Ritning
http://www.mds.se/file/product/648/MDS. ... portad.pdf
Värden på bas
http://www.mds.se/file/product/641/TS%20FR12W_8ohm.pdf
Såg nu att detta ämne hamnade fel
Moderator: Redaktörer
kung skrev:Deras förslag på 52L avstämt till 32Hz är inte så dumt, men jag skulle stämma av lite lägre i så pass stor låda, typ 25Hz. Sen skulle jag byggt i andra dimensioner så man kan få in ett större rör, 100x515mm, alltså minst 600mm på längsta sidan. Eller en låda på 104L med 2 likadana rör.
Halvfull med isotermiserande material.
boom skrev:celef skrev:lustigt att dom även presenterar tonkurvegrafen med db-skalan upp-å-ner jämfört mot hur alla andra presenterar liknande grafer, mds har aldrig känts 100
nu var det inte det utan dom har helt plötsligt ett helt nytt qts värde .
boom skrev:celef skrev:lustigt att dom även presenterar tonkurvegrafen med db-skalan upp-å-ner jämfört mot hur alla andra presenterar liknande grafer, mds har aldrig känts 100
dELiRiUM skrev:boom skrev:celef skrev:lustigt att dom även presenterar tonkurvegrafen med db-skalan upp-å-ner jämfört mot hur alla andra presenterar liknande grafer, mds har aldrig känts 100
Tryckfelsnisse?? står 0,35 här oxå http://www.mds.se/sv/product/42/MDS-Fanatic-FR12W
dELiRiUM skrev:Som jag har förstått det så går det väl koppla till 8 ohm eller?
Ragnwald skrev:Fyndas 1060, om du menar dem, har inte dubbla lindningar, 8ohm är de på.
De är äkta subbasar för hemmabruk.
Ragnwald skrev:Exakt, bygg testlådor och prova. Man får ju se det som, övning ger färdighet och ovärderlig erfarenhet. Skoj är det också, om inte för mycket pengar ligger i projektet. Kör på.
dELiRiUM skrev:Ragnwald skrev:Exakt, bygg testlådor och prova. Man får ju se det som, övning ger färdighet och ovärderlig erfarenhet. Skoj är det också, om inte för mycket pengar ligger i projektet. Kör på.
Då är frågan vilket värde man skall gå efter (qts) finns ju två olika tyvärr 0,35 och 0,40 hur stor inverkan har qts när man räknar fram lådan? kan det bli bra i båda fallen eller det blir kaos?kanske bättre och kontakta mds och fråga vilket det rätta qts är...
boom skrev:dELiRiUM skrev:Ragnwald skrev:Exakt, bygg testlådor och prova. Man får ju se det som, övning ger färdighet och ovärderlig erfarenhet. Skoj är det också, om inte för mycket pengar ligger i projektet. Kör på.
Då är frågan vilket värde man skall gå efter (qts) finns ju två olika tyvärr 0,35 och 0,40 hur stor inverkan har qts när man räknar fram lådan? kan det bli bra i båda fallen eller det blir kaos?kanske bättre och kontakta mds och fråga vilket det rätta qts är...
Gå på 0,40 värdet då det är för 8ohm
dELiRiUM skrev:Hmm sitter i sketchup och försöker få till en basreflex låda och så småningom få fram ett kapschema men lyckas inte få till måtten enligt mds egen ritning (52L 1 rör 10,3x410) vill ha en så nära kubisk form som möjligt. Sen funderade jag om jag skulle dela basen längre ner runt 25Hz som det föreslogs i tråden, någon som känner att de har mycket fritid och känner för att hjälpa till? vill ha port och bas på samma sida! är det den bästa placeringen? tänkte ha elementen mot lyssnaren, eller skall de riktas mot golvet usch blir snart gråhårig tur att det finns forum...![]()
Fs 30.1335 Hz
Vas 54.3703 L
Qts 0.4050
dELiRiUM skrev:Hmm då var snart lådorna färdiga...men hur i h-lsike skall jag koppla basarna? tänkte köra en snikvariant till någon avlägsen släktning dör och kan inhandla lämpligt substeg. Tanken var att från min marantz sub out till en två kanals förstärkare. Basarna är ju på 2x4ohm, i manualen kan jag koppla 2 eller 8 ohm, men vad händer om jag bara kopplar in ena talspolen på vardera bas? 4ohm blir det fel? vilket är lämpligast?
boom skrev:dELiRiUM skrev:Hmm då var snart lådorna färdiga...men hur i h-lsike skall jag koppla basarna? tänkte köra en snikvariant till någon avlägsen släktning dör och kan inhandla lämpligt substeg. Tanken var att från min marantz sub out till en två kanals förstärkare. Basarna är ju på 2x4ohm, i manualen kan jag koppla 2 eller 8 ohm, men vad händer om jag bara kopplar in ena talspolen på vardera bas? 4ohm blir det fel? vilket är lämpligast?
nej då kör du med 4ohm men lådan är beräknad på 8ohms parametrarna.
dELiRiUM skrev:boom skrev:dELiRiUM skrev:Hmm då var snart lådorna färdiga...men hur i h-lsike skall jag koppla basarna? tänkte köra en snikvariant till någon avlägsen släktning dör och kan inhandla lämpligt substeg. Tanken var att från min marantz sub out till en två kanals förstärkare. Basarna är ju på 2x4ohm, i manualen kan jag koppla 2 eller 8 ohm, men vad händer om jag bara kopplar in ena talspolen på vardera bas? 4ohm blir det fel? vilket är lämpligast?
just så var det juhur påverkar det om man ändå skulle köra på 4ohm?
boom skrev:dELiRiUM skrev:boom skrev:dELiRiUM skrev:Hmm då var snart lådorna färdiga...men hur i h-lsike skall jag koppla basarna? tänkte köra en snikvariant till någon avlägsen släktning dör och kan inhandla lämpligt substeg. Tanken var att från min marantz sub out till en två kanals förstärkare. Basarna är ju på 2x4ohm, i manualen kan jag koppla 2 eller 8 ohm, men vad händer om jag bara kopplar in ena talspolen på vardera bas? 4ohm blir det fel? vilket är lämpligast?
just så var det juhur påverkar det om man ändå skulle köra på 4ohm?
provas men du tappar ingen out put om du kör 8ohm det är så liten skillnad så man man märker knappt det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster