Vad är det som ger en högtalare "slam"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-04-22 08:29

Bill50x sa:
Att dansband kan ha renare bas beror kanske på samma sak som varför mindre högtalare låter bättre i små rum än vad stora gör. Dvs försöker man inte ens att mangla på, så kan man ju knappast misslyckas. Eller?

Varför tror jag detta, med min minimala erfarenhet av denna vedervärdiga musikform? Jo, för att hela utspelet när det gäller dansbandsmusik är just att vara middle-of-the-road. Inte sticka ut någonstans, inte ens försöka trycka till lite. Försöker man inte, kan man inte heller misslyckas.

Jag håller inte med dig där - och jag är nog inte jävig. (Jag har ingen speciell relation till dansbandsmusik. "Vedervärdig"? Det är bruksmusik som har ambitionen att få folk att dansa - varken mer eller mindre!)
De använder PA:t för att återge musiken så att den låter som på CD - vilket sällan kan sägas om POP/rock-genren? :?
Dansband i dag har i allmänhet bra och starkt(!) ljud -lika starkt som många rockband. De har bättre grejor än rockband, och mer rutin på att ställa in optimalt.

Ett dansband med dåligt ljud är snart ett dansband utan jobb!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-22 08:33

W201 skrev:Ett dansband med dåligt ljud är snart ett dansband utan jobb!

Mycket sant! Synd att samma sak inte gäller hifiåterförsäljare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Teknikforum