Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-22 21:19

peetwa skrev:
celef skrev:
Jag passade på att göra AB tester genom att sätta upp absorbent bakom den ena högtalaren och sedan göra snabba panoreringar. Skillnaden var mindre än man skulle kunna tro. Det försvann lite skimmer runt instrumenten. En bättre svärta som det brukar heta och ljudbilden blev lugnare.

så där brukar jag oxå göra men jag har lurats hur många gånger som helst då det så många gånger skiljer enormt mycket mellan h och v-kanal, skulle behöva en monoknapp, hur har du löst det?

Genom att välja partier där det mesta är mixat i centrum. Det är långt i från buller proff. Jag har gjort monomixar tidigare testat med men detta var bara ett dirty litet test.

Det riktigt svåra kommer vara att avgöra formen på absorbenterna. Spegelmetoden kommer man inte långt med.

hur menar du, spegeln visar ju rätt såtillvida du inte har väldigt knasiga väggegenskaper, det ser inte ut som du har väldigt knasiga väggar
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-22 21:21

Tackar. Det blev pankaka av träffen. Men det blir en ny träff när jul rushen har lag sig. :D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-22 21:27

celef skrev:
peetwa skrev:
celef skrev:
Jag passade på att göra AB tester genom att sätta upp absorbent bakom den ena högtalaren och sedan göra snabba panoreringar. Skillnaden var mindre än man skulle kunna tro. Det försvann lite skimmer runt instrumenten. En bättre svärta som det brukar heta och ljudbilden blev lugnare.

så där brukar jag oxå göra men jag har lurats hur många gånger som helst då det så många gånger skiljer enormt mycket mellan h och v-kanal, skulle behöva en monoknapp, hur har du löst det?

Genom att välja partier där det mesta är mixat i centrum. Det är långt i från buller proff. Jag har gjort monomixar tidigare testat med men detta var bara ett dirty litet test.

Det riktigt svåra kommer vara att avgöra formen på absorbenterna. Spegelmetoden kommer man inte långt med.

hur menar du, spegeln visar ju rätt såtillvida du inte har väldigt knasiga väggegenskaper, det ser inte ut som du har väldigt knasiga väggar

Men spegel metoden ger ju en absorbent som är 1 dm större än högtalaren typ. Du har ju lärt mig att man måste beakta våglängden ju.

Har tidigare kört med en 4^4 dm kudde placerad efter spegelmetoden (typ, det är lite mer) i 10 cm PUR och denna är betydligt effektivare. Vilket gör att man ytterligare funderar över spegelmetodens giltighet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-22 21:47

men, spegelbilden är ett sätt att placera ut reflexpunkterna, den har inget med absorbentens storlek att göra, spegeln kan även användas vid montage av reflektorer och vinklingen av dessa

dimensionering av absorbenter är något annat
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-12-22 21:54

Oki, vi pratar för bi varandra. Hur ser sambandet mellan absorbensens storlek och frekvens ut. Är det som baffelsteget (alltså sambandet mellan area och frekvens) eller?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-23 11:09

absorbentens storlek måste vara av betydande del av ljudvåglängden för att inte bli akustiskt transparent

tänk en stor hård vägg med ett pyttelitet fönster i som står vidöppen, inte mycket ljud försvinner ut genom det lilla fönsterhålet, men om du ökar fönstrets storlek så kommer en större andel av ljudet att försvinna ut genom fönstret, om du istället för att öka fönstrets storlek monterar fler av det pyttelilla fönstret så kommer ännu större andel ljud försvinna ut

hålprocenten och yttäckningen är viktig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-12-23 19:47

celef skrev:absorbentens storlek måste vara av betydande del av ljudvåglängden för att inte bli akustiskt transparent

tänk en stor hård vägg med ett pyttelitet fönster i som står vidöppen, inte mycket ljud försvinner ut genom det lilla fönsterhålet, men om du ökar fönstrets storlek så kommer en större andel av ljudet att försvinna ut genom fönstret, om du istället för att öka fönstrets storlek monterar fler av det pyttelilla fönstret så kommer ännu större andel ljud försvinna ut

hålprocenten och yttäckningen är viktig

Fan vad jag gillar dina liknelser Celef! Du närmar dig med rask takt läget där även jag förstår. Det är inte dåligt det.

/Jonas - som tycker att din resa, peetwa, är en av de mer lärorika på forumet. Kudos!
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-07 12:33

Kopplade in den stora anläggningen idag. :) Fick en riktigt trevlig överraskning. Djupbasen föll på plats, den lite överdrivna värmen i låga mansröster är borta, samt att jag har mer kräm så jag kan sänka styrkan på utsignalen från ljudkortet.

Sammantaget så låter nu mera 90% av musiken bra till skillnad från 80% tidigare. Det är verkligen ett ordentligt steg. :D Svårt att veta hur mycket längre man kommer.

Bild

Igår satte planerna igång på en mkII version på filtret igång. Jag skulle dock vilja ha lite feedback på mkI först.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-01-07 15:57

Nice :) är det ACO du köpt?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-07 16:03

Frågan är om de flyttar bort på stativen i hörnan, för gott? :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-07 16:38

m_persson79 skrev:Nice :) är det ACO du köpt?

A-absorb från jam. Lite tunnare men sitter som en smäck (dock inte på väggen efter som de är väldigt vältbenägna).

Hur skulle det sitta med ett Hifi-battle förresten? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-07 16:51

Kul framgång, 90% e fan inte illa pinkat, som sagt hur mycket bättre kan det bli...?! '

Får man fråga vad det är som INTE låter "bra" tycker du och på vilket sätt låter det "inte bra" ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-07 17:08

Du, jag är fanken inte säker längre. Jag har avverkat två av dom återstående färgningarna idag med hjälp av att placera om absorbenten och byta till en kraftfullare neutralare förstärkare.

Kanske att det skulle behövas fyllas på lite över 8000 Hz. Kanske.

Det kommer en herre hit om några veckor och nått hittar vi säkert att rätta till.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-07 18:54

peetwa skrev:
m_persson79 skrev:Nice :) är det ACO du köpt?

A-absorb från jam. Lite tunnare men sitter som en smäck (dock inte på väggen efter som de är väldigt vältbenägna).

Hur skulle det sitta med ett Hifi-battle förresten? :D

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-07 20:02

så pass, jo men du får ju utgå från att lite akustik fix krävs det ju oavsett... så att ha absorbent bakom och kanske på sidor är ju liksom medräknat för att få en optimal och naturlig återgivning :) tycker jag i alla fall ;)

så det tycker jag är en bra utgångpunkt att kallibrera ut ifrån, även väggnära placering är ju ett stort pluss också.

jag kan inte riktigt förklara varför med just detta bygge tillalar mig mycket och vore kul att lyssna på dom. kan ju bero på den suveräna och mysiga tråden och att man på ett så bra sätt får följa dina framsteg.
när jag har vägarna ner åt landet så ska jag absolut ta och svänga förbi och lyssna på dina "bastards" :p
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-08 03:25

Jag får nog säga att det är så pass. Jag fick på ett tre timmars pass när jag inte kunde slita mig från anläggningen. Kom för sent till ett viktigt möte. :oops: Det finns kanske lite filter fix kvar. Ska prova att släppa på 0,3 dB på diskanten.

Men den stora lärdomen är att jag inte har micklat något med filtret på en månad trots att jag upplevt problem. Jag har höjt och sänkt högtalarna flyttat dom, bytt invinkling och bytt förstärkare och dämpat.

Det färgningarna är sådant som jag helt klart skulle tillskriva högtalarna och delningsfiltret som visat sig höra hemma i placering. Det blir nog mitt råd till alla andra noviser. Ratta inte för tidigt på filtret. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-17 20:48

Det blir nog bra detta. :P 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-17 21:35

Jupp! :D

Här är min "tuning"-spellista

http://open.spotify.com/user/peetwa/pla ... WFmod0aSpt

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-18 19:03

Kan ju lägga ett mer informativt inlägg nu när jag har hunnit smälta lyssningsintrycken från igår.

Alltså vill man ha en högupplöst monitor för studiobruk där man ska höra exakt allting man tar sig för så är dessa grymma. Extra fantastiska är de om man tar priset i beaktande. Visst saknar de den lägsta basen men för att höra alla andra klangliga förändringar och hur ljudbilden är i detalj så är de väldigt bra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-04-16 01:42

Hur har jag kunnat missa detta projekt? Imponerande! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-01 21:44

peetwa skrev:Igår satte planerna igång på en mkII version på filtret igång. Jag skulle dock vilja ha lite feedback på mkI först.

Har du kommit nånvart med mkII?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum