uppskattar ett rent och naturligt ljud där hela ljudregistret finns med. Tycker det jag har idag låter lite "säckigt". Jag spelar oftast inte såå starkt, men ibland kan ju bioeffekter, explosioner o.dyl. bli ganska höga och det är ju själva meningen! Dynamiken är viktig! Jag spelar ju även musik och kräver då att det ska vara ett fylligt men naturligt ljud även där.

Jag har sneglat på ett par XTZ-system med 10"-sub. De känns ganska lagom, ljud-, och storleksmässigt men om man kan fixa ihop nåt liknande själv så är det ju mycket roligare!!

/Leffe
"Mamma sa alltid: Man lär av sina misstag. . . . så jag har gjort en väldig massa misstag, och lärt mig mycket!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-05 18:00

hur mycket får det kosta? vill du ha små högtalare (tex vägghängt) eller större golvare?

Till bas behöver du minst två 8or eller tior tycker jag.

Det går ju även att blanda köpt med byggt. det beror på hur mycket energi du vill lägga ned. Surround MUPPS är enkla att bygga men frontar är lite jobbigare. Så du skulle kunna köpa ett par hyffsade golvare (tex infinity primus 250 eller 360 som är ett otroligt klipp) och bygga till muppar. Baslådan kan du antingen bygga (ganska enkelt) vilket är mer ekonomiskt eller så köper du tex xtz w99.

Vill du bygga ett diskret men väldigt högkvalitativt system kan du kika på LTS vägghängda högtalare och lägga till två subbasar. (Går du med i LTS så sparar du ett antal hundra på inköp att grejorna)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LeiSve

Inläggav LeiSve » 2011-01-06 18:29

Ja, som sagt, det behöver bli ganska billigt.. :?
Budgeten ligger kring ca 3000-5000 totalt. Frontar kan vara golvare om de inte är för breda. Surrounder får nog bli vägghängda. Har inte plats för stativ...

Jag tänker så här: antingen börjar jag bygga frontar och surround och får klara mig utan bas tills ekonomin tillåter en fortsättning, eller så börjar jag med basen och använder de små envägarna som jag har idag (Logitech Z-680) så länge.

Jag har verktyg, sågar, överhandsfräs och annat smått o gott som kan tänkas behövas för DIY-projekt. MUPPAR verkar ju både enkla att bygga och prisvärda. Jag har dock aldrig hört dem "live" själv, utan litar på omdömen här på forumet. Har också sneglat lite på SQ-50 L från Valutronic.se som frontar och MB-50 som surrounder. Nån som hört dem? Är de jämförbara på samma dag med EPS2 eller muppar? Vad är mest prisvärt i den jämförelsen?

Om man skulle börja med baslåda (-or), vad för slutsteg kan vara lämpligt? Jag kan CAD-a kort och bygga elektronik om nån har en komplett och bra lösning! Går ju förstås också att köpa färdigt eller i halvfabrikat, men jag tror man kan spara ganska många kulor på att bygga elektronik själv.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-06 18:33

Här är ett rätt coolt steg att ha till basarna :)
http://www.blocket.se/sodermanland/Deno ... ?ca=22&w=3
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
LeiSve

Inläggav LeiSve » 2011-01-06 18:41

Hmm... Verkar vara ett grymt steg!
Fast jag hade ju tänkt ett inbyggnadssteg... :roll:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-06 19:22

LeiSve skrev:Hmm... Verkar vara ett grymt steg!

Du ska väl ha mer än en sub!? 8O
Det blir coolare med ett Fetesteg, än många inbyggadssteg :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-01-06 19:52

LeiSve skrev:Hmm... Verkar vara ett grymt steg!

I din tänkta prisklass så hade jag skippat inbyggnadssteget helt och köpt något begagnat slutsteg för några hundringar. Det ger rätt mycket pengar över till högtalarna.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-01-07 00:18

Svårt i den prisklassen, men kanske...

Ett par EPS2 som frontar (men eventuellt i sluten låda).
Två Peerless SLS12'or och ett Behringer A500 steg.
De du har idag som surrounder.

Ett alternativ kan kanske vara att skippa subbar och istället satsa på ett par bra frontar, med bra bas kapacitet.

//Michael

Återgå till DIY-forum