Men personligen så skulle en olämplig kabel i mitt system, ge mig en gnagande olustkänsla, bestående till dess jag byter ut den till en som jag vet är rätt för ändamålet, även om jag kanske inte skulle höra skillnad. Feelgood är inte alls dumt.
Moderator: Redaktörer
Goldfinger skrev:Du får vackert vänta på din tur nästa gång, så skall jag svara på allt du undrar över.
sprudel skrev:OOouuppss!
Strmbrg skrev:Om det mest väsentliga är musikupplevelser...
...så ligger väl sladdarna för elen och dessa sladdars egenskaper, samt hur de egenskaperna undersöks, i andra änden av skalan?
Men detta tycks inte avspegla sig i vad som är väsentligt att diskutera.
sportbilsentusiasten skrev:Strmbrg skrev:Om det mest väsentliga är musikupplevelser...
...så ligger väl sladdarna för elen och dessa sladdars egenskaper, samt hur de egenskaperna undersöks, i andra änden av skalan?
Å andra sidan är det väl ingen större mening med att diskutera det alla är överens om, eller hur?
Så det är iof inte konstigt att det blir diskussion om det man inte har samma syn på.
Det tråkiga är att det blir pajkastning istället för en diskussion med sakliga argument o motargument.
Sedan är det trist att se frågor från några medlemmar som bara får skit tillbaks, med motiveringen "han brukar ju bara trolla", när det dessutom var första inlägget i tråden.
Då har man ju bestämt att allt från dessa medlemmar är trollning, fult tycker jag.
När det egentligen verkar vara att de som fått frågor inte VILL svara...
När det gäller sakfrågan har jag försökt påpeka (det för mig) självklara med att man inte kan mäta något om felmarginalen på testuppsättningen är i samma härad som det man testar.
När jag gick på universitet var analys av FELET i testuppställning/mätning (och annat som påverkar resultatet) en av de viktigare sakerna för att kunna avgöra säkerheten i resultatet.
En annan princip var att förenkla testuppställning mm så långt som möjligt, för att just eliminera osäkerhetsfaktorer och därigenom minska felen.
En tredje princip är att inte ha förutfattade meningar på saker man ska testa, i detta fallet kablar med tillhörande kontakter/lödningar.
Har full respekt för argumentet att koppla om snabbt nog, men har det analyserats om man kan lösa det på annat sätt (så man slipper omkopplaren), dvs vinna-vinna.
Tex genom att spela in de olika testscenariona digitalt o sedan spela upp o växla mellan utan uppehåll?
(då vad jag har förstått, det anses på faktiskt vara förslustfritt att "meka" med inspelningar digitalt)
Strmbrg skrev:Om det mest väsentliga är musikupplevelser...
phloam skrev:Strmbrg skrev:Om det mest väsentliga är musikupplevelser...
Måste man ständigt tänka i skalor och mätning? Vad är musiklyssnande egentligen? Jag skulle hellre se det som en helhetsupplevelse, en upplevelse beroende på alla omständigheter - vare sig det är kablar eller belysning eller ljudkvalitet eller vintagekänsla eller känsloläge eller sällskap osv osv. Då kan små saker få stor vikt. Även subjektiva och icke-vetenskapliga.
Att försöka separera allt som ingår och plocka sönder upplevelsen i lagom delar som ska avpolletteras med vetenskapliga argument, det tycker jag är en fruktlös inställning.
Man kan s.a.s. istället göra precis det som skapar bästa upplevelse för en själv. Välja hur vetenskaplig och hur ovetenskaplig man vill vara. Men att försöka utesluta icke-vetenskapligheten ur ekvationen (vilket ju inte går egentligen) tycker jag skulle hämma upplevelsen.
jäkla koffein
phloam skrev:Strmbrg skrev:Om det mest väsentliga är musikupplevelser...
Måste man ständigt tänka i skalor och mätning? Vad är musiklyssnande egentligen? Jag skulle hellre se det som en helhetsupplevelse, en upplevelse beroende på alla omständigheter - vare sig det är kablar eller belysning eller ljudkvalitet eller vintagekänsla eller känsloläge eller sällskap osv osv. Då kan små saker få stor vikt. Även subjektiva och icke-vetenskapliga.
Att försöka separera allt som ingår och plocka sönder upplevelsen i lagom delar som ska avpolletteras med vetenskapliga argument, det tycker jag är en fruktlös inställning.
Man kan s.a.s. istället göra precis det som skapar bästa upplevelse för en själv. Välja hur vetenskaplig och hur ovetenskaplig man vill vara. Men att försöka utesluta icke-vetenskapligheten ur ekvationen (vilket ju inte går egentligen) tycker jag skulle hämma upplevelsen.
jäkla koffein
Laila skrev:Kanske, om du ber Jorma snällt, att han kan
knåpa ihop något dyrare, om han nu inte
redan gjort så . . .![]()
sportbilsentusiasten skrev:
När jag gick på universitet var analys av FELET i testuppställning/mätning (och annat som påverkar resultatet) en av de viktigare sakerna för att kunna avgöra säkerheten i resultatet.
En annan princip var att förenkla testuppställning mm så långt som möjligt, för att just eliminera osäkerhetsfaktorer och därigenom minska felen.
En tredje princip är att inte ha förutfattade meningar på saker man ska testa, i detta fallet kablar med tillhörande kontakter/lödningar.
Har full respekt för argumentet att koppla om snabbt nog, men har det analyserats om man kan lösa det på annat sätt (så man slipper omkopplaren), dvs vinna-vinna.
Tex genom att spela in de olika testscenariona digitalt o sedan spela upp o växla mellan utan uppehåll?
(då vad jag har förstått, det anses på faktiskt vara förslustfritt att "meka" med inspelningar digitalt)
sportbilsentusiasten skrev:När jag gick på universitet var analys av FELET i testuppställning/mätning (och annat som påverkar resultatet) en av de viktigare sakerna för att kunna avgöra säkerheten i resultatet.
Lust skrev:Har man en tape/eq-loop är det rätt enkelt att lyssna efter vad en linjekabel kan bidra med.
Har man två tape-loopar kan man även jämföra två kablars bidrag mot varann.
Harryup skrev:Går verkligen testuppställningen att testa utan testobjekt? Vad driver konstlasten utan ett testobjekt?
Om det är en lågnivåpryttel som skall testas så kan man ju bara koppla ihop kablarna men annars lär det inte bli något ljud eller hur?
Harryup skrev:Menar du att det finns klara osäkerheter i testförfarandet med att inför en A/D-D/A så att det är olämpligt att spela in signalen?
Strmbrg skrev:Undrar varför de minst intressanta ämnena får mest uppmärksamhet.
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Undrar varför de minst intressanta ämnena får mest uppmärksamhet.
Bästa inlägget i hela tråden!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster