blixten_no1 skrev:jag beställde tyg i dag. inget snack om att de hade slutat tillverkas.
Var lite det jag hade på känn. Att dom helt enkelt inte orkade när dom inte visste vad det var. Skall fråga någon annan butik.
Moderator: Redaktörer
blixten_no1 skrev:jag beställde tyg i dag. inget snack om att de hade slutat tillverkas.
Magnusjohansson skrev:blixten_no1 skrev:jag beställde tyg i dag. inget snack om att de hade slutat tillverkas.
Var lite det jag hade på känn. Att dom helt enkelt inte orkade när dom inte visste vad det var. Skall fråga någon annan butik.
Magnusjohansson skrev:Magnusjohansson skrev:blixten_no1 skrev:jag beställde tyg i dag. inget snack om att de hade slutat tillverkas.
Har kollat med ytterliggare en tygförsäljare och det har utgått säger dom bestämt. Men dom skulle ringa direkt till Danmark för att dubbelkolla. Bara för att jag var så påstridig. Tidigare har dom troligen pratat med den Svenska grossisten. Kan ju vara så att det bara är dom som inte tar in det längre. Vi får se vad dom säger.
Aerob skrev:i, det där får du nog förklara lite tydligare för mig....
...
Aerob skrev:i, det där får du nog förklara lite tydligare för mig....
Förresten, ni som har basar stående på heltäckningsmatta, använder ni kuddar
av något slag eller står dom rakt på mattan? Var så jobbigt att få in lådorna under
bänken med kuddarna på att jag till slut struntade i dom.
i skrev:Aerob skrev:i, det där får du nog förklara lite tydligare för mig....
...
Jag associerade till Hasse Alfredsons "Bob Lindeman", fotbollstränare, som intervjuades av Tage; som under intervjun då och då skrek ut genom dörren "gröna sidan upp!". Det visade sig att han hade en av sina spelare att lägga ny gräsmatta på planen, men "han är lite dum se"...
Komorok skrev:Blixten_no1 köpte någon sammet i Bålsta och jag tänkte köpa samma och få
det uppsytt där på en gång. Så fråga honom.
Jag är inte säker på att det har tillräcklig genomsläpplighet för att sitta mellan
dämpningen och högtalarna men du ska få svar på det så snart jag vet. Fast
jag tror inte att det är något problem. Jag upplever iaf inte att det är ett
problem i mitt stora rum.
Jag återkommer.
pgmj skrev:Jag kör med Ikea Sanela. Känns ganska likt tyget som Ingvar har, men jag har såklart varken mätt något eller gjort a/b-jämförelser med andra tyg.
blixten_no1 skrev:Oj såg att min nick nämdes!
Ja det stämmer bra det att det är Mount lhotse 6868 jag sydde upp.
Och nej det är inte billigt nånstans. Men man kan ju ta med sej tyget
när man flyttar eller byter rum.
i skrev:komorok skrev:steveo1234 skrev:Jag är sedan eller drygt år nöjd ägare av en Ege Symphony och nu har det dykt upp lite tankar på hur man sköter en sån här matta.
Att dammsuga den är mycket enklare än jag trodde att det skulle vara så det funkar bra.
Men, behöver man göra någotnting mer? Och hur går man tillväga om man skulle råka spilla ut en flaska rödvin på mattan?
Det första jag tänker på är ju att hälla på massvis med salt. Husmors-
tricket...
Potatismjöl är ett alternativ.
DVD-ai skrev:Spelar väll ingen roll om tyget dämpar i sig, det blir ju snarare ett komplement till dämpmaterialet...?!
då är det värre om tyget reflekterar![]()
Om tyget är ganska ljudtransparent så hjälper det väll dessutom betydligt sämre mot efterklangen i rummet eller är jag ute och cyklar... ?!
DQ-20 skrev:DVD-ai skrev:Spelar väll ingen roll om tyget dämpar i sig, det blir ju snarare ett komplement till dämpmaterialet...?!
då är det värre om tyget reflekterar![]()
Om tyget är ganska ljudtransparent så hjälper det väll dessutom betydligt sämre mot efterklangen i rummet eller är jag ute och cyklar... ?!
Det är väl i sig korrekt att dämpning och reflektion är olika egenskaper men dämpningen och reflektionen i ett tyg hör också ihop, givet en viss tjocklek. Om tyget sitter framför en effektiv absorbent är inte tygets absorption särskilt intressant för efterklangen eftersom ljudvågorna endast går en väg. Om absorbenten redan är optimal kan det iallafall inte bli bättre med ett absorberande tyg, bara sämre eller ingen förändring.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster