Två basmoduler med CSS Trio8

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-31 00:41

frdrk skrev:Heh, duktigt nedröstad jag blev då :)

Fair enough - ni har alla bra poänger. MiniDSP och lämpligt beg slutsteg får det bli. Oklart hur mycket kraft jag behöver för basmodulerna så jag avvaktar med slutsteget så länge.

Antar att MiniDSP in a Box är det rimligaste alternativet för min del. Men vilken är det jag ska köpa och vilka plugin är lämpliga?

Förstår jag det rätt om jag tänker att jag inte behöver något som helst filter inne i basmodulerna med denna lösning?

Inte om du löper linan ut, och kör aktiv delning, med separata slutsteg till basarna.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-31 10:30

frdrk skrev:Heh, duktigt nedröstad jag blev då :)

Fair enough - ni har alla bra poänger. MiniDSP och lämpligt beg slutsteg får det bli. Oklart hur mycket kraft jag behöver för basmodulerna så jag avvaktar med slutsteget så länge.

Antar att MiniDSP in a Box är det rimligaste alternativet för min del. Men vilken är det jag ska köpa och vilka plugin är lämpliga?

Förstår jag det rätt om jag tänker att jag inte behöver något som helst filter inne i basmodulerna med denna lösning?

2.1 Advanced bör vara lämplig plugin. Vad jag kan se har den alla funktioner som vanliga 2.1 PEQ har + att den hanterar biquad och import av filter från REW.

Helt riktigt att basmodulerna blir helt passiva när du har ett separat filter och slutsteg. Apropå slutsteg så är ett beggat NAD 216 förmodligen ett bra val, eller ett nytt Behringer A500:
http://www.thomann.de/se/behringer_a500 ... dstufe.htm
Det finns några inställningar man bör känna till för att A500 ska fungera optimalt. Sök lite på forumet så hittar du nog dem snabbt.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2010-12-31 12:57

Visst är det MiniDSP 2x4 RevB som kör på 2Vrms jag ska ha va?

NAD 216 brukar ju finnas en del beg att få tag i för några tusenlappar. Bra tips!

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-31 13:31

frdrk skrev:Visst är det MiniDSP 2x4 RevB som kör på 2Vrms jag ska ha va?

NAD 216 brukar ju finnas en del beg att få tag i för några tusenlappar. Bra tips!

Rev a bör du ha mellan för- och slutsteg. Du kan iofs kolla vad ditt försteg matar ut, men jag tror rev a lär bli bra.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-05 11:51

Jag hittade en artikel/tutorial om hur man använder MiniDSP för att dela av och timma in sub/toppar som verkar vettig. Tar avstamp i den som guide då.

http://www.hifizine.com/2010/09/subwoofer-equalization-and-integration-with-the-minidsp-2x4/

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-05 12:19

Ja, den är bra. Köp en dB-mätare också, så kan du använda REW billigt.
http://www.kjell.com/?item=48197&path=12560000,12590000
Det finns någon kalibreringsfil att ladda ner till REW för den där mätaren, tror jag.

Edit: tror det här är rätt fil:
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 050-cs.cal

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-05 12:44

Har du en iPhone fungerar appen SPL Meter utmärkt att mäta ljudstyrka med.

http://www.studiosixdigital.com/spl_meter.html

(vet dock inte om deras kommentar om SPL-mätaren som Radio Schack rekommenderar stämmer :) )

Du ska köra REVA på miniDSPn, vilken plug-in du använder beror på hur du tänkt koppla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-05 12:57

pgmj skrev:Ja, den är bra. Köp en dB-mätare också, så kan du använda REW billigt.
Det finns någon kalibreringsfil att ladda ner till REW för den där mätaren, tror jag.

Den på Kjell finns det väl ingen typisk kalibreringsfil till? Länken gäller Radio Shack 33-2050 och den finns de många olika mätningar på och det skiljer mycket mellan dem! http://diyaudioprojects.com/Testeq/Radi ... 3-2050.htm Var väl någon på detta forum som gjorde något test av Kjelles och det var något skumt sades det. Känns lite fel att använda en typisk korrektion som någon gjort på en helt annan mätare.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-05 13:24

RogerGustavsson skrev:
pgmj skrev:Ja, den är bra. Köp en dB-mätare också, så kan du använda REW billigt.

Den på Kjell finns det väl ingen typisk kalibreringsfil till? Länken gäller Radio Shack 33-2050 och den finns de många olika mätningar på och det skiljer mycket mellan dem! http://diyaudioprojects.com/Testeq/Radi ... 3-2050.htm Var väl någon på detta forum som gjorde något test av Kjelles och det var något skumt sades det. Känns lite fel att använda en typisk korrektion som någon gjort på en helt annan mätare.

Tack för korrigering. Det fanns en anledning till att jag hade med ordet "tror" två gånger :)

Jag vet att jag läst i någon annan tråd här där en person rekommenderade kjelles mätare och den där kalibreringsfilen. Men jag har inte kollat upp det ordentligt, så du har antagligen rätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-05 13:44

Den där filen du länakde till har ruggit stora korrektioner. Inte ens RS 33-2050 rullar av på det viset utan är rimligt korrekt ner till 35 Hz. Den undre frekvensgränsen är för att följa kurva C. Den går att "räta ut" i elektroniken vilket jag har gjort enligt http://mysite.verizon.net/tammie_eric/a ... -2050.html . Sedan kan man också byta kapseln till en med mera linjär kurva i toppen och se till att diskantavskärningen inträffar vid högre upp. Min RS 33-2050 ser ut så här:

Bild

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-11 14:18

Dåså, dags att beställa en MiniDSP och plugin. Enligt rekommendationen här på forumet tänkte jag handla:

MiniDSP 2x4 RevA http://www.minidsp.com/onlinestore/details/62/15/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4-reva
och
2 way Advanced 21 http://www.minidsp.com/onlinestore/details/70/13/audio-plug-ins/2-way-advanced-21

Jag tänker alltså köra den mellan försteg och två slutsteg. Alles gut?

Ikväll kommer lite bilder på bygget också.

*EDIT: Jag har alltså inte lyckats hitta hur mycket ström mitt försteg (Thule PR150B) matar ut, så då verkar RevA vara det säkraste kortet.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-11 14:27

Alles gut, indeed. Gå förbi Kjell eller Clas och handla en USB-strömadapter också, så har du allt du behöver. Iofs följer det bara med EN stereo-signalkabel med miniDSP, så det kan ju vara värt att köpa en till om du inte har.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-11 14:38

USB-kabeln kan behöva en förlängare, om inte datorn står alldeles intill.
5m skarv funkar fint.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-11 14:51

Topp!

USB-förlängare har jag men en adapter är en god idé att se till att jag har. Hoppas de skeppar fort. Hatar ju att vänta när jag väl bestämt mig :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-11 15:36

frdrk skrev:Topp!

USB-förlängare har jag men en adapter är en god idé att se till att jag har. Hoppas de skeppar fort. Hatar ju att vänta när jag väl bestämt mig :)

Välkommen, bäste miniDSP-vapenbroder, till klubben för inbördes baskurvebeundran. :wink:

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-11 16:22

Glebster skrev:
Välkommen, bäste miniDSP-vapenbroder, till klubben för inbördes baskurvebeundran. :wink:

Heh, tack. Kommer med all säkerhet behöva er hjälp när jag ska börja trixa med den.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-11 16:59

Du skulle ju kunna testa den nya balanserade varianten. Då får du högre output samt valbar input känslighet.

Din thule combo är ju balanserad, så för dig hade det suttit som en smäck. Plus att du blir vår försökskanin! :-)

Det går säkert att ändra beställningen om du mailar dem fort.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-11 17:05

bomellberg skrev:Du skulle ju kunna testa den nya balanserade varianten. Då får du högre output samt valbar input känslighet.

Din thule combo är ju balanserad, så för dig hade det suttit som en smäck. Plus att du blir vår försökskanin! :-)

Sant. Jag var inne på det först. Men två saker talade emot det. 1) Jag har på flera ställen läst att Thule-kombon jag har faktiskt låter bättre om man kör den obalanserat (något jag aldrig provat självv dock) och 2) Det begränsar mig såtillvida att jag måste köpa ett balanserat steg till att driva subbarna med. Och där hade jag tänkt snåla lite faktiskt :)

Antar att jag kan sälja den jag beställt nu och köpa en balanserad om det skulle vara så.

På tal om det - vad är det för mysko kontakter på den balanserade miniDSPn förresten?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-11 17:11

frdrk skrev:
bomellberg skrev:Du skulle ju kunna testa den nya balanserade varianten. Då får du högre output samt valbar input känslighet.

Sant. Jag var inne på det först. Men två saker talade emot det. 1) Jag har på flera ställen läst att Thule-kombon jag har faktiskt låter bättre om man kör den obalanserat (något jag aldrig provat självv dock) och 2) Det begränsar mig såtillvida att jag måste köpa ett balanserat steg till att driva subbarna med. Och där hade jag tänkt snåla lite faktiskt :)

Antar att jag kan sälja den jag beställt nu och köpa en balanserad om det skulle vara så.

På tal om det - vad är det för mysko kontakter på den balanserade miniDSPn förresten?

Det är en typ av jackbar kopplingsplint. Används i industrin.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19686

Jag förutsätter att den balanserade varianten även kan köras obalanserad.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-12 00:44

En av två basmoduler klara. Bortsett från fräsning av kanter, finish, lödningar och lite smått då. Så det kanske bara är halvvägs på den första egentligen. Doh!

Eftersom jag kör filterlöst och inte fått miniDSPn än kan jag inte testa heller. Surt.

CSS Trio8
Bild

25mm MDF rakt igenom. Både lim och skruv, vilket kanske kändes lite overkill faktiskt. Oh well..
Bild

Urfräst
Bild

Hemgjorda islagsmuttrar. Om de inte håller blir det ett helvete att få ut elementen. Men jag litar på PL400.
Bild

Som sagt, kanske overkill med alla dessa skruvar...
Bild

Hur mycket dämpning brukar man typiskt köra? I princip skall det väl knappast behöver i en basreflexkonstruktion? Tänker att två sidor räcker.
Bild

Färdig för testspelning. Fan, jag vill ju testa NU!
Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-12 01:03

Har du ingen stagning i väggarna, så kommer de att pumpa och påverka prestanda.
Tvärsgående stag, finns ju knappast utrymme för, men du kan limma dit stående lister tvärs alla ytor. 16x40mm kapa till rätt längder.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-12 01:12

Två stag i ett kryss (sida till sida & baffel mot bakstycke) finns med i planen och får plats. Tänkte bara testa att spela lite innan jag sätter in dem för efteråt blir det grymt struligt att komma åt om jag behöver ändra porten eller liknande.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-01-12 18:19

frdrk skrev:Två stag i ett kryss (sida till sida & baffel mot bakstycke) finns med i planen och får plats. Tänkte bara testa att spela lite innan jag sätter in dem för efteråt blir det grymt struligt att komma åt om jag behöver ändra porten eller liknande.

Du bör testa med att sätta lite dämpning bakom elementet ca 10cm för att få ner flödet till röret annars så har jag i min vildaste fantasi att det blir blåsljud av det.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-12 18:44

boom skrev:Du bör testa med att sätta lite dämpning bakom elementet ca 10cm för att få ner flödet till röret annars så har jag i min vildaste fantasi att det blir blåsljud av det.

Hur skulle jag fästa dämpningen i så fall? Kanske på utsidan av röret på något sätt?

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-01-12 19:31

frdrk skrev:
boom skrev:Du bör testa med att sätta lite dämpning bakom elementet ca 10cm för att få ner flödet till röret annars så har jag i min vildaste fantasi att det blir blåsljud av det.

Hur skulle jag fästa dämpningen i så fall? Kanske på utsidan av röret på något sätt?

Här är det bra med stag som hindrar dämpmaterialet från att röra sig neråt. Du kan ju testa att ta så mkt material att det kan klämmas mot väggarna. Alltså någon cm mer än lådans bredd/djup.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-12 19:49

pgmj skrev:
frdrk skrev:

Här är det bra med stag som hindrar dämpmaterialet från att röra sig neråt. Du kan ju testa att ta så mkt material att det kan klämmas mot väggarna. Alltså någon cm mer än lådans bredd/djup.

Jepp. Jag får labba med det när jag börjar testlyssna helt enkelt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-12 20:06

Snyggt jobbat. Du kan ju alltid spela in dom om du inte har något bättre för dig. Och köra lite svep med tone från tolvan.com och mätningar för placering med tombstone från dito.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2011-01-13 14:45

Ser fint ut. :)

Du har inte funderat på att fräsa ut/ köpa avrundade portar att sätta på insidan?

Sen kan jag tipsa om att avloppsrör och böjar till dem som fungerar rätt bra som rör som vanligtvis inte får plats. :)

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-13 14:49

Bele skrev:Ser fint ut. :)

Du har inte funderat på att fräsa ut/ köpa avrundade portar att sätta på insidan?

Sen kan jag tipsa om att avloppsrör och böjar till dem som fungerar rätt bra som rör som vanligtvis inte får plats. :)

Jag har faktiskt en avrundning till röret som skall på - men det får inte plats så jag måste kapa sidan som vetter mot väggen bara.

Insåg när jag var på bygghandeln och köpte mdf att det faktiskt fanns rätt många dimensioner på vvs-rör med böjar som du säger. Oh well, nästa projekt kanske :)

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-17 22:32

Precis varit i kontakt med gänget på minidsp.com. Lagret har sålt slut och de håller som bäst på att producera nya enheter. Kommer få vänta några veckor till på min miniDSP. Suck.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum